Καλλικράτης και στον τομέα της υγείας αφού αρμοδιότητες περνούν πλέον στους νέους Δήμους
Έτοιμοι να φορέσουν ακόμα και την ιατρική μπλούζα οι νέοι δήμαρχοι, αφού πλέον το σύνολο των αρμοδιοτήτων της πρωτοβάθμιας φροντίδας και πρωτοβάθμιας υγείας μεταβιβάζεται στους Δήμους. Ένα μεγάλο μέρος από τις αρμοδιότητες που σήμερα ασκούνται απότις υγειονομικέςπεριφέρειες, και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την πρωτοβάθμια υγεία, περνούν πλέον στους Δήμους. Μπορεί βέβαια αυτή η εξέλιξη να ανταποκρίνεται πλήρως με αιτήματα που έχει υποβάλει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αφού θεωρεί ότι πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερη η εμπλοκή και η λύση στα ζητήματα της πρωτοβάθμιας φροντίδας και υγείας, ωστόσο όμως η Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται να παρέμβει σε ένα τοπίοτο οποίο δεν είναι τόσο γνώριμο για την ίδια. Κατά την μεταβατική περίοδος, η οποία μπορεί να φτάσει και τα δύο χρόνια, όπως προβλέπεται από τον νόμο, και η οποία βεβαίως σε μεγάλο βαθμό θα εξαρτηθεί και από τον χρόνο έκδοσης των Προεδρικών Διαταγμάτων, οι Δήμοι πρέπει να προετοιμαστούν για να υποδεχθούν αυτές τις αρμοδιότητες τις οποίες θα πρέπει και να εκπληρώσουν έστω και αν μέχρι σήμερα στη μεγάλη τους πλειοψηφία δεν έχουν τέτοιες εμπειρίες.Όπως προβλέπεται στο ΣΤ’κεφάλαιο (άρθρο 94) του νομοσχεδίου «Καλλικράτης», θα προστεθούν στους Δήμους 27 ακόμη αρμοδιότητες που αφορούν στην κοινωνική προστασία και αλληλεγγύη (άρθρο 75) του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι, παράλληλα με τις αρμοδιότητες ή ακόμη και με τα αιτήματα που μεταφέρονται στην τοπική αυτοδιοίκηση είναι ότι οι δήμαρχοι που θα προκύψουν τον νέο χρόνο είναι υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουν μια σειρά από προβλήματα τα οποία κυριαρχούσαν στην λειτουργία του ΕΣΥ. Μέχρι σήμερα ηΤοπική Αυτοδιοίκηση είχε σχέση μόνο με τη διοικητική δομή και σε καμιά περίπτωση αυτή η εμπλοκή δεν αφορούσε στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια από ορισμένους Δήμους αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, ενώ περιοδικού χαρακτήρα είναι η ανάπτυξη από τουςΟΤΑ προγραμμάτων αγωγής υγείας. Τέλος, μετρημένοι στα δάκτυλα του ενός χεριού είναι οι Δήμοι που έχουν αναπτύξει δημοτικά ιατρεία ή που υποστηρίζουν μακροχρόνια προγράμματα αγωγής υγείας μέσω δομών τους. Ιδιαίτερα στον νομό της Μεσσηνίας τέτοιες δομές βρίσκονται μόνο είτε στα χαρτιά είτε στην επίκλησή τους από την πλευρά των δημοτικών αρχόντων, κυρίως στην κα τεύθυνση των υποσχέσεων. Μέχρι σήμερα τα όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουνπροβάλλει μιασειράαπό ζητήματα, θέλοντας να διευρύνουν την παρέμβαση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τόσο στον τομέα της πρόνοιας όσο και σε αυτόν της υγείας. Προβάλλουν την ανάγκη για δημιουργία και λειτουργία περιφερειακών και