Σε επίσκεψη της στον Γενικό Γραμματέα Καταναλωτή κ. Δημήτρη Σπυράκο, την Τετάρτη 01/02/12, η βουλευτής Μεσσηνίας Νάντια Ι. Γιαννακοπούλου έθεσε το ζήτημα των καταχρηστικών όρων που χρησιμοποιούν κατά κόρον οι τράπεζες στις συναλλαγές τους με τους πολίτες, παραβιάζοντας τη νομοθεσία περί προστασίας των καταναλωτών.
Συγκεκριμένα, ο κ. Σπυράκος έκανε λόγο για επιβάρυνση του οφειλέτη από την παράνομη πρόκληση ζημιάς κατά την παροχή υπηρεσιών από τις τράπεζες και τη χρήση καταχρηστικών γενικών όρων συναλλαγών, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοικοκυριών όπου τα πιστωτικά ιδρύματα αρνούνται να προτείνουν ένα δίκαιο και λογικό πλαίσιο συμβιβασμού στους οφειλέτες. Επιπλέον, η συζήτηση επεκτάθηκε και στην εντεινόμενη ακρίβεια και τα εργαλεία αντιμετώπισής της από την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η Μεσσήνια βουλευτής ενημέρωσε τον κ. Σπυράκο, σχετικά με την μονομερή «ανάληψη» από τις τράπεζες μισθών και συντάξεων από συνταξιοδοτικούς λογαριασμούς και λογαριασμούς μισθοδοσίας πολιτών - οφειλετών που καθυστερούν να πληρώσουν δόσεις δανείων και πιστωτικών καρτών. Επίσης, τόνισε ότι ο νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά έτυχε μεγάλης ανταπόκρισης από τα ελληνικά νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν προβλήματα στην αποπληρωμή των δόσεών τους, καθώς η προηγούμενη πρακτική του εξωδικαστικού συμβιβασμού απέτυχε με ευθύνη των τραπεζών που κατέφευγαν σε κερδοσκοπικές πρακτικές.
Ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή ενημέρωσε λεπτομερώς την κα. Γιαννακοπούλου για την κατάσταση που επικρατεί και παρουσίασε τις πρόσφατες νομοθετικές παρεμβάσεις της Γραμματείας και ιδιαίτερα την αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου που καλύπτει τις εισπρακτικές εταιρίες, οι οποίες ενοχλούν καθημερινά ακόμη και όσους έχουν καταθέσει αιτήσεις ρύθμισης οφειλών στα αρμόδια Ειρηνοδικεία. Ο κ. Σπυράκος τόνισε ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει επιβάλει κυρώσεις σε πολλές περιπτώσεις.
Σχετικά με την ακρίβεια, ο κ. Σπυράκος ενημέρωσε την κα. Γιαννακοπούλου ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει ελάχιστες αρμοδιότητες για την καταπολέμηση της ακρίβειας, οι οποίες κυρίως μοιράζονται ανάμεσα στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Ωστόσο, σχετικά με την ακρίβεια τονίστηκε ότι η χώρα μας διαθέτει πληθώρα θεσμών, όπως η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και καταναλωτικές οργανώσεις χωρίς παρόλα αυτά να επιτυγχάνεται το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τέλος, υπήρξε αμοιβαία δέσμευση για κάθε δυνατή μελλοντική συνεργασία σε νομοθετικό ή επιτελικό επίπεδο με σκοπό την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της ακρίβειας αλλά και την διαμόρφωση ενός ισχυρού νομοθετικού πλαισίου που σε αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη περίοδο θα προστατεύει τους οφειλέτες από τις παράνομες πρακτικές των τραπεζών και παράλληλα θα διασφαλίζει τη συνεπή εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους.
Συγκεκριμένα, ο κ. Σπυράκος έκανε λόγο για επιβάρυνση του οφειλέτη από την παράνομη πρόκληση ζημιάς κατά την παροχή υπηρεσιών από τις τράπεζες και τη χρήση καταχρηστικών γενικών όρων συναλλαγών, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοικοκυριών όπου τα πιστωτικά ιδρύματα αρνούνται να προτείνουν ένα δίκαιο και λογικό πλαίσιο συμβιβασμού στους οφειλέτες. Επιπλέον, η συζήτηση επεκτάθηκε και στην εντεινόμενη ακρίβεια και τα εργαλεία αντιμετώπισής της από την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η Μεσσήνια βουλευτής ενημέρωσε τον κ. Σπυράκο, σχετικά με την μονομερή «ανάληψη» από τις τράπεζες μισθών και συντάξεων από συνταξιοδοτικούς λογαριασμούς και λογαριασμούς μισθοδοσίας πολιτών - οφειλετών που καθυστερούν να πληρώσουν δόσεις δανείων και πιστωτικών καρτών. Επίσης, τόνισε ότι ο νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά έτυχε μεγάλης ανταπόκρισης από τα ελληνικά νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν προβλήματα στην αποπληρωμή των δόσεών τους, καθώς η προηγούμενη πρακτική του εξωδικαστικού συμβιβασμού απέτυχε με ευθύνη των τραπεζών που κατέφευγαν σε κερδοσκοπικές πρακτικές.
Ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή ενημέρωσε λεπτομερώς την κα. Γιαννακοπούλου για την κατάσταση που επικρατεί και παρουσίασε τις πρόσφατες νομοθετικές παρεμβάσεις της Γραμματείας και ιδιαίτερα την αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου που καλύπτει τις εισπρακτικές εταιρίες, οι οποίες ενοχλούν καθημερινά ακόμη και όσους έχουν καταθέσει αιτήσεις ρύθμισης οφειλών στα αρμόδια Ειρηνοδικεία. Ο κ. Σπυράκος τόνισε ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει επιβάλει κυρώσεις σε πολλές περιπτώσεις.
Σχετικά με την ακρίβεια, ο κ. Σπυράκος ενημέρωσε την κα. Γιαννακοπούλου ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει ελάχιστες αρμοδιότητες για την καταπολέμηση της ακρίβειας, οι οποίες κυρίως μοιράζονται ανάμεσα στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Ωστόσο, σχετικά με την ακρίβεια τονίστηκε ότι η χώρα μας διαθέτει πληθώρα θεσμών, όπως η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και καταναλωτικές οργανώσεις χωρίς παρόλα αυτά να επιτυγχάνεται το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τέλος, υπήρξε αμοιβαία δέσμευση για κάθε δυνατή μελλοντική συνεργασία σε νομοθετικό ή επιτελικό επίπεδο με σκοπό την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της ακρίβειας αλλά και την διαμόρφωση ενός ισχυρού νομοθετικού πλαισίου που σε αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη περίοδο θα προστατεύει τους οφειλέτες από τις παράνομες πρακτικές των τραπεζών και παράλληλα θα διασφαλίζει τη συνεπή εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους.