18.9.10

Ραντεβού με τον...Καλλικράτη - Η «χρυσή βίβλος» του καλού ψηφοφόρου !

Τι πρέπει να ξέρει ο πολίτης, που καλείται να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα !
Δεν θα είναι μία από τις συνήθεις εκλογικές αναμετρήσεις. Αυτό έχει γίνει πλέον αντιληπτό. Ακόμη και η γλώσσα μας έχει αλλάξει. Δεν μιλάμε πια για δημοτικές ή νομαρχιακές εκλογές, όπως κάποτε. Μιλάμε για «αυτοδιοικητικές» κι έτσι όπως ξαφνικά μπήκε στη ζωή μας ο «Καλλικράτης», έτσι συνειδητοποιήσαμε πως ο όρος «νομάρχης» έχει περάσει πλέον στην αιωνιότητα...Την Κυριακή, 7 Νοεμβρίου, λοιπόν, εκλέγουμε δημάρχους, δημοτικούς συμβούλους, συμβούλους δημοτικής κοινότητας, συμβούλους τοπικής κοινότητας, εκπροσώπους τοπικής κοινότητας, περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες και περιφερειαρχικούς συμβούλους…..
Κι επειδή ο καλός ψηφοφόρος είναι ο ενημερωμένος ψηφοφόρος, το ΑΠΕ-ΜΠΕ παρουσιάζει σήμερα τον οδηγό «της σωστής ψήφου», που βάζει τα πράγματα στη θέση τους, τόσο για τις θεσμικές καινοτομίες του Καλλικράτη, όσο και σε ό,τι αφορά τη διαδικασία ψηφοφορίας, την οποία θα πρέπει να ακολουθήσει κάθε πολίτης ετούτης της χώρας, που θα κληθεί στην κάλπη για να αναδείξει τους τοπικούς του άρχοντες.
Θεσμικές καινοτομίες
Οι θεσμικές καινοτομίες, που θα φέρει ο Καλλικράτης -εκτός από την ουσία της μεταρρύθμισης, που συρρικνώνει τον αριθμό των ΟΤΑ α΄βαθμού- είναι, μεταξύ άλλων:
* Οι 195 θέσεις αντινομαρχών αντικαθίστανται από τις μισές αντιπεριφερειαρχών
* Οι 1.496 νομαρχιακοί σύμβουλοι αντικαθίστανται από 703 περιφερειακούς συμβούλους
* Στην περιφέρεια μεταφέρεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων, που αφορούν τον αναπτυξιακό περιφερειακό προγραμματισμό.
* Οι Περιφέρειες αποκτούν ευρύτατες αρμοδιότητες, που αποκεντρώνονται από υπουργεία, όπως ο αναπτυξιακός σχεδιασμός, η Δημόσια Υγεία και η κατασκευή έργων.
* Οι δήμοι αποκτούν αρμοδιότητες, που σχετίζονται με τοπικά ζητήματα, όπως η έκδοση οικδομικών αδειών, η κοινωνική πρόνοια και οι επαγγελματικές άδειες
* Οι 16.150 έως σήμερα δημοτικοί σύμβουλοι περιορίζουν περίπου στους μισούς
* Οι εκλογές θα γίνονται πλέον κάθε πέντε χρόνια μαζί με τις ευρωεκλογές, έτσι ώστε να δίνεται περισσότερος ωφέλιμος χρόνος σε κάθε αυτοδιοικητική αρχή να εφαρμόσει το πρόγραμμά της. Ως εκ τούτου, η θητεία των αρχών, που θα αναδειχθούν από τις εκλογές της 7ης Νοεμβρίου 2010, θα αρχίσει την 1η Ιανουαρίου 2011 και θα λήξει στις 31 Αυγούστου 2014.
* Συστήνονται παντού τοπικές και δημοτικές κοινότητες, που αντικαθιστούν τα σημερινά τοπικά και δημοτικά διαμερίσματα.
* Σε κάθε συνενούμενο δήμο παραμένει το σύνολο των υπηρεσιών, ενώ προβλέπεται αντιδήμαρχος που θα μεριμνά για τις τοπικές υποθέσεις. Θεσμοθετούνται αντιδήμαρχοι και αντιπεριφερειάρχες με τοπική αρμοδιότητα.
