ΕΙΣΠΡΑΚΤΙΚΑ μέτρα μόνιμου χαρακτήρα ζητεί από την Ελλάδα το Διεθνές
Νομισματικό Ταμείο με έκθεσή του για την ελληνική οικονομία, στην οποία
γίνονται συστάσεις για στοχευμένες απολύσεις στο Δημόσιο, επέκταση της
εισφοράς αλληλεγγύης και μετά το 2015, περαιτέρω «ψαλίδισμα» των
κοινωνικών παροχών (επιδόματα κ.λπ.), έμφαση στην αντιμετώπιση της
φοροδιαφυγής και αντικατάσταση της διοίκησης του Ταμείου Αξιοποίησης της
Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου από ξένους ειδικούς αν δεν
επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος για το πρώτο εξάμηνο του 2013.
Στην έκθεση υπάρχουν αδιευκρίνιστα μέτρα ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ για τη διετία 2015 - 2016, τα οποία πρόκειται να αποσαφηνιστούν με την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2014 και την επικαιροποίηση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος, που αναμένονται για το ερχόμενο φθινόπωρο.
Η έκθεση επισημαίνει την ανάγκη για συνέχιση της μεταρρύθμισης στο σύστημα κοινωνικών παροχών, το οποίο –όπως τονίζεται– παραμένει περίπλοκο και αναποτελεσματικό. Ουσιαστικά προαναγγέλλονται νέες περικοπές στα προγράμματα κοινωνικών μεταβιβάσεων και παροχών.
Προαναγγέλλονται και παρεμβάσεις όπως η αναθεώρηση των φορολογικών κινήτρων που έχουν παραμείνει, διεύρυνση της φορολογικής βάσης στις επιχειρήσεις, παρεμβάσεις για την καταπολέμηση της διαφθοράς στον φορολογικό μηχανισμό και οργανωτικές αλλαγές για τη βελτίωση των φορολογικών εισπράξεων.
Ειδικότερα ,με την έκθεση το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο συστήνει τα εξής:
1. Αντικατάσταση του σημερινού μεροληπτικού και αδιαφανούς μηχανισμού φορολογικών κινήτρων με συγκεκριμένους κανόνες (π.χ. για τις φοροαπαλλαγές των επιχειρήσεων).
2. Λήψη μέτρων για να κλείσουν οι «τρύπες» μέσω των οποίων συρρικνώνεται η φορολογική βάση των επιχειρήσεων (ως παράδειγμα το ΔΝΤ φέρνει τους αδύναμους κανόνες για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των επιχειρήσεων).
3. Έως τις αρχές του 2014 θα πρέπει να έχουν γίνει όλες οι παρεμβάσεις προκειμένου ο φορολογικός μηχανισμός να είναι ημιαυτόνομος σε σχέση με την κεντρική διοίκηση
Παράλληλα το ΔΝΤ ζητά να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι για απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές θα τεθούν στη διάρκεια της επόμενης αξιολόγησης, αναφέρεται στην έκθεση, στην οποία επισημαίνεται ότι «κάποιες πολιτικές συγκράτησης των δαπανών έχουν μείνει πίσω, όπως για παράδειγμα η εφεδρεία, όπου μόλις 2.000 δημόσιοι υπάλληλοι εντάχθηκαν το 2012, μακράν του στόχου των 15.000 υπαλλήλων».
Το ΔΝΤ εκτιμά ύφεση 4,2% φέτος, υψηλότερη ανεργία 26,6%, ωστόσο «βλέπει» πλεονασματικό εμπορικό ισοζύγιο και επιστροφή στην ανάπτυξη το 2014. Αφήνει «αιχμές» για την πολιτική βούληση εφαρμογής του προγράμματος και προειδοποιεί για κινδύνους εάν δεν προωθηθούν άμεσα οι μεταρρυθμίσεις.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό, έως και το 2014 οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδος είναι καλυμμένες. Από το 2015 θα υπάρχει χρηματοδοτικό έλλειμμα 7,1 δισ. ευρώ και το 2016 έλλειμμα 2,5 δισ. ευρώ. Το ΔΝΤ εκτιμά ότι το συνολικό χρηματοδοτικό κενό για τη διετία 2015-2016 υπολογίζεται σε 9,6 δισ. ευρώ.
Το χρέος χαρακτηρίζεται οριακά βιώσιμο και από το 157,5% του ΑΕΠ το 2012, αναμένεται να αυξηθεί φέτος στο 178,5% και σταδιακά να υποχωρήσει στο 124% του ΑΕΠ το 2020.
