Ερευνητές του Huddersfield χρησιμοποιούν μεθόδους
παρακολούθησης ώστε να προσδιορίσουν την αποτελεσματικότητα των
προειδοποιήσεων για την υγεία που αναγράφονται στα πακέτα.
Με
τη «διακοπή του καπνίσματος» να βρίσκεται ψηλά στον κατάλογο της νέας
χρονιάς για πολλούς ανθρώπους, οι ερευνητές του Huddersfield
χρησιμοποιούν μεθόδους παρακολούθησης ώστε να προσδιορίσουν την
αποτελεσματικότητα των προειδοποιήσεων για την υγεία που αναγράφονται
στα πακέτα. Η μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Drug and
Alcohol Dependence» συνέκρινε τα παλαιότερα πακέτα με τα νέα σχέδια.
Οι καπνιστές στο παρελθόν επέλεγαν να «κλείνουν» τα μάτια στις προειδοποιήσεις που αναγράφοντα επάνω στα πακέτα των τσιγάρων. Αλλά τώρα οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Χάντερσφιλντ χρησιμοποίησαν μία τεχνολογία εντοπισμού των ματιών για να αποδείξουν ότι στα πακέτα του νέου στυλ που έχουν αλλάξει την εστίαση το μήνυμα για τους κινδύνους του καπνίσματος είναι πιο αποτελεσματικό.
Οι κανονισμοί που θεσπίστηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2016 επιμένουν
ότι οι προειδοποιήσεις για την υγεία - αποτελούμενες από κείμενο και
εικόνες - πρέπει να καταλαμβάνουν το 65% του εμπρόσθιου και του οπίσθιου
μέρους των συσκευασιών των τσιγάρων και του καπνού. Τα ονόματα του
κατασκευαστή και του εμπορικού σήματος πρέπει επίσης να τυπωθούν σε
τυποποιημένο στυλ χαμηλού κλειδιού, σε καφέ υπόβαθρο.
Έχει αποδειχθεί ότι πριν από αυτούς τους νέους κανονισμούς, οι καπνιστές απέτρεπαν το βλέμμα τους μακριά από τις προειδοποιήσεις και επικεντρώνονταν στη διακριτική επωνυμία. Το ερώτημα λοιπόν που τέθηκε, είναι αν τα νέα επανασχεδιασμένα πακέτα μετέβαλλαν την προσοχή των καπνιστών στις προειδοποιήσεις για την υγεία.
Μια ομάδα ερευνητών από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου, απαρτιζόμενη από τους καθηγητές Dr Chris Retzler, και Dr Jenny Retzler και την PhD Nazanin Shiraj, επινόησαν μια μέθοδο για να εκτιμήσουν την επιτυχία των νέων πακέτων και για να πείσουν τους καπνιστές να αφομοιώσουν τις προειδοποιήσεις για την υγεία. Τα ευρήματά τους δείχνουν ότι οι νέοι κανονισμοί και ο σχεδιασμός έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.
Σαράντα επτά ενήλικες καπνιστές - ηλικίας μεταξύ 19 και 58 ετών -
προσλήφθηκαν για να λάβουν μέρος στην έρευνα. Στον κάθε ένα εμφανιζόταν
στον υπολογιστή εικόνες με πακέτα τσιγάρων σχεδιασμένων προρύθμισης και
μετά της ρύθμισης, ενώ ένας οφθαλμίατρος κατέγραφε σε ποια μέρη των
πακέτων εστίαζαν τα μάτια τους.
Η ανάλυση των κινήσεων των ματιών αποκάλυψε ότι για τα πακέτα προ-ρύθμισης, οι καπνιστές έστίασαν περισσότερο στην επωνυμία από τις προειδοποιήσεις ενώ, αυτό το μοτίβο αναστράφηκε για τα πακέτα μετά τη ρύθμιση, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι πρόσφατοι κανονισμοί έχουν καταφέρει να μειώσουν την προσοχή στα σήματα και να αυξήσουν την προσοχή στα μηνύματα.
Αυτό σημαίνει ότι οι προειδοποιήσεις είναι τώρα το πιο σημαντικό μέρος των συσκευασιών των τσιγάρων, όπως λένε οι ερευνητές.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, έχει αποδειχθεί σε προηγούμενες μελέτες ότι τα άτομα που καπνίζουν πολύ τείνουν να αγνοούν τις προειδοποιήσεις για την υγεία στα πακέτα προ-ρύθμισης.
