5.10.19

«Ταφόπλακα» σε αναδρομικά και Δώρα από το ΣτΕ

«Ταφόπλακα» στα αναδρομικά από τις περικοπές των συντάξεων του 2012 και την κατάργηση των Δώρων-Επιδομάτων με τους ν. 4051/2012 και 4093/2012 έβαλε το ΣτΕ.

Τι λέει η ΕΝΥΠΕΚΚ του Αλέξη Μητρόπουλου.

Το Συμβούλιο Επικρατείας νομιμοποίησε τον επανυπολογισμό των «παλαιών» συντάξεων, αναγνώρισε ως επιβεβλημένη την προσωπική διαφορά, κατέστησε ανίσχυρες τις δικές του αποφάσεις του 2015 (2287-2290/2015) και δυστυχώς άνοιξε παράθυρο για όποια κυβέρνηση αποφασίσει να την καταργήσει ολοσχερώς ή τμηματικά, όπως αναφέρει η ΕΝΥΠΕΚΚ.
Η ΕΝΥΠΕΚΚ τονίζει ότι «θεωρούμε ότι η έκδοσή τους:
-αποτελεί αρνητική δικαστική εξέλιξη,
-ακυρώνει συγκεκριμένες κοινωνικές κατακτήσεις,
-νομιμοποιεί τις πιο ακραίες αντιασφαλιστικές επιλογές του γ’ Μνημονίου που ψήφισαν και τα πέντε κόμματα
-και κυρίως, παρά τις οριακές και χωρίς δημοσιονομικό κόστος αντισυνταγματικότητες που ανακάλυψε (εισφορές ελευθεροεπαγγελματιών, επιστημόνων, αγροτών και μείωση επικουρικών), απαγορεύει τη διεκδίκηση αναδρομικών για όσους δεν είχαν ασκήσει αγωγή μέχρι την ημέρα της δημοσίευσης (5-10-2019) από αρκετές χιλιάδες συνταξιούχων.
Η ΕΝΥΠΕΚΚ σήμερα αρκείται να αναδείξει τις πιο κομβικές σκέψεις των ανωτάτων δικαστών, όπως περιέχονται στην υπ’αριθ. 1889/2019 απόφαση (κρατική χρηματοδότηση στις επικουρικές συντάξεις), στην υπ’αριθ. 1890/2019 απόφαση (επανυπολογισμός επικουρικών συντάξεων κ.ά.) και στην υπ’αριθ. 1891/2019 (επανυπολογισμός κύριων συντάξεων)».
Οι αποφάσεις του ΣτΕ
«Κρίθηκε, κατά πλειοψηφία, ότι, στο πλαίσιο της επιχειρούμενης με το ν. 4387/2016 ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, αιτιολογείται επαρκώς η επιλογή, κατ’εφαρμογή των άρθρων 14 και 33 του ν. 4387/2016 (Α’ 85) και της παραπάνω κ.υ.α. 26083/887/7.6.2016, ως βάσης επανυπολογισμού των κύριων συντάξεων που καταβάλλονταν στους ήδη συνταξιούχους κατά τη δημοσίευση του ν. 4387/2016, του ύψους στο οποίο οι συντάξεις αυτές είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014, δηλαδή με τις επελθούσες και κριθείσες ως αντισυνταγματικές με τις 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του Δικαστηρίου περικοπές των ν. 4051/2012 και 4093/2012 ….».
β’ απόσπασμα
«Απερρίφθη ο λόγος ακυρώσεως περί παραβάσεως του δεδικασμένου, που απορρέει από τις 2287-2290/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, διότι η ύπαρξη δεδικασμένου προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, ταυτότητα διαδίκων, προϋπόθεση η οποία δεν συντρέχει εν προκειμένω.».
Οι επικουρικές και το νέο νομοσχέδιο
Τον Δεκέμβριο και στο νομοσχέδιο για την αλλαγή του καθεστώτος της επικουρικής ασφάλισης που θα αφορά τους νέους ασφαλισμένους, θα περιληφθούν οι όποιες αλλαγές αποφασιστούν για το ύψος των σημερινών επικουρικών συντάξεων μετά τη χθεσινή απόφαση-βόμβα του ΣτΕ.
Ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης ήδη προανήγγειλε ότι θα προχωρήσει σε αλλαγές με βάση τις αποφάσεις της δικαιοσύνης.
