Και οι Καλαματιανοί…
φεστιβάλ χρεών
Στην Ελλάδα η λειτουργία του Δημόσιου Τομέα μπορεί να
χαρακτηριστεί «μεγάλη καταβόθρα» στην
οποία πέφτουν χρήματα, δεν γεμίζει ποτέ, αλλά τα αποτελέσματα είναι πολύ κάτω
των αναμενομένων. Πολλοί εκμεταλλεύθηκαν (και εξακολουθούν) αυτό «το σύστημα» προκειμένου να πλουτίσουν.
Μερικοί μάλιστα ασχολούμενοι με τομείς που είναι «άβατο» για τον κοινωνικό
έλεγχο, πλασάρονται και ως άνθρωποι «υπεράνω» και διαφορετικής εμβέλειας από
εμάς, τους κοινούς θνητούς, που όμως καλούμαστε να πληρώσουμε τον τελικό
λογαριασμό,ο οποίος παρουσιάζει ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον και πολλές φορές
εξοργίζει όποιον μελετήσει τις λεπτομέρειές του, δηλαδή «πού ακριβώς πηγαίνουν
τα λεφτά μας»!
Η Καλαμάτα είναι μια πόλη που, με τη βοήθεια
συγκροτηματικών μέσων ενημέρωσης και ένα
δίκτυο που ωφελείται, έχει αποκτήσει τη
φήμη της «πόλης του πολιτισμού». Βεβαίως, υπάρχουν πολλοί που αντιτείνουν
λέγοντας πως ο πολιτισμός ενός τόπου φαίνεται από τον τρόπο που τιμά τους
νεκρούς του και από το πόσο εξυπηρετεί τους πεζούς με τις υποδομές που
διαθέτει…
Πριν από χρόνια, «από πάνω» σχεδιάστηκε και αποφασίστηκε
ερήμην της Καλαμάτας και του λαού της και παρά τις αντιδράσεις, ότι αυτή θα
πρέπει να είναι «πόλη του χορού» με αποκορύφωμα το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού
Καλαμάτας που γίνεται κάθε χρόνο για μια εβδομάδα τον μήνα Ιούλιο. Όμως το
Φεστιβάλ το πληρώνουμε όλοι εμείς είτε από τους φόρους μας, είτε από τα
δημοτικά τέλη και το «πολιτιστικό τέλος» που καταβάλλεται μέσω του λογαριασμού
του νερού, είτε μέσω τω διδάκτρων και των σεμιναρίων των παιδιών που φοιτούν
στις διάφορες δημοτικές σχολές, κυρίως αυτή του χορού. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι ο Δήμος Καλαμάτα
εισπράττει από το «Πολιτιστικό Τέλος» μέσω των λογαριασμών της ΔΕΥΑΚ περίπου
60.000 ευρώ τον μήνα. Δηλαδή, 700.000 ευρώ τον χρόνο !!!
Αναρωτιόμαστε αν κάποιος συμπολίτης μας έχει βρει
χειροπιαστά κέρδη για την πόλη από την πολυδάπανη διεξαγωγή του εν λόγω
Φεστιβάλ .Και επίσης αν γνωρίζει τα ποσά που δαπανώνται ,και πού αυτά πηγαίνουν
.Εμείς στο παρόν θα εξετάσουμε λεπτομερώς την περυσινή χρονιά μέσα από τα
επίσημα στοιχεία:
Αρχικώς είναι η λογική που χαρακτηρίζει ,αυτούς που
οργανώνουν το Φεστιβάλ και αποτυπώνεται στον «Συγκεντρωτικό Ανακεφαλαιωτικό
Απολογισμό Εξόδων του 17ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας 2011»:
Ξένες ομάδες: 212.688,56 ευρώ.
Οργανωτικά: 276.296,22 ευρώ.
Δηλαδή, η οργάνωση του Φεστιβάλ κοστίζει 63.607,66
περισσότερο χρήματα! Κι αυτά χωρίς να βάλουμε μέσα τα έντυπα (33.962,55 ευρώ)
και την προβολή – διαφήμιση (21.523,25 ευρώ)!
Δεν νομίζουμε πως έχει ξανακουστεί να είναι περισσότερα τα έξοδα των
«παρά» δραστηριοτήτων από την κεντρική που είναι οι χορευτικές ομάδες.
