Αλλάζουν άρδην οι δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου, καθιερώνονται το
εθνικό απολυτήριο καθώς και η ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων λυκείου
σε μικρό αριθμό σχολών ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης.
Τέσσερα τα εξεταζόμενα μαθήματα
Αυτές είναι οι τρεις βασικές αλλαγές του κυοφορούμενου νέου συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βεβαίως, υπάρχει μία σταθερά που «κληροδοτείται» από το ισχύον σύστημα, και η οποία δεν αλλάζει παρά τα συνεχή σενάρια. Τα υποχρεωτικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα παραμείνουν τέσσερα, όπως ισχύει σήμερα. Ετσι, το υπουργείο Παιδείας θα προτείνει ουσιαστικά την επαναφορά του μακροβιότερου εξεταστικού συστήματος μεταπολιτευτικά, των δεσμών.
Οι δέσμες καθιερώθηκαν επί ΠΑΣΟΚ το 1983 και εφαρμόστηκαν έως και το 1999, σύμφωνα με την Καθημερινή.
Δομικές αλλαγές στο νέο Λύκειο
Όπως αναφέρει η Καθημερινή η ηγεσία του υπουργείου θα εστιάσει στις δομικές αλλαγές στη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου.
Στη Γ΄ Λυκείου θα διευρυνθούν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων στα οποία οι μαθητές θα εξετάζονται για να εισαχθούν στα ΑΕΙ. Προκρίνεται η εξάωρη διδασκαλία τους την εβδομάδα, ωστόσο για λόγους ισορροπιών μεταξύ των μαθημάτων γενικής παιδείας και των ειδικοτήτων καθηγητών που θα τα διδάξουν, εξετάζεται και το σενάριο της πεντάωρης διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
Το αναλυτικό πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου θα συμπληρώνεται από τα Θρησκευτικά, τη Γυμναστική, ένα μάθημα εργασιών στο πλαίσιο της μαθητικής κοινότητας, ώστε να ενισχύεται η συνεργατικότητα των μαθητών. Επίσης, μερίδα εκπαιδευτικών φέρεται να ζητεί να προστεθεί η Ιστορία.
Πώς θα δίνουν εξετάσεις οι υποψήφιοι
Οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξετάζονται υποχρεωτικά σε 4 μαθήματα, ενώ θα έχουν και τη δυνατότητα να εξετασθούν σε ένα επιπλέον μάθημα, ώστε να μπορούν να διεκδικήσουν τις θέσεις σε σχολές και ενός δεύτερου επιστημονικού πεδίου. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα ίδια με το σημερινό σύστημα, όπως αυτά προσδιορίζονται από την κατεύθυνση των υποψηφίων (Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά, Φυσική, Βιολογία, Μαθηματικά κ.ο.κ.)
Οπως προκύπτει, το σύστημα των κρίσιμων εξετάσεων δεν θα αλλάξει και αυτό διευκολύνει την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να προτείνει οι αλλαγές να εφαρμοστούν από τους μαθητές που θα φοιτήσουν στη Β΄ Λυκείου τον προσεχή Σεπτέμβριο και όχι από εκείνους της επόμενης Α΄ Λυκείου. Και αυτό παρότι είθισται έως τώρα οι όποιες αλλαγές στο εξεταστικό να εφαρμόζονται τρία χρόνια μετά την ανακοίνωσή τους, ώστε να είναι ενήμεροι οι μαθητές (και οι γονείς τους) από την Α΄ Λυκείου.
Οι εξετάσεις στα 4 μαθήματα θα είναι κεντρικά οργανωμένες ώστε να διασφαλίζεται το αδιάβλητο, ωστόσο στην προσπάθεια να αμβλυνθεί το άγχος των υποψηφίων θα οργανώνονται ενδοσχολικά. Το ίδιο άλλωστε ίσχυε κατά την εφαρμογή των δεσμών, όπου μετρούσε και ο βαθμός του απολυτηρίου.
Εθνικό απολυτήριο
Κρίσιμο στοιχείο είναι ο τρόπος με τον οποίο θα αποκτούν οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου το εθνικό απολυτήριο. Για το απολυτήριο θα μετρούν και οι επιδόσεις στα τέσσερα (ή πέντε, ανάλογα με την επιλογή του μαθητή) εξεταζόμενα μαθήματα, και σε πολύ μικρότερο ποσοστό οι επιδόσεις των μαθητών στα ενδοσχολικά μαθήματα. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο προσπαθεί να λύσει τον γρίφο της διασφάλισης του αδιάβλητου των βαθμών των καθηγητών της τάξης. Υπενθυμίζεται ότι κατά το σύστημα των δεσμών, όταν για την εισαγωγή μετρούσαν και οι βαθμοί των τάξεων του λυκείου, η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών αρίστευε στα μαθήματα, καθώς οι καθηγητές –και υπό την πίεση των γονέων– δεν βαθμολογούσαν αντικειμενικά και ήταν σαφώς πολύ επιεικείς με τους μαθητές.
Οι απόφοιτοι θα έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν μόνο με το εθνικό απολυτήριό τους σε κάποιες σχολές, περιορισμένης ζήτησης. Βέβαια, θα έχουν περάσει το «φίλτρο» των εξετάσεων στα τέσσερα κρίσιμα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο.
