Αδειάζει το καλάθι της νοικοκυράς μήνα με
το μήνα επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις στελεχών του οργανωμένου
λιανεμπορίου, που εκτιμούν ότι το 2017 θα κλείσει με απώλειες της τάξεως
του 2,3% σε σχέση με το 2016.
Σε αρνητικό έδαφος αναμένεται να κινηθούν τα σούπερ μάρκετ και το 2018 με πτώση κατά 1,5%. Ωστόσο, παρά την καθοδική πορεία που ακολουθεί η κατανάλωση, η επαναλειτουργία των καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος από τον Σκλαβενίτη φαίνεται να επιβραδύνει το ρυθμό της μείωσης.
Ετσι, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Nielsen, η κάμψη της κατανάλωσης στο α’ εξάμηνο του έτους περιορίστηκε στο 1,1% έναντι 3,9% στο α’ πεντάμηνο του 2017, ποσοστό όμως που μεταφράζεται σε απώλειες ύψους 56 εκατ. ευρώ για την αγορά των σούπερ μάρκετ. Μεγαλύτερη είναι η μείωση (-2,2%) στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (τρόφιμα, ποτά, είδη προσωπικής και οικιακής φροντίδας κ.λπ.), γεγονός που αποδίδεται στη συρρίκνωση των όγκων και της κατανάλωσης, ενώ την ίδια στιγμή η μέση τιμή ανά τεμάχιο παρουσιάζει αποπληθωριστικές τάσεις της τάξεως του -0,5%. Αλλωστε, όπως είχε δηλώσει στις αρχές του καλοκαιριού ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου METRO, στον οποίο ανήκουν τα σούπερ μάρκετ My market και τα cash&carry METRO, το «καλάθι» της νοικοκυράς έχει περιοριστεί στα 250 ευρώ το μήνα έναντι 380 ευρώ που ήταν προ κρίσης.
Ακτινογραφία
Εντύπωση στην αγορά προκαλεί η πτωτική τάση που ακολουθεί η κατηγορία του γάλακτος τους τελευταίους μήνες αναδεικνύοντας την οικονομική ασφυξία των νοικοκυριών, καθώς κόβουν ένα από τα σημαντικότερα είδη διατροφής. Συγκεκριμένα, το διάστημα 1η Ιανουαρίου 2017 έως 15 Ιουλίου 2017 η εν λόγω κατηγορία κατέγραψε απώλειες 8,6% σε αξία, ήτοι 20 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 5,1%. Οπως είναι φυσικό, αυτό έχει συμπαρασύρει προς τα κάτω και την πρωτογενή παραγωγή. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Φυλής Χολστάιν Ελλάδας, κ. Θανάση Βασιλέκα, η ετήσια παραγωγή αγελαδινού γάλακτος κάθε χρόνο μειώνεται κατά 5.000 τόνους φτάνοντας πλέον στους 600.000 τόνους από 636.000 τόνους.
Σημαντικές απώλειες παρουσίασε και το συσκευασμένο ψωμί (-5,3%), το γιαούρτι (-2,4%), ενώ στα αβγά η μείωση των πωλήσεων ήταν 17,1% σε αξία, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη κατηγορία πέτυχε αύξηση 3,3% στον όγκο πωλήσεων. Πτωτικά κινήθηκε και το ουίσκι (-6,8%). Συνολικά από τις 180 ταχυκίνητες κατηγορίες μόνο οι 67 κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων, ενώ οι υπόλοιπες παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο.
Υποχώρηση παρουσίασε και η κατανάλωση σε προϊόντα προσωπικής περιποίησης (-4,4%) και είδη οικιακής χρήσης (-3,5%). Τη μεγαλύτερη μείωση κατέγραψαν τα αποσμητικά και οι πάνες με απώλειες 7,3% και 7,2% αντίστοιχα, ενώ από τις κατηγορίες οικιακής χρήσης «έπεσαν» κατά 8,9% οι χλωρίνες και κατά 7,7% το χαρτί κουζίνας.
Σημειώνεται ότι θετική εικόνα εμφάνισαν τα φρέσκα/χύμα προϊόντα στο +2% και τα τυροκομικά προϊόντα, με τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016, καταγράφοντας άνοδο κατά 3,5% σε αξία και 4,6% σε όγκο.
«Κατανομή»
Σχετικά με τις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, οι μεγαλύτερες απώλειες εμφανίζονται στις Superettes (καταστήματα μεταξύ 100-399 τ.μ.), ενώ θετικό πρόσημο στο 1,8% παρουσιάζουν τα hypermarkets (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.), κυρίως λόγω της επαναλειτουργίας των πρώην καταστημάτων του Μαρινόπουλου από τη Σκλαβενίτης.
Σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις ανά γεωγραφική περιοχή, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να σημειώνει τις μεγαλύτερες απώλειες. Από τις αρχές του 2017 έως και τα μέσα Ιουλίου οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 8,2%.
Πτώση κατά 3,1% σημείωσε ο τζίρος στη Μακεδονία/Θράκη και κατά 0,4% στην Αττική. Στον αντίποδα, ανοδικά κινήθηκαν η Κρήτη (+4,4%), η Πελοπόννησος (+1,3%) και η Κεντρική Ελλάδα (+0,3%).