Γνωρίζουμε ότι τα
συμβόλαια των χορευτικών συγκροτημάτων που έρχονται στην Καλαμάτα για να
συμμετάσχουν στο Φεστιβάλ, κλείνονται από την «ισόβια» διευθύντρια, που στον προϋπολογισμό της
δημοτικής επιχείρησης ΦΑΡΙΣ έχει εγγραφεί μηνιαίος μισθός της περίπου 4.000 ευρώ! Δεν γνωρίζουμε πώς ακριβώς κάνει τις
διαπραγματεύσεις η κυρία Βίκυ Μαραγκοπούλου με τους μάνατζερς αυτών. Γνωρίζουμε
όμως ότι, όπως αποδεικνύει και ο «απολογισμός», είναι άλλη η αμοιβή, άλλα τα
εισιτήρια, άλλο το «κάργκο» (cargo),
άλλο το ξενοδοχείο και άλλο οι μετακινήσεις από και προς την Καλαμάτα. Δηλαδή,
όλα αυτά πληρώνονται από την Δημοτική Επιχείρηση «Φάρις» ξεχωριστά. Και είναι
να απορεί κάποιος γιατί δεν κλείνεται μια αμοιβή και από εκεί και πέρα να
αναλάβει το κάθε συγκρότημα τα έξοδά του;
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ενότητα «έντυπα», που
κόστισε όσο ένα… δυάρι διαμέρισμα:
33.962,55 ευρώ! Εκεί διαβάζουμε
ότι οι «αμοιβές συνεργατών» ανήλθαν σε 30.008,10 ευρώ! ΟΙ «συνεργάτες» αυτοί
είναι οι ,Γαλανοπούλου, Παναγιωταρά, Κακουλίδης, Αναστασοπούλου, Σαλτάμπασης. Ο
κ. Κακουλίδης δεν γνωρίζουμε τις ακριβώς κάνει για το Φεστιβάλ, ωστόσο ξέρουμε
ότι εργάζεται σε διαφημιστική εταιρεία. Άραγε έχει σχέση αυτή του η
δραστηριότητα με τη «συνεργασία» που κάνει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;
Η ενότητα «προβολή – διαφήμιση», που δαπανηθήκαν 21.523,25
ευρώ , εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με το πώς και με ποιον τρόπο ανατίθεται
η προβολή – διαφήμιση , ποιος αποφασίζει τελικά και με ποια κριτήρια;
Αναλύοντας αυτή την ενότητα μεταξύ άλλων διαβάζουμε ότι διατέθηκαν ποσά ως
εξής:
-«Καλλιτεχνική επιμέλεια σχεδιασμός αφίσας»: 3.000 ευρώ.
Προφανώς θα πρόκειται περί έργου τέχνης…
-« Ανακοίνωση περιεχομένου – προσθήκη προγράμματος για το
διαδίκτυο»: 1.266,90 ευρώ. Δηλαδή, πήρε κάποιος τόσα χρήματα για να ανεβάσει
στο διαδίκτυο (δηλαδή στην ιστοσελίδα του Δήμου;) το πρόγραμμα του Φεστιβάλ;
-«Σχεδιασμός και εκτέλεση επικοινωνιακού έργου»: 7.468,00
ευρώ. Αυτό «το έργο» πραγματικά είναι δύσκολο να το κατανοήσει κάποιος. Ποιος τα πήρε, τι έργο έκανε και τι τελικά
απέδωσε αυτό το έργο;
-«Σχεδιασμός και συντονισμός διαφημιστικού υλικού (interface)»: 4.920,00
ευρώ. Μα η αφίσα για τον σχεδιασμό της
οποίας πληρώσαμε 3.000 ευρώ δεν είναι διαφημιστικό υλικό; Τα υπόλοιπα
«διαφημιστικά» τι είναι και κοστίζει τόσα πολλά χρήματα ο «σχεδιασμός» τους και
όχι η παραγωγή τους;
«Κατασκευή διαφημιστικού σποτ ομάδων»: 2.214,00 ευρώ.
Ακριβοπληρωμένα όμως είναι και τα μέσα για την διεξαγωγή του
Φεστιβάλ Χορού όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία.
Προσέξτε:
Για την «ηχητική κάλυψη» πληρώσαμε 54.308,20 ευρώ. Από αυτά
24.001,00 ευρώ αφορούν την «ενοικίαση ηχητικής κάλυψης» και 25.387,20 ευρώ την «ενοικίαση ηχητικού και
τεχνικού εξοπλισμού»!
