Από μέρα σε μέρα ξεκινά ο διεθνής διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση
των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, όπως ανακοίνωσε ο
υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων,
Κ. Χατζηδάκης!
Όποιος δώσει την καλύτερη προσφορά για τα περιφερειακά αεροδρόμια, θα αναλάβει τελικά την εμπορική λειτουργία και τη διαχείρισή τους με μακροχρόνιες συμβάσεις. Από την παραχώρηση εξαιρείται το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, διότι "απευθύνεται σε διαφορετικό επενδυτικό κοινό". Για το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου το Δημόσιο δεν θα βάλει χρήματα για την κατασκευή του, αλλά θα δίδεται τμήμα των τελών του αεροδρομίου Ηρακλείου «Καζαντζάκης».
Δε θα «πετούν» ανεξέλεγκτα
Βεβαίως, οι παραχωρησιούχοι δεν θα δρουν ανεξέλεγκτα, καθώς η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), θα αναλάβει την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης των αερολιμένων και της τιμολογιακής πολιτικής . Για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της ΥΠΑ θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν με Νόμο 10 διευθύνσεις και 14 τμήματα της υπηρεσίας, χωρίς να γίνουν απολύσεις όπως διεμήνυσε ο κος Χατζηδάκης.
Τα αεροδρόμια που "βγαίνουν στο σφυρί"
Στην πρώτη ομάδα θα περιλαμβάνονται αεροδρόμια από το Αιγαίο και γενικότερα από τη βορειανατολική Ελλάδα, με κίνηση, το 2011, 9,3 εκατομμύρια επιβάτες και στη δεύτερη ομάδα, αεροδρόμια από τα νησιά του Ιονίου και ορισμένα από την ηπειρωτική χώρα, με συνολική κίνηση 8,3 εκατ. επιβάτες, το 2011.
Πιο αναλυτικά, στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων και μπορεί να προστεθούν και τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Άραξου και Καλαμάτας. Στη δεύτερη ομάδα, τα αεροδρόμια Σκιάθου, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Ρόδου και ενδέχεται να προστεθούν τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου και Λήμνου. Το αεροδρόμιο Αγχιάλου θα είναι "μπαλαντέρ", δηλαδή μπορεί να το επιλέξει ο επενδυτής της πρώτης ή της δεύτερης ομάδας.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Γ.Εμίρης, η διαδικασία αποκρατικοποίησης θα προχωρήσει μέσα στον μήνα παράλληλα με τις μαρίνες, περιφερειακά λιμάνια, αλλά και έργα που αφορούν τον τουρισμό. "
Τι θα γίνει με τα … ανεπιθύμητα;
Τη διαχείριση των αεροδρομίων για τα οποία δεν θα επιτευχθεί η παραχώρηση χρήσης τους, θα αναλάβει μία νέα εταιρία υπό δημόσιο έλεγχο (ΑΕΔΙΠΑ). Η εταιρεία αυτή θα στελεχωθεί με αποσπασμένους υπαλλήλους της ΥΠΑ και θα ξεκινήσει να λειτουργεί τρεις μήνες μετά το πέρας της διαδικασίας παραχώρησης και θα έχει αρχική διάρκεια 20 έτη, με δυνατότητα επέκτασης. Σε δεύτερο χρόνο και με στόχο να διατηρήσει την απρόσκοπτη και αδιατάρακτη λειτουργία των αεροδρομίων, θα μπορεί να παραχωρήσει τη διοίκηση και λειτουργία της σε ιδιωτικό φορέα, με τη σύναψη Σύμβασης παραχώρησης της Διοίκησης και Διαχείρισης.
Τα έσοδα της συγκεκριμένης εταιρείας θα προέρχονται από τη χρήση που θα καταβάλλουν οι αεροπορικές εταιρίες, από εμπορική εκμετάλλευση των εγκαταστάσεών της και από ένα ειδικό τέλος που θα εισπράττεται από τα αεροδρόμια!
Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι, τις επόμενες μέρες, θα παρουσιαστεί το νομοθετικό πλαίσιο για την απελευθέρωση των Υπεραστικών Οδικών Μεταφορών, ενώ ως το τέλος του μήνα θα έχουν μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ τα περιουσιακά στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Όποιος δώσει την καλύτερη προσφορά για τα περιφερειακά αεροδρόμια, θα αναλάβει τελικά την εμπορική λειτουργία και τη διαχείρισή τους με μακροχρόνιες συμβάσεις. Από την παραχώρηση εξαιρείται το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, διότι "απευθύνεται σε διαφορετικό επενδυτικό κοινό". Για το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου το Δημόσιο δεν θα βάλει χρήματα για την κατασκευή του, αλλά θα δίδεται τμήμα των τελών του αεροδρομίου Ηρακλείου «Καζαντζάκης».
Δε θα «πετούν» ανεξέλεγκτα
Βεβαίως, οι παραχωρησιούχοι δεν θα δρουν ανεξέλεγκτα, καθώς η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), θα αναλάβει την ορθή εκτέλεση των συμβάσεων παραχώρησης των αερολιμένων και της τιμολογιακής πολιτικής . Για τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της ΥΠΑ θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν με Νόμο 10 διευθύνσεις και 14 τμήματα της υπηρεσίας, χωρίς να γίνουν απολύσεις όπως διεμήνυσε ο κος Χατζηδάκης.
Τα αεροδρόμια που "βγαίνουν στο σφυρί"
Στην πρώτη ομάδα θα περιλαμβάνονται αεροδρόμια από το Αιγαίο και γενικότερα από τη βορειανατολική Ελλάδα, με κίνηση, το 2011, 9,3 εκατομμύρια επιβάτες και στη δεύτερη ομάδα, αεροδρόμια από τα νησιά του Ιονίου και ορισμένα από την ηπειρωτική χώρα, με συνολική κίνηση 8,3 εκατ. επιβάτες, το 2011.
Πιο αναλυτικά, στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων και μπορεί να προστεθούν και τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Άραξου και Καλαμάτας. Στη δεύτερη ομάδα, τα αεροδρόμια Σκιάθου, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Ρόδου και ενδέχεται να προστεθούν τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου και Λήμνου. Το αεροδρόμιο Αγχιάλου θα είναι "μπαλαντέρ", δηλαδή μπορεί να το επιλέξει ο επενδυτής της πρώτης ή της δεύτερης ομάδας.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Γ.Εμίρης, η διαδικασία αποκρατικοποίησης θα προχωρήσει μέσα στον μήνα παράλληλα με τις μαρίνες, περιφερειακά λιμάνια, αλλά και έργα που αφορούν τον τουρισμό. "
Τι θα γίνει με τα … ανεπιθύμητα;
Τη διαχείριση των αεροδρομίων για τα οποία δεν θα επιτευχθεί η παραχώρηση χρήσης τους, θα αναλάβει μία νέα εταιρία υπό δημόσιο έλεγχο (ΑΕΔΙΠΑ). Η εταιρεία αυτή θα στελεχωθεί με αποσπασμένους υπαλλήλους της ΥΠΑ και θα ξεκινήσει να λειτουργεί τρεις μήνες μετά το πέρας της διαδικασίας παραχώρησης και θα έχει αρχική διάρκεια 20 έτη, με δυνατότητα επέκτασης. Σε δεύτερο χρόνο και με στόχο να διατηρήσει την απρόσκοπτη και αδιατάρακτη λειτουργία των αεροδρομίων, θα μπορεί να παραχωρήσει τη διοίκηση και λειτουργία της σε ιδιωτικό φορέα, με τη σύναψη Σύμβασης παραχώρησης της Διοίκησης και Διαχείρισης.
Τα έσοδα της συγκεκριμένης εταιρείας θα προέρχονται από τη χρήση που θα καταβάλλουν οι αεροπορικές εταιρίες, από εμπορική εκμετάλλευση των εγκαταστάσεών της και από ένα ειδικό τέλος που θα εισπράττεται από τα αεροδρόμια!
Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι, τις επόμενες μέρες, θα παρουσιαστεί το νομοθετικό πλαίσιο για την απελευθέρωση των Υπεραστικών Οδικών Μεταφορών, ενώ ως το τέλος του μήνα θα έχουν μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ τα περιουσιακά στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.