NEWSMESSINIA-ΤΟ "ΚΤΥΠΗΜΑ ΘΑ ΕΡΘΕΙ " ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΟΤΑΝ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΜΙΚΩΝ ΘΑ ΘΕΣΕΙ ΘΕΜΑ ΜΗ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΦΠΑ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΟ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΩΡΑ ΛΟΓΩ ΑΤΥΠΗΣ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Της Μαρίας Νίκα - Θάρρος
«Από τα αθηναϊκά ΜΜΕ άκουσα μια τιμή με την οποία δεν ξέρω αν θα πληρωθούν ποτέ οι παραγωγοί. Δυστυχώς, ενώ υπήρχε ενθουσιασμός στην αρχή και πίστη ότι βρέθηκε μια λύση να έρθουν κοντά καταναλωτής και παραγωγός, διαπιστώνω μια στρέβλωση σε όλα τα επίπεδα.
Όταν υπάρχουν τιμές κάτω του κόστους, ή αυτό δεν είναι λάδι ή απλά δε θα πληρωθούν ποτέ οι παραγωγοί» λέει ο κ. Κόκκινος και προσθέτει: «Εμείς διαθέτουμε 5λιτρο τυποποιημένο (κάτω από τρία δέκατα) παραδοτέο στην Αθήνα με τιμή γύρω στα 16,5 ευρώ. Η τιμή αυτή περιλαμβάνει μια προστιθέμενη αξία για τον παραγωγό, ένα μικρό κέδρος για εμάς, το κόστος μεταφοράς, τον ΦΠΑ και τα υλικά συσκευασίας. Τώρα, πώς κάποιοι μπορούν και πουλάνε με 13, μου είναι αδιανόητο. Γιατί θέλουμε να πληρωθεί και ο παραγωγός, δεν είναι μόνο να φάει φτηνά καλό λάδι ο καταναλωτής.
Αυτό που γίνεται τώρα είναι, νομίζω, ένα πυροτέχνημα, λόγω κρίσης. Αν αύριο ξεπερνούσαμε την κρίση, θα σταματούσε, γιατί δε βασίζεται σε δομές, αλλά σε έναν ενθουσιασμό, ίσως και σε μια ευκαιρία. Δεν αρκεί αυτό. Πρέπει να δούμε το θέμα με σοβαρότητα, στο πλαίσιο του εφικτού και της νομιμότητας».
«Δεν είναι δουλειά των Δήμων»
Αναφερόμενος σε σχετικές πρωτοβουλίες Δήμων: «Ο ρόλος του Δήμου είναι άλλος και όχι να μεσολαβεί για να τρέφονται οι δημότες. Η πιο υγιής κίνηση, αν θέλουμε να έρθουμε κοντά παραγωγοί - καταναλωτές, είναι να ιδρύσουν οι καταναλωτές καταναλωτικούς συνεταιρισμούς, να έρθουν σε επαφή με ομάδες παραγωγών, συνεταιρισμούς ή παραγωγούς, και να προμηθευτούν προϊόντα. Αυτό γίνεται στη Βόρεια Ιταλία εδώ και χρόνια με επιτυχία.
Έτσι όπως έχει στηθεί στην Ελλάδα, δε νομίζω ότι μπορεί να λειτουργήσει. Υπάρχουν νόμοι που διέπουν το ελεύθερο εμπόριο. Δεν μπορεί στην πλατεία ενός δημαρχείου, για παράδειγμα, να στήνεται παζάρι. Επίσης, έχω διαπιστώσει ότι, από την πλευρά των προμηθευτών, τίθεται μόνο ως κριτήριο αξιολόγησης η τιμή, ενώ δεν είναι ποτέ η τιμή το μοναδικό κριτήριο, αλλά και τα ποιοτικά - οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, οι ποιότητες. Πρέπει να σεβόμαστε και το προϊόν που παράγουμε. Έχω μιλήσει με πολλούς υπευθύνους απ’ όσους διοργανώνουν αυτές τις αγορές - πωλήσεις, στέλνουμε κι εμείς προσφορές συνεχώς, αλλά δεν έχει εκτελεστεί, ούτε πιστεύω ότι πρόκειται να εκτελεστεί καμία από αυτές».
«Έφεραν άλλου είδους μεσάζοντες»
Καταλήγοντας ο κ. Κόκκινος σημειώνει: «Είμαι βέβαιος, από πράγματα που πληροφορήθηκα, ότι υπάρχουν συμφέροντα που κινούν αυτή την ιστορία. Δηλαδή, κάποιοι κερδίζουν. Θα διώξουμε τους μεσάζοντες για να φέρουμε άλλους; Δυστυχώς, το κίνημα κατά των μεσαζόντων έχει φέρει κάποιους άλλου είδους μεσάζοντες και σε πολλές περιπτώσεις από πίσω κρύβονται και Μέσα Ενημέρωσης».
