Μεγάλο «κόλπο» για να γεμίσει τα κρατικά ταμεία... μειώνοντας
ταυτόχρονα τα τέλη κυκλοφορίας σε συγκεκριμένη κατηγορίας αυτοκινήτων,
σχεδιάζει η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ» το υπουργείο Οικονομικών προτίθεται
να προχωρήσει στην επιβολή έκτακτου φόρου στα καύσιμα που, ωστόσο, θα
επιβαρύνει το σύνολο των ιδιοκτητών Ι.Χ.Το υπουργείο βλέπει ως «εξαιρετική ευκαιρία τις ιστορικά χαμηλές τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα (λόγω διεθνούς συγκυρίας) προκειμένου να επιβάλει φόρους.
Με τη μέση τιμή της βενζίνης να καταγράφεται στο 1,34 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου στο 1,06 ευρώ (όταν πριν από μήνες άγγιζαν τουλάχιστον το 1,75 και 1,4 ευρώ το λίτρο, αντιστοίχως), αποτελεί πρόκληση για το οικονομικό επιτελείο να γεμίσουν τα άδεια ταμεία.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης, λίγο πριν ολοκληρωθεί η χρονιά και αμέσως μετά το αλαλούμ που προκάλεσε η παραφιλολογία για τα τέλη του 2016 (θυμίζουμε την κατάρρευση των πωλήσεων των Ι.Χ. τον Οκτώβριο, με αποτέλεσμα και τη μείωση των έμμεσων φόρων) για τα οποία έγινε πολύς ντόρος χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα (ανακούφιση φορολογούμενων ή αύξηση εσόδων), αίφνης ανοίγει θέμα για τα τέλη κυκλοφορίας του? 2017!
Σύμφωνα με τον κ. Αλεξιάδη, ο σχεδιασμός είναι να μετατεθεί το κόστος στη χρήση του αυτοκινήτου και όχι στην ιδιοκτησία του, προκειμένου ο ιδιοκτήτης Ι.Χ. να πληρώνει αναλογικά τέλη, αλλά και να τεθούν σε κυκλοφορία τα υψηλού κυβισμού αυτοκίνητα με κατατεθειμένες πινακίδες.
Όπως αποκαλύφθηκε, το σχέδιο προβλέπει τη μείωση των τελών κυκλοφορίας έως και 50% με την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα ως ισοδύναμο.
Το μέτρο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «σωστό», άλλωστε αποτελεί πάγια θέση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) η μετακύλιση του κόστους των τελών από την κτήση στη χρήση. Πρόκειται επίσης για ένα μοντέλο (μικρό ή και μηδενικό πάγιο τέλος κυκλοφορίας και αυξημένο κόστος χρήσης) που ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Μόνο που στην Ευρώπη ισχύουν και άλλα, που δεν ισχύουν στην Ελλάδα.
Για παράδειγμα, πώς ο ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου με κινητήρα 2.000 ή 3.000 κ.εκ θα το ξαναθέσει σε κυκλοφορία με την προοπτική των μειωμένων κατά 50% τελών, όταν θα πρέπει να επιβαρυνθεί με φόρο πολυτελείας, αλλά και τεκμήριο πολυτελούς διαβίωσης;
Η αύξηση των 3 λεπτών... θα γίνει 10-15 λεπτά
Η επίδραση των δηλώσεων Αλεξιάδη έφεραν και πάλι αναταραχή στην αγορά, καθώς κανείς δεν ξέρει τι πρόκειται να γίνει και με δεδομένο ότι είναι στον? αέρα το πολύ σημαντικό θέμα της απόσυρσης που λήγει στις 20 του τρέχοντος (φημολογείται ότι θα παραταθεί για τουλάχιστον τρεις μήνες και μέχρις ότου κατατεθεί το νέο νομοσχέδιο για τη φορολόγηση των ΙΧ).