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση ακόμη πιο πρόσφατα στοιχεία της Nielsen (έως 19 Αυγούστου 2017), η αγορά παρουσιάζει συγκριτικά λιγότερο αρνητική τάση, στο -0,4%, όπως επίσης και τα FMCGs στο -1,3%.
eleftherostypos
Σε αρνητικό έδαφος αναμένεται να κινηθούν τα σούπερ μάρκετ και το 2018 με πτώση κατά 1,5%. Ωστόσο, παρά την καθοδική πορεία που ακολουθεί η κατανάλωση, η επαναλειτουργία των καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος από τον Σκλαβενίτη φαίνεται να επιβραδύνει το ρυθμό της μείωσης.
Ετσι, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Nielsen, η κάμψη της κατανάλωσης στο α’ εξάμηνο του έτους περιορίστηκε στο 1,1% έναντι 3,9% στο α’ πεντάμηνο του 2017, ποσοστό όμως που μεταφράζεται σε απώλειες ύψους 56 εκατ. ευρώ για την αγορά των σούπερ μάρκετ. Μεγαλύτερη είναι η μείωση (-2,2%) στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (τρόφιμα, ποτά, είδη προσωπικής και οικιακής φροντίδας κ.λπ.), γεγονός που αποδίδεται στη συρρίκνωση των όγκων και της κατανάλωσης, ενώ την ίδια στιγμή η μέση τιμή ανά τεμάχιο παρουσιάζει αποπληθωριστικές τάσεις της τάξεως του -0,5%. Αλλωστε, όπως είχε δηλώσει στις αρχές του καλοκαιριού ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου METRO, στον οποίο ανήκουν τα σούπερ μάρκετ My market και τα cash&carry METRO, το «καλάθι» της νοικοκυράς έχει περιοριστεί στα 250 ευρώ το μήνα έναντι 380 ευρώ που ήταν προ κρίσης.
Ακτινογραφία
Εντύπωση στην αγορά προκαλεί η πτωτική τάση που ακολουθεί η κατηγορία του γάλακτος τους τελευταίους μήνες αναδεικνύοντας την οικονομική ασφυξία των νοικοκυριών, καθώς κόβουν ένα από τα σημαντικότερα είδη διατροφής. Συγκεκριμένα, το διάστημα 1η Ιανουαρίου 2017 έως 15 Ιουλίου 2017 η εν λόγω κατηγορία κατέγραψε απώλειες 8,6% σε αξία, ήτοι 20 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 5,1%. Οπως είναι φυσικό, αυτό έχει συμπαρασύρει προς τα κάτω και την πρωτογενή παραγωγή. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Φυλής Χολστάιν Ελλάδας, κ. Θανάση Βασιλέκα, η ετήσια παραγωγή αγελαδινού γάλακτος κάθε χρόνο μειώνεται κατά 5.000 τόνους φτάνοντας πλέον στους 600.000 τόνους από 636.000 τόνους.
Σημαντικές απώλειες παρουσίασε και το συσκευασμένο ψωμί (-5,3%), το γιαούρτι (-2,4%), ενώ στα αβγά η μείωση των πωλήσεων ήταν 17,1% σε αξία, παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη κατηγορία πέτυχε αύξηση 3,3% στον όγκο πωλήσεων. Πτωτικά κινήθηκε και το ουίσκι (-6,8%). Συνολικά από τις 180 ταχυκίνητες κατηγορίες μόνο οι 67 κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων, ενώ οι υπόλοιπες παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο.
Υποχώρηση παρουσίασε και η κατανάλωση σε προϊόντα προσωπικής περιποίησης (-4,4%) και είδη οικιακής χρήσης (-3,5%). Τη μεγαλύτερη μείωση κατέγραψαν τα αποσμητικά και οι πάνες με απώλειες 7,3% και 7,2% αντίστοιχα, ενώ από τις κατηγορίες οικιακής χρήσης «έπεσαν» κατά 8,9% οι χλωρίνες και κατά 7,7% το χαρτί κουζίνας.
Σημειώνεται ότι θετική εικόνα εμφάνισαν τα φρέσκα/χύμα προϊόντα στο +2% και τα τυροκομικά προϊόντα, με τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016, καταγράφοντας άνοδο κατά 3,5% σε αξία και 4,6% σε όγκο.
«Κατανομή»
Σχετικά με τις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, οι μεγαλύτερες απώλειες εμφανίζονται στις Superettes (καταστήματα μεταξύ 100-399 τ.μ.), ενώ θετικό πρόσημο στο 1,8% παρουσιάζουν τα hypermarkets (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.), κυρίως λόγω της επαναλειτουργίας των πρώην καταστημάτων του Μαρινόπουλου από τη Σκλαβενίτης.
Σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις ανά γεωγραφική περιοχή, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να σημειώνει τις μεγαλύτερες απώλειες. Από τις αρχές του 2017 έως και τα μέσα Ιουλίου οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 8,2%.
Πτώση κατά 3,1% σημείωσε ο τζίρος στη Μακεδονία/Θράκη και κατά 0,4% στην Αττική. Στον αντίποδα, ανοδικά κινήθηκαν η Κρήτη (+4,4%), η Πελοπόννησος (+1,3%) και η Κεντρική Ελλάδα (+0,3%).
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση ακόμη πιο πρόσφατα στοιχεία της Nielsen (έως 19 Αυγούστου 2017), η αγορά παρουσιάζει συγκριτικά λιγότερο αρνητική τάση, στο -0,4%, όπως επίσης και τα FMCGs στο -1,3%.
eleftherostypos