Η εισαγωγή των παιδιών στην τέχνη του προγραμματισμού είναι ο στόχος του
παιχνιδιού «Τρέξε Μάρκο!», της ελληνικής startup Allcancode, το οποίο
παρουσιάστηκε σε εκδήλωση το Σαββατοκύριακο 18-19 Οκτωβρίου στην
Τεχνόπολη Αθηνών.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ομάδας Κώδικα. Το «Τρέξε Μάρκο!» χρησιμοποιεί μια απλοποιημένη οπτική γλώσσα προγραμματισμού, με την οποία τα παιδιά βοηθούν τον Μάρκο, πρωταγωνιστή του παιχνιδιού, να αντιμετωπίσει μια σειρά από γρίφους, μαθαίνοντας βήμα- βήμα τις τεχνικές και τον τρόπο σκέψης των προγραμματιστών.
Όπως δήλωσε στο naftemporiki.gr ο Κώστας Καρολεμέας, προγραμματιστής και επικεφαλής της ομάδας, η ιδέα προέκυψε πριν τρία χρόνια από την «ανάγκη να διδάξω στον γιο μου, πέντε ετών τότε, την τέχνη του προγραμματισμού. Έψαχνα να βρω κάποιο εργαλείο να με βοηθήσει να το κάνω αυτό, δεν βρήκα κάτι που να με ικανοποιεί και αποφάσισα να σχεδιάσω κάτι δικό μου. Το παιχνίδι το οποίο παρουσιάζουμε είναι ένα παιχνίδι περιπέτειας το οποίο έχει μια ιδιαιτερότητα: ο τρόπος με τον οποίο κινούμε τον κεντρικό ήρωα και τον βοηθούμε να λύσει τους γρίφους στο κάθε επίπεδο δεν είναι με τα κλασικά χειριστήρια που έχουμε συνηθίσει, αλλά αυτό γίνεται με το να δίνουμε οδηγίες, στην ουσία, βήμα- βήμα στον χαρακτήρα, σχετικά με το πώς να κινηθεί και το πώς να κάνει διάφορες δραστηριότητες. Το αποτέλεσμα είναι το παιδί, καθώς παίζει το παιχνίδι, να βιώνει μια εισαγωγή στην τέχνη του προγραμματισμού, και σιγά σιγά καθώς προχωράει και παίζει τις πίστες που ετοιμάζουμε για να προσφέρουμε στο άμεσο μέλλον, θα αρχίσει να κατανοεί ολοένα και πιο περίπλοκες έννοιες της πληροφορικής, πάντα μέσα από το παιχνίδι».
Ο
απώτερος σκοπός, συμπληρώνει ο κ. Καρολεμέας, είναι όταν το παιδί έχει
συμπληρώσει ένα μεγάλο σετ από επίπεδα, να του «δοθεί η αντιστοιχία
αυτών που έμαθε στον ʽπραγματικόʼ κόσμο των υπολογιστών και να είναι
έτοιμο να χρησιμοποιήσει μια επαγγελματική γλώσσα προγραμματισμού και να
αρχίσει να φτιάχνει εφαρμογές».
Η υλοποίηση της εφαρμογής ξεκίνησε τον Ιανουάριο και οι πρώτες δοκιμές
έγιναν τον Ιούνιο. «Το παιχνίδι άρεσε πάρα πολύ από την αρχή. Πήραμε
κάποια σχόλια όσον αφορά στην ευχρηστία του παιχνιδιού, δουλέψαμε πάρα
πολύ μέσα στο καλοκαίρι, κάναμε πολλές βελτιώσεις. Τον Αύγουστο το
δώσαμε στους πρεσβευτές σε όλη την Ευρώπη της Ευρωπαϊκής Ομάδας Κώδικα,
οι οποίοι μας βοήθησαν και στη μετάφραση του παιχνιδιού, το οποίο αυτή
τη στιγμή είναι μεταφρασμένο σε 19 γλώσσες. Μέσα στον Αύγουστο και στον
Σεπτέμβριο έγιναν πολλές δοκιμές του παιχνιδιού σε όλη την Ευρώπη, αλλά
με αντίστοιχη επικοινωνία έγινε και στην Αμερική και στον Καναδά και
στην Αυστραλία, οπότε πήραμε και την ʽέγκρισηʼ, να το πω έτσι, ότι το
παιχνίδι δουλεύει και σε διαφορετικές κουλτούρες».
