Πρόκειται για παροχές
που δίνονται πέραν των νόμιμων αποδοχών καθώς αποτελούν προσωπική,
οικειοθελή δέσμευση των μελών της οικογένειας να επιστρέφει μέρος των
εσόδων της με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος στο προσωπικό και στην
τοπική κοινωνία
Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, η διοίκηση και το
προσωπικό της Καρέλιας συγκεντρώνονται στις εγκαταστάσεις της ιστορικής
καπνοβιομηχανίας Καρέλιας όπου στο πλαίσιο του απολογισμού της χρονιάς,
ανακοινώνονται οι επιπλέον παροχές της εταιρείας προς τους εργαζομένους
της.
Για το 2015, η Καρέλιας μοίρασε το υψηλότερο ποσό στην ιστορία της, πάνω από 3 εκατ.ευρώ, το πιο εντυπωσιακό όμως είναι πως οι συνολικές επιπλέον παροχές που έχουν δοθεί από το 2010 προς τους εργαζομένους αγγίζει τα 14 εκατ.ευρώ!
Πρόκειται για παροχές που δίνονται πέραν των νόμιμων αποδοχών καθώς αποτελούν προσωπική, οικειοθελή δέσμευση των μελών της οικογένειας Καρέλια να επιστρέφει μέρος των εσόδων της με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος στο προσωπικό και στην τοπική κοινωνία της Καλαμάτας. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2010 η εταιρεία μοίρασε 1,1 εκατ. ευρώ ως έκτακτες παροχές, 1,8 εκατ.ευρώ το 2012, ένα χρόνο αργότερα 2,5 εκατ.ευρώ, ενώ για το 2015 το ποσό αναμένεται να ξεπεράσει τα 3 εκατ.ευρώ. Παράλληλα, η εταιρεία προχωρούσε σε νέες προσλήψεις για την κάλυψη νέων αναγκών, απασχολώντας σήμερα περί τους 500 εργαζομένους στην Ελλάδα.
Το σημαντικότερο είναι πως η Καρέλιας, μια από παλαιότερες ελληνικές επιχειρήσεις αφού η ιστορία της ξεκινά το 1888, δεν σταμάτησε να υλοποιεί, με ίδια κεφάλαια, νέες επενδύσεις. Το 2015 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις 3,5 εκατ. ευρώ με σκοπό την αύξηση της παραγωγικής δυνατότητος, τη βελτίωση της ευελιξίας στην παραγωγή, την περαιτέρω τόνωση των εξαγωγών, αλλά και τη σταδιακή μας προσαρμογή στην νέα κοινοτική οδηγία που θα διέπει τα καπνικά προϊόντα από τον Μάιο του 2016 (σ.σ αλλαγή στα πακέτα, στην ελάχιστη περιεκτικότητα στα στριφτά κλπ). Παράλληλα, για το 2016 έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό ύψους 14,1 εκατ. ευρώ με σκοπό την προσαρμογή της εταιρείας στα νέα κοινοτικά δεδομένα, αλλά και για την κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν από τις αυξημένες πωλήσεις.
Η Καρέλιας έχει πετύχει επίσης τα τελευταία χρόνια να διευρύνει διαρκώς τις πωλήσεις της. Το 2014 έφθασαν τα 729 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) 72 εκατ. ευρώ ενώ στο εννεάμηνο του 2015 οι πωλήσεις έφθασαν τα 626 εκατ.ευρώ και τα EBITDA τα 59 εκατ.ευρώ. Η Καρέλιας αποτελεί από τις ελάχιστες περιπτώσεις εταιρείας στο ελληνικό Χρηματιστήριο με μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και ισχυρό ταμείο, που στο εννεάμηνο του 2015 έφθασε τα 175 εκατ.ευρώ. Η εταιρεία στο Χ.Α. αποτιμάται στα 689 εκατ.ευρω, όμως απευθύνεται… σε λίγους, καθως το free float έχει περιοριστεί μόλις στο 5,5%, με το υπόλοιπο να ελέγχεται από την οικογένεια Καρέλια.
Η Καρέλιας έχει καταφέρει σήμερα να αποτελεί μια από τις σημαντικότερες ελληνικές βιομηχανίες, με τη μεγαλύτερη παρουσία στο εξωτερικό καθώς τα προϊόντα της βρίσκονται σε πάνω από 70 χώρες, από τη Δυτική και την Αν. Ευρώπη μέχρι τη Β. Αμερική, τη Μ. Ανατολή, την Άπω Ανατολή και την Αφρική.