* Oι νέοι μπορούν να εκλέγονται και να συμμετέχουν ενεργά στα κοινά από 18 ετών. Αίρεται το ελάχιστο του 21ου έτους για συμμετοχή στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης.
* Καθιερώνεται ο θεσμός του «Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης» σε κάθε δήμο και περιφέρεια με αποστολή την έγκαιρη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης, τη διασφάλιση της αμεροληψίας των αυτοδιοικητικών αρχών, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση αιρετών οργάνων του δήμου και της περιφέρειας από τη συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών.
* Δημιουργούνται δίπλα στα σημερινά 1.000 ΚΕΠ άλλα 1.200 επιπλέον «Δημοτικά e-ΚΕΠ». Για την εξυπηρέτηση του πολίτη ενισχύεται και εκσυγχρονίζεται ο θεσμός των δημοτικών ΚΕΠ, με τη δημιουργία μικρών, αποτελεσματικών «Δημοτικών e - ΚΕΠ», σε κάθε γειτονιά ή χωριό ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης, με τα οποία παρέχονται διοικητικές υπηρεσίες όσο το δυνατόν εγγύτερα στο πολίτη.
Τι πρέπει να ξέρει ο πολίτης, που καλείται να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα
Η ψηφοφορία θα αρχίσει στις 7 π.μ. και θα λήξει στις 7 μ.μ. Σε περίπτωση, που χρειαστεί να επαναληφθεί, θα διεξαχθεί την επόμενη Κυριακή, 14 Νοεμβρίου, με τις ίδιες ώρες έναρξης και λήξης. Σε περίπτωση, που η ψηφοφορία δεν διεξαχθεί για οποιονδήποτε λόγο σε έναν δήμο ή σε ένα ή περισσότερα εκλογικά τμήματα, τότε αυτή θα γίνει την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2010.
Στις δημοτικές εκλογές δικαίωμα ψήφου έχουν:
1. όλοι οι δημότες κάθε νέου δήμου που α) έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, δηλαδή έχουν γεννηθεί πριν την 31η Δεκεμβρίου του 1992 β) οι εγγεγραμμένοι στον εκλογικό κατάλογο του δήμου ή της κοινότητας, που από 1.1.2011 θα αποτελούν έναν δήμο, σύμφωνα με τον νέο νόμο.
2. οι πολίτες των λοιπών 26 κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι δεν έχουν την ελληνική ιθαγένεια, αλλά κατοικούν στην Ελλάδα, έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους (έχουν γεννηθεί έως 31.12.1992), είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του σημερινού δήμου ή της κοινότητας, όπου κατοικούν. Επίσης, οι ομογενείς, οι οποίοι δεν έχουν την ελληνική ιθαγένεια, αλλά διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα, ως αλλοδαποί, και έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, δηλαδή έχουν γεννηθεί έως 31.12.1992, είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του σημερινού δήμου ή της κοινότητας, όπου κατοικούν.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις εγγραφές, που ολοκληρώθηκαν στις 31 Αυγούστου, στους ειδικούς καταλόγους των δήμων, 12.762 είναι οι ομογενείς και οι μετανάστες, οι οποίοι ζουν νόμιμα και για πολλά χρόνια στη χώρα.
Ωστόσο, οι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους για την ανάδειξη των δημοτικών αρχών, πολίτες των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι ομογενείς και οι νομίμως διαμένοντες υπήκοοι τρίτων χωρών δεν έχουν εκλογικό δικαίωμα για την ανάδειξη των περιφερειακών αρχών.
Σε αυτές τις εκλογές, επαναφέρεται η ρύθμιση για την ανάδειξη ως επιτυχόντος του συνδυασμού με ποσοστό μεγαλύτερο του 50% του συνόλου των εγκύρων ψήφων.
Η ανάδειξη των δημοτικών συμβούλων πραγματοποιείται από εκλογικές περιφέρειες, που αντιστοιχούν στους συνενούμενους δήμους και κοινότητες, καθώς και στα σημερινά δημοτικά διαμερίσματα, στα οποία διαιρούνται οι δήμοι άνω των 100.000 κατοίκων.
Ο αριθμός των υποψηφίων από κάθε φύλο υπολογίζεται στο ένα τρίτο του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού συμβουλίου και των μελών του συμβουλίου της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας.