Αποκρατικοποιήσεις: Οι στόχοι που τέθηκαν για έσοδα αποκρατικοποιήσεων το 2012, δεν επετεύχθησαν σύμφωνα με τους αναλυτές του ΔΝΤ. Το 2012 υπήρξε απόλυτη στασιμότητα αντί για έσοδα 3,2 δισ. ευρώ. Παραμένουν οι πολιτικές αντιστάσεις, σημειώνεται στην έκθεση. Παρ'Α όλα αυτά γίνεται αναφορά στην προετοιμασία πώλησης περιουσιακών στοιχείων από το ΤΑΙΠΕΔ και ειδικότερα στη δημιουργία μιας «δεξαμενής» 3.150 ακινήτων με εκτιμώμενη αξία 10 δισ. ευρώ που θα αποτελέσει τη βάση των ιδιωτικοποιήσεων για τα επόμενα δυο-τρία χρόνια, αλλά και επιπλέον 10.000 περιουσιακών στοιχείων με αξία επιπλέον 8 δισ. ευρώ, τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση των μελλοντικών ιδιωτικοποιήσεων. Συνολικά προβλέπονται έσοδα ιδιωτικοποιήσεων 6 δισ. ευρώ έως το 2014, 10 δισ. ευρώ έως το 2016, 23,5 δισ. ευρώ έως το 2020, συμπεριλαμβανομένου του 1,6 δισ. ευρώ που έχει εισπραχθεί έως σήμερα.
Για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, το ΔΝΤ επισημαίνει ότι αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι εξαμήνου, η διοίκηση θα πρέπει να αντικατασταθεί από ξένους ειδικούς.
Διαρθρωτικές αλλαγές: Ως προς τις απαιτούμενες διαρθρωτικές αλλαγές, οι αναλυτές του ΔΝΤ επισημαίνουν τα εξής:
• Οι μειώσεις στους μισθούς πρέπει να μετουσιωθούν σε μειώσεις τιμών, για την προώθηση των εξαγωγών αλλά και την προστασία του διαθέσιμου εισοδήματος.
• Παραμένει ακόμα αρκετή απόσταση να καλυφθεί για την πλήρη απελευθέρωση των περίπου 500 κλειστών επαγγελμάτων στην Ελλάδα, τα οποία αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο των απασχολουμένων.
• Στις αγορές προϊόντων διαπιστώνονται σημαντικές καθυστερήσεις και επισημαίνεται η ανάγκη στο άνοιγμα του λιανεμπορίου.
• Καθυστερήσεις διαπιστώνονται και στη μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος και την ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης.
• Αγορά εργασίας. Παραμένουν εκκρεμότητες στο θέμα του ελάχιστου μισθού. Δεν έχουν ακόμα καταργηθεί οι ωριμάσεις για τους ήδη εργαζόμενους. Οι αποφάσεις θα ληφθούν στις αρχές του 2014.
Στην έκθεση υπάρχουν αδιευκρίνιστα μέτρα ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ για τη διετία 2015 - 2016, τα οποία πρόκειται να αποσαφηνιστούν με την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2014 και την επικαιροποίηση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος, που αναμένονται για το ερχόμενο φθινόπωρο.
Η έκθεση επισημαίνει την ανάγκη για συνέχιση της μεταρρύθμισης στο σύστημα κοινωνικών παροχών, το οποίο –όπως τονίζεται– παραμένει περίπλοκο και αναποτελεσματικό. Ουσιαστικά προαναγγέλλονται νέες περικοπές στα προγράμματα κοινωνικών μεταβιβάσεων και παροχών.
Προαναγγέλλονται και παρεμβάσεις όπως η αναθεώρηση των φορολογικών κινήτρων που έχουν παραμείνει, διεύρυνση της φορολογικής βάσης στις επιχειρήσεις, παρεμβάσεις για την καταπολέμηση της διαφθοράς στον φορολογικό μηχανισμό και οργανωτικές αλλαγές για τη βελτίωση των φορολογικών εισπράξεων.
Ειδικότερα ,με την έκθεση το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο συστήνει τα εξής:
1. Αντικατάσταση του σημερινού μεροληπτικού και αδιαφανούς μηχανισμού φορολογικών κινήτρων με συγκεκριμένους κανόνες (π.χ. για τις φοροαπαλλαγές των επιχειρήσεων).
2. Λήψη μέτρων για να κλείσουν οι «τρύπες» μέσω των οποίων συρρικνώνεται η φορολογική βάση των επιχειρήσεων (ως παράδειγμα το ΔΝΤ φέρνει τους αδύναμους κανόνες για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των επιχειρήσεων).
