Δεν μπορεί
ένα Lada με κινητήρα 1.600 κ.εκ. να έχει το ίδιο τεκμήριο με ένα Audi A4
ή κάποιο άλλο υπερπολυτελές μοντέλο
Του Γιώργου Ανδρή
andris@pegasus.gr
Τα τεκμήρια διαβίωσης κυρίως στα ΙΧ και στα σκάφη αποτελούν εδώ και δεκαετίες «παιχνίδι» μεταξύ των Ελλήνων καταναλωτών και των εκάστοτε κυβερνήσεων.
Αλλωστε τα τεκμήρια στα ΙΧ αποτελούν ακόμη μία ελληνική πρωτοτυπία καθώς σχεδόν σε κανένα άλλο κράτος-μέλος δεν υπάρχει η συγκεκριμένη νομοθετική διάταξη!
Παράλληλα από την στιγμή που μετέβη στην Ελλάδα η Τρόικα έχουν ως μοναδικό στόχο τη φοροδιαφυγή αλλά θα πρέπει να τονίσουμε πως οι ευρωπαίοι τεχνοκράτες μάλλον δεν γνωρίζουν με τι πανούργο λαό έχουν μπλέξει...
Ειδικότερα η Task Force δεν υπάρχει περίπτωση να γνωρίζει πως εδώ και δεκαετίες στην χώρα μας όταν κάποιος ιδιοκτήτης ΙΧ δεν μπορεί να καλύψει το τεκμήριο υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να διαφύγει από την τσιμπίδα του νόμου.
Ο πρώτος και πιο γνωστός τρόπος είναι να «σπάσει» η ιδιοκτησία κάποιου ΙΧ σε πολλούς ιδιοκτήτες. Ετσι σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να υπάρχουν έως και 8 συνιδιοκτήτες που περιλαμβάνουν πολλά μέλη μιας οικογένειας (παππούς, γιαγιά, θείοι και θείες μέχρι και ξεδέρφια).
Ο άλλος τρόπος έχει να κάνει με την «εικονική» μεταβίβαση σε κάποια μάντρα αυτοκινήτων που ως γνωστόν ως επαγγελματική επιχείρηση καλύπτει τα τεκμήρια...
Ο τρίτος και πιο «φρέσκος» τρόπος έχει να κάνει με την μεταβίβαση μεγάλου ποσοστόύ ιδιοκτησίας κάποιου ΙΧ σε ξένη εταιρεία που σύμφωνα με πληροφορίες δεν μπορεί να ελέγξει κανείς!
Πώς πρέπει να διαμορφωθούν τα τεκμήρια
Τα τεκμήρια είναι βέβαιο πως σε κάποιο βαθμό μπορεί να πλήξουν τους επιτείδιους αλλά πάντα υπάρχουν «παραθυράκια» ώστε να γλιτώνουν.
Με τη δεδομένη οικονομικική κατάσταση στα ελληνικά νοικοκυριά και δεδομένη την μείωση της κίνησης τα τεκμήρια πρέπει να καταργηθούν ή να τροποποιηθούν με τέτοιο τρόπο ώστε πραγματικά να χτυπήσουν την φοροδιαφυγή.
Αρχικά θα πρέπει να υπάρξει ειδική κλίμακα με σαφή διαχωρισμό μεταξύ των φθηνών και ακριβών αυτοκινήτων. Δηλαδή δεν μπορεί ένα Lada με κινητήρα 1.600 κ.εκ. να έχει το ίδιο τεκμήριο με ένα Audi A4 ή κάποιο άλλο υπερπολυτελές μοντέλο καθώς η αξία απόκτησής τους ακόμη και ως μεταχειρισμένα δεν έχει καμία απολύτως σχέση.
Από την άλλη μεριά πρέπει να γίνει ακόμη μία ρύθμιση για τα αυτοκίνητα που έχουν κινητήρες από 2.000 κ.εκ. και άνω τα οποία δεν έχουν καμία απολύτως αξίας ως μεταχειρισμένα ακόμη και αν κόστιζαν ως καινούρια πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η «Η» το κόστος των αυτοκινήτων μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα με το πραγματικό κόστος χρήσης που απορρέει από το κόστος των Τελών Κυκλοφορίας, των σφαλίστρων, των ελάχιστων χιλιομέτρων (10.000 χλμ.) που θα διανύσει κάποιο ΙΧ ανά έτος και το ελάχιστο κόστος συντήρησης που περιλαμβάνει μόνο αλλαγή λαδιών και φίλτρου.
