«Ουδέποτε
έδωσα εντολή να παγώσει έλεγχος σε βάρος οποιασδήποτε εταιρείας και
κάθε αντίθετος ισχυρισμός είναι αναληθής και συκοφαντικός», τονίζει σε
δήλωσή του ο πρών υφυπουργός Οικονομικών και για πολλά χρόνια βουλευτής
Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Κουσελάς, αναφορικά με την υπόθεση της
εταιρίας πετρελαιαγωγού για μεταφορά πετρελαίου από τη Θεσσαλονίκη στα
Σκόπια, τους ελέγχους εις βάρος της οποίας, ο κ. Κουσελάς φέρεται να
«πάγωσε», προκαλώντας-σύμφωνα με την κατηγορία των οικονομικών
εισαγγελέων- ζημία εις βάρος του Δημοσίου που υπολογίζεται σε 33,8
εκατομμύρια ευρώ. Η σχετική, προκαταρκτική δικογραφία, διαβιβάστηκε τις
προηγούμενες ημέρες στη Βουλή και το Σώμα θα κληθεί σύντομα να
αποφασίσει για το αν θα συνεχιστεί η δικαστική έρευνα.
Στην αναλυτική του απάντηση για την υπόθεση, ο κ.Κουσελάς σημειώνει:
«Όταν ανέλαβα καθήκοντα Υφυπουργού,
την 6/9/2010 εκκρεμούσε ήδη στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομίας και
Οικονομικών θέμα ερμηνείας διάταξης νόμου και συγκεκριμένα εάν
απαλλάσσονται σύμφωνα με τον κώδικα ΦΠΑ οι εξαγωγές πετρελαίου από
Ελλάδα σε Τρίτη χώρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες
πραγματοποιούνται μέσω αγωγού, όπως δηλαδή ισχύει και απαλλάσσονται οι
αντίστοιχες εξαγωγές πετρελαίου προς τρίτες χώρες, οι οποίες
πραγματοποιούνται με αυτοκίνητα βυτία, τρένα ή πλοία. Η αμφισβήτηση είχε
προκύψει επειδή όταν είχε ψηφιστεί ο κώδικας ΦΠΑ, το 2000, δεν είχε
κατασκευαστεί αγωγός και ως εκ τούτου δεν υπήρχε στον Κώδικα καμία
σχετική πρόβλεψη.
Το θέμα αφορούσε μια θυγατρική
εταιρεία του ΟΜΙΛΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε., (οιονεί κρατική εταιρεία)
και συγκεκριμένα την «ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑΓΩΓΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ -ΣΚΟΠΙΑ
ΒΑΡΔΑΞ Α.Ε., η οποία εκμεταλλεύεται τον πετρελαιαγωγό Θεσσαλονίκης-
Σκοπίων, μέσω του οποίου εξάγεται αργό πετρέλαιο από τις εγκαταστάσεις
της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε.» στη Θεσσαλονίκη στις
εγκαταστάσεις της εταιρείας «ΟΚΤΑ Α. D.» στα Σκόπια της ΠΓΔΜ.
Η επικρατούσα άποψη των υπηρεσιακών
παραγόντων του Υπουργείου θεωρούσε ότι η μεταφορά-εξαγωγή πετρελαίου
μέσω του αγωγού από Θεσσαλονίκη στα Σκόπια, που πραγματοποιούσε η άνω
εταιρεία, απαλλασσόταν του ΦΠΑ σύμφωνα με το άρθρο 24 παρ.1 ε του Ν
2859/2000 (κώδικα ΦΠΑ), ο οποίος προέβλεπε ότι «απαλλάσσονται από το
φόρο η παροχή υπηρεσιών στις οποίες περιλαμβάνονται οι μεταφορές και οι
βοηθητικές εργασίες τους, εφ όσον οι υπηρεσίες αυτές συνδέονται με
εξαγωγές αγαθών…», δεδομένου ότι οι υπηρεσίες που παρέχει η εταιρεία
εκμετάλλευσης του αγωγού αφορούν μεταφορά αγαθών (πετρελαίου) που
εξάγονται σε τρίτη χώρα.
Υπήρχε όμως και η άποψη ότι
εφαρμόζονται τα άρθρα του κώδικα ΦΠΑ περί παροχής υπηρεσιών
εκμετάλλευσης ακινήτων, αφού ο αγωγός είναι ακίνητο.
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους- στο
οποίο αποστείλαμε σχετικό ερώτημα με δική μου πρωτοβουλία, κατέληξε
στην άποψη ότι « δεν ενδείκνυται η απάντηση επί του ερωτήματός» μας
επειδή είχαν ήδη εκδοθεί καταλογιστικές πράξεις.
Μετά ταύτα η αμφισβήτηση λύθηκε
νομοθετικά με προσθήκη ερμηνευτικής διάταξης, σύμφωνα με την επικρατούσα
άποψη των Υπηρεσιών του Υπουργείου, αλλά και το σχετικό πλαίσιο της
υφιστάμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας και με τον Ν. 3943/31-3-2011 που αφορά
αποκλειστικά θέματα του Υπουργείου Οικονομικών, προστέθηκε εδάφιο στο
άρ. 24 παρ 1 περίπτωση ε, του κώδικα ΦΠΑ, από τότε που ίσχυσε, το οποίο
προβλέπει ότι: «Ως μεταφορές για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου
νοούνται και οι μεταφορές αγαθών μέσω αγωγών ή η παροχή πρόσβασης σε
τέτοιους αγωγούς».
Διευκρινίστηκε δηλαδή το αυτονόητο. Αυτονόητο το οποίο κάποιοι ελεγκτές περιέργως ηρνούντο να αντιληφθούν.
Ενώ εκκρεμούσε για ψήφιση στη Βουλή ο
άνω διευκρινιστικός νόμος, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Θεσσαλονίκης
ζήτησε από το Υπουργείο να πληροφορηθεί την εξέλιξη του θέματος.
Επιβεβαιώσαμε ότι πράγματι το θέμα ρυθμίζεται με σχετική διάταξη στο υπό
ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών και δεν θα υπάρχει πλέον
οποιαδήποτε αμφισβήτηση ότι οι εξαγωγές Πετρελαίου μέσω αγωγού
απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ, όπως απαλλάσσονται οι εξαγωγές πετρελαίου με
βυτία, τρένα και πλοία.
Ούτε δώσαμε εντολή να μην προχωρήσει ο
έλεγχος, ούτε υπήρχε λόγος να δώσουμε, αφού με τον σχετικό
διευκρινιστικό νόμο, λυνόταν το θέμα οριστικά , δηλαδή από τότε που
ίσχυε ο κώδικας ΦΠΑ.
Ο καταγγέλλων, ο οποίος
πραγματοποιούσε ήδη έλεγχο στη συγκεκριμένη εταιρεία εκμετάλλευσης του
αγωγού, αν και γνώριζε το νομοσχέδιο που είχε κατατεθεί στη Βουλή, αφού ο
ίδιος παραθέτει το ψηφισθέν άρθρο στην έκθεση ελέγχου που συνέταξε, με
αδιευκρίνιστη-περίεργη εμμονή, λίγες μέρες πριν την ψήφιση του νόμου,
συνέταξε έκθεση ελέγχου και καταλόγισε ΦΠΑ για τις εξαγωγές πετρελαίου
προς τα Σκόπια, επιχειρηματολογώντας μάλιστα ότι ακόμα και αν ψηφιστεί ο
νόμος θα είναι αντισυνταγματικός .
Αυτή είναι η πραγματικότητα και ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του».