Πρώτο έρχεται στην Ελλάδα το Facebook όσον αφορά στις καταγγελίες
παράνομου περιεχομένου όπως αυτές καταγράφονται από την Ανοιχτή Γραμμή
Καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη συμπεριφορά στο
Διαδίκτυο, Safeline.gr.
Οι τηλεφωνικές καταγγελίες που δέχτηκε η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 8001180015, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, αφορούν στην πλειονότητά τους θέματα συμπεριφορών εξάρτησης και διαδικτυακού εκφοβισμού.
Στο περιθώριο εκδήλωσης που έγινε στο πλαίσιο του 11ου εορτασμού της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» η Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη συμπεριφορά στο Διαδίκτυο, Safeline.gr, και η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 8001180015, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, έδωσαν στη δημοσιότητα τα στατιστικά στοιχεία, που συγκέντρωσαν κατά το 2013.
Αναλυτικότερα, η SafeLine έλαβε συνολικά 3.094 καταγγελίες που αφορούσαν παράνομο περιεχόμενο ή δραστηριότητα στο Διαδίκτυο, το 2013
Οι τηλεφωνικές καταγγελίες που δέχτηκε η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 8001180015, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, αφορούν στην πλειονότητά τους θέματα συμπεριφορών εξάρτησης και διαδικτυακού εκφοβισμού.
Στο περιθώριο εκδήλωσης που έγινε στο πλαίσιο του 11ου εορτασμού της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» η Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη συμπεριφορά στο Διαδίκτυο, Safeline.gr, και η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 8001180015, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, έδωσαν στη δημοσιότητα τα στατιστικά στοιχεία, που συγκέντρωσαν κατά το 2013.
Αναλυτικότερα, η SafeLine έλαβε συνολικά 3.094 καταγγελίες που αφορούσαν παράνομο περιεχόμενο ή δραστηριότητα στο Διαδίκτυο, το 2013
. Η κατηγορία που διακρίνεται από τον μεγάλο αριθμό καταγγελιών
που την αφορά είναι αυτή της παραβίασης Προσωπικών Δεδομένων (34%). Η
κατηγορία της Παιδικής Πορνογραφίας (12%) καταλαμβάνει ένα αξιοσημείωτο
ποσοστό καταγγελιών, το οποίο συγκριτικά με το 2012 είναι αυξημένο κατά
μία ποσοστιαία μονάδα (το 2012 η κατηγορία αυτή αφορούσε το 11% των
ληφθέντων καταγγελιών). Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι το 2012
παρουσιάστηκε μια ραγδαία αύξηση των καταγγελιών (845 καταγγελίες) που
αφορούσαν το Facebook και ο αριθμός αυτός αυξήθηκε ακόμη περισσότερο το
2013 (η SafeLine έλαβε 1.551 καταγγελίες).
Όπως επισημαίνεται από τη SafeLine, οι λόγοι που κρύβονται πίσω από αυτήν την ραγδαία αύξηση ποικίλουν, καθώς ολοένα και περισσότεροι χρήστες δημιουργούν προφίλ στο δημοφιλές αυτό κοινωνικό δίκτυο, χωρίς να είναι επαρκώς ενημερωμένοι για τους πιθανούς κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτό.
Η SafeLine συγκεντρώνοντας στοιχεία από τις καταγγελίες που αφορούν το Facebook, δημιούργησε έναν οδηγό με χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές προστασίας από την παράνομη δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στο κοινωνικό αυτό δίκτυο.
Το πιο σύνηθες περιεχόμενο καταγγελιών που αφορούσαν το Facebook συγκαταλέγεται στις παρακάτω κατηγορίες:
-Κλοπή κωδικών πρόσβασης και δημιουργία ψεύτικου προφίλ
-Παραβίαση προσωπικών δεδομένων
-Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (cyberbullying)
-Προσέλκυση παιδιών για γενετήσιους λόγους (grooming).
Όσον αφορά στη Γραμμή Βοηθείας, δέχτηκε κατά την περίοδο λειτουργίας της, από τον Ιανουάριο 2013 έως και Δεκέμβριο 2013, συνολικά 1.909 αιτήματα. Το 81% προήλθε μέσα από τηλεφωνική επικοινωνία στον αριθμό χωρίς χρέωση 8001180015, ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 19% επέλεξε να επικοινωνήσει ηλεκτρονικά μέσω email στη διεύθυνση help@saferinternet.gr.
Η πλειονότητα των αιτημάτων (70%) προήλθε από ενήλικες (κυρίως γονείς, αλλά και «σημαντικούς άλλους» της ζωής των παιδιών/εφήβων). Ακολουθούν οι επαγγελματίες (εκπαιδευτικοί και επαγγελματίες υγείας) με ποσοστό 16%, και, τέλος, οι ανήλικοι που απευθύνθηκαν στη γραμμή σε ποσοστό 14%.
