Ένα
περίεργο φαινόμενο αναστάτωσε την αθηναϊκή κοινωνία του 1908. Το
φαινόμενο, άκρως μεταφυσικό, απασχόλησε τόσο τον ελληνικό, όσο και τον
ευρωπαϊκό Τύπο!
Παρά τη δυσπιστία με την οποία αντιμετώπισαν το γεγονός στην Αθήνα, αυτό δεν απέτρεψε τις ευρωπαϊκές εφημερίδες εκείνης της εποχής, να αναδημοσιεύσουν εκτενώς το περιστατικό, το οποίο έλαβε χώρα σε ένα φωτογραφείο της ελληνικής πρωτεύουσας και σχετιζόταν με τον Πολύβιο Δημητρακόπουλο και μια απίστευτη φωτογραφία.
Ο Πολύβιος Δημητρακόπουλος, θεατρικός συγγραφέας, ποιητής, μυθιστοριογράφος, δημοσιογράφος και εκδότης, γεννήθηκε το 1864 στο χωριό Τερψιθέα Κυπαρισσίας της Μεσσηνίας. Ήταν γνωστός επίσης με το γαλλικό φιλολογικό ψευδώνυμο Αρκάς (Πολ Αρκάς). Πέραν, όμως, της λογοτεχνικής ιδιότητάς του, υπήρξε και μέντιουμ. Είχε συγγράψει, μάλιστα, ένα ογκώδες έργο με τίτλο: «Το Μυστικόν της Ζωής», στο οποίο εξέταζε και τη φυσιολογία του πνευματισμού. Το έργο αυτό δεν εκδόθηκε ολόκληρο, παρά μόνον περιληπτικά, σε μία σειρά δέκα ομιλιών με τον τίτλο: «Ο Πνευματισμός. Ζωή και επίζησις» (1919).
Η επίμαχη φωτογραφία, η εμφάνισης της οποίας αποτέλεσε το αντικείμενο έρευνας δύο ψυχιατρικών περιοδικών της Ευρώπης, τα «Χρονικά των Ψυχικών Επιστημών» του Λονδίνου και το ομώνυμο των Παρισίων, λήφθηκε στο φωτογραφείο του Αθηναίου φωτογράφου Ξανθόπουλου και είχε ζητηθεί από τον Δημητρακόπουλο για επαγγελματικούς λόγους.
Όταν ο φωτογράφος προέβη στην εμφάνιση της φωτογραφικής πλάκας, έκπληκτος διαπίστωσε ότι πίσω από τον πελάτη του βρισκόταν η μορφή του Βίκτωρος Ουγκώ, ο οποίος είχε πεθάνει το 1885!
Το θέμα, όπως παρουσιάστηκε στα περιοδικά αυτά τον Φεβρουάριο του 1908, είχε ως εξής:
«Πλείστες εφημερίδες ασχολήθηκαν εσχάτως με μία πνευματιστική φωτογραφία, η οποία λήφθηκε από τον κ. Δημητρακόπουλο, συγγραφέα φιλολογικών έργων, λίαν εκτιμωμένων στην Ελλάδα, την οποία δημοσιεύουμε χάριν των αναγνωστών μας…
Μπορούμε να βεβαιώσουμε ότι όταν μας παρουσίασαν για πρώτη φορά τη φωτογραφία αυτή και μας ρώτησαν τι βλέπουμε στη φωτεινή κηλίδα πάνω από τον ώμο του κ. Δημητρακόπουλου, απαντήσαμε αμέσως, όπως και όλος ο κόσμος: «Είναι το πρόσωπο του Βίκτωρος Ουγκώ».
Τα χαρακτηριστικά είναι αόριστα. Τόσο μάλιστα αόριστα, ώστε δε μπορεί κάποιος αρχικά να δυσκολευτεί και να μην υποθέσει ότι πρόκειται περί απλής κηλίδας, η οποία πιθανόν να δημιουργήθηκε πάνω στην πλάκα και η οποία συμπτωματικά παρουσίασε αορίστως τα χαρακτηριστικά του μεγάλου ποιητού. Αυτή είναι η υπόθεση στην οποία η σύνεση θα υποχρέωνε τον παρατηρητή να οδηγηθεί, εάν κάποιες περιστάσεις, τις οποίες θα αναφέρουμε, δεν συνέτειναν ώστε να μην επιφυλάξουμε τη γνώμη μας».
Το άρθρο συνεχίζει αναφέροντας ότι η συγκλονιστική αυτή φωτογραφία ελέγχθηκε από τον διάσημο Γαλλοελβετό φωτογράφο εκείνης της εποχής, Φρεντερίκ Μπουασονά, ο οποίος βρέθηκε στην Αθήνα τον Οκτώβριο του 1908, όπως αναφέρει το strange.
Σύμφωνα με τον Μπουασονά, «ουδεμία τεχνική μεσολάβηση έγινε για την παραγωγή του φαινομένου», καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο περί μίας γνήσιας φωτογραφίας που δεν είχε παραποιηθεί.