Το ανώτατο δικαστήριο έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές των 260.000 επικουρικών συντάξεων για άθροισμα συντάξεων άνω των 1.300 ευρώ μικτά, το καλοκαίρι του 2016 γιατί αποφασίστηκαν χωρίς να προηγηθούν αναλογιστικές μελέτες, γεγονός που αντίκεινται στην συνταγματική αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας. Το ΣτΕ σημειώνει ότι η απόφαση δεν έχει αναδρομική ισχύ. Αυτό σημαίνει ότι οι συνταξιούχοι δεν μπορούν να διεκδικήσουν την επιστροφή των αναδρομικών από τις μειώσεις των επικουρικών σε παρελθόντα χρόνο. Ωστόσο, το υπουργείο Εργασίας, εφαρμόζοντας την απόφαση του ΣτΕ, οφείλει άμεσα να νομοθετήσει εκ νέου εφεξής αλλαγές στις επικουρικές και να εκπονήσει αναλογιστικές μελέτες. Πάντως η επαναφορά των επικουρικών στα προ περικοπών επίπεδα θα κόστιζε στο ΕΤΕΑΕΠ 25 εκατ. ευρώ μηνιαίως και 300 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σε κάθε περίπτωση χάνονται οριστικά οι ελπίδες των συνταξιούχων για την επιστροφή των αναδρομικών μετά την απόφαση του ΣτΕ που έκρινε συνταγματικό τον επανυπολογισμό. Ωστόσο «κλειδωμένη» θεωρείται από τους νομικούς η επιστροφή των αναδρομικών μόνο για το 10μηνο που μεσολαβεί ανάμεσα στην προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ τον Ιούνιο του 2015 και την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου τον Μάιο του 2016. Για το διάστημα αυτό λοιπόν, οι συνταξιούχοι μπορούν να προσδοκούν αναδρομικά από 667 έως 7.338 ευρώ.
Αντισυνταγματικός κρίθηκε ο νόμος ως προς το σκέλος υπολογισμού των εισφορών των αυτοαπασχολούμενων και των ελεύθερων επαγγελματιών (μπλοκάκια) με βάση το εισόδημα σε σύγκριση με τους μισθωτούς απασχολούμενους. Δηλαδή έκρινε αντισυνταγματικό το όριο του 20% των εισφορών που προέβλεπε ο νόμος Κατρούγκαλου, ενώ για τους μισθωτούς το ανάλογο ποσοστό είναι 6% και το υπόλοιπο καλύπτεται από τον εργοδότη. Ωστόσο από την 1/1/2019 το ποσοστό του 20% έχει ήδη μειωθεί σε 13,3%. Το σκεπτικό της απόφασης τονίζει ότι οι εισφορές μπορούν να υπολογίζονται με βάση την εισφοροδοτική ικανότητα των εργαζομένων «χωρίς όμως να πλήττεται το κατά την διάρκεια του εργασιακού βίου παραγόμενο εισόδημα υπερμέτρως σε σχέση προς τον σκοπό της διασφαλίσεως εισοδήματος μετά το πέρας του εργασιακού βίου».
Η πρώην υπουργός Εργασίας Εφη Αχτσιόγλου με αφορμή τις αποφάσεις του ΣτΕ υποστηρίζει ότι «το Συμβούλιο της Επικρατείας αποδέχθηκε την ουσία της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης του ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή την ίδρυση του ΕΦΚΑ και την ύπαρξη ενός ταμείου με ενιαίους κανόνες για όλους ως σύμφωνη με τις αρχές της ισότητας και της αναλογικότητας».
«Εξαιρετικά προβληματική», χαρακτηρίζει η κ. Αχτσιόγλου την απόφαση του ΣτΕ αναφορικά με το όριο προστασίας των 1300 ευρώ ως άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης που είχε νομοθετηθεί προκειμένου να μην υποστούν μειώσεις όσοι λαμβάνουν χαμηλά ποσά συντάξεων. «Πρόκειται για μια κρίση ταξικά μεροληπτική εις βάρος των αδυνάμων- τονίζει- Εξίσου προβληματική εις βάρος των αδυνάμων θεωρούμε την κρίση του δικαστηρίου που βρίσκει αντισυνταγματική την αντίστροφη προοδευτικότητα που έχουν τα ποσοστά αναπλήρωσης προκειμένου ακριβώς να εξασφαλίζονται ικανοποιητικές συντάξεις σε ασφαλισμένους με χαμηλές αποδοχές και ασταθή εργασιακό βίο».

ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΑ ΝΕΑ και ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αρχειοθήκη ιστολογίου