Ολοκληρώθηκε η β΄Φάση των γυρισμάτων για τον πραγματικό Ζορμπά, που
πήγε με τον Καζαντζάκη το 1916 στη Στούπα της Μάνης, για να
επαναλειτουργήσουν το λιγνιτωρυχείο της «Παστροβάς».
Την εποχή εκείνη, ο λιγνίτης είχε περίπου το ρόλο του σημερινού πετρελαίου, καθώς η Εταιρεία Ηλεκτρισμού, τα τρένα, τα ατμόπλοια λειτουργούσαν με λιγνίτη. Στην εφημερίδα «Θάρρος» της εποχής γίνεται συχνή αναφορά στην επάρκεια ή την έλλειψη λιγνίτη, όπως και στην εξόρυξη λιγνίτη στην περιοχή της Καρδαμύλης που προμηθεύει και την Καλαμάτα.
Η Μεσσηνιακή Αμφικτυονία μετά το ντοκιμαντέρ «Η Δική μας Μαρία Κάλλας», υποστηρίζει και πάλι το σκηνοθέτη Μπάμπη Τσόκα για τη δημιουργία του έργου: «Ο Ζορμπάς στη Μάνη».
Στην προσπάθεια αυτή συμμετέχουν εθελοντικά τα τοπικά Θεατρικά σχήματα: «Θεατρική Διαδρομή», «Θεατρική Ομάδα Μέθεξη», «ΜΕΘ», «ΔΗΜΕΘΕΚ», «ΩΚΥΤΟΠΟ», οι σύλλογοι Νεδουσαίων, «Ελληνομνημόνων», Αλαγονίων, Μανιατών, Μεσσηνίων Συγγραφέων, η Επιχείρηση Χ. Συκκά «ΗΧΟΣ», η Μαρίνα Καλαμάτας, η μακιγιέρ Ιωάννα Μανέα, μεμονωμένοι πολίτες της Καλαμάτας, κάτοικοι από τα χωριά της Αλαγονίας και της Μάνης καθώς και άλλοι που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους να συμμετάσχουν εθελοντικά.
Τον πρωταγωνιστή, τον «Γιώργη Ζορμπά», υποδύεται ο Χρήστος Ζερίτης.
Οι εθελοντές, που με τον ένα ή άλλο τρόπο έχουν συμμετάσχει μέχρι τώρα στο έργο, έχουν ξεπεράσει τους 200.
Αξίζει να σημειωθεί η εθελοντική συμμετοχή στο έργο των Σουηδών.
Από την αρχή των γυρισμάτων, ο κινηματογραφιστής Peter Ostlund, και στη β’ Φάση, από 20 Οκτωβρίου μέχρι 6 Νοεμβρίου 2018, ο τιμηθείς 3 φορές με τη «Χρυσή Άρκτο» κινηματογραφιστής Jean Fischer, ο ηχολήπτης-παραγωγός Bion Thisel, η σκηνογράφος Lena Ostlud και η ηχολήπτης Ingren Eriksson.
Οι σημαντικοί αυτοί άνθρωποι του κινηματογράφου πήγαν εθελοντικά και με δικά τους έξοδα στη Μεσσηνία, χάριν της φιλίας και της αγάπης για την Ελλάδα που τους έχουν εμπνεύσει ο Μπάμπης Τσόκας και ο Θανάσης Ψαρούλης, στη Σουηδία όπου ζουν.
Επίσης, η Κατερίνα Εξαρχουλέα- Γεωργιλέα με την οικογένεια της, από τη Στούπα, υποστηρίζει σημαντικά το έργο προσφέροντας στέγη, φιλοξενία και όχι μόνο στους ξένους και στους εθελοντές, όπως και τα εστιατόρια της Καλόγριας και ο Δημήτρης Εξαρχουλέας με το σκάφος του.
Μέχρι και το τέλος της β’ φάσης στις 6 Νοεμβρίου, έγιναν γυρίσματα στην Καλόγρια Στούπας, στο Νεοχώριο, στην Παστροβά, στο Πραστείο, στην Τραχήλα, στο Καταφύγι, στον Άγιο Δημήτριο και στη Σάντοβα της Μάνης, στην Αλαγονία, στις Πηγές και στην Καλαμάτα.
Στο μεταξύ, τον Απρίλιο του 2018, είχαν ήδη γίνει γυρίσματα στην Ταβέρνα «Πλάτανος» της Καλαμάτας και την Πέμπτη 1η Νοεμβρίου στο ιστορικό κέντρο, την παραλία και το λιμάνι της Καλαμάτας, αφού ο Ζορμπάς επισκεπτόταν τακτικά την πόλη το 1916 και το 1917 για προμήθειες σε τρόφιμα και υλικά, που δεν έβρισκε στη Μάνη, και άλλες προσωπικές του ανάγκες.
Η Πρόεδρος της Μεσσηνιακής Αμφικτυονίας Ελένη Αλειφέρη, Αντιπεριφερειάρχης Μεσσηνίας, επισκέφτηκε το συνεργείο κινηματογράφησης στον λιμενικό βραχίονα Κοιλάκου, για να ευχαριστήσει τον κ. Τσόκα, τους Σουηδούς κινηματογραφιστές και τους ηθοποιούς.