Ετσι σε ένα ΙΧ με κινητήρα 1.000 κ. εκ. το ετήσιο κόστος διαμορφώνεται σε μόλις 1.030 ευρώ καθώς χρειάζεται 120 ευρώ για Τέλη Κυκλοφορίας, 200 ευρώ για ασφάλιστρα, 660 ευρώ για καύσιμα και περίπου 50 ευρώ για αλλαγή λαδιών και φίλτρου.
Ενα αυτοκίνητο με κινητήρα 1.400 κ.εκ. χρειάζεται αντίστοιχα 1.355 ευρώ το οποίο απορρέει από το άθροισμα των 240 ευρώ για Τέλη, 220 ευρώ για ασφάλιστρα, 825 ευρώ για καύσιμα και 70 ευρώ για αλλαγή λαδιών.
Ενα ΙΧ με κινητήρα 1.600 κ.εκ. χρειάζεται για να κινηθεί ένα ολόκληρο έτος μόλις 1.605 ευρώ καθώς τα Τέλη κυμαίνονται στα 265 ευρώ, τα ασφάλιστρα στα 280 ευρώ, τα καύσιμα στα 990 ευρώ και η αλλαγή λαδιών σε 70 ευρώ.
Αντίστοιχα τα ετήσια έξοδα για ένα ΙΧ με δίλιτρο κινητήρα κυμαίνονται σε μόλις 2.910 ευρώ καθώς τα Τέλη κυμαίνονται σε 660 ευρώ, η ασφάλεια στα 500 ευρώ, τα καύσιμα στα 1.650 ευρώ και η αλλαγή λαδιών στα 100 ευρώ.
Τέλος η «διάσημη» κατηγορία των τετρακίνητων αυτοκινήτων τύπου τζιπ με κινητήρες 3.000 κ.εκ. χρειάζονται μόλις 4.000 ευρώ καθώς τα Τέλη υπολογίζονται σε 1.100 ευρώ, τα σφάλιστρα σε 800 ευρώ, τα καύσιμα σε 1.980 ευρώ και η αλλαγή λαδιών με 120 ευρώ. Στην συγκεκριμένη κατηγορία βέβαια θεωρούμε πως κανένας ιδιοκτήτης τζιπ δεν διανύει 10.000 χλμ. ετησίως καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών τους επειδή δεν μπορούν να τα πουλήσουν τα έχουν αραγμένα στα γκαράζ των σπιτιών τους και τα χρησιμοποιούν μόνο τις περιόδους των εορτών αλλά και για τις καλοκαιρινές τους διακοπές που συνεπάγεται πως τα διανυθέντα χιλιόμετρα δεν υπερβαίνουν ούτε τις 3.000 χλμ. ετησίως...
Οσον αφορά στην οριζοντιοποίηση των τεκμηρίων σε όλα τα ΙΧ ανεξαρτήτως κόστους η «Η» εκτιμά πως πρέπει να δημιουργηθεί ένας κατάλογος που θα διαχωρίζει τα ακριβά και φθηνά ΙΧ εξαιτίας των έκτακτων συνθηκών που επικρατούν στην χώρα.
Ειδικότερα δεν μπορεί ένα Audi A3 με κινητήρα 1,2 λίτρου με τιμή απόκτησης τις 20.500 ευρώ να έχει το ίδιο τεκμήριο με ένα άλλο αντίστοιχο μοντέλο άλλης αυτοκινητοβιομηχανίας με αξία απόκτησης πολύ χαμηλότερη.
Επίσης ειδική ρύθμιση πρέπει να γίνει στην κατηγορία των οχημάτων τύπου τζιπ καθώς μπορεί πριν μερικά χρόνια να κόστιζαν πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σήμερα όμως η αξία τους αν βρεθεί αγοραστής δεν ξεπερνά ούτε τις 4.000 ευρώ! Οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες είναι πραγματικά εγκλωβισμένοι όπως και όλοι οι κάτοχοι συμβατικών ΙΧ με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω με εξαίρεση εκείνους που διαθέτουν υπερπολυτελή σπορ αυτοκίνητα επιδόσεων.
Ειδικά για τα super-cars το κράτος θα έπρεπε να θεσπίσει ειδικά τεκμήρια καθώς απευθύνονται σε ελάχιστους Ελληνες οι οποίοι σίγουρα μπορούν να δικαιολογήσουν τεκμήρια που μπορούν να ανέλθουν σε πολλές δεκάδες χιλιάδες ευρώ...
Αλλά στην Ελλάδα ο κάτοχος ενός Audi A4 και ενός Lada Niva έχουν το ίδιο ακριβώς τεκμήριο επειδή και τα δύο μοντέλα έχουν κινητήρες 1.600 κ.εκ.
