Ο τραυλισμός αποτελεί μία
διαταραχή της ομαλής ροής της ομιλίας που μπορεί να εμφανιστεί επίκτητα ή
αναπτυξιακά. Η δεύτερη περίπτωση, δηλαδή η αναπτυξιακή μορφή της
διαταραχής αποτελεί τη μορφή τραυλικής διαταραχής της ομιλίας που
εμφανίζεται με την μεγαλύτερη συχνότητα.
Πώς θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει τραυλισμό;
Για να λάβει κάποιος τη διάγνωση αναπτυξιακού τραυλισμού θα πρέπει να συμβαίνουν τα παρακάτω:
· Η ομιλία του παιδιού να χαρακτηρίζεται από υψηλότερα των αναμενόμενων ποσοστά δυσκολιών στο ρυθμό της ομιλίας (δυσρυθμίες). Οι δυσρυθμίες εκδηλώνονται με πρωτεύοντα συμπτώματα (π.χ. επαναλήψεις ολόκληρων λέξεων, παύσεις, εμβολές ήχων) και δευτερεύοντα συμπτώματα (μπλοκαρίσματα, επιμηκύνσεις, επαναλήψεις ή επιμηκύνσεις ήχων στην αρχή ή τη μέση της λέξης).
· Ως απόρροια της διαταραγμένης ομιλίας, το παιδί –σε κάποιες περιπτώσεις- να αποφεύγει συγκεκριμένες καταστάσεις, λέξεις, πρόσωπα.
· Να έχουν εντοπιστεί συμπεριφορές που συνοδεύουν την δυσκολία στο ρυθμό της ομιλίας όπως συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος, απώλεια επαφής με το βλέμμα, απώλεια ελέγχου του ρυθμού της αναπνοής.
· Να υπάρχει η τυπική έναρξη και πορεία της διαταραχής στην αναπτυξιακή διαδικασία.
· Η ομιλία του παιδιού να χαρακτηρίζεται από υψηλότερα των αναμενόμενων ποσοστά δυσκολιών στο ρυθμό της ομιλίας (δυσρυθμίες). Οι δυσρυθμίες εκδηλώνονται με πρωτεύοντα συμπτώματα (π.χ. επαναλήψεις ολόκληρων λέξεων, παύσεις, εμβολές ήχων) και δευτερεύοντα συμπτώματα (μπλοκαρίσματα, επιμηκύνσεις, επαναλήψεις ή επιμηκύνσεις ήχων στην αρχή ή τη μέση της λέξης).
· Ως απόρροια της διαταραγμένης ομιλίας, το παιδί –σε κάποιες περιπτώσεις- να αποφεύγει συγκεκριμένες καταστάσεις, λέξεις, πρόσωπα.
· Να έχουν εντοπιστεί συμπεριφορές που συνοδεύουν την δυσκολία στο ρυθμό της ομιλίας όπως συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος, απώλεια επαφής με το βλέμμα, απώλεια ελέγχου του ρυθμού της αναπνοής.
· Να υπάρχει η τυπική έναρξη και πορεία της διαταραχής στην αναπτυξιακή διαδικασία.
Γιατί τραυλίζει το παιδί;
Όλες οι σύγχρονες έρευνες συγκλίνουν στο ότι ο τραυλισμός oφείλεται σε μία νευρολογική δυσλειτουργία. Επιπλέον, υπάρχει κληρονομικό υπόβαθρο της διαταραχής –σε βαθμό που δεν έχει καθοριστεί ακόμη με ακρίβεια- εφόσον συχνά συνυπάρχουν άτομα με ιστορικό τραυλισμού στον ευρύτερο οικογενειακό κύκλο του παιδιού. Η πιο ολοκληρωμένη ίσως από τις πολλές θεωρίες που επιχειρούν να τεκμηριώσουν το αίνιγμα του τι προκαλεί τον τραυλισμό υποστηρίζει ότι «η αποκλίνουσα νευρολογική οργάνωση του μηχανισμού ομιλίας, συνδυαζόμενη με την ευάλωτη ψυχοσύνθεση του παιδιού, αλληλεπιδρούν με αναπτυξιακούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες για να πυροδοτήσουν την εμφάνιση της διαταραχής».
Ηλικίες υψηλού κινδύνου
Ο αναπτυξιακός τραυλισμός αποτελεί μία διαταραχή της παιδικής ηλικίας που εμφανίζεται στα πρώτα χρόνια της ανθρώπινης ανάπτυξης. Συνηθέστερη περίοδος εμφάνισης είναι το διάστημα 2-6 ετών.
Στα αγόρια πιο συχνά από τα κορίτσια
Ο τραυλισμός είναι πολύ συχνότερος στα αγόρια και το ποσοστό μεγαλώνει, όσο μεγαλώνει η ηλικία εμφάνισης του.
Πότε θα του περάσει;
Οι έρευνες ποικίλλουν, αλλά ένα υψηλό ποσοστό παιδιών που θα εμφανίσουν έντονα τραυλικά συμπτώματα στην παιδική ηλικία, τελικά θα το ξεπεράσουν μέσα σε δύο έτη χωρίς θεραπευτική παρέμβαση, ενώ ένα άλλο -επίσης μεγάλο- ποσοστό δεν θα καταφέρουν να ξεπεράσουν τις δυσκολιες τους.
Τι πρέπει να κάνουμε;
Κρίνεται απαραίτητο κάθε παιδί που εμφανίζει επίμονα τραυλικά συμπτώματα με διάρκεια άνω των 3 μηνών, να αξιολογηθεί από Λογοθεραπευτή όσο νωρίτερα γίνεται, ώστε να διαγνωστεί έγκαιρα η φύση και η έκταση των τραυλικών συμπτωμάτων. Η αξιολόγηση γίνεται με τη λήψη λεπτομερούς ιστορικού του παιδιού, τη λήψη επαρκών δειγμάτων ομιλίας του παιδιού σε διαφορετικά επικοινωνιακά περιβάλλοντα και την ανάλυση όλων των πληροφοριών από Λογοθεραπευτή. Η παρουσία τραυλικών συμπτωμάτων δεν προυποθέτει απαραίτητα την παρουσία τραυλικής διαταραχής. Επομένως προτού αναφέρουμε τη λέξη "τραυλισμός" καλό θα είναι να έχουμε συμβουλευτεί κάποιον ειδικό για την διάγνωση ή όχι της πάθησης.
Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς το παιδί που τραυλίζει;
- Μιλάμε στο παιδί αργά, ώστε με αυτό τον τρόπο να