Μισθοί και συντάξεις μειώνονται αλλά για τους μεσάζοντες, η κρίση είναι ευκαιρία να πλουτίσουν ακόμη περισσότερο.
Χρόνια ξέραμε ότι οι τιμές των οπωροκηπευτικών εκτοξεύονται στα ύψη γιατί ανάμεσα στον παραγωγό και τον καταναλωτή βρίσκεται εκείνος που μεσολαβεί. Ο άνθρωπος, ή οι άνθρωποι ή οι εταιρίες που παρεμβαίνουν για να φτάσουν τα προϊόντα από το χωράφι στο πιάτο μας.
Αυτό όμως δεν είναι η είδηση. Τα ξέραμε όλα αυτά γι' αυτό (έστω και καθυστερημένα) φτάσαμε επιτέλους στο κίνημα της πατάτας. Αυτό που προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, που δημοσιεύει το Έθνος, είναι επί της ουσίας κάτι που ξέραμε, αλλά πάντα μας σοκάρει...
169% καπέλο σε φρούτα και λαχανικά. Τα καρότα «ξεκινούν» από το χωράφι του παραγωγού κοστίζοντας 0,36€ και φτάνουν στους πάγκους των λαϊκών αγορών περίπου στο 1€!
Ίδιο καπέλο και στη ντομάτα: οι παραγωγοί τη δίνουν στους παραγωγούς 0,44€ το κιλό αλλά στους καταναλωτές το κιλό φτάνει να κοστίζει 1,16€. Στα ύψη και η διαφορά τιμών στις πιπεριές (155% η χοντρή, 118 η μακριά), στο λάχανο (117%), στα πορτοκάλια (118%), στα κολοκυθάκια (108%), τις πατάτες (99%), στις μελιτζάνες (96%).
Και να φανταστεί κανείς ότι η ψαλίδα των διαφορών στις τιμές έχει... κλείσει τα τελευταία χρόνια! Φανταστείτε τι όργιο κερδοσκοπίας γινόταν πριν...
Κερδοσκοπία όμως υπάρχει και στα προϊόντα εισαγωγής που αγοράζουν τα ελληνικά νοικοκυριά. Όπως δείχνει έρευνα του υπουργείου Ανάπτυξης που επίσης δημοσιεύει το Έθνος, στην Ελλάδα, τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Βουλγαρία, την Ισπανία και τη Βρετανία, τα είδη προσωπικής υγιεινής πωλούνται με καπέλο έως 96,5%!
Οι Έλληνες πληρώνουν 44,2% ακριβότερα τα απορρυπαντικά, 81,8% τις πάνες, 51,3% τα αναψυκτικά, 38% τις μπύρες και 46,9% τα δημητριακά!
Κάπως έτσι γιγαντώνεται το «κίνημα των τροφίμων». Η αρχή έγινε με τις πατάτες, θα ακολουθήσουν τα αρνιά και πολλά άλλα προϊόντα. Ο ένας μετά τον άλλο οι δήμοι μπαίνουν στο χορό της διάθεσης προϊόντων απευθείας από τους παραγωγούς.
Χρόνια ξέραμε ότι οι τιμές των οπωροκηπευτικών εκτοξεύονται στα ύψη γιατί ανάμεσα στον παραγωγό και τον καταναλωτή βρίσκεται εκείνος που μεσολαβεί. Ο άνθρωπος, ή οι άνθρωποι ή οι εταιρίες που παρεμβαίνουν για να φτάσουν τα προϊόντα από το χωράφι στο πιάτο μας.
Αυτό όμως δεν είναι η είδηση. Τα ξέραμε όλα αυτά γι' αυτό (έστω και καθυστερημένα) φτάσαμε επιτέλους στο κίνημα της πατάτας. Αυτό που προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, που δημοσιεύει το Έθνος, είναι επί της ουσίας κάτι που ξέραμε, αλλά πάντα μας σοκάρει...
169% καπέλο σε φρούτα και λαχανικά. Τα καρότα «ξεκινούν» από το χωράφι του παραγωγού κοστίζοντας 0,36€ και φτάνουν στους πάγκους των λαϊκών αγορών περίπου στο 1€!
Ίδιο καπέλο και στη ντομάτα: οι παραγωγοί τη δίνουν στους παραγωγούς 0,44€ το κιλό αλλά στους καταναλωτές το κιλό φτάνει να κοστίζει 1,16€. Στα ύψη και η διαφορά τιμών στις πιπεριές (155% η χοντρή, 118 η μακριά), στο λάχανο (117%), στα πορτοκάλια (118%), στα κολοκυθάκια (108%), τις πατάτες (99%), στις μελιτζάνες (96%).
Και να φανταστεί κανείς ότι η ψαλίδα των διαφορών στις τιμές έχει... κλείσει τα τελευταία χρόνια! Φανταστείτε τι όργιο κερδοσκοπίας γινόταν πριν...
Κερδοσκοπία όμως υπάρχει και στα προϊόντα εισαγωγής που αγοράζουν τα ελληνικά νοικοκυριά. Όπως δείχνει έρευνα του υπουργείου Ανάπτυξης που επίσης δημοσιεύει το Έθνος, στην Ελλάδα, τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Βουλγαρία, την Ισπανία και τη Βρετανία, τα είδη προσωπικής υγιεινής πωλούνται με καπέλο έως 96,5%!
Οι Έλληνες πληρώνουν 44,2% ακριβότερα τα απορρυπαντικά, 81,8% τις πάνες, 51,3% τα αναψυκτικά, 38% τις μπύρες και 46,9% τα δημητριακά!
Κάπως έτσι γιγαντώνεται το «κίνημα των τροφίμων». Η αρχή έγινε με τις πατάτες, θα ακολουθήσουν τα αρνιά και πολλά άλλα προϊόντα. Ο ένας μετά τον άλλο οι δήμοι μπαίνουν στο χορό της διάθεσης προϊόντων απευθείας από τους παραγωγούς.