β) τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
«Απαγορευτικό το κόστος του συνόλου των μετακινήσεων»
Αυξημένο πάνω από 50% σε σχέση με πέρυσι είναι το κόστος των μετακινήσεων με οποιοδήποτε συγκοινωνιακό μέσο, καθώς η τιμή της βενζίνης σε σχέση με πέρυσι έχει αυξηθεί κατά 60%, τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών αυξήθηκαν την νέα χρονιά, ο ΟΣΕ και τα ΚΤΕΛ έχουν αναγγείλει αυξήσεις στα δρομολόγια τους, ενώ στα ήδη επιβαρυμένα οικονομικά των νοικοκυριών, προστέθηκαν και νέες αυξήσεις στις ήδη υψηλές τιμές των διοδίων.Συγκεκριμένα για τη βενζίνη, από το 1,550 € που είχε η μέση τιμή του λίτρου της αμόλυβδης βενζίνης στην Αθήνα στις 22 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, στις 3 Ιανουαρίου η μέση τιμή του λίτρου διαμορφώθηκε στα 1,576 €. Το ανησυχητικό για το καταναλωτικό κοινό, είναι πως στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας και, συγκεκριμένα, στην Πελοπόννησο η μέση τιμή έχει ξεπεράσει εδώ και καιρό το 1,5 ευρώ και κινείται κοντά ή και πάνω από το 1,6 ευρώ. Ενώ συγχρόνως υπάρχουν περιοχές όπου η μέση τιμή του λίτρου έχει ξεπεράσει το 1,7 ευρώ. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως σε σύντομο διάστημα η τιμή του λίτρου της αμόλυβδης βενζίνης θα διαμορφωθεί κοντά στα 2 ευρώ…..
Επιπλέον, σύντομα αναμένεται να ανακοινωθούν οι αυξήσεις στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, στο πλαίσιο της απόφασης της κυβέρνησης από τη μια πλευρά να αυξηθούν τα έσοδα των εταιριών και από την άλλη να μειωθεί η κρατική επιχορήγηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα προταθούν προς έγκριση δύο ειδών εισιτήρια, από τα οποία το ένα θα κοστίζει 1,20 ευρώ και θα ισχύει για μία μόνο διαδρομή και το άλλο θα κοστίζει 1,40 ευρώ και θα ισχύει για όλα τα μέσα και για χρονική διάρκεια μιάμισης ώρας, ενώ παράλληλα, αυξάνονται και τα εισιτήρια του ΟΣΕ. Τα εισιτήρια στις διαδρομές από Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ευζώνους αυξάνονται έτσι ώστε οι τιμές να φτάσουν από το 80% έως το 100% επί της τιμής των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ. Στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη οι τιμές των εισιτηρίων θα αυξηθούν έτσι ώστε να φτάσουν έως το 90% της τιμής των εισιτηρίων στα ΚΤΕΛ, των οποίων οι αυτοκινητιστές έχουν εφαρμόσει αύξηση στα κόμιστρα κατά 5% - 7%, με τον καινούριο χρόνο.
Περαιτέρω, στα όρια της κοινωνικής πρόκλησης είναι οι απανωτές δυσθεώρητες αυξήσεις διοδίων όλων των εταιριών εκμετάλλευσης σε όλο το μήκος του εθνικού οδικού δικτύου. Συγκεκριμένα, για το δρόμο Κόρινθος – Τρίπολη - Καλαμάτα τα διόδια έως το Σεπτέμβριο κόστιζαν 2,80 ευρώ αυξήθηκαν κατά 125% στις 22 Νοεμβρίου και τώρα θα φθάσουν τα 6,60 ευρώ με νέα αύξηση διοδίων μέσα σε λίγους μήνες. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η κοινοπραξία ''Μορέας'' προχωρά σε αύξηση των διοδίων, στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας και Λεύκτρο - Σπάρτης, στους σταθμούς Σπαθοβουνίου, Νεστάνης και Γέφυρας Μάναρη (Ασέας). Σύμφωνα με το νέο τιμοκατάλογο, τα Ι.Χ. θα πληρώνουν 2,40 € (από 2,30 €) στο σταθμό διοδίων του Σπαθοβουνίου, 2,30 € (από 2,20 €) στο σταθμό διοδίων της Νεστάνης και 1,90 € (από 1,80 €) στο σταθμό διοδίων της Ασέας. Για το συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, μάλιστα, με βάση τη σύμβαση, θα εγκατασταθούν άλλοι τρεις σταθμοί, στην Πετρίνα και την Καλαμάτα, που θα τεθούν σε λειτουργία έως το τέλος του χρόνου, ενώ στον υπό κατασκευή κλάδο προς Σπάρτη προβλέπεται σταθμός στο Λεύκτρο. Κατόπιν αυτών,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί
1) Δεδομένης της εξαιρετικά δύσκολης οικονομικής κατάστασης του μέσου ελληνικού νοικοκυριού, σε ποιες άμεσες ενέργειες σκοπεύει να προβεί η κυβέρνηση προκειμένου να μετριάσει τις επιπτώσεις του αυξημένου κόστους στις μετακινήσεις;
2) Ποια είναι τα περιθώρια παρέμβασης της κυβέρνησης σε κάθε μία από τις παραπάνω αυξήσεις και με ποιο τρόπο σκοπεύει να τα αξιοποιήσει;
Η ερωτώσα βουλευτής,
Νάντια Ι. Γιαννακοπούλου