Σίγουρα πρόκειται για μια πολύ μεγάλη πορεία από τότε που τα πρώτα δεμάτια με καπνό έφταναν στην Καλαμάτα με καΐκια από το Αγρίνιο και τη Λαμία, πίσω στα τέλη του 19ου αιώνα για λογαριασμό των αδελφών Γιώργου και Στάθη Καρέλια. Οι δύο τους δημιουργούν μια μικρή καπνεμπορική επιχείρηση στη μεσσηνιακή πόλη που γρήγορα άρχισε να γίνεται γνωστή σε όλη την Πελοπόννησο. Τότε, η εταιρεία πουλούσε στην τοπική αγορά καπνό σε χάρτινα σακουλάκια. Το 1916, όμως, η βιομηχανική επανάσταση αγγίζει και την Καλαμάτα, με την εταιρεία να αποκτά την πρώτη της σιγαροποιητική μηχανή, σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται "χρυσή" για τον ελληνικό καπνό, ως ένα από τα κυριότερα εξαγωγικά προϊόντα της ελληνικής γεωργίας.
Λίγο πριν τον πόλεμο γεννιούνται τα πρώτα της προϊόντα που θα αποτελέσουν τη βάση για τη μελλοντική της ανάπτυξη και συνάμα θα αποτελέσουν τα πρώτα μεταπολεμικά "brand names". Τα "Εξτρα Καρέλια" και αργότερα, στη δεκαετία του 1950, τα τσιγάρα "Αφοί Καρέλια" και τα "Σέρτικα Λαμίας" με το περίφημο κόκκινο πακέτο, αποτελούν το σουξέ της εποχής. Είναι η περίοδος που η εταιρεία αποκτά μεγάλη εμπειρία και γνώση στη δημιουργία εμπορικών σημάτων.
Το 1962 η Καρέλιας μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρεία και σχεδόν δέκα χρόνια αργότερα πραγματοποιεί ένα σημαντικό εγχείρημα, την είσοδό της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, δημιουργείται το σήμα Karelia Lights που έρχεται πρώτο σε πανελλήνια κλίμακα στις πωλήσεις της κατηγορίας του. Από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90, η αρχαιότερη ελληνική καπνοβιομηχανία μετεξελίχθηκε σε έναν διεθνή όμιλο με σημαντικές ξένες θυγατρικές.
Για το 2015, η Καρέλιας μοίρασε το υψηλότερο ποσό στην ιστορία της, πάνω από 3 εκατ.ευρώ, το πιο εντυπωσιακό όμως είναι πως οι συνολικές επιπλέον παροχές που έχουν δοθεί από το 2010 προς τους εργαζομένους αγγίζει τα 14 εκατ.ευρώ!
Πρόκειται για παροχές που δίνονται πέραν των νόμιμων αποδοχών καθώς αποτελούν προσωπική, οικειοθελή δέσμευση των μελών της οικογένειας Καρέλια να επιστρέφει μέρος των εσόδων της με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος στο προσωπικό και στην τοπική κοινωνία της Καλαμάτας. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2010 η εταιρεία μοίρασε 1,1 εκατ. ευρώ ως έκτακτες παροχές, 1,8 εκατ.ευρώ το 2012, ένα χρόνο αργότερα 2,5 εκατ.ευρώ, ενώ για το 2015 το ποσό αναμένεται να ξεπεράσει τα 3 εκατ.ευρώ. Παράλληλα, η εταιρεία προχωρούσε σε νέες προσλήψεις για την κάλυψη νέων αναγκών, απασχολώντας σήμερα περί τους 500 εργαζομένους στην Ελλάδα.