τοπικών δομών μέσα από μια τυποποίηση των υπηρεσιών υγεί- ας στην κατεύθυνση της διαχείρισης του μικρού κινδύνου, ενώ συγχρόνως προβάλλουν την ανάγκη να διαχειριστούν τη συμβουλευτική προς την πλευρά των πολιτών, για την δικτύωσή τους με ευρωπαϊκά κέντρα αλλά και κέντρα που λειτουργούν σε εθνικό επίπεδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι, εκτός των άλλων, προβάλλουν την αποτελεσματική παρέμβαση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε μια σειρά από προγράμματα δανειακού χαρακτήρα είτε αφορούσαν το σύνολο του πληθυσμού είτε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Εκείνο όμως που δεν έχει ξεκαθαρίσει μέχρι στιγμής είναι η σαφήνεια με την οποία θέλουν να εμπλακούν στα ζητήματα που έχουν σχέση με τη διαχείριση των προνοιακών προγραμμάτων στο σύνολό τους, αλλά και για την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Οι αρμοδιότητες Με βάση λοιπόν τον νέο νόμο, στο άρθρο 75 παρ. Ι του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων υπό τον τομέα Ε΄ («Κοινωνικής Προστασίας καιΑλληλεγγύης») προστίθενται οι εξής 27 αρμοδιότητες: «Η εφαρμογή προγραμμάτων εμβολιασμών και η διενέργειά τους.Η τήρηση κανόνων υγιεινής των δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων. Η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ιδρυμάτωνπαιδικήςπρόνοιας σε ιδιώτες, καθώςκαι σε συλλόγους ή σωματεία που επιδιώκουν φιλανθρωπικούς σκοπούς. Η άσκηση ελέγχου και εποπτείας στα ιδρύματα παιδικής προστασίας ιδιωτικού δικαίου (ιδιωτικοίπαιδικοί σταθμοί) και η ευθύνη Λειτουργίας των παιδικών εξοχών.Η εποπτεία επί των φιλανθρωπικών σωματείων και ιδρυμάτων, καθώς και η έγκριση του προϋπολογισμού τους, η παρακολούθηση και ο έλεγ χος των επιχορηγήσεων, που δίδονται σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με κοινωφελείς σκοπούς.Η οικονομική ενίσχυση αυτοστεγαζόμενων, η μίσθωση ακινήτων, η ρύθμιση διαφόρων θεμάτων κοινωνικής κατοικίας και η επιβολή κυρώσεων για παραβάσεις της οικείας νομοθεσίας.Οδιορισμός μελών διοικητικών συμβουλίων, η εποπτεία και η ρύθμιση θεμάτων λειτουργίας ιδρυμάτων προστασίας και αγωγής οικογένειας του παιδιού, (όπως Κέντρων Παιδικής Μέριμνας, Παιδικών Σταθμών, Παιδικών Εξοχών, παραρτημάτων ΠΙΚΠΑ και ΚΕΠΕΠ). Ο ορισμός ιατρών προς εξέταση επαγγελματιών και εργαζομένων σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για τη χορήγηση σε αυτούς βιβλιαρίων υγείας. Η χορήγηση της Κάρτας Αναπηρίας, μετά από σχετική γνωμοδότηση της αρμόδιας Επιτροπής Πιστοποίησης Αναπηρίας.Η έκδοση πιστοποιητικών οικονομικής αδυναμίας. Η καταβολή επιδομάτων σε τυφλούς, κωφάλαλους, ανασφάλιστους παραπληγικούς, τετραπληγικούς και ακρωτηριασμένους, διανοητικά καθυστερημένους, ανίκανους προς εργασία, υποφέροντες από εγκεφαλική παράλυση (σπαστικούς),απροστάτευτους ανήλικους, υποφέροντες από αιμολυτική αναιμία και βαριά ανάπηρους, καθώς και σε λοιπά άτομα δικαιούμενα παροχής κοινωνικής προστασίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 57/1973 (Φ.Ε.Κ. 149Α΄), της σχετικής νομοθεσίας, καθώς και των οικείων κανονιστικών ρυθμίσεων. Η δωρεάν παραχώρηση της χρήσης οικημάτων λόγω απορίας ή για άλλους σοβαρούς λόγους. Η αναγνώριση δικαιούχων στεγαστικής συνδρομής. Η υλοποίηση: Προγραμμάτων δημόσιας υγιεινής που οργανώνονται από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή από άλλα Υπουργεία, το κόστος των οποίων βαρύνει απευθείας τον προϋπολογισμό του αντίστοιχου Υπουργείου. Εκτάκτων προγραμμάτων δημόσιας υγείας, τα οποία εκτελούνται με έκτακτη χρηματοδότηση. Προγραμμάτων δημόσιας υγείας που χρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έκδοση αποφάσεων παροχής κοινωνικής προστασίας. Η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας δημοτικών και ιδιωτικών παιδικών ή βρεφονηπιακών σταθμών. Η χορήγηση αδειών διενέργειας λαχειοφόρων αγορών, εράνων καιφιλανθρωπικών αγορών.Η έκδοση τοπικών υγειονομικών διατάξεων και η λήψη μέτρων σε θέματα δημόσιας υγιεινής. Η πληροφόρηση των δημοτών για θέματα δημόσιας υγείας. Η χορήγηση άδειας λειτουργίας ιδιωτικών επιχειρήσεων περίθαλψης ηλικιωμένων ή ατόμων, που πάσχουν ανίατα από κινητική αναπηρία.Η επιβολή κυρώσεων σε ιατρούς, οι οποίοι πωλούν φάρμακα χωρίς άδεια, καθώς και σε βάρος ιατρών και φαρμακοποιών για κατοχή ή πώληση δειγμάτων φαρμάκων. Η οργάνωση αυτοτελώς ή σε συνεργασία με τις αντίστοιχες περιφερειακές υπηρεσίες ειδικών προγραμμάτων για την προστασία και προαγωγή της Δημόσιας Υγείας στην περιοχή αρμοδιότητάς τους, κατά τις ρυθμίσεις τηςπαρ. 7 τουάρθρου14 του ν. 3172/2003 (ΦΕΚ 197, Α). Η εφαρμογή προγραμμάτων για την καταπολέμηση λοιμωδών και παρασιτικών νοσημάτων ζώων. Ηεπιβολή ή άρση υγειονομικών μέτρων, λόγω εμφάνισης βαριάς επιζωοτίας για την έκδοση πιστοποιητικών προς μεταφορά ζώων. Ο ορισμός ελεγκτή γιατρούΟΓΑγια τα ν.π.δ.δ. του νομού. Ο ορισμός μελών του Διοικητικού Συμβουλίου των Ταμείων Πρόνοιας και Προστασίας Πολυτέκνων, από τοΔήμο, όπου εδρεύουν τα Ταμεία. Ηεφαρμογή, οργάνωση και εποπτεία της τεχνητής σπερματέγχυσης και του συγχρονισμού του οίστρου των ζώων. Η παροχή γνωμάτευσης από τον αρμόδιο κτηνίατρογια υγειονομική καταλληλότητα των ζώων όταν πρόκειται για πλανόδια έκθεση ζώων». Θεωρητικά οι Δήμοι που και σήμερα διαθέτουν υπηρεσίες και υποδομές θα πρέπει έγκαιρα να προετοιμασθούν για την εφαρμογή του νόμου σε ένα σκέλος πρωτόγνωρο για την Α’ βαθμού Τ.Α. ενώ γίνεται αντιληπτό πως μεγαλύτερες δυσκολίες θα αντιμετωπίσουν περιφερειακοί Δήμοι στους οποίους εδρεύουν συνήθως Κέντρα Υγείας, Περιφερειακά ή Εξυπηρετούμενα Ιατρεία τα οποία σήμερα υπάγονται στα νομαρχιακά νοσοκομεία. Από τα αναμενόμενα Π.Δ. θα αποσαφηνι σθούν βεβαίως αρκετά ερωτήματα, με κυρίαρχο αυτό των πόρων, αν ο εκάστοτε δήμαρχος θα επιβάλλει κυρώσεις, αν θα είναι δηλαδή και πειθαρχικά προϊστάμενος κ.α Εφημ.Ημέρα