Όλο και περισσότερα νοικοκυριά δηλώνουν ότι μόλις τα βγάζουν πέρα, όλο και περισσότεροι πολίτες τρώνε από τα έτοιμα και δεν έχουν την παραμικρή δυνατότητα να βάλουν κάτι στην άκρη.
Όσοι έχουν, τρώνε από τα έτοιμα Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της νέας έρευνας για την οικονομική συγκυρία για το μήνα Νοέμβριο, την οποία δημοσιοποίησε το ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) και στην οποία, παρά την ελαφρά ενίσχυση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης , αποτυπώνονται για άλλη μια φορά πραγματικότητες, όπως λ.χ. ότι σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων φοβάται ότι η ανεργία θα αυξηθεί κι άλλο καθώς και ότι είμαστε μακράν οι πλέον απαισιόδοξοι σε όλη την Ευρώπη.Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύεται κατά 1,5 μονάδα τον Νοέμβριο και διαμορφώνεται στις -82,3 μονάδες, χωρίς όμως να απέχει επί της ουσίας από τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα του προηγούμενου μήνα.
“Η εξαιρετικά δυσμενής πορεία της καταναλωτικής εμπιστοσύνης αντικατοπτρίζει την ανασφάλεια και το διάχυτο φόβο των νοικοκυριών για την εξέλιξη της οικονομίας. Η ανεργία αυξάνεται και οι μισθοί συμπιέζονται από τις άμεσες μειώσεις και την υψηλή φορολογία. Πάντως, η άρση των πολιτικών αβεβαιοτήτων που κυριάρχησαν τον προηγούμενο μήνα και η φαινομενική σταθεροποίηση της πολιτικής κατάστασης με το σχηματισμό νέας κυβέρνησης συνεργασίας επηρέασε θετικά τους καταναλωτές, τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο. Οι πολίτες φαίνεται να αναμένουν ωστόσο μια πιο πειστική διατύπωση μιας συνεκτικής πολιτικής που να αίρει μέρος των αβεβαιοτήτων που έχουν διογκωθεί”, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Σε κάθε περίπτωση η απαισιοδοξία των Ελλήνων καταναλωτών παραμένει με μεγάλη διαφορά η εντονότερη μεταξύ των υπόλοιπων ευρωπαίων, με τους Πορτογάλους σταθερά να ακολουθούν στη δεύτερη θέση, ενώ έπονται οι Ούγγροι, οι Κύπριοι και οι Ρουμάνοι. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη κινείται καθοδικά σε πάνω από τις μισές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ θετικοί δείκτες καταγράφονται τον Νοέμβριο μόνο σε δύο χώρες (Φινλανδία, Σουηδία).
Από την άλλη, οι αρνητικές προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες καταγράφουν μικρή άνοδο, μετά το ιστορικά χαμηλό ρεκόρ τον Οκτώβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -76,3 μονάδες (από -79,1). Το 82% των καταναλωτών κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα γνωρίσει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση.
Η ψυχραιμία είναι απαραίτητος σύμβουλος για όλους μας…