Το παραπάνω κατέστησε σαφές ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Κουτσούκος στην ερώτηση που είχε καταθέσει η βουλευτής Μεσσηνίας, κ. Νάντια Ι. Γιαννακοπούλου, σχετικά με τις παράνομες πρακτικές των τραπεζών και τις αναλήψεις ποσών μισθών ή συντάξεων από τραπεζικούς λογαριασμούς για την ικανοποίηση ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων της τράπεζας.
Συγκεκριμένα, με ερώτησή της προς το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στις 03/010/11, η κα. Γιαννακοπούλου ζητούσε την προστασία των οφειλετών από σωρεία παρανόμων πρακτικών των τραπεζών και ιδιαίτερα από την παράνομη πρακτική τους να προβαίνουν μονομερώς σε αναλήψεις ποσών μισθών ή συντάξεων από λογαριασμούς καταθετών.
Στην απάντηση του, ο Υφυπουργός αναφέρει ότι σύμφωνα με το άρθρο 982, παράγραφος 2, περίπτωση δ’ του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και το άρθρο 451 του Αστικού Κώδικα, δεν επιτρέπεται ο συμψηφισμός κατά άσχετης απαίτησης, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 464 του Αστικού Κώδικα «απαιτήσεις ακατάσχετες είναι ανεκχώρητες». Με βάση τα παραπάνω, ρήτρες που επιτρέπουν χωρίς περιορισμούς την ανάληψη του ποσού του μισθού ή της σύνταξης από τον τραπεζικό λογαριασμό μισθοδοσίας ή σύνταξης για την ικανοποίηση ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων της τράπεζας δεν είναι νόμιμες και υπονομεύουν την κατοχυρωμένη προστασία του μισθού και της σύνταξης.
Στη συνέχεια, ο Υφυπουργός προσθέτει ότι από τον Αύγουστο του 2010 βρίσκεται στο επίκεντρο του ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, ύστερα από καταγγελίες καταναλωτών, η πρακτική πιστωτικών ιδρυμάτων να προβαίνουν μονομερώς σε μερική ή πλήρη ανάληψη του μισθού ή της σύνταξης που κατατίθεται στους τηρούμενους σε αυτά λογαριασμούς μισθοδοσίας και συντάξεων για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών από δάνεια ή πιστωτικές κάρτες. Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, προκειμένου να προσφέρει μια άμεση προστασία στους καταναλωτές, έλαβε δημόσια σαφή θέση στις 25 Αυγούστου 2010 για το ζήτημα περιγράφοντας το παραπάνω πλαίσιο στο οποίο η εν λόγω πρακτική είναι μη νόμιμη ή και καταχρηστική. Ειδικότερα, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή επισήμανε, ιδίως με την ανακοίνωσή της, ότι η υφιστάμενη νομοθεσία απαγορεύει την κατάσχεση απαιτήσεων μισθών ή συντάξεων, όπως άλλωστε και την κατάσχεση από λογαριασμούς μισθοδοσίας ποσού ίσου με έναν τουλάχιστον μισθό ή μία σύνταξη.
Ο κ. Κουτσούκος καταλήγει στην απάντησή του, δηλώνοντας ότι οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή ζήτησαν με άμεσες τηλεφωνικές ή/και γραπτές παρεμβάσεις προς τα πιστωτικά ιδρύματα, διευκρινίσεις για τους όρους υπό τους οποίους έγινε η ανάληψη του ποσού, καθιστώντας σε αυτά σαφή τα προβλεπόμενα από την υφιστάμενη νομοθεσία. Οι παρεμβάσεις είχαν ως αποτέλεσμα να αντιλογιστούν αμέσως τα ποσά στους κατόχους των λογαριασμών μισθοδοσίας ή σύνταξης που είχαν αφαιρεθεί, ενώ ήδη με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Καταναλωτή επεβλήθησαν πρόστιμα στις συγκεκριμένες τράπεζες.
Συγκεκριμένα, με ερώτησή της προς το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στις 03/010/11, η κα. Γιαννακοπούλου ζητούσε την προστασία των οφειλετών από σωρεία παρανόμων πρακτικών των τραπεζών και ιδιαίτερα από την παράνομη πρακτική τους να προβαίνουν μονομερώς σε αναλήψεις ποσών μισθών ή συντάξεων από λογαριασμούς καταθετών.
Στην απάντηση του, ο Υφυπουργός αναφέρει ότι σύμφωνα με το άρθρο 982, παράγραφος 2, περίπτωση δ’ του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και το άρθρο 451 του Αστικού Κώδικα, δεν επιτρέπεται ο συμψηφισμός κατά άσχετης απαίτησης, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 464 του Αστικού Κώδικα «απαιτήσεις ακατάσχετες είναι ανεκχώρητες». Με βάση τα παραπάνω, ρήτρες που επιτρέπουν χωρίς περιορισμούς την ανάληψη του ποσού του μισθού ή της σύνταξης από τον τραπεζικό λογαριασμό μισθοδοσίας ή σύνταξης για την ικανοποίηση ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων της τράπεζας δεν είναι νόμιμες και υπονομεύουν την κατοχυρωμένη προστασία του μισθού και της σύνταξης.
Στη συνέχεια, ο Υφυπουργός προσθέτει ότι από τον Αύγουστο του 2010 βρίσκεται στο επίκεντρο του ελέγχου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, ύστερα από καταγγελίες καταναλωτών, η πρακτική πιστωτικών ιδρυμάτων να προβαίνουν μονομερώς σε μερική ή πλήρη ανάληψη του μισθού ή της σύνταξης που κατατίθεται στους τηρούμενους σε αυτά λογαριασμούς μισθοδοσίας και συντάξεων για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών από δάνεια ή πιστωτικές κάρτες. Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, προκειμένου να προσφέρει μια άμεση προστασία στους καταναλωτές, έλαβε δημόσια σαφή θέση στις 25 Αυγούστου 2010 για το ζήτημα περιγράφοντας το παραπάνω πλαίσιο στο οποίο η εν λόγω πρακτική είναι μη νόμιμη ή και καταχρηστική. Ειδικότερα, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή επισήμανε, ιδίως με την ανακοίνωσή της, ότι η υφιστάμενη νομοθεσία απαγορεύει την κατάσχεση απαιτήσεων μισθών ή συντάξεων, όπως άλλωστε και την κατάσχεση από λογαριασμούς μισθοδοσίας ποσού ίσου με έναν τουλάχιστον μισθό ή μία σύνταξη.
Ο κ. Κουτσούκος καταλήγει στην απάντησή του, δηλώνοντας ότι οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή ζήτησαν με άμεσες τηλεφωνικές ή/και γραπτές παρεμβάσεις προς τα πιστωτικά ιδρύματα, διευκρινίσεις για τους όρους υπό τους οποίους έγινε η ανάληψη του ποσού, καθιστώντας σε αυτά σαφή τα προβλεπόμενα από την υφιστάμενη νομοθεσία. Οι παρεμβάσεις είχαν ως αποτέλεσμα να αντιλογιστούν αμέσως τα ποσά στους κατόχους των λογαριασμών μισθοδοσίας ή σύνταξης που είχαν αφαιρεθεί, ενώ ήδη με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Καταναλωτή επεβλήθησαν πρόστιμα στις συγκεκριμένες τράπεζες.