Της Μαρίας Νίκα - Θάρρος
«Με εκπλήσσει η προσφορά με 13 ευρώ, όταν εμείς πουλάμε το 5λιτρο λάδι με 16,5»
Σοβαρές επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα και τη σοβαρότητα του «κινήματος της πατάτας», έτσι όπως εξελίσσεται στην Ελλάδα, εκφράζει ο Γιώργος Κόκκινος, πρόεδρος της Ομάδας Παραγωγών «Νηλέας», που παράγει και τυποποιεί ποιοτικό ελαιόλαδο στην περιοχή της Χώρας Τριφυλίας.«Από τα αθηναϊκά ΜΜΕ άκουσα μια τιμή με την οποία δεν ξέρω αν θα πληρωθούν ποτέ οι παραγωγοί. Δυστυχώς, ενώ υπήρχε ενθουσιασμός στην αρχή και πίστη ότι βρέθηκε μια λύση να έρθουν κοντά καταναλωτής και παραγωγός, διαπιστώνω μια στρέβλωση σε όλα τα επίπεδα.
Όταν υπάρχουν τιμές κάτω του κόστους, ή αυτό δεν είναι λάδι ή απλά δε θα πληρωθούν ποτέ οι παραγωγοί» λέει ο κ. Κόκκινος και προσθέτει: «Εμείς διαθέτουμε 5λιτρο τυποποιημένο (κάτω από τρία δέκατα) παραδοτέο στην Αθήνα με τιμή γύρω στα 16,5 ευρώ. Η τιμή αυτή περιλαμβάνει μια προστιθέμενη αξία για τον παραγωγό, ένα μικρό κέδρος για εμάς, το κόστος μεταφοράς, τον ΦΠΑ και τα υλικά συσκευασίας. Τώρα, πώς κάποιοι μπορούν και πουλάνε με 13, μου είναι αδιανόητο. Γιατί θέλουμε να πληρωθεί και ο παραγωγός, δεν είναι μόνο να φάει φτηνά καλό λάδι ο καταναλωτής.
Αυτό που γίνεται τώρα είναι, νομίζω, ένα πυροτέχνημα, λόγω κρίσης. Αν αύριο ξεπερνούσαμε την κρίση, θα σταματούσε, γιατί δε βασίζεται σε δομές, αλλά σε έναν ενθουσιασμό, ίσως και σε μια ευκαιρία. Δεν αρκεί αυτό. Πρέπει να δούμε το θέμα με σοβαρότητα, στο πλαίσιο του εφικτού και της νομιμότητας».
«Δεν είναι δουλειά των Δήμων»
Αναφερόμενος σε σχετικές πρωτοβουλίες Δήμων: «Ο ρόλος του Δήμου είναι άλλος και όχι να μεσολαβεί για να τρέφονται οι δημότες. Η πιο υγιής κίνηση, αν θέλουμε να έρθουμε κοντά παραγωγοί - καταναλωτές, είναι να ιδρύσουν οι καταναλωτές καταναλωτικούς συνεταιρισμούς, να έρθουν σε επαφή με ομάδες παραγωγών, συνεταιρισμούς ή παραγωγούς, και να προμηθευτούν προϊόντα. Αυτό γίνεται στη Βόρεια Ιταλία εδώ και χρόνια με επιτυχία.
Έτσι όπως έχει στηθεί στην Ελλάδα, δε νομίζω ότι μπορεί να λειτουργήσει. Υπάρχουν νόμοι που διέπουν το ελεύθερο εμπόριο. Δεν μπορεί στην πλατεία ενός δημαρχείου, για παράδειγμα, να στήνεται παζάρι. Επίσης, έχω διαπιστώσει ότι, από την πλευρά των προμηθευτών, τίθεται μόνο ως κριτήριο αξιολόγησης η τιμή, ενώ δεν είναι ποτέ η τιμή το μοναδικό κριτήριο, αλλά και τα ποιοτικά - οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, οι ποιότητες. Πρέπει να σεβόμαστε και το προϊόν που παράγουμε. Έχω μιλήσει με πολλούς υπευθύνους απ’ όσους διοργανώνουν αυτές τις αγορές - πωλήσεις, στέλνουμε κι εμείς προσφορές συνεχώς, αλλά δεν έχει εκτελεστεί, ούτε πιστεύω ότι πρόκειται να εκτελεστεί καμία από αυτές».
«Έφεραν άλλου είδους μεσάζοντες»
Καταλήγοντας ο κ. Κόκκινος σημειώνει: «Είμαι βέβαιος, από πράγματα που πληροφορήθηκα, ότι υπάρχουν συμφέροντα που κινούν αυτή την ιστορία. Δηλαδή, κάποιοι κερδίζουν. Θα διώξουμε τους μεσάζοντες για να φέρουμε άλλους; Δυστυχώς, το κίνημα κατά των μεσαζόντων έχει φέρει κάποιους άλλου είδους μεσάζοντες και σε πολλές περιπτώσεις από πίσω κρύβονται και Μέσα Ενημέρωσης».