Η «γενοκτονία» που συντελείται κάθε μέρα στους ελληνικούς δρόμους αναδεικνύει το μεγαλείο της έλλειψης οδηγικής παιδείας που χαρακτηρίζει την κοινωνία μας. Επιμένουμε να μιλάμε στο κινητό, να περνάμε τους ερυθρούς σηματοδότες, να βρίζουμε και να μουντζώνουμε, να πίνουμε και να οδηγούμε αλλά και να αναπτύσσουμε μεγάλες ταχύτητες για... «μαγκιά».
Αποτέλεσμα μέσα στον τελευταίο χρόνο (από Φεβρουάριο 2016 έως Φεβρουάριο 2017) να έχουμε 1.600 νεκρούς και 20.000 τραυματίες. Το 40% του κόστους στην υγεία προέρχεται από τα τροχαία.
Στοιχεία «φωτιά»
11.439 οδικά τροχαία ατυχήματα σημειώθηκαν το 2016, ενώ οι νεκροί έφτασαν τους 807. Η ΕΛ ΣΤΑΤ ανακοίνωσε τα προσωρινά στοιχεία για τα οδικά τροχαία ατυχήματα για το διάστημα Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2016, από τα οποία προκύπτει μηδενική αλλαγή στον αριθμό των ατυχημάτων και οριακή αύξηση στον αριθμό των νεκρών.
Τα πιο πολλά τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές με ταχύτητες κάτω από 45 χλμ. την ώρα, ενώ τα περισσότερα θύματα που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, είναι κάτω των 30 ετών.
Στα 60 τελευταία χρόνια με το αυτοκίνητο έχασαν τη ζωή τους 140.000 άνθρωποι, ενώ 350.000 έμειναν ανάπηροι.
Oι αιτίες
Η κυριότερη αιτία των τροχαίων είναι η αμέλεια των οδηγών. Η απόσπαση προσοχής του οδηγού από αιτίες όπως είναι η χρήση του κινητού τηλεφώνου, η υπερβολική ταχύτητα και η κατανάλωση αλκοόλ, είναι οι συνηθέστεροι παράγοντες που ενοχοποιούνται για την πρόκληση των τροχαίων. Είναι ακόμη χαρακτηριστικό, ότι τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου σε ηλικίες 19-39 ετών και το 50% αυτών οφείλεται στην κατανάλωση αλκοόλ και άλλων ουσιών.
Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας για το 2015, το 45,2% των επικίνδυνων παραβάσεων αφορούσαν την υπερβολική ταχύτητα, το 7,8% μη χρήση κράνους, το 7,7% μη χρήση ζώνης ασφαλείας και το 7,6% μέθη, γεγονός που δείχνει τη συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών.
Όσον αφορά στις ηλικίες των θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα σε όλη τη χώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας για το 2015, οπότε έχασαν τη ζωή τους συνολικά 789 άτομα, οι περισσότεροι ήταν μεγαλύτεροι των 55 ετών σε 291 περιστατικά. Ακολουθούν οι ηλικίες 26-35 ετών σε 126 περιστατικά, 36-45 ετών σε 122 περιστατικά, 18-25 ετών σε 117 περιστατικά, 46-55 ετών σε 108 περιστατικά και 0-17 ετών σε 25 περιστατικά.
Από τα 739 τροχαία που συνέβησαν το 2015, τα 265 αφορούν σε σύγκρουση, τα 248 σε εκτροπή, τα 129 σε παράσυρση πεζού, τα 74 σε πρόσκρουση, τα 19 σε ανατροπή και τα 4 σε πτώση από όχημα.
Η θέση μας στην Ευρώπη
Τα υψηλά ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά και οι ώρες που «τρώνε» οι Έλληνες οδηγοί σε μποτιλιάρισμα στους δρόμους, είναι μερικοί από τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα κατατάσσεται τρίτη από το τέλος στον πίνακα αποτελεσμάτων της Ε.Ε. για τις μεταφορές το 2016.
Στον πίνακα αποτελεσμάτων της Ε.Ε. για τις μεταφορές, που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συγκρίνονται οι επιδόσεις των κρατών μελών σε 30 κατηγορίες που καλύπτουν όλες τις πτυχές των μεταφορών. Οι Κάτω Χώρες βρίσκονται στην κορυφή του πίνακα αποτελεσμάτων για τρίτη χρονιά και ακολουθούν η Σουηδία, η Γερμανία και η Αυστρία. Οι χώρες αυτές έχουν διαφορετικά πλεονεκτήματα, όλες όμως διαθέτουν σταθερό πλαίσιο για τις επενδύσεις, καλή βαθμολογία στην ασφάλεια των μεταφορών και έχουν ικανοποιητικά αποτελέσματα στην εφαρμογή του δικαίου της Ε.Ε. Αντίθετα, στις τελευταίες θέσεις του πίνακα βρίσκονται η Ρουμανία, η Ουγγαρία, η Ελλάδα και η Βουλγαρία. Ειδικότερα για την Ελλάδα, η έκθεση της Επιτροπής αναφέρει σχετικά με την ασφάλεια στους δρόμους, τα εξής:«‘Η Ελλάδα έχει βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια από το 2010 και μετά. Ωστόσο, ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων παραμένει σημαντικά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: 74 ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 52 στην ΕΕ»
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής, η Ελλάδα ανήκει στην ομάδα των χωρών (μαζί με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Λετονία και τη Λιθουανία), οι οποίες έχουν σημειώσει πρόοδο, αλλά τα στοιχεία των θανατηφόρων τροχαίων εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Τα τροχαία στην Ε.Ε.
