19.4.11

Το ΙΟΒΕ προτείνει κίνητρα απόσυρσης παλαιών τρακτέρ για την απόκτηση νέων

THN υιοθέτηση προγράμματος απόσυρσης παλαιών αγροτικών ελκυστήρων και παροχής κινήτρων για την απόκτηση νέων, ώστε να αυξηθεί η αποδοτικότητα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, προτείνει μελέτη του ΙΟΒΕ με θέμα «Αγροτικά μηχανήματα και ανταγωνιστικότητα πρωτογενούς τομέα» που παρουσιάστηκε χθες σε ειδική εκδήλωση, παρουσία του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστα Σκανδαλίδη.
Την εκδήλωση προλόγισε ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Γιάννης Στουρνάρας, ενώ τα βασικά ευρήματα και συμπεράσματα της μελέτης παρουσίασε ο υπεύθυνος Ερευνών του ΙΟΒΕ Aγγελος Τσακανίκας.
Το πρόγραμμα που προτείνει το ΙΟΒΕ προβλέπει την επιβολή τελών κυκλοφορίας χαμηλού ύψους σε υφιστάμενους και νέους ελκυστήρες και την υιοθέτηση κινήτρου επιδότησης της τάξης των 160 ευρώ με βάση την ιπποδύναμη του νέου ελκυστήρα. Σύμφωνα με τη μελέτη το πρόγραμμα είναι δημοσιονομικά ουδέτερο, δηλαδή δεν επιβαρύνει το Δημόσιο, καθώς πρακτικά τα πρόσθετα έσοδα από τα τέλη προωθούνται στην επιδότηση νέων μηχανημάτων. Πιο συγκεκριμένα η ανάλυση του προγράμματος γίνεται στη βάση σύγκρισης δυο σεναρίων:
• Eνα σενάριο μη δράσης, όπου δεν λαμβάνεται κανένα μέτρο για την ανανέωση του στόλου και θεωρούμε ότι στο σύστημα εισέρχονται 1.400 νέοι ελκυστήρες ετησίως, δηλαδή η αγορά σταθεροποιείται σε αυτά τα επίπεδα (παρόλο που είναι εξαιρετικά αβέβαιο, αν τα επόμενα χρόνια θα εισέρχονται πράγματι έστω αυτά τα νέα μηχανήματα στον στόλο).
• Eνα σενάριο δράσης, όπου προβλέπεται πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου έως και 4.000 ελκυστήρων ετησίως, με την επιβολή τελών κυκλοφορίας σε όλο τον στόλο (υφιστάμενοι και νέοι ελκυστήρες) ανάλογα με την ιπποδύναμη αφενός και την επιδότηση με βάση την ιπποδύναμη του ελκυστήρα αφετέρου, γεγονός που καθιστά το πρόγραμμα αυτοχρηματοδοτούμενο και δημοσιονομικά βιώσιμο. Τα τέλη κυκλοφορίας που προβλέπεται να επιβληθούν στους νέους ελκυστήρες είναι χαμηλότερα σε σχέση με αυτά που προτείνεται να επιβληθούν στον υφιστάμενο στόλο μηχανημάτων, προκειμένου να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο για την αγορά νέων μηχανημάτων.
Από τη σύγκριση των σεναρίων δράσης και μη δράσης προκύπτει ότι το σχέδιο ανανέωσης του στόλου των γεωργικών ελκυστήρων είναι προτιμότερη λύση σε σχέση με την επιλογή μη λήψης μέτρων πολιτικής για την τεχνολογική αναβάθμιση της αγροτικής παραγωγής, καθώς το σενάριο δράσης υπερτερεί του σεναρίου μη δράσης κατά περίπου 3,5 εκατ. ευρώ. Γενικότερα όμως τα μακροοικονομικά οφέλη που προκύπτουν από την υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος σε συνδυασμό με ένα πλέγμα διοικητικών - διαρθρωτικών παρεμβάσεων που προτείνονται για την τεχνολογική αναβάθμιση της ελληνικής γεωργίας, αλλά και τα μικροοικονομικά οφέλη στο επίπεδο του αγρότη - παραγωγού μπορούν να υποστηρίξουν τη βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης του πρωτογενούς τομέα στο νέο αναπτυξιακό πρότυπο για την ελληνική οικονομία.

ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΑ ΝΕΑ και ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αρχειοθήκη ιστολογίου