Για την «οπτική κάλυψη» και ειδικότερα για την «προβολή
υπέρτιτλων» καταβλήθηκαν 3.444,00 ευρώ, ενώ για την «παραγωγή εικόνας και
ειδικών εφέ» δόθηκαν 1.611,00 ευρώ!
Αλλά και οι λοιπές «ενοικιάσεις» υλικών προξενούν ενδιαφέρον
και γεννούν ερωτήματα:
«Ενοικίαση και εγκατάσταση Support στο
Πολυκλαδικό πληρώθηκαν 13.530 ευρώ, ενώ
για την «ενοικίαση εξοπλισμού» 10.645,70 ευρώ!
Αλλά και οι φωτισμοί δεν πήγαν χαμηλότερα. Συγκεκριμένα, η
«φωτιστική κάλυψη» ανήλθε σε 63.406,57 ευρώ!
Ιδιαίτερα υψηλές εμφανίζονται οι αμοιβές ορισμένων
συνεργατών, των οποίων το έργο ομολογούμε δεν γνωρίζουμε, ούτε βεβαίως και τον
χρόνο που δαπάνησαν γι’ αυτό. Αλλά, εφ όσον ο χρόνος είναι η διάρκεια του
Φεστιβάλ και έστω δύο μήνες πριν και πάλι θεωρείται υψηλότατη αμοιβή με
δεδομένο τον μισθό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Ειδικότερα, διαβάσαμε ότι ο
συνεργάτης κ. Καπάζογλου έλαβε 19.502,οο ευρώ, ο κ. Παπαϊωάννου 13.000, η Πετί
Βαλερί 5.000, Αρέθας- Τσούπας- Δραγώνας 6.648,33 ευρώ. Πάντως το βοηθητικό
προσωπικό (μοδίστρες, εργατικά, καθαρίστριες, ταξιθέτριες, πληροφορίες, υποδοχή
αεροδρομίου κ.λπ.) πήραν ψίχουλα: μόλις 442,80 ευρώ!
Ενδιαφέρον όμως έχουν και ορισμένες δαπάνες της ενότητας
«γενικά έξοδα», όπου διαβάζουμε για παράδειγμα ότι «για φρούτα στα
παρασκήνια» πληρώθηκαν 1.377,40 ευρώ. Δεν γνωρίζουμε αν αγοράστηκε η
πραμάτεια ολόκληρου μανάβικου, πάντως τα φρούτα προφανώς θα ήταν εξωτικά. Ίσως
του πάθους…
Στην ίδια ενότητα αναφέρεται ότι πληρώθηκαν για μεταφορές
υλικών – φορτωτικές 9.616,78 ευρώ, για διανομή διαφημιστικών φυλλαδίων 3.400,95
ευρώ και για διαφημιστική προβολή (άλλη αυτή) 6.355,20 !!! Ποιοι άραγε τα πήραν
και με ποιες διαφανείς διαδικασίες τους ανατέθηκε η δουλειά; Απορίες προκαλούν και το σύνολο άλλων
«γενικών εξόδων» που αφορούν «αγορά εξοπλισμού, ενοικίαση, επισκευές, σύνδεση internet, φαρμακεία, ταινίες,
πυροσβεστήρες κ.λπ.» 14.137,74 ευρώ. Μα καλά πολλά από αυτά τα υλικά δεν τα
έχουν από τις προηγούμενες χρονιές;
Αυτοί που κατ’ επάγγελμα αρμέγουν την αγελάδα του πολιτισμού
ισχυρίζονται πως «ο πολιτισμός δεν είναι ανταποδοτικός», δικαιολογώντας με αυτή
τη φράση την τεράστια σπατάλη πόρων που γίνεται, ιδιαίτερα στο «Διεθνές»
Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Σπατάλη που λαμβάνει ιδιαίτερη αξία σε μια εποχή που
ο κόσμος δεν έχει να πληρώσει το ρεύμα και το νερό του σπιτιού του, σε μια
εποχή που συνάνθρωποί μας αυτοκτονούν για λόγους αξιοπρέπειας. Ένα «διεθνές
φεστιβάλ» που δεν είναι καινούργιο αλλά διανύει εφέτος το 18ο έτος
από την έναρξή του ,όφειλε, αν μη τι
άλλο, να βγάζει τα μισά από τα έξοδά του. Όμως, τα έσοδα από τα εισιτήρια των
παραστάσεων δεν φτάνουν για να πληρωθεί ο… κ. Καπάζογλου αφού ανέρχονται σε
μόλις 18.350 ευρώ συν 663,72 ευρώ από την πώληση περιοδικών του Φεστιβάλ. Τα «έσοδα από το σεμινάριο χορού» ύψους
44.176,11 ευρώ που αναγράφονται, ουσιαστικά είναι ετήσια δίδακτρα που πληρώνουν
οι μαθητές που συμμετέχουν σε αυτά.