Η ομάδα του σκηνοθέτη Μπάμπη Τσόκα αναχώρησε για τη Στοκχόλμη στις 6 Νοεμβρίου και θα επανέλθει για τα γυρίσματα της γ΄ Φάσης τον Ιανουάριο του 2019.
Αξίζει να προσθέσουμε στο σημείο αυτό, ότι στο έργο παρουσιάζονται και πολλά άκρως ενδιαφέροντα ιστορικά στοιχεία του Μεσοπολέμου, όπως ο επαναπατρισμός 150.000 ξεσπιτωμένων Ελλήνων από τον Καύκασο οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στη Μακεδονία και τη Θράκη.
Το 1919, στην αποστολή αυτή ηγείται ο Νίκος Καζαντζάκης, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περίθαλψης, της Κυβέρνησης Ελευθερίου Βενιζέλου μαζί με επτά άτομα, μεταξύ αυτών και το Ζορμπά.
Ο Ζορμπάς με τον αλέγρο χαρακτήρα του, ήταν ο πιο κατάλληλος να εισχωρεί στα χωριά του Καυκάσου, να προσεγγίζει τις Ελληνικές οικογένειες και να εφευρίσκει τρόπους διαφυγής. Οι Έλληνες εκεί υφίσταντο τα πάνδεινα από τους Μπολσεβίκους και Κούρδους, οι τελευταίοι έφτασαν στο σημείο να πεταλώνουν τους Έλληνες. Επίσης ο πολυπράγμων Ζορμπάς, μετά το κλείσιμο του λιγνιτωρυχείου το 1918, εγκαθιστά την οικογένεια του στην Καλαμάτα, όπου κάνει διάφορες εργασίες, μετά δε τον επαναπατρισμό των Ελλήνων του Καυκάσου, το 1919, φέρνει στην Καλαμάτα τον πρόσφυγα Κώστα Κεχάεφ, τον οποίο παντρεύει με την πρωτοκόρη του Ανδρονίκη και τους ανοίγει φωτογραφείο στην οδό Υπαπαντής της Καλαμάτας.
Η δημιουργία του δεύτερου ντοκιμαντέρ εντάσσεται μέσα στα πλαίσια της ανάδειξης και προβολής της Μεσσηνίας και αυτή τη φορά υπάρχει η πεποίθηση ότι θα επιτευχθεί με ένα πρόσωπο παγκόσμια γνωστό το Ζορμπά που έζησε στην περιοχή.
πηγή
Την εποχή εκείνη, ο λιγνίτης είχε περίπου το ρόλο του σημερινού πετρελαίου, καθώς η Εταιρεία Ηλεκτρισμού, τα τρένα, τα ατμόπλοια λειτουργούσαν με λιγνίτη. Στην εφημερίδα «Θάρρος» της εποχής γίνεται συχνή αναφορά στην επάρκεια ή την έλλειψη λιγνίτη, όπως και στην εξόρυξη λιγνίτη στην περιοχή της Καρδαμύλης που προμηθεύει και την Καλαμάτα.
Η Μεσσηνιακή Αμφικτυονία μετά το ντοκιμαντέρ «Η Δική μας Μαρία Κάλλας», υποστηρίζει και πάλι το σκηνοθέτη Μπάμπη Τσόκα για τη δημιουργία του έργου: «Ο Ζορμπάς στη Μάνη».
Στην προσπάθεια αυτή συμμετέχουν εθελοντικά τα τοπικά Θεατρικά σχήματα: «Θεατρική Διαδρομή», «Θεατρική Ομάδα Μέθεξη», «ΜΕΘ», «ΔΗΜΕΘΕΚ», «ΩΚΥΤΟΠΟ», οι σύλλογοι Νεδουσαίων, «Ελληνομνημόνων», Αλαγονίων, Μανιατών, Μεσσηνίων Συγγραφέων, η Επιχείρηση Χ. Συκκά «ΗΧΟΣ», η Μαρίνα Καλαμάτας, η μακιγιέρ Ιωάννα Μανέα, μεμονωμένοι πολίτες της Καλαμάτας, κάτοικοι από τα χωριά της Αλαγονίας και της Μάνης καθώς και άλλοι που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους να συμμετάσχουν εθελοντικά.
Τον πρωταγωνιστή, τον «Γιώργη Ζορμπά», υποδύεται ο Χρήστος Ζερίτης.
Οι εθελοντές, που με τον ένα ή άλλο τρόπο έχουν συμμετάσχει μέχρι τώρα στο έργο, έχουν ξεπεράσει τους 200.
Αξίζει να σημειωθεί η εθελοντική συμμετοχή στο έργο των Σουηδών.