Το
παιχνίδι, όπως σημείωσε ο κ. Καρολεμέας, δοκιμάστηκε με παιδιά διαφόρων
ηλικιών, κυρίως Δημοτικού. «Η διαφορά που είδαμε ήταν ότι όσο πιο
μεγάλα ήταν τα παιδιά τόσο πιο γρήγορα ολοκλήρωναν τις πίστες και ήθελαν
κι άλλες. Γενικά έχουμε πειστεί ότι αρέσει πάρα πολύ στα παιδιά και
θέλουν να δουν τι θα γίνει παρακάτω- αλλά αν κρίνουμε και από το γεγονός
ότι τα περισσότερα από αυτά ολοκληρώνουν τις πίστες, σημαίνει ότι
μαθαίνουνε κιόλας».
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κώδικα πραγματοποιήθηκαν
περισσότερες από 3.000 εκδηλώσεις σε 38 χώρες, με το «Τρέξε Μάρκο!» να
χρησιμοποιείται σε πολλές εξ αυτών ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Στην Ελλάδα
ανακοινώθηκαν πάνω από 400, με αποτέλεσμα να καταλαμβάνει την τρίτη
θέση στη σχετική κατάταξη της διοργάνωσης. Όσον αφορά στην εκδήλωση που
έλαβε χώρα στην Τεχνόπολη, από τα μέλη της ομάδας υπολογίζεται ότι
προσήλθαν περίπου 900 άτομα, στην πλειονότητά τους παιδιά δημοτικού με
γονείς, καθώς και πολλοί εκπαιδευτικοί, οι οποίοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον
για παρουσίαση του παιχνιδιού στα σχολεία τους. Όπως επεσήμανε ο Σπύρος
Αλβέρτης, υπεύθυνος επικοινωνίας της ομάδας Allcancode και UI/UX
designer, το «Τρέξε Μάρκο!» είναι πλέον προτεινόμενο εργαλείο για
δραστηριότητες τρίτης και τετάρτης Δημοτικού- ενώ αξίζει να σημειωθεί
ότι η Allcancode είναι η μοναδική ευρωπαϊκή ομάδα που δημιουργεί
εργαλεία διδασκαλίας προγραμματισμού για παιδιά.
«Διευθυντές
σχολείων, εκπαιδευτικοί και τα ίδια τα παιδιά από δω που έχουν παίξει
έχουν μείνει όλοι πολύ ευχαριστημένοι, και για εμάς αυτό είναι πολύ
σημαντικό- αλλά περισσότερο για τους εκπαιδευτικούς. Όταν κάνεις ένα
εκπαιδευτικό παιχνίδι, είναι ok, αλλά όταν ένας εκπαιδευτικός σου πει
ότι όντως είναι καλό, τότε αυτό σημαίνει πως είναι στʼαλήθεια καλό»,
υπογράμμισε ο κ. Αλβέρτης.
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣΗ εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ομάδας Κώδικα. Το «Τρέξε Μάρκο!» χρησιμοποιεί μια απλοποιημένη οπτική γλώσσα προγραμματισμού, με την οποία τα παιδιά βοηθούν τον Μάρκο, πρωταγωνιστή του παιχνιδιού, να αντιμετωπίσει μια σειρά από γρίφους, μαθαίνοντας βήμα- βήμα τις τεχνικές και τον τρόπο σκέψης των προγραμματιστών.
Όπως δήλωσε στο naftemporiki.gr ο Κώστας Καρολεμέας, προγραμματιστής και επικεφαλής της ομάδας, η ιδέα προέκυψε πριν τρία χρόνια από την «ανάγκη να διδάξω στον γιο μου, πέντε ετών τότε, την τέχνη του προγραμματισμού. Έψαχνα να βρω κάποιο εργαλείο να με βοηθήσει να το κάνω αυτό, δεν βρήκα κάτι που να με ικανοποιεί και αποφάσισα να σχεδιάσω κάτι δικό μου. Το παιχνίδι το οποίο παρουσιάζουμε είναι ένα παιχνίδι περιπέτειας το οποίο έχει μια ιδιαιτερότητα: ο τρόπος με τον οποίο κινούμε τον κεντρικό ήρωα και τον βοηθούμε να λύσει τους γρίφους στο κάθε επίπεδο δεν είναι με τα κλασικά χειριστήρια που έχουμε συνηθίσει, αλλά αυτό γίνεται με το να δίνουμε οδηγίες, στην ουσία, βήμα- βήμα στον χαρακτήρα, σχετικά με το πώς να κινηθεί και το πώς να κάνει διάφορες δραστηριότητες. Το αποτέλεσμα είναι το παιδί, καθώς παίζει το παιχνίδι, να βιώνει μια εισαγωγή στην τέχνη του προγραμματισμού, και σιγά σιγά καθώς προχωράει και παίζει τις πίστες που ετοιμάζουμε για να προσφέρουμε στο άμεσο μέλλον, θα αρχίσει να κατανοεί ολοένα και πιο περίπλοκες έννοιες της πληροφορικής, πάντα μέσα από το παιχνίδι».