Του Γιώργου Ανδρή
andris@pegasus.gr
Τα τεκμήρια διαβίωσης κυρίως στα ΙΧ και στα σκάφη αποτελούν εδώ και δεκαετίες «παιχνίδι» μεταξύ των Ελλήνων καταναλωτών και των εκάστοτε κυβερνήσεων.
Αλλωστε τα τεκμήρια στα ΙΧ αποτελούν ακόμη μία ελληνική πρωτοτυπία καθώς σχεδόν σε κανένα άλλο κράτος-μέλος δεν υπάρχει η συγκεκριμένη νομοθετική διάταξη!
Παράλληλα από την στιγμή που μετέβη στην Ελλάδα η Τρόικα έχουν ως μοναδικό στόχο τη φοροδιαφυγή αλλά θα πρέπει να τονίσουμε πως οι ευρωπαίοι τεχνοκράτες μάλλον δεν γνωρίζουν με τι πανούργο λαό έχουν μπλέξει...
Ειδικότερα η Task Force δεν υπάρχει περίπτωση να γνωρίζει πως εδώ και δεκαετίες στην χώρα μας όταν κάποιος ιδιοκτήτης ΙΧ δεν μπορεί να καλύψει το τεκμήριο υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να διαφύγει από την τσιμπίδα του νόμου.
Ο πρώτος και πιο γνωστός τρόπος είναι να «σπάσει» η ιδιοκτησία κάποιου ΙΧ σε πολλούς ιδιοκτήτες. Ετσι σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να υπάρχουν έως και 8 συνιδιοκτήτες που περιλαμβάνουν πολλά μέλη μιας οικογένειας (παππούς, γιαγιά, θείοι και θείες μέχρι και ξεδέρφια).
Ο άλλος τρόπος έχει να κάνει με την «εικονική» μεταβίβαση σε κάποια μάντρα αυτοκινήτων που ως γνωστόν ως επαγγελματική επιχείρηση καλύπτει τα τεκμήρια...
Ο τρίτος και πιο «φρέσκος» τρόπος έχει να κάνει με την μεταβίβαση μεγάλου ποσοστόύ ιδιοκτησίας κάποιου ΙΧ σε ξένη εταιρεία που σύμφωνα με πληροφορίες δεν μπορεί να ελέγξει κανείς!
Πώς πρέπει να διαμορφωθούν τα τεκμήρια
Τα τεκμήρια είναι βέβαιο πως σε κάποιο βαθμό μπορεί να πλήξουν τους επιτείδιους αλλά πάντα υπάρχουν «παραθυράκια» ώστε να γλιτώνουν.
Με τη δεδομένη οικονομικική κατάσταση στα ελληνικά νοικοκυριά και δεδομένη την μείωση της κίνησης τα τεκμήρια πρέπει να καταργηθούν ή να τροποποιηθούν με τέτοιο τρόπο ώστε πραγματικά να χτυπήσουν την φοροδιαφυγή.
Αρχικά θα πρέπει να υπάρξει ειδική κλίμακα με σαφή διαχωρισμό μεταξύ των φθηνών και ακριβών αυτοκινήτων. Δηλαδή δεν μπορεί ένα Lada με κινητήρα 1.600 κ.εκ. να έχει το ίδιο τεκμήριο με ένα Audi A4 ή κάποιο άλλο υπερπολυτελές μοντέλο καθώς η αξία απόκτησής τους ακόμη και ως μεταχειρισμένα δεν έχει καμία απολύτως σχέση.
Από την άλλη μεριά πρέπει να γίνει ακόμη μία ρύθμιση για τα αυτοκίνητα που έχουν κινητήρες από 2.000 κ.εκ. και άνω τα οποία δεν έχουν καμία απολύτως αξίας ως μεταχειρισμένα ακόμη και αν κόστιζαν ως καινούρια πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η «Η» το κόστος των αυτοκινήτων μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα με το πραγματικό κόστος χρήσης που απορρέει από το κόστος των Τελών Κυκλοφορίας, των σφαλίστρων, των ελάχιστων χιλιομέτρων (10.000 χλμ.) που θα διανύσει κάποιο ΙΧ ανά έτος και το ελάχιστο κόστος συντήρησης που περιλαμβάνει μόνο αλλαγή λαδιών και φίλτρου.
