Προβληματισμό μεταξύ των υπηρεσιών και των
δικαστικών λειτουργών δημιουργεί μια διάταξη του νέου Ποινικού Κώδικα
που προβλέπει δίωξη σε βαθμό πλημμελήματος, σύλληψη, κρατητήριο και δίκη
για κάποιον …ξεχασιάρη οδηγό, που αμέλησε να περάσει το όχημά του από
τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ).
Σύμφωνα με το magnesianews, αφορμή για να αναδειχτούν τα προβλήματα που θα ανακύψουν από τον Σεπτέμβριο από το νέο Ποινικό Κώδικα, ήταν η σύλληψη οδηγού αυτοκινήτου στο λιμάνι του Βόλου, που δεν είχε δελτίο τεχνικού ελέγχου του οχήματός του, με αποτέλεσμα να συλληφθεί και να σχηματιστεί δικογραφία σε βάρος του.
Τελικά αφέθηκε ελεύθερος και το επόμενο διάστημα θα δείξει αν τελικά καθίσει στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Επίσης, τις προηγούμενες μέρες αστυνομικοί συνέλαβαν έναν οδηγό δικύκλου που κινούνταν σε πεζόδρομο, περίπτωση που επίσης σχηματίστηκε δικογραφία σε βάρος του, για παράβαση του άρθρου 290 Α περί επικίνδυνης οδήγησης.
Με το συγκεκριμένο άρθρο του νέου Ποινικού Κώδικα, ακόμη και να ξεχάσει ή να αμελήσει κάποιος να περάσει το αυτοκίνητο ή τη μοτοσικλέτα του ΚΤΕΟ, θεωρείται πλημμέλημα και μπορεί να δικαστεί από Μονομελές Πλημμελειοδικείο, κινδυνεύοντας με φυλάκιση από έξι μήνες μέχρι και τρία χρόνια σε περίπτωση καταδίκης, εφόσον από την πράξη προκύπτει κίνδυνος για ξένα πράγματα. Αν ο κίνδυνος αυτός αφορά τον άνθρωπο, η υπόθεση θα παραπεμφθεί στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο και η ποινή φυλάκισης κυμαίνεται από το ένα έτος μέχρι και πέντε χρόνια!
Οι παραπάνω παραβάσεις πριν την εφαρμογή του νέου Ποινικού Κώδικα ήταν παραβάσεις περί ασφάλειας συγκοινωνιών, που δεν αναφέρονταν σε καταστάσεις μέθης και προέβλεπαν μόνο διοικητικό πρόστιμο, χωρίς ο οδηγός να κινδυνεύει να δικαστεί.
Ο προβληματισμός για το συγκεκριμένο άρθρο του νέου Κώδικα, είναι μεγάλος, καθώς πολλοί θα φτάσουν να δικαστούν, αυξάνοντας τον φόρτο εργασίας για υπαλλήλους και δικαστικούς, αλλά και την ταλαιπωρία οδηγών, διότι αμέλησαν ή ξέχασαν να περάσουν το όχημά τους από τεχνικό έλεγχο…
Για το λόγο αυτό, δεν αποκλείεται ακόμη και πριν την έναρξη του νέου Δικαστικού έτους, στα μέσα Σεπτεμβρίου, η Εισαγγελία Βόλου να δώσει «οδηγία» να αρχειοθετούνται τέτοιες παραβάσεις ερμηνεύοντας τον νόμο επιεικέστερα.
Ο νόμος έχει αυστηροποιηθεί για όσους οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ και προκάλεσαν τροχαίο ατύχημα με υλικές ζημιές, καθώς παραπέμπονται άμεσα με την αυτόφωρη διαδικασία, ενώ σε σημαντικά δυσκολότερη θέση βρίσκονται αυτοί που τραυμάτισαν άνθρωπο. Και αυτό διότι με τον παλιό Ποινικό Κώδικα, αυτός που χτυπούσε όντας μεθυσμένος άλλο όχημα, προκαλώντας μόνο υλικές ζημιές έπρεπε να αποζημιώσει τον κάτοχο του, γλιτώνοντας παράλληλα με λίγους μήνες καταδίκης με αναστολή.
Τι ορίζει η διάταξη
Σύμφωνα με το άρθρο 290 Α του Π.Κ θεωρείται επικίνδυνη οδήγηση όταν κάποιος κατά τη συγκοινωνία στους δρόμους ή στις πλατείες: Οδηγεί όχημα μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης, ή οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:
Με φυλάκιση έως τρία έτη ή χρηματική ποινή αν από την πράξη προέκυψε κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα.
Με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους αν από την πράξη προέκυψε κίνδυνος για άνθρωπο, με κάθειρξη έως δέκα έτη αν στην περίπτωση των στοιχείων α’ ή β’ η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις.