Αναφορικά με τον τύπο του αιτήματος, η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε σε θέματα συμπεριφορών εξάρτησης (37%), ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα αιτήματα που αφορούσαν στο διαδικτυακό εκφοβισμό (15%). Στην τρίτη θέση, με ποσοστό 9%, αναδείχθηκε η κατηγορία που αφορά στην προστασία της ιδιωτικής ζωής και ακολουθούν τα αιτήματα που αφορούν την καταπάτηση της ιδιωτικότητας (8%).
Το προσωπικό της Γραμμής Βοηθείας παρείχε ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική, ή και έδωσε ανάλογες πληροφορίες σε 843 αναφορές. Επιπλέον, 543 περιπτώσεις (γονείς ή και έφηβοι) παραπέμφθηκαν στο κλινικό ιατρείο της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) για να ενταχθούν στο πρόγραμμα της ΜΕΥ για τους εφήβους με υπερβολική ενασχόληση με το Διαδίκτυο ή προκειμένου οι ίδιοι και οι οικογένειες να υποστηριχθούν περαιτέρω (πχ στις περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού). Τέλος, 362 περιπτώσεις παραπέμφθηκαν στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για περιπτώσεις ηλεκτρονικού εγκλήματος, ή σε άλλους αρμόδιους φορείς, αντίστοιχους με τη φύση της αναφοράς (πχ καταναλωτικές οργανώσεις κλπ).
Υπενθυμίζεται ότι η Γραμμή Βοηθείας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου απευθύνεται σε εφήβους και παιδιά, καθώς και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (εκφοβισμός, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παρενόχληση, κ.ά.).
Όπως επισημαίνεται από τη SafeLine, οι λόγοι που κρύβονται πίσω από αυτήν την ραγδαία αύξηση ποικίλουν, καθώς ολοένα και περισσότεροι χρήστες δημιουργούν προφίλ στο δημοφιλές αυτό κοινωνικό δίκτυο, χωρίς να είναι επαρκώς ενημερωμένοι για τους πιθανούς κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτό.
Η SafeLine συγκεντρώνοντας στοιχεία από τις καταγγελίες που αφορούν το Facebook, δημιούργησε έναν οδηγό με χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές προστασίας από την παράνομη δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στο κοινωνικό αυτό δίκτυο.
Το πιο σύνηθες περιεχόμενο καταγγελιών που αφορούσαν το Facebook συγκαταλέγεται στις παρακάτω κατηγορίες:
-Κλοπή κωδικών πρόσβασης και δημιουργία ψεύτικου προφίλ
-Παραβίαση προσωπικών δεδομένων
-Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (cyberbullying)
-Προσέλκυση παιδιών για γενετήσιους λόγους (grooming).
Όσον αφορά στη Γραμμή Βοηθείας, δέχτηκε κατά την περίοδο λειτουργίας της, από τον Ιανουάριο 2013 έως και Δεκέμβριο 2013, συνολικά 1.909 αιτήματα. Το 81% προήλθε μέσα από τηλεφωνική επικοινωνία στον αριθμό χωρίς χρέωση 8001180015, ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 19% επέλεξε να επικοινωνήσει ηλεκτρονικά μέσω email στη διεύθυνση help@saferinternet.gr.
Η πλειονότητα των αιτημάτων (70%) προήλθε από ενήλικες (κυρίως γονείς, αλλά και «σημαντικούς άλλους» της ζωής των παιδιών/εφήβων). Ακολουθούν οι επαγγελματίες (εκπαιδευτικοί και επαγγελματίες υγείας) με ποσοστό 16%, και, τέλος, οι ανήλικοι που απευθύνθηκαν στη γραμμή σε ποσοστό 14%.
Αναφορικά με τον τύπο του αιτήματος, η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε σε θέματα συμπεριφορών εξάρτησης (37%), ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα αιτήματα που αφορούσαν στο διαδικτυακό εκφοβισμό (15%). Στην τρίτη θέση, με ποσοστό 9%, αναδείχθηκε η κατηγορία που αφορά στην προστασία της ιδιωτικής ζωής και ακολουθούν τα αιτήματα που αφορούν την καταπάτηση της ιδιωτικότητας (8%).
Το προσωπικό της Γραμμής Βοηθείας παρείχε ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική, ή και έδωσε ανάλογες πληροφορίες σε 843 αναφορές. Επιπλέον, 543 περιπτώσεις (γονείς ή και έφηβοι) παραπέμφθηκαν στο κλινικό ιατρείο της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) για να ενταχθούν στο πρόγραμμα της ΜΕΥ για τους εφήβους με υπερβολική ενασχόληση με το Διαδίκτυο ή προκειμένου οι ίδιοι και οι οικογένειες να υποστηριχθούν περαιτέρω (πχ στις περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού). Τέλος, 362 περιπτώσεις παραπέμφθηκαν στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για περιπτώσεις ηλεκτρονικού εγκλήματος, ή σε άλλους αρμόδιους φορείς, αντίστοιχους με τη φύση της αναφοράς (πχ καταναλωτικές οργανώσεις κλπ).
Υπενθυμίζεται ότι η Γραμμή Βοηθείας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου απευθύνεται σε εφήβους και παιδιά, καθώς και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (εκφοβισμός, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παρενόχληση, κ.ά.).