Εισάγεται για πρώτη φορά η αναστολή οποιασδήποτε επαγγελματικής δραστηριότητας του δημάρχου σε δήμους άνω των 10.000 κατοίκων και, παράλληλα, λαμβάνεται μέριμνα για την καταβολή του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών του δημάρχου, του οποίου αναστέλλεται η επαγγελματική δραστηριότητα, από τον οικείο δήμο με επιβάρυνση του προϋπολογισμού του. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι η αναστολή άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας, ειδικά για τη δημοτική περίοδο 2011-2014, ισχύει για δήμους με πληθυσμό άνω των 25.000 κατοίκων.
Εκλογικές δαπάνες
Με αποφάσεις του υπουργού Εσωτερικών καθορίζεται το ανώτατο όριο των δαπανών ανά υποψήφιο για τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές.
Το ανώτατο όριο των δαπανών ανά υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο, εξαρτάται από τον πληθυσμό της εκλογικής περιφέρειας, στην οποία έχει ανακηρυχθεί ο υποψήφιος.
Έτσι σε εκλογικές περιφέρειες με πληθυσμό μέχρι 30.000 κατοίκους το ανώτατο ποσό ορίζεται σε 1.500 ευρώ, μέχρι 60.000 κατοίκους σε 2.000 ευρώ, μέχρι 100.000 κατοίκους σε 2.500 ευρώ, μέχρι 150.000 κατοίκους σε 3.000 ευρώ και μέχρι 200.000 κατοίκους σε 3.500 ευρώ.
Σε εκλογικές ενότητες με πληθυσμό άνω των 200.000 κατοίκων και για κάθε 100.000 κατοίκους άνω των 200.000, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο των εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο αυξάνεται κατά 1.000€.
Σημειώνεται ότι για τις περιφερειακές εκλογές το ανώτατο όριο δαπανών ενός συνδυασμού ισούται με το άθροισμα των δαπανών των υποψηφίων περιφερειακών συμβούλων.
Στις δημοτικές εκλογές, σε δήμους που αποτελούνται από μία έως τρεις εκλογικές περιφέρειες το ανώτατο όριο δαπανών ενός συνδυασμού ισούται με το άθροισμα των δαπανών των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων. Σε δήμους που αποτελούνται από τέσσερις έως έξι, από επτά έως δέκα και από ένδεκα και άνω εκλογικές περιφέρειες το ανωτέρω άθροισμα προσαυξάνεται κατά 20%, 50% και 75% αντίστοιχα.
Πόσους υποψηφίους θα «σταυρώσουμε»;
* Στον υποψήφιο δήμαρχο δεν σημειώνεται σταυρός προτίμησης, εάν όμως μπει σταυρός, αυτός δεν αποτελεί αιτία ακύρωσης του ψηφοδελτίου.
Κατά την επαναληπτική ψηφοφορία επίσης δεν τίθεται σταυρός προτίμησης, αφού αυτή διεξάγεται μόνον ανάμεσα στους υποψήφιους δημάρχους των δύο συνδυασμών, που έλαβαν τις περισσότερες ψήφους. Η ύπαρξη, όμως, σταυρού προτίμησης σε ψηφοδέλτιο επίσης δεν συνεπάγεται την ακυρότητά του.
* Στους δήμους που αποτελούν ενιαία εκλογική περιφέρεια ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του με έναν ή δύο ή τρεις υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους, δηλαδή μπορεί να βάλει μέχρι και τρεις σταυρούς προτίμησης.
Αν σε ένα ψηφοδέλτιο σημειωθούν περισσότεροι, από τους προβλεπόμενους, σταυροί προτίμησης, το ψηφοδέλτιο είναι έγκυρο και λογίζεται υπέρ του συνδυασμού, χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη κάποιος σταυρός προτίμησης.
* Στους δήμους, που αποτελούνται από περισσότερες εκλογικές περιφέρειες, ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του:
1. σε έναν υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο, όταν η εκλογική του περιφέρεια είναι μονοεδρική, διεδρική ή τριεδρική
2. σε έναv ή δύο ή τρεις υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους, όταν η εκλογική του περιφέρεια έχει περισσότερες από τρεις έδρες
3. σε έναν υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο από όλες τις άλλες εκλογικές περιφέρειες του οικείου δήμου. ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΑ ΝΕΑ και ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αρχειοθήκη ιστολογίου