Συνολικά τα έξοδα του 17ου Φεστιβάλ ανήλθαν σε
πάνω από μισό εκατομμύριο ευρώ (566.695,34) και τα έσοδα σε 1.139.333,10 ευρώ.
Όμως, αυτά τα έσοδα είναι πλασματικά αφού ουσιαστικά πρόκειται περί
επιχορηγήσεων του Υπουργείου Πολιτισμού (400.000 ευρώ), του Δήμου Καλαμάτας
μέσω του Πολιτιστικού Τέλους που πληρώνουμε όλοι μας, (170.000 για το 2010 και
480.000 για το 2011) σύνολο 1.050.000 ευρώ και από χορηγίες συνολικού ύψους
26.143,27 ευρώ.
Με μισό εκατομμύριο ευρώ ο Δήμος Καλαμάτας θα μπορούσε να
προβληθεί διεθνώς και με άλλους τρόπους ώστε να υπάρχει ανταποδοτικότητα. Σε
εποχές που η οικονομική κρίση χτυπά τους πάντες είναι υπερπολυτέλεια να
σπαταλάται το υστέρημα των δημοτών για
θεάματα που δεν έχουν καμία ανταποδοτικότητα. Πόσοι είναι άραγε αυτοί που
ξεκινούν για παράδειγμα από το Παρίσι ,την Αθήνα την Θεσσαλονίκη (όχι
τζαμπαζήδες), να έλθουν στην Καλαμάτα για να παρακολουθήσουν το Φεστιβάλ; Κοντολογίς ποιο είναι πρακτικό όφελος του
Δήμου και των κατοίκων του που πληρώνουν αδρά για να γίνεται αυτή η εκδήλωση; Με
ποιο δικαίωμα αποφάσισε μια ομαδούλα που προφανώς διακατέχεται από…
πολιτιστικούς μεγαλοϊδεατισμούς, ερήμην του Καλαματιανού λαού να φορτώσει τις
πλάτες του το Μέγαρο Χορού του οποίου τα λειτουργικά έξοδα, ομολογημένα πλέον,
ξεπερνούν το 1.000.000€(ένα εκατομμύριο) τον χρόνο; Και για να μην ξεχνιόμαστε
ας θυμηθούμε το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών που εν μέσω κρίσης η κυβέρνηση του Γ.Α.Π.
επιχορήγησε με 60 εκατομμύρια ευρώ τα χρέη του προς τις τράπεζες!
Θεωρούμε ότι αυτά θα πρέπει να μπουν σε δημόσια συζήτηση για
να κατατεθούν απόψεις και να γίνει
αναπροσανατολισμός όλων αυτών των εκδηλώσεων ώστε να ελαφρυνθούν οι δημότες από
τα βάρη που έχουν γίνει πλέον δυσβάσταχτα. Δεν μπορεί να πληρώνει ολόκληρος
Δήμος για εκδηλώσεις που δεν τον αγγίζουν (το δείχνει ο… συνωστισμός για εισιτήρια) και κοστίζουν ακριβά, ενώ διατίθενται
με διαδικασίες που δεν είναι και οι πιο διαφανείς…
Από σήμερα ξεκινάμε
έναν αγώνα ενημέρωσης των συμπολιτών μας, ώστε στις δύσκολες οικονομικές –
κοινωνικές συνθήκες που ζούμε, να φανούμε χρήσιμοι και να τιμήσουμε τη θέση που
μας έδωσαν με την ψήφο τους. Θέλουμε να γνωρίζει ο κάθε συμπολίτης μας πού
πηγαίνουν τα χρήματα που πληρώνει με δυσκολία για να έχει από τον Δήμο τις
παροχές που δικαιούται. Με αυτό το πνεύμα τονίζουμε προς πάσα
κατεύθυνση ότι, δεν θα χαριστούμε σε κανέναν!
Ν.Α. Φωτέας
Δημοτικός Σύμβουλος
Επικ. Ανεξάρτητης
Δημοτικής Παράταξης Πρωτοπορία