Πέρυσι, 26.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ε.Ε., δηλαδή 5.500 λιγότεροι από το 2010. Δεν σημειώθηκε, ωστόσο, καμιά βελτίωση σε επίπεδο ΕΕ σε σύγκριση με το 2014. Επιπλέον, η Επιτροπή εκτιμά ότι τραυματίστηκαν σοβαρά στους δρόμους της ΕΕ 135.000 άτομα, εκ των οποίων οι περισσότεροι είναι οι λεγόμενοι «ευάλωτοι χρήστες» (πεζοί, ποδηλάτες κ.λπ.). Το κοινωνικό κόστος (αποκατάσταση, υγειονομική περίθαλψη, υλικές ζημίες, κ.λπ.) των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία εκτιμάται σε τουλάχιστον 100 δισ. ευρώ.
Προκειμένου να επιτευχθεί ο στρατηγικός στόχος της Ε.Ε. για μείωση στο μισό του αριθμού των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα από το 2010 έως το 2020, απαιτούνται πρόσθετες ενέργειες. Τα κράτη-μέλη είναι οι βασικοί συντελεστές, δεδομένου ότι τα περισσότερα μέτρα λαμβάνονται σε καθημερινή βάση σε εθνικό και τοπικό επίπεδο: Επιβολή κανόνων οδικής κυκλοφορίας, ανάπτυξη και συντήρηση των υποδομών, αλλά και εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης.
Επίσης, επισημαίνεται ότι η τεχνολογική πρόοδος της τελευταίας δεκαετίας έχει βελτιώσει σημαντικά την ασφάλεια των οχημάτων.
Σποτ της Αστυνομίας
Τα στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα η Ελληνική Αστυνομία είναι σοκαριστικά. Σε μια χρονική συγκυρία, λοιπόν, που δεν είναι... τυχαία, η Ελληνική Αστυνομία δημοσίευσε την Τρίτη ένα καινούριο σποτ στον κανάλι της στο YouTube, παρουσιάζοντας τη σκληρή πραγματικότητα της (κάκιστης) οδηγικής συμπεριφοράς των Ελλήνων οδηγών στους δρόμους της χώρας.
Το βίντεο διαρκεί μόλις 21 δευτερόλεπτα, μέσα στα οποία όμως «χωράνε» 4.231 ψυχές. Τόσοι είναι οι άνθρωποι που έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία μόνο την τελευταία πενταετία.
Την ίδια περίοδο, 58.000 είναι οι άνθρωποι που τραυματίστηκαν στην άσφαλτο... «Μη μένεις άλλο θεατής... Ρίξε αυλαία στο δράμα αυτό», είναι το μήνυμα με το οποίο καταλήγει το σποτ.
Το προφίλ του Ελληνα οδηγού
Βρίζουν, φωνάζουν και ... «σερφάρουν» ή μιλούν στο κινητό τους την ώρα που οδηγούν! Αυτό είναι το προφίλ του Ελληνα οδηγού όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα του ευρωβαρόμετρου υπεύθυνης οδήγησης για το 2016. Βάσει του ευρωβαρόμετρου αυτού οι Ελληνες κατατάσσονται στην πρώτη θέση επικίνδυνης οδήγησης αναφορικά με τη χρήση συνδεδεμένων συσκευών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 85% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει φοβηθεί επιθετική συμπεριφορά άλλου οδηγού, ενώ το 70% πως έχει βρίσει άλλον οδηγό. Οι τέσσερις στους δέκα παραδέχτηκαν ότι έχουν ακολουθήσει όχημα κρατώντας μικρή απόσταση, ενώ το 26% δεν έκρυψε ότι έχει κατέβει από το όχημά του προκειμένου να ... «λύσει» τη διένεξη με άλλον οδηγό. Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας που έγινε σε δείγμα περίπου 14.000 οδηγών από ένδεκα χώρες, οι Ελληνες δήλωσαν αγχωμένοι σε ποσοστό 16%, ενώ η πλειονότητα των οδηγών είπε ότι είναι προσεκτικοί (79%) και ήρεμοι (42%).
Ζαν Τοντ: Πραγματική πανδημία
Τα τροχαία δυστυχήματα είναι μια πραγματική «πανδημία», ανέφερε πρόσφατα ο ειδικός απεσταλμένος του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ για την οδική ασφάλεια, Ζαν Τοντ, κατά την παρουσίαση των συμπερασμάτων του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου για την οδική ασφάλεια.
«Πρέπει να πολεμήσουμε εναντίον αυτής της πανδημίας όπως σωστά έγινε για την αντιμετώπιση του ιού HIV, της ελονοσίας, της φυματίωσης» δήλωσε ο Τοντ. Καθημερινά, περίπου 3.500 άνθρωποι αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, ήτοι το ισοδύναμο με 10 αεροσκάφη Jumbo, σύμφωνα με τον ειδικό απεσταλμένο του ΟΗΕ. Κάθε χρόνο 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι σκοτώνονται σε ολόκληρο τον κόσμο σε τροχαία δυστυχήματα. Επιπλέον, τα τροχαία δυστυχήματα «είναι η βασική αιτία θανάτου στις ηλικίες 15 και 29 ετών» υπενθύμισε η ηθοποιός από τη Μαλαισία Μισέλ Γιεόχ. «Αυτό είναι απαράδεκτο».
Ο Ζαν Τοντ τόνισε ότι πολλές χώρες δεν καταβάλλουν αρκετές προσπάθειες στη μάχη εναντίον αυτής της μάστιγας, ακόμα κι αν έχουν ανακαλυφθεί τα «εμβόλια»: «η εκπαίδευση, ο σεβασμός των νόμων, το οδικό δίκτυο».