3. Έως τις αρχές του 2014 θα πρέπει να έχουν γίνει όλες οι παρεμβάσεις προκειμένου ο φορολογικός μηχανισμός να είναι ημιαυτόνομος σε σχέση με την κεντρική διοίκηση
Παράλληλα το ΔΝΤ ζητά να τεθούν συγκεκριμένοι στόχοι για απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές θα τεθούν στη διάρκεια της επόμενης αξιολόγησης, αναφέρεται στην έκθεση, στην οποία επισημαίνεται ότι «κάποιες πολιτικές συγκράτησης των δαπανών έχουν μείνει πίσω, όπως για παράδειγμα η εφεδρεία, όπου μόλις 2.000 δημόσιοι υπάλληλοι εντάχθηκαν το 2012, μακράν του στόχου των 15.000 υπαλλήλων».
Το ΔΝΤ εκτιμά ύφεση 4,2% φέτος, υψηλότερη ανεργία 26,6%, ωστόσο «βλέπει» πλεονασματικό εμπορικό ισοζύγιο και επιστροφή στην ανάπτυξη το 2014. Αφήνει «αιχμές» για την πολιτική βούληση εφαρμογής του προγράμματος και προειδοποιεί για κινδύνους εάν δεν προωθηθούν άμεσα οι μεταρρυθμίσεις.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό, έως και το 2014 οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδος είναι καλυμμένες. Από το 2015 θα υπάρχει χρηματοδοτικό έλλειμμα 7,1 δισ. ευρώ και το 2016 έλλειμμα 2,5 δισ. ευρώ. Το ΔΝΤ εκτιμά ότι το συνολικό χρηματοδοτικό κενό για τη διετία 2015-2016 υπολογίζεται σε 9,6 δισ. ευρώ.
Το χρέος χαρακτηρίζεται οριακά βιώσιμο και από το 157,5% του ΑΕΠ το 2012, αναμένεται να αυξηθεί φέτος στο 178,5% και σταδιακά να υποχωρήσει στο 124% του ΑΕΠ το 2020.
Αποκρατικοποιήσεις: Οι στόχοι που τέθηκαν για έσοδα αποκρατικοποιήσεων το 2012, δεν επετεύχθησαν σύμφωνα με τους αναλυτές του ΔΝΤ. Το 2012 υπήρξε απόλυτη στασιμότητα αντί για έσοδα 3,2 δισ. ευρώ. Παραμένουν οι πολιτικές αντιστάσεις, σημειώνεται στην έκθεση. Παρ'Α όλα αυτά γίνεται αναφορά στην προετοιμασία πώλησης περιουσιακών στοιχείων από το ΤΑΙΠΕΔ και ειδικότερα στη δημιουργία μιας «δεξαμενής» 3.150 ακινήτων με εκτιμώμενη αξία 10 δισ. ευρώ που θα αποτελέσει τη βάση των ιδιωτικοποιήσεων για τα επόμενα δυο-τρία χρόνια, αλλά και επιπλέον 10.000 περιουσιακών στοιχείων με αξία επιπλέον 8 δισ. ευρώ, τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση των μελλοντικών ιδιωτικοποιήσεων. Συνολικά προβλέπονται έσοδα ιδιωτικοποιήσεων 6 δισ. ευρώ έως το 2014, 10 δισ. ευρώ έως το 2016, 23,5 δισ. ευρώ έως το 2020, συμπεριλαμβανομένου του 1,6 δισ. ευρώ που έχει εισπραχθεί έως σήμερα.
Για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, το ΔΝΤ επισημαίνει ότι αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι εξαμήνου, η διοίκηση θα πρέπει να αντικατασταθεί από ξένους ειδικούς.
Διαρθρωτικές αλλαγές: Ως προς τις απαιτούμενες διαρθρωτικές αλλαγές, οι αναλυτές του ΔΝΤ επισημαίνουν τα εξής:
• Οι μειώσεις στους μισθούς πρέπει να μετουσιωθούν σε μειώσεις τιμών, για την προώθηση των εξαγωγών αλλά και την προστασία του διαθέσιμου εισοδήματος.
• Παραμένει ακόμα αρκετή απόσταση να καλυφθεί για την πλήρη απελευθέρωση των περίπου 500 κλειστών επαγγελμάτων στην Ελλάδα, τα οποία αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο των απασχολουμένων.
• Στις αγορές προϊόντων διαπιστώνονται σημαντικές καθυστερήσεις και επισημαίνεται η ανάγκη στο άνοιγμα του λιανεμπορίου.
• Καθυστερήσεις διαπιστώνονται και στη μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος και την ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης.
• Αγορά εργασίας. Παραμένουν εκκρεμότητες στο θέμα του ελάχιστου μισθού. Δεν έχουν ακόμα καταργηθεί οι ωριμάσεις για τους ήδη εργαζόμενους. Οι αποφάσεις θα ληφθούν στις αρχές του 2014.