Ετσι σε ένα ΙΧ με κινητήρα 1.000 κ. εκ. το ετήσιο κόστος διαμορφώνεται σε μόλις 1.030 ευρώ καθώς χρειάζεται 120 ευρώ για Τέλη Κυκλοφορίας, 200 ευρώ για ασφάλιστρα, 660 ευρώ για καύσιμα και περίπου 50 ευρώ για αλλαγή λαδιών και φίλτρου.
Ενα αυτοκίνητο με κινητήρα 1.400 κ.εκ. χρειάζεται αντίστοιχα 1.355 ευρώ το οποίο απορρέει από το άθροισμα των 240 ευρώ για Τέλη, 220 ευρώ για ασφάλιστρα, 825 ευρώ για καύσιμα και 70 ευρώ για αλλαγή λαδιών.
Ενα ΙΧ με κινητήρα 1.600 κ.εκ. χρειάζεται για να κινηθεί ένα ολόκληρο έτος μόλις 1.605 ευρώ καθώς τα Τέλη κυμαίνονται στα 265 ευρώ, τα ασφάλιστρα στα 280 ευρώ, τα καύσιμα στα 990 ευρώ και η αλλαγή λαδιών σε 70 ευρώ.
Αντίστοιχα τα ετήσια έξοδα για ένα ΙΧ με δίλιτρο κινητήρα κυμαίνονται σε μόλις 2.910 ευρώ καθώς τα Τέλη κυμαίνονται σε 660 ευρώ, η ασφάλεια στα 500 ευρώ, τα καύσιμα στα 1.650 ευρώ και η αλλαγή λαδιών στα 100 ευρώ.
Τέλος η «διάσημη» κατηγορία των τετρακίνητων αυτοκινήτων τύπου τζιπ με κινητήρες 3.000 κ.εκ. χρειάζονται μόλις 4.000 ευρώ καθώς τα Τέλη υπολογίζονται σε 1.100 ευρώ, τα σφάλιστρα σε 800 ευρώ, τα καύσιμα σε 1.980 ευρώ και η αλλαγή λαδιών με 120 ευρώ. Στην συγκεκριμένη κατηγορία βέβαια θεωρούμε πως κανένας ιδιοκτήτης τζιπ δεν διανύει 10.000 χλμ. ετησίως καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών τους επειδή δεν μπορούν να τα πουλήσουν τα έχουν αραγμένα στα γκαράζ των σπιτιών τους και τα χρησιμοποιούν μόνο τις περιόδους των εορτών αλλά και για τις καλοκαιρινές τους διακοπές που συνεπάγεται πως τα διανυθέντα χιλιόμετρα δεν υπερβαίνουν ούτε τις 3.000 χλμ. ετησίως...
Οσον αφορά στην οριζοντιοποίηση των τεκμηρίων σε όλα τα ΙΧ ανεξαρτήτως κόστους η «Η» εκτιμά πως πρέπει να δημιουργηθεί ένας κατάλογος που θα διαχωρίζει τα ακριβά και φθηνά ΙΧ εξαιτίας των έκτακτων συνθηκών που επικρατούν στην χώρα.
Ειδικότερα δεν μπορεί ένα Audi A3 με κινητήρα 1,2 λίτρου με τιμή απόκτησης τις 20.500 ευρώ να έχει το ίδιο τεκμήριο με ένα άλλο αντίστοιχο μοντέλο άλλης αυτοκινητοβιομηχανίας με αξία απόκτησης πολύ χαμηλότερη.
Επίσης ειδική ρύθμιση πρέπει να γίνει στην κατηγορία των οχημάτων τύπου τζιπ καθώς μπορεί πριν μερικά χρόνια να κόστιζαν πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σήμερα όμως η αξία τους αν βρεθεί αγοραστής δεν ξεπερνά ούτε τις 4.000 ευρώ! Οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες είναι πραγματικά εγκλωβισμένοι όπως και όλοι οι κάτοχοι συμβατικών ΙΧ με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω με εξαίρεση εκείνους που διαθέτουν υπερπολυτελή σπορ αυτοκίνητα επιδόσεων.
Ειδικά για τα super-cars το κράτος θα έπρεπε να θεσπίσει ειδικά τεκμήρια καθώς απευθύνονται σε ελάχιστους Ελληνες οι οποίοι σίγουρα μπορούν να δικαιολογήσουν τεκμήρια που μπορούν να ανέλθουν σε πολλές δεκάδες χιλιάδες ευρώ...
Αλλά στην Ελλάδα ο κάτοχος ενός Audi A4 και ενός Lada Niva έχουν το ίδιο ακριβώς τεκμήριο επειδή και τα δύο μοντέλα έχουν κινητήρες 1.600 κ.εκ.