Ο κ. Αλεξιάδης υποστήριξε ότι η μείωση που θα προκύψει στα τέλη κυκλοφορίας θα επιφέρει αύξηση περίπου 3-5 λεπτών ανά λίτρο καυσίμου, ωστόσο αυτό είναι η μισή αλήθεια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς η επιβάρυνση στον τελικό καταναλωτή θα είναι από 10 έως και 15 λεπτά, και με δεδομένο η τιμή του καυσίμου να παραμείνει σε αυτά τα πολύ χαμηλά επίπεδα, καθώς οποιαδήποτε αύξηση ειδικού φόρου επηρεάζει και τον... ΦΠΑ! Στην περίπτωσή μας και με τα ισχύοντα δεδομένα, από 6,5 έως και 12,5 λεπτά/λίτρο. Επομένως, αν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου πάρουν την ανηφόρα κι έχει επιβληθεί νέος φόρος στα καύσιμα στην Ελλάδα, η επιβάρυνση θα εκτιναχθεί στα ύψη. Αποτέλεσμα; Να γλιτώσουν χιλιάδες ιδιοκτήτες τα μισά τέλη κυκλοφορίας αλλά στο σύνολό τους εκατομμύρια Ι.Χ. να επιβαρυνθούν εξαιτίας των υψηλών τιμών σε βενζίνη και πετρέλαιο.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Ενα μεγάλο μέρος των ιδιοκτητών αυτοκινήτων (κάποιοι εκτιμούν ότι θα είναι 3 με 3,5 εκατομμύρια) θα δει το ύψος των τελών κυκλοφορίας για το 2017 να μειώνεται έως και 50%. Αυτό ωστόσο είναι αμφίβολο, καθώς η γενναία έκπτωση θα αφορά κυρίως τα αυτοκίνητα άνω των 2 λίτρων. Εκτιμάται ότι στα αυτοκίνητα μικρότερου κυβισμού η μείωση των τελών θα είναι πολύ χαμηλότερη, αλλά και το κόστος της μετακίνησης θα αυξάνεται σημαντικά.
Περί το 1 με 1,5 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων υψηλού κυβισμού θα δει το κόστος των τελών κυκλοφορίας να μειώνεται, αλλά να αυξάνεται περαιτέρω το κόστος χρήσης από την αύξηση του καυσίμου.
Και στις δύο περιπτώσεις οι οδηγοί εκείνοι που κάνουν έως 10.000 ή και λιγότερα χιλιόμετρα τον χρόνο δεν θα έχουν κάποια σημαντική επιβάρυνση.
Τα πράγματα αλλάζουν όμως, για όσους κάνουν από 20.000 χλμ. (είναι ο μέσος ετήσιος όρος των Ελλήνων οδηγών) ή και περισσότερα. Ιδίως για τις επιχειρήσεις που τα λειτουργικά έξοδα θα εκτιναχθούν, καθώς ένας πωλητής μια εταιρείας με πανελλαδικό δίκτυο κάνει ετησίως τουλάχιστον 50.000 χλμ.
Συμπερασματικά
Κερδισμένοι όσοι έχουν μεσαίου ή μεγάλου κυβισμού ΙΧ και κάνουν κάτω από 10.000 χλμ., ετησίως, όπως και εκείνοι με ΙΧ άνω των 2 λίτρων που δεν θα ξεπεράσουν το παραπάνω όριο. Οι τελευταίοι ωστόσο, θα πρέπει να απαλλαγούν από τεκμήρια και φόρο πολυτελείας για να μπορέσουν να το επανακυκλοφορήσουν.
Το κράτος θα βάλει στα ταμεία ποσό 200-250 ευρώ κατά μ.ο. από κάθε ιδιοκτήτη μικρομεσαίου αυτοκινήτου από την αύξηση της έμμεσης φορολόγησης των καυσίμων.
Χαμένοι, οι ΙΧήδες μικρού και μεσαίου κυβισμού που διανύουν άνω των 15.000 χλμ., ετησίως. Θα δουν το ετήσιο κόστος καυσίμων να αυξάνεται κατά 250 ευρώ. Είναι αμφίβολο εάν στα τέλη σε αυτές τις κατηγορίες θα υπάρξει κατά το ήμισυ μείωση (αλλιώς τι νόημα θα είχε να γίνουν οι αυτές οι αλλαγές, ειδικά από ένα κράτος που πασχίζει να αυξήσει τα έσοδά του).
Οι εταιρείες με στόλους αυτοκινήτων θα δουν τα λειτουργικά τους έξοδα να εκτινάσσονται.
Οι εταιρείες πετρελαιοειδών, που θα δουν την κατανάλωση να μειώνεται, με αποτέλεσμα και νέα λουκέτα πρατηριούχων.