Η είδηση δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΣΚΡΙΠ», στις 08/03/1908…
Παρά τη δυσπιστία με την οποία αντιμετώπισαν το γεγονός στην Αθήνα, αυτό δεν απέτρεψε τις ευρωπαϊκές εφημερίδες εκείνης της εποχής, να αναδημοσιεύσουν εκτενώς το περιστατικό, το οποίο έλαβε χώρα σε ένα φωτογραφείο της ελληνικής πρωτεύουσας και σχετιζόταν με τον Πολύβιο Δημητρακόπουλο και μια απίστευτη φωτογραφία.
Ο Πολύβιος Δημητρακόπουλος, θεατρικός συγγραφέας, ποιητής, μυθιστοριογράφος, δημοσιογράφος και εκδότης, γεννήθηκε το 1864 στο χωριό Τερψιθέα Κυπαρισσίας της Μεσσηνίας. Ήταν γνωστός επίσης με το γαλλικό φιλολογικό ψευδώνυμο Αρκάς (Πολ Αρκάς). Πέραν, όμως, της λογοτεχνικής ιδιότητάς του, υπήρξε και μέντιουμ. Είχε συγγράψει, μάλιστα, ένα ογκώδες έργο με τίτλο: «Το Μυστικόν της Ζωής», στο οποίο εξέταζε και τη φυσιολογία του πνευματισμού. Το έργο αυτό δεν εκδόθηκε ολόκληρο, παρά μόνον περιληπτικά, σε μία σειρά δέκα ομιλιών με τον τίτλο: «Ο Πνευματισμός. Ζωή και επίζησις» (1919).
Η επίμαχη φωτογραφία, η εμφάνισης της οποίας αποτέλεσε το αντικείμενο έρευνας δύο ψυχιατρικών περιοδικών της Ευρώπης, τα «Χρονικά των Ψυχικών Επιστημών» του Λονδίνου και το ομώνυμο των Παρισίων, λήφθηκε στο φωτογραφείο του Αθηναίου φωτογράφου Ξανθόπουλου και είχε ζητηθεί από τον Δημητρακόπουλο για επαγγελματικούς λόγους.
Όταν ο φωτογράφος προέβη στην εμφάνιση της φωτογραφικής πλάκας, έκπληκτος διαπίστωσε ότι πίσω από τον πελάτη του βρισκόταν η μορφή του Βίκτωρος Ουγκώ, ο οποίος είχε πεθάνει το 1885!
Το θέμα, όπως παρουσιάστηκε στα περιοδικά αυτά τον Φεβρουάριο του 1908, είχε ως εξής:
«Πλείστες εφημερίδες ασχολήθηκαν εσχάτως με μία πνευματιστική φωτογραφία, η οποία λήφθηκε από τον κ. Δημητρακόπουλο, συγγραφέα φιλολογικών έργων, λίαν εκτιμωμένων στην Ελλάδα, την οποία δημοσιεύουμε χάριν των αναγνωστών μας…
Μπορούμε να βεβαιώσουμε ότι όταν μας παρουσίασαν για πρώτη φορά τη φωτογραφία αυτή και μας ρώτησαν τι βλέπουμε στη φωτεινή κηλίδα πάνω από τον ώμο του κ. Δημητρακόπουλου, απαντήσαμε αμέσως, όπως και όλος ο κόσμος: «Είναι το πρόσωπο του Βίκτωρος Ουγκώ».
Τα χαρακτηριστικά είναι αόριστα. Τόσο μάλιστα αόριστα, ώστε δε μπορεί κάποιος αρχικά να δυσκολευτεί και να μην υποθέσει ότι πρόκειται περί απλής κηλίδας, η οποία πιθανόν να δημιουργήθηκε πάνω στην πλάκα και η οποία συμπτωματικά παρουσίασε αορίστως τα χαρακτηριστικά του μεγάλου ποιητού. Αυτή είναι η υπόθεση στην οποία η σύνεση θα υποχρέωνε τον παρατηρητή να οδηγηθεί, εάν κάποιες περιστάσεις, τις οποίες θα αναφέρουμε, δεν συνέτειναν ώστε να μην επιφυλάξουμε τη γνώμη μας».
Το άρθρο συνεχίζει αναφέροντας ότι η συγκλονιστική αυτή φωτογραφία ελέγχθηκε από τον διάσημο Γαλλοελβετό φωτογράφο εκείνης της εποχής, Φρεντερίκ Μπουασονά, ο οποίος βρέθηκε στην Αθήνα τον Οκτώβριο του 1908, όπως αναφέρει το strange.
Σύμφωνα με τον Μπουασονά, «ουδεμία τεχνική μεσολάβηση έγινε για την παραγωγή του φαινομένου», καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο περί μίας γνήσιας φωτογραφίας που δεν είχε παραποιηθεί.
Η είδηση δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΣΚΡΙΠ», στις 08/03/1908…