Να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική, παράνομη, αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και στην ευρωπαϊκή νομοθεσία η από 16.8.2011 απόφαση του υπουργού Οικονομικών, με την οποία οι νεκροφόρες και τα ασθενοφόρα από 1.1.2012 χαρακτηρίζονται πλέον επιβατικά αυτοκίνητα και πληρώνουν αυξημένα τέλη κυκλοφορίας, ζητούν από το Συμβούλιο της Επικρατείας πέντε σωματεία ιδιοκτητών γραφείων τελετών και επτά κάτοχοι νεκροφόρων.
Ειδικότερα, μέχρι το περασμένο έτος (2011) οι νεκροφόρες υπάγονταν στην κατηγορία των επαγγελματικών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων ειδικής κατηγορίας.
Από το τρέχον έτος (2012), όμως, τα τέλη κυκλοφορίας των νεκροφόρων υπολογίζονται σύμφωνα με τον κυβισμό τους και την παλαιότητα του οχήματος, όπως γίνεται για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα.
Για παράδειγμα -όπως αναφέρεται στην αίτηση ακύρωσης- ένας ιδιοκτήτης νεκροφόρας ο οποίος κατέβαλε 22 ευρώ το 2011 για τέλη κυκλοφορίας, τώρα κλήθηκε να πληρώσει 1.320 ευρώ, ενώ δεύτερος ιδιοκτήτης πλήρωνε 95 ευρώ και το 2012 πλήρωσε 1.100 ευρώ.
Τα σωματεία υπογραμμίζουν ότι στο αντικείμενο εργασιών των γραφείων τελετών δεν περιλαμβάνεται «η μεταφορά αυτή καθεαυτή πραγμάτων ή προσώπων, τουτέστιν η άσκηση μεταφορικού έργου και μάλιστα έναντι κομίστρου, αλλά αντιθέτως η διοργάνωση μίας πλήρους νεκρικής τελετής, στα πλαίσια της οποίας συμπεριλαμβάνεται και η μεταφορά του ίδιου του νεκρού, προς τιμήν του οποίου λαμβάνει χώρα».
Ακόμη, επισημαίνουν ότι «ο μοναδικός πραγματικός λόγος αλλαγής του τρόπου αντιμετώπισης των νεκροφόρων ως απλών επιβατικών οχημάτων ιδιωτικής χρήσης και του υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας τους είναι τεχνηέντως η αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους».
Από νομικής πλευράς τα γραφεία τελετών υποστηρίζουν ότι τόσο η επίμαχη υπουργική απόφαση όσο και οι νόμοι 3888/2010 και 3986/2011 που στηρίχθηκε η έκδοση της εν λόγω υπουργικής απόφασης, παραβιάζουν πολλαπλώς τη συνταγματική αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας. Και αυτό γιατί επιβάλλονται «αυξημένα τέλη κυκλοφορίας για επαγγελματικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, όπως τυγχάνουν οι νεκροφόρες, των οποίων οι κάτοχοι δεν χρησιμοποιούν προς κάλυψιν των αναγκών μετακίνησης των ιδίων και των μελών των οικογενειών τους, αλλά για την μεταφορά νεκρών και μόνον, ήτοι προς εξυπηρέτησιν των επαγγελματικών τους δραστηριοτήτων».
Επίσης, παραβιάζεται και το άρθρο 5 του Συντάγματος το οποίο καθιερώνει την οικονομική ελευθερία, όπως επίσης παραβιάζεται και το πρώτο πρόσθετο πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, καθώς επιβάλλονται δυσανάλογα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας στους κατόχους νεκροφόρων.
Τέλος, αναφέρουν ότι παραβιάζεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς η επιβολή «εξοντωτικών τελών κυκλοφορίας» έχει την έννοια εσωτερικού φόρου, εισάγοντας έτσι «δυσμενή διάκριση σε κατηγορία προϊόντων και υπηρεσιών υπέρ ετέρων προϊόντων και υπηρεσιών», ενώ παράλληλα νοθεύεται μονομερώς ο ανταγωνισμός στον τομέα του αυτοκινήτου.
Ειδικότερα, μέχρι το περασμένο έτος (2011) οι νεκροφόρες υπάγονταν στην κατηγορία των επαγγελματικών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων ειδικής κατηγορίας.
Από το τρέχον έτος (2012), όμως, τα τέλη κυκλοφορίας των νεκροφόρων υπολογίζονται σύμφωνα με τον κυβισμό τους και την παλαιότητα του οχήματος, όπως γίνεται για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα.
Για παράδειγμα -όπως αναφέρεται στην αίτηση ακύρωσης- ένας ιδιοκτήτης νεκροφόρας ο οποίος κατέβαλε 22 ευρώ το 2011 για τέλη κυκλοφορίας, τώρα κλήθηκε να πληρώσει 1.320 ευρώ, ενώ δεύτερος ιδιοκτήτης πλήρωνε 95 ευρώ και το 2012 πλήρωσε 1.100 ευρώ.
Τα σωματεία υπογραμμίζουν ότι στο αντικείμενο εργασιών των γραφείων τελετών δεν περιλαμβάνεται «η μεταφορά αυτή καθεαυτή πραγμάτων ή προσώπων, τουτέστιν η άσκηση μεταφορικού έργου και μάλιστα έναντι κομίστρου, αλλά αντιθέτως η διοργάνωση μίας πλήρους νεκρικής τελετής, στα πλαίσια της οποίας συμπεριλαμβάνεται και η μεταφορά του ίδιου του νεκρού, προς τιμήν του οποίου λαμβάνει χώρα».
Ακόμη, επισημαίνουν ότι «ο μοναδικός πραγματικός λόγος αλλαγής του τρόπου αντιμετώπισης των νεκροφόρων ως απλών επιβατικών οχημάτων ιδιωτικής χρήσης και του υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας τους είναι τεχνηέντως η αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους».
Από νομικής πλευράς τα γραφεία τελετών υποστηρίζουν ότι τόσο η επίμαχη υπουργική απόφαση όσο και οι νόμοι 3888/2010 και 3986/2011 που στηρίχθηκε η έκδοση της εν λόγω υπουργικής απόφασης, παραβιάζουν πολλαπλώς τη συνταγματική αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας. Και αυτό γιατί επιβάλλονται «αυξημένα τέλη κυκλοφορίας για επαγγελματικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, όπως τυγχάνουν οι νεκροφόρες, των οποίων οι κάτοχοι δεν χρησιμοποιούν προς κάλυψιν των αναγκών μετακίνησης των ιδίων και των μελών των οικογενειών τους, αλλά για την μεταφορά νεκρών και μόνον, ήτοι προς εξυπηρέτησιν των επαγγελματικών τους δραστηριοτήτων».
Επίσης, παραβιάζεται και το άρθρο 5 του Συντάγματος το οποίο καθιερώνει την οικονομική ελευθερία, όπως επίσης παραβιάζεται και το πρώτο πρόσθετο πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, καθώς επιβάλλονται δυσανάλογα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας στους κατόχους νεκροφόρων.
Τέλος, αναφέρουν ότι παραβιάζεται η ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς η επιβολή «εξοντωτικών τελών κυκλοφορίας» έχει την έννοια εσωτερικού φόρου, εισάγοντας έτσι «δυσμενή διάκριση σε κατηγορία προϊόντων και υπηρεσιών υπέρ ετέρων προϊόντων και υπηρεσιών», ενώ παράλληλα νοθεύεται μονομερώς ο ανταγωνισμός στον τομέα του αυτοκινήτου.