Αποψη
Στόχος τα έσοδα, όχι η δικαιοσύνη
Οι κυβερνητικές προθέσεις περί αλλαγής του τρόπου υπολογισμού των τελών και μετακύλισης του κόστους στη χρήση δεν έχουν το παραμικρό ίχνος «δικαιοσύνης», καθώς ξεκάθαρος στόχος είναι η αύξηση των εσόδων.
Έχει υπολογίσει το υπουργείο Οικονομικών εάν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου πάρουν την ανιούσα, επιστρέφοντας στα επίπεδα των προηγούμενων μηνών, τι θα σημαίνει αυτό για την κοινωνία και την οικονομία;
Πώς θα αποδώσει αυτό το μέτρο έσοδα, όταν και αυτή η κυβέρνηση δεν έχει πατάξει το μεγάλο ζήτημα της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου στα καύσιμα; Δηλαδή, όλοι μας θα πληρώνουμε επιπλέον φόρους για καύσιμα και κάποιοι θα τα βάζουν στις τσέπες τους μη αποδίδοντάς τους. Θυμίζουμε ότι πρόσφατη μελέτη του ΣΕΕΠΕ, έδειξε πως το ετήσιο ύψος φοροδιαφυγής από το λαθρεμπόριο καυσίμων υπολογίζεται από 125-300 εκατ. ευρώ!
Την ίδια στιγμή και ενώ το 90%-95% των πρατηρίων της επικράτειας διαθέτει σύστημα εισροών-εκροών, τα στοιχεία που αποστέλλονται στην ΓΓΠΣ δεν αξιολογούνται ή διασταυρώνονται, λόγω έλλειψης προσωπικού!
Τέλος, είναι άκαιρη και άσκοπη η στιγμή που επιλέχθηκε να ανοίξει αυτή η συζήτηση, χωρίς καμία απολύτως μελέτη και χωρίς την ύπαρξη ενός μηχανισμού διασφάλισης της απόδοσης της αύξησης της έμμεσης φορολόγησης.
Προτείνουμε την αναθεώρηση της φορολόγησης των αυτοκινήτων, με ένα σύγχρονο μοντέλο που θα μπορεί να εφαρμοστεί στη χώρα μας. Με σταθερή ισχύ για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να αποδώσει. Ακόμη και σε εκείνους τους αγοραστές που έχουν επενδύσει στη μία ή στην άλλη τεχνολογία. Πρόκειται για τους απλούς κανόνες της αγοράς, αλλά και τη στάση μιας χώρας που σέβεται τους πολίτες.
Αλήθεια, ποιος από τους κυβερνώντες εγγυάται ότι η όποια αύξηση στον ειδικό φόρο των καυσίμων ως ισοδύναμο για τη μείωση των τελών του 2017 θα ισχύσει και το? 2018; Το πιθανότερο να αυξηθούν τα τέλη, χωρίς μειώσεις στα καύσιμα.
Κυρίως, ποιος εγγυάται την εξασφάλιση μιας αγοραστικής επιλογής;
Το παράδειγμα με τα χαμηλά τέλη και τη μείωση του ΕΤΤ στα ΙΧ άνω των 2 λίτρων επί ημερών Αλογοσκούφη, είναι ακόμη για κάποιους οδυνηρό...
Παραδείγματα
Τρία παραδείγματα για τις αλλαγές που θα επιφέρει το νέο μοντέλο των τελών που σχεδιάζει η κυβέρνηση με τις εξής παραδοχές: Ετήσια χιλιόμετρα 20.000, σημερινή τιμή βενζίνης 1,4 ευρώ, πετρελαίου 1,1 ευρώ και μείωση τελών κατά 50% σε όλα τα ΙΧ ανεξαιρέτως κυβισμού.
• Αυτοκίνητο με βενζινοκινητήρα 1.400 κ.εκ. που καταναλώνει κατά μέσο όρο 8 λίτρα καυσίμου απαιτεί (για 20.000 χλμ.) 1.600 λίτρα καυσίμου ετησίως. Με τα σημερινά δεδομένα ο ιδιοκτήτης του επιβαρύνεται με 2.480 ευρώ (2.240 κόστος καυσίμου και 240 ευρώ τέλη κυκλοφορίας).
Με τον νέο τρόπο θα επιβαρυνθεί με 2.320 ευρώ (με 5 λεπτά ανά λίτρο, βάσει κυβερνητικών ισχυρισμών) ή με 2.480 ευρώ που θεωρείται ότι θα είναι η τελική επιβάρυνση (η βενζίνη θα? πετάξει από το 1,4 στο 1,55 ευρώ/λίτρο) συν 120 ευρώ τέλη. Συνολικά 2.600 ευρώ ή 120 ευρώ επιπλέον σε σχέση με σήμερα.