Από την αρχή των γυρισμάτων, ο κινηματογραφιστής Peter Ostlund, και στη β’ Φάση, από 20 Οκτωβρίου μέχρι 6 Νοεμβρίου 2018, ο τιμηθείς 3 φορές με τη «Χρυσή Άρκτο» κινηματογραφιστής Jean Fischer, ο ηχολήπτης-παραγωγός Bion Thisel, η σκηνογράφος Lena Ostlud και η ηχολήπτης Ingren Eriksson.
Οι σημαντικοί αυτοί άνθρωποι του κινηματογράφου πήγαν εθελοντικά και με δικά τους έξοδα στη Μεσσηνία, χάριν της φιλίας και της αγάπης για την Ελλάδα που τους έχουν εμπνεύσει ο Μπάμπης Τσόκας και ο Θανάσης Ψαρούλης, στη Σουηδία όπου ζουν.
Επίσης, η Κατερίνα Εξαρχουλέα- Γεωργιλέα με την οικογένεια της, από τη Στούπα, υποστηρίζει σημαντικά το έργο προσφέροντας στέγη, φιλοξενία και όχι μόνο στους ξένους και στους εθελοντές, όπως και τα εστιατόρια της Καλόγριας και ο Δημήτρης Εξαρχουλέας με το σκάφος του.
Μέχρι και το τέλος της β’ φάσης στις 6 Νοεμβρίου, έγιναν γυρίσματα στην Καλόγρια Στούπας, στο Νεοχώριο, στην Παστροβά, στο Πραστείο, στην Τραχήλα, στο Καταφύγι, στον Άγιο Δημήτριο και στη Σάντοβα της Μάνης, στην Αλαγονία, στις Πηγές και στην Καλαμάτα.
Στο μεταξύ, τον Απρίλιο του 2018, είχαν ήδη γίνει γυρίσματα στην Ταβέρνα «Πλάτανος» της Καλαμάτας και την Πέμπτη 1η Νοεμβρίου στο ιστορικό κέντρο, την παραλία και το λιμάνι της Καλαμάτας, αφού ο Ζορμπάς επισκεπτόταν τακτικά την πόλη το 1916 και το 1917 για προμήθειες σε τρόφιμα και υλικά, που δεν έβρισκε στη Μάνη, και άλλες προσωπικές του ανάγκες.
Η Πρόεδρος της Μεσσηνιακής Αμφικτυονίας Ελένη Αλειφέρη, Αντιπεριφερειάρχης Μεσσηνίας, επισκέφτηκε το συνεργείο κινηματογράφησης στον λιμενικό βραχίονα Κοιλάκου, για να ευχαριστήσει τον κ. Τσόκα, τους Σουηδούς κινηματογραφιστές και τους ηθοποιούς.
Η ομάδα του σκηνοθέτη Μπάμπη Τσόκα αναχώρησε για τη Στοκχόλμη στις 6 Νοεμβρίου και θα επανέλθει για τα γυρίσματα της γ΄ Φάσης τον Ιανουάριο του 2019.
Αξίζει να προσθέσουμε στο σημείο αυτό, ότι στο έργο παρουσιάζονται και πολλά άκρως ενδιαφέροντα ιστορικά στοιχεία του Μεσοπολέμου, όπως ο επαναπατρισμός 150.000 ξεσπιτωμένων Ελλήνων από τον Καύκασο οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στη Μακεδονία και τη Θράκη.
Το 1919, στην αποστολή αυτή ηγείται ο Νίκος Καζαντζάκης, Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περίθαλψης, της Κυβέρνησης Ελευθερίου Βενιζέλου μαζί με επτά άτομα, μεταξύ αυτών και το Ζορμπά.
Ο Ζορμπάς με τον αλέγρο χαρακτήρα του, ήταν ο πιο κατάλληλος να εισχωρεί στα χωριά του Καυκάσου, να προσεγγίζει τις Ελληνικές οικογένειες και να εφευρίσκει τρόπους διαφυγής. Οι Έλληνες εκεί υφίσταντο τα πάνδεινα από τους Μπολσεβίκους και Κούρδους, οι τελευταίοι έφτασαν στο σημείο να πεταλώνουν τους Έλληνες. Επίσης ο πολυπράγμων Ζορμπάς, μετά το κλείσιμο του λιγνιτωρυχείου το 1918, εγκαθιστά την οικογένεια του στην Καλαμάτα, όπου κάνει διάφορες εργασίες, μετά δε τον επαναπατρισμό των Ελλήνων του Καυκάσου, το 1919, φέρνει στην Καλαμάτα τον πρόσφυγα Κώστα Κεχάεφ, τον οποίο παντρεύει με την πρωτοκόρη του Ανδρονίκη και τους ανοίγει φωτογραφείο στην οδό Υπαπαντής της Καλαμάτας.
Η δημιουργία του δεύτερου ντοκιμαντέρ εντάσσεται μέσα στα πλαίσια της ανάδειξης και προβολής της Μεσσηνίας και αυτή τη φορά υπάρχει η πεποίθηση ότι θα επιτευχθεί με ένα πρόσωπο παγκόσμια γνωστό το Ζορμπά που έζησε στην περιοχή.
πηγή