Με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα ετών αν στην περίπτωση του στοιχείου β’ η πράξη είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο άλλου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη. Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή προέκυψε κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο έτη ή χρηματική ποινή.
Σύμφωνα με το magnesianews, αφορμή για να αναδειχτούν τα προβλήματα που θα ανακύψουν από τον Σεπτέμβριο από το νέο Ποινικό Κώδικα, ήταν η σύλληψη οδηγού αυτοκινήτου στο λιμάνι του Βόλου, που δεν είχε δελτίο τεχνικού ελέγχου του οχήματός του, με αποτέλεσμα να συλληφθεί και να σχηματιστεί δικογραφία σε βάρος του.
Τελικά αφέθηκε ελεύθερος και το επόμενο διάστημα θα δείξει αν τελικά καθίσει στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Επίσης, τις προηγούμενες μέρες αστυνομικοί συνέλαβαν έναν οδηγό δικύκλου που κινούνταν σε πεζόδρομο, περίπτωση που επίσης σχηματίστηκε δικογραφία σε βάρος του, για παράβαση του άρθρου 290 Α περί επικίνδυνης οδήγησης.
Με το συγκεκριμένο άρθρο του νέου Ποινικού Κώδικα, ακόμη και να ξεχάσει ή να αμελήσει κάποιος να περάσει το αυτοκίνητο ή τη μοτοσικλέτα του ΚΤΕΟ, θεωρείται πλημμέλημα και μπορεί να δικαστεί από Μονομελές Πλημμελειοδικείο, κινδυνεύοντας με φυλάκιση από έξι μήνες μέχρι και τρία χρόνια σε περίπτωση καταδίκης, εφόσον από την πράξη προκύπτει κίνδυνος για ξένα πράγματα. Αν ο κίνδυνος αυτός αφορά τον άνθρωπο, η υπόθεση θα παραπεμφθεί στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο και η ποινή φυλάκισης κυμαίνεται από το ένα έτος μέχρι και πέντε χρόνια!
Οι παραπάνω παραβάσεις πριν την εφαρμογή του νέου Ποινικού Κώδικα ήταν παραβάσεις περί ασφάλειας συγκοινωνιών, που δεν αναφέρονταν σε καταστάσεις μέθης και προέβλεπαν μόνο διοικητικό πρόστιμο, χωρίς ο οδηγός να κινδυνεύει να δικαστεί.
Ο προβληματισμός για το συγκεκριμένο άρθρο του νέου Κώδικα, είναι μεγάλος, καθώς πολλοί θα φτάσουν να δικαστούν, αυξάνοντας τον φόρτο εργασίας για υπαλλήλους και δικαστικούς, αλλά και την ταλαιπωρία οδηγών, διότι αμέλησαν ή ξέχασαν να περάσουν το όχημά τους από τεχνικό έλεγχο…
Για το λόγο αυτό, δεν αποκλείεται ακόμη και πριν την έναρξη του νέου Δικαστικού έτους, στα μέσα Σεπτεμβρίου, η Εισαγγελία Βόλου να δώσει «οδηγία» να αρχειοθετούνται τέτοιες παραβάσεις ερμηνεύοντας τον νόμο επιεικέστερα.
Ο νόμος έχει αυστηροποιηθεί για όσους οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ και προκάλεσαν τροχαίο ατύχημα με υλικές ζημιές, καθώς παραπέμπονται άμεσα με την αυτόφωρη διαδικασία, ενώ σε σημαντικά δυσκολότερη θέση βρίσκονται αυτοί που τραυμάτισαν άνθρωπο. Και αυτό διότι με τον παλιό Ποινικό Κώδικα, αυτός που χτυπούσε όντας μεθυσμένος άλλο όχημα, προκαλώντας μόνο υλικές ζημιές έπρεπε να αποζημιώσει τον κάτοχο του, γλιτώνοντας παράλληλα με λίγους μήνες καταδίκης με αναστολή.
Τι ορίζει η διάταξη
Σύμφωνα με το άρθρο 290 Α του Π.Κ θεωρείται επικίνδυνη οδήγηση όταν κάποιος κατά τη συγκοινωνία στους δρόμους ή στις πλατείες: Οδηγεί όχημα μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης, ή οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:
Με φυλάκιση έως τρία έτη ή χρηματική ποινή αν από την πράξη προέκυψε κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα.
Με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους αν από την πράξη προέκυψε κίνδυνος για άνθρωπο, με κάθειρξη έως δέκα έτη αν στην περίπτωση των στοιχείων α’ ή β’ η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις.
Με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα ετών αν στην περίπτωση του στοιχείου β’ η πράξη είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο άλλου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη. Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή προέκυψε κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο έτη ή χρηματική ποινή.