Ωστόσο, δεν είναι ακόμη γνωστό εάν η μεγαλύτερη προσοχή που δόθηκε στις προειδοποιήσεις για την υγεία θα οδηγήσει περισσότερους ανθρώπους στο να σταματήσουν το κάπνισμα, αλλά αυτά τα αποτελέσματα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην αλλαγή πολιτικής σε χώρες χωρίς τέτοιους κανονισμούς.
Σύμφωνα με τη Δρ Retzler παρόμοιες αλλαγές στα πακέτα που έκαναν στην Αυστραλία και στο Ηνωμένο Βασίλειο είδαν μια μείωση του ποσοστού των ατόμων που καπνίζουν αλλά ήταν μέτρια.
Αυτή τη στιγμή η Δρ Retzler εργάζεται με φιλανθρωπικό σκοπό για την ανάπτυξη νέων παρεμβάσεων που θα πείσουν τους ανθρώπους να σταματήσουν το κάπνισμα.
Οι καπνιστές στο παρελθόν επέλεγαν να «κλείνουν» τα μάτια στις προειδοποιήσεις που αναγράφοντα επάνω στα πακέτα των τσιγάρων. Αλλά τώρα οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Χάντερσφιλντ χρησιμοποίησαν μία τεχνολογία εντοπισμού των ματιών για να αποδείξουν ότι στα πακέτα του νέου στυλ που έχουν αλλάξει την εστίαση το μήνυμα για τους κινδύνους του καπνίσματος είναι πιο αποτελεσματικό.
Έχει αποδειχθεί ότι πριν από αυτούς τους νέους κανονισμούς, οι καπνιστές απέτρεπαν το βλέμμα τους μακριά από τις προειδοποιήσεις και επικεντρώνονταν στη διακριτική επωνυμία. Το ερώτημα λοιπόν που τέθηκε, είναι αν τα νέα επανασχεδιασμένα πακέτα μετέβαλλαν την προσοχή των καπνιστών στις προειδοποιήσεις για την υγεία.
Μια ομάδα ερευνητών από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου, απαρτιζόμενη από τους καθηγητές Dr Chris Retzler, και Dr Jenny Retzler και την PhD Nazanin Shiraj, επινόησαν μια μέθοδο για να εκτιμήσουν την επιτυχία των νέων πακέτων και για να πείσουν τους καπνιστές να αφομοιώσουν τις προειδοποιήσεις για την υγεία. Τα ευρήματά τους δείχνουν ότι οι νέοι κανονισμοί και ο σχεδιασμός έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.
Η ανάλυση των κινήσεων των ματιών αποκάλυψε ότι για τα πακέτα προ-ρύθμισης, οι καπνιστές έστίασαν περισσότερο στην επωνυμία από τις προειδοποιήσεις ενώ, αυτό το μοτίβο αναστράφηκε για τα πακέτα μετά τη ρύθμιση, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι πρόσφατοι κανονισμοί έχουν καταφέρει να μειώσουν την προσοχή στα σήματα και να αυξήσουν την προσοχή στα μηνύματα.
Αυτό σημαίνει ότι οι προειδοποιήσεις είναι τώρα το πιο σημαντικό μέρος των συσκευασιών των τσιγάρων, όπως λένε οι ερευνητές.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, έχει αποδειχθεί σε προηγούμενες μελέτες ότι τα άτομα που καπνίζουν πολύ τείνουν να αγνοούν τις προειδοποιήσεις για την υγεία στα πακέτα προ-ρύθμισης.
Ωστόσο, δεν είναι ακόμη γνωστό εάν η μεγαλύτερη προσοχή που δόθηκε στις προειδοποιήσεις για την υγεία θα οδηγήσει περισσότερους ανθρώπους στο να σταματήσουν το κάπνισμα, αλλά αυτά τα αποτελέσματα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην αλλαγή πολιτικής σε χώρες χωρίς τέτοιους κανονισμούς.
Σύμφωνα με τη Δρ Retzler παρόμοιες αλλαγές στα πακέτα που έκαναν στην Αυστραλία και στο Ηνωμένο Βασίλειο είδαν μια μείωση του ποσοστού των ατόμων που καπνίζουν αλλά ήταν μέτρια.
Αυτή τη στιγμή η Δρ Retzler εργάζεται με φιλανθρωπικό σκοπό για την ανάπτυξη νέων παρεμβάσεων που θα πείσουν τους ανθρώπους να σταματήσουν το κάπνισμα.