• Αυτοκίνητο με πετρελαιοκινητήρα 1.600 κ.εκ. που καταναλώνει κατά μέσο όσο 6 λίτρα καυσίμου απαιτεί (20.000 χλμ.) ετησίως 1.200 λίτρα.
Σήμερα ο ιδιοκτήτης του επιβαρύνεται με 1.320 ευρώ κόστος καυσίμου και 265 ευρώ τέλη κυκλοφορίας (μ.ο.), συνολικά 1.585 ευρώ.
Με την αύξηση στον ειδικό φόρο που σχεδιάζεται η τιμή του καυσίμου θα ανέβει στο 1,25 ευρώ, συμπαρασύροντας το ετήσιο κόστος καυσίμων στα 1.500 ευρώ. Οπότε η συνολική ετήσια επιβάρυνσης (μείον τα μειωμένα τέλη κατά 50%) θα είναι 1.632,5 ευρώ. Επιβάρυνση 47,5 ευρώ
• Αυτοκίνητο με βενζινοκινητήρα 2 λίτρων που καταναλώνει κατά μέσο όρο 12 λίτρα απαιτεί (20.000 χλμ.) ετησίως 2.400 λίτρα καυσίμου. Συνολικό ετήσιο κόστος 3.990 ευρώ (3.360 ευρώ καύσιμο και 630 τέλη).
Με τις αλλαγές το κόστος καυσίμου θα ανέβει στα 3.720 ευρώ και τα τέλη θα μειωθούν στα 315 ευρώ με την συνολική επιβάρυνση να φθάνει τα 4.035 ευρώ (+45 ευρώ). Είναι προφανές ότι σε αυτή την περίπτωση, μόνο εάν κάποιος διανύσει κάτω από 10.000 χλμ. ετησίως, θα έχει κάποιο όφελος...
Ερχεται παράταση 3 μηνών για το μέτρο της απόσυρσης
Προς παράταση πλέον των τριών μηνών οδεύει το πρόγραμμα της απόσυρσης των παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ (πρώτη άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/2001), το οποίο ολοκληρώνεται έως τις 20 Δεκεμβρίου και αφορά αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015.
Ο λόγος της παράτασης έχει να κάνει με την κατάθεση του νέου νομοσχεδίου για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων που ετοιμάζεται από το αρμόδιο Υπουργείο και αναμένεται να τεθεί προς διαβούλευση με τους αρμοδίους φορείς στις αρχές της άνοιξης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές είναι αρκετές και έχουν να κάνουν με τη διασύνδεση φόρων (π.χ. πολυτελείας, τεκμηρίων διαβίωσης) με την εμπορική αξία του αυτοκινήτου και όχι με τον κυβισμό του κινητήρα, όπως ισχύει σήμερα. Η συλλογιστική του νέου νομοσχεδίου έχει τις «ευλογίες» του ΣΕΑΑ και είναι κοινό μυστικό ότι σε αυτό το πλαίσιο συμφωνήθηκε και η παράταση της απόσυρσης μέχρι την κατάθεσή του. Το αν θα προβλέπεται πρόγραμμα απόσυρσης με το πέρας της παράτασης, ουδείς γνωρίζει, ωστόσο πληροφορίες θέλουν να ισχύσει με πιο αυστηρούς όρους και συγκεκριμένα για αυτοκίνητα με μικρό σε κυβισμό κινητήρα και με εμπορική αξία έως 15.000-17.000 ευρώ...
Η απόσυρση, που θυμίζουμε προσφέρει μείωση από 50%-100% στο τέλος ταξινόμησης ενός καινούργιου αυτοκινήτου (όφελος ανάλογα με τον κυβισμό και έως 2.000 κ.εκ.) κρίνεται επιτυχημένη και αποτέλεσε το «φιλί της ζωής» σε μια αγορά που κατέρρεε. Επίσης, έθεσε εκτός κυκλοφορίας πολλά ρυπογόνα αυτοκίνητα, καθώς σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ, από τις αρχές του 2014 μέχρι σήμερα έχουν αποσυρθεί περίπου 52.400 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 41.850 αντικαταστάθηκαν με καινούργια.