Το σημαντικότερο είναι πως η Καρέλιας, μια από παλαιότερες ελληνικές επιχειρήσεις αφού η ιστορία της ξεκινά το 1888, δεν σταμάτησε να υλοποιεί, με ίδια κεφάλαια, νέες επενδύσεις. Το 2015 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις 3,5 εκατ. ευρώ με σκοπό την αύξηση της παραγωγικής δυνατότητος, τη βελτίωση της ευελιξίας στην παραγωγή, την περαιτέρω τόνωση των εξαγωγών, αλλά και τη σταδιακή μας προσαρμογή στην νέα κοινοτική οδηγία που θα διέπει τα καπνικά προϊόντα από τον Μάιο του 2016 (σ.σ αλλαγή στα πακέτα, στην ελάχιστη περιεκτικότητα στα στριφτά κλπ). Παράλληλα, για το 2016 έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό ύψους 14,1 εκατ. ευρώ με σκοπό την προσαρμογή της εταιρείας στα νέα κοινοτικά δεδομένα, αλλά και για την κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν από τις αυξημένες πωλήσεις.
Η Καρέλιας έχει πετύχει επίσης τα τελευταία χρόνια να διευρύνει διαρκώς τις πωλήσεις της. Το 2014 έφθασαν τα 729 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) 72 εκατ. ευρώ ενώ στο εννεάμηνο του 2015 οι πωλήσεις έφθασαν τα 626 εκατ.ευρώ και τα EBITDA τα 59 εκατ.ευρώ. Η Καρέλιας αποτελεί από τις ελάχιστες περιπτώσεις εταιρείας στο ελληνικό Χρηματιστήριο με μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και ισχυρό ταμείο, που στο εννεάμηνο του 2015 έφθασε τα 175 εκατ.ευρώ. Η εταιρεία στο Χ.Α. αποτιμάται στα 689 εκατ.ευρω, όμως απευθύνεται… σε λίγους, καθως το free float έχει περιοριστεί μόλις στο 5,5%, με το υπόλοιπο να ελέγχεται από την οικογένεια Καρέλια.
Η Καρέλιας έχει καταφέρει σήμερα να αποτελεί μια από τις σημαντικότερες ελληνικές βιομηχανίες, με τη μεγαλύτερη παρουσία στο εξωτερικό καθώς τα προϊόντα της βρίσκονται σε πάνω από 70 χώρες, από τη Δυτική και την Αν. Ευρώπη μέχρι τη Β. Αμερική, τη Μ. Ανατολή, την Άπω Ανατολή και την Αφρική.
Σίγουρα πρόκειται για μια πολύ μεγάλη πορεία από τότε που τα πρώτα δεμάτια με καπνό έφταναν στην Καλαμάτα με καΐκια από το Αγρίνιο και τη Λαμία, πίσω στα τέλη του 19ου αιώνα για λογαριασμό των αδελφών Γιώργου και Στάθη Καρέλια. Οι δύο τους δημιουργούν μια μικρή καπνεμπορική επιχείρηση στη μεσσηνιακή πόλη που γρήγορα άρχισε να γίνεται γνωστή σε όλη την Πελοπόννησο. Τότε, η εταιρεία πουλούσε στην τοπική αγορά καπνό σε χάρτινα σακουλάκια. Το 1916, όμως, η βιομηχανική επανάσταση αγγίζει και την Καλαμάτα, με την εταιρεία να αποκτά την πρώτη της σιγαροποιητική μηχανή, σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται "χρυσή" για τον ελληνικό καπνό, ως ένα από τα κυριότερα εξαγωγικά προϊόντα της ελληνικής γεωργίας.
Λίγο πριν τον πόλεμο γεννιούνται τα πρώτα της προϊόντα που θα αποτελέσουν τη βάση για τη μελλοντική της ανάπτυξη και συνάμα θα αποτελέσουν τα πρώτα μεταπολεμικά "brand names". Τα "Εξτρα Καρέλια" και αργότερα, στη δεκαετία του 1950, τα τσιγάρα "Αφοί Καρέλια" και τα "Σέρτικα Λαμίας" με το περίφημο κόκκινο πακέτο, αποτελούν το σουξέ της εποχής. Είναι η περίοδος που η εταιρεία αποκτά μεγάλη εμπειρία και γνώση στη δημιουργία εμπορικών σημάτων.
Το 1962 η Καρέλιας μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρεία και σχεδόν δέκα χρόνια αργότερα πραγματοποιεί ένα σημαντικό εγχείρημα, την είσοδό της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, δημιουργείται το σήμα Karelia Lights που έρχεται πρώτο σε πανελλήνια κλίμακα στις πωλήσεις της κατηγορίας του. Από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90, η αρχαιότερη ελληνική καπνοβιομηχανία μετεξελίχθηκε σε έναν διεθνή όμιλο με σημαντικές ξένες θυγατρικές.