Αυτές είναι οι τρεις βασικές αλλαγές του κυοφορούμενου νέου συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βεβαίως, υπάρχει μία σταθερά που «κληροδοτείται» από το ισχύον σύστημα, και η οποία δεν αλλάζει παρά τα συνεχή σενάρια. Τα υποχρεωτικώς εξεταζόμενα μαθήματα θα παραμείνουν τέσσερα, όπως ισχύει σήμερα. Ετσι, το υπουργείο Παιδείας θα προτείνει ουσιαστικά την επαναφορά του μακροβιότερου εξεταστικού συστήματος μεταπολιτευτικά, των δεσμών.
Οι δέσμες καθιερώθηκαν επί ΠΑΣΟΚ το 1983 και εφαρμόστηκαν έως και το 1999, σύμφωνα με την Καθημερινή.
Δομικές αλλαγές στο νέο Λύκειο
Όπως αναφέρει η Καθημερινή η ηγεσία του υπουργείου θα εστιάσει στις δομικές αλλαγές στη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου.
Στη Γ΄ Λυκείου θα διευρυνθούν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων στα οποία οι μαθητές θα εξετάζονται για να εισαχθούν στα ΑΕΙ. Προκρίνεται η εξάωρη διδασκαλία τους την εβδομάδα, ωστόσο για λόγους ισορροπιών μεταξύ των μαθημάτων γενικής παιδείας και των ειδικοτήτων καθηγητών που θα τα διδάξουν, εξετάζεται και το σενάριο της πεντάωρης διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
Το αναλυτικό πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου θα συμπληρώνεται από τα Θρησκευτικά, τη Γυμναστική, ένα μάθημα εργασιών στο πλαίσιο της μαθητικής κοινότητας, ώστε να ενισχύεται η συνεργατικότητα των μαθητών. Επίσης, μερίδα εκπαιδευτικών φέρεται να ζητεί να προστεθεί η Ιστορία.
Πώς θα δίνουν εξετάσεις οι υποψήφιοι
Οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξετάζονται υποχρεωτικά σε 4 μαθήματα, ενώ θα έχουν και τη δυνατότητα να εξετασθούν σε ένα επιπλέον μάθημα, ώστε να μπορούν να διεκδικήσουν τις θέσεις σε σχολές και ενός δεύτερου επιστημονικού πεδίου. Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα ίδια με το σημερινό σύστημα, όπως αυτά προσδιορίζονται από την κατεύθυνση των υποψηφίων (Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά, Φυσική, Βιολογία, Μαθηματικά κ.ο.κ.)
Οπως προκύπτει, το σύστημα των κρίσιμων εξετάσεων δεν θα αλλάξει και αυτό διευκολύνει την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να προτείνει οι αλλαγές να εφαρμοστούν από τους μαθητές που θα φοιτήσουν στη Β΄ Λυκείου τον προσεχή Σεπτέμβριο και όχι από εκείνους της επόμενης Α΄ Λυκείου. Και αυτό παρότι είθισται έως τώρα οι όποιες αλλαγές στο εξεταστικό να εφαρμόζονται τρία χρόνια μετά την ανακοίνωσή τους, ώστε να είναι ενήμεροι οι μαθητές (και οι γονείς τους) από την Α΄ Λυκείου.
Οι εξετάσεις στα 4 μαθήματα θα είναι κεντρικά οργανωμένες ώστε να διασφαλίζεται το αδιάβλητο, ωστόσο στην προσπάθεια να αμβλυνθεί το άγχος των υποψηφίων θα οργανώνονται ενδοσχολικά. Το ίδιο άλλωστε ίσχυε κατά την εφαρμογή των δεσμών, όπου μετρούσε και ο βαθμός του απολυτηρίου.
Εθνικό απολυτήριο
Κρίσιμο στοιχείο είναι ο τρόπος με τον οποίο θα αποκτούν οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου το εθνικό απολυτήριο. Για το απολυτήριο θα μετρούν και οι επιδόσεις στα τέσσερα (ή πέντε, ανάλογα με την επιλογή του μαθητή) εξεταζόμενα μαθήματα, και σε πολύ μικρότερο ποσοστό οι επιδόσεις των μαθητών στα ενδοσχολικά μαθήματα. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο προσπαθεί να λύσει τον γρίφο της διασφάλισης του αδιάβλητου των βαθμών των καθηγητών της τάξης. Υπενθυμίζεται ότι κατά το σύστημα των δεσμών, όταν για την εισαγωγή μετρούσαν και οι βαθμοί των τάξεων του λυκείου, η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών αρίστευε στα μαθήματα, καθώς οι καθηγητές –και υπό την πίεση των γονέων– δεν βαθμολογούσαν αντικειμενικά και ήταν σαφώς πολύ επιεικείς με τους μαθητές.
Οι απόφοιτοι θα έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν μόνο με το εθνικό απολυτήριό τους σε κάποιες σχολές, περιορισμένης ζήτησης. Βέβαια, θα έχουν περάσει το «φίλτρο» των εξετάσεων στα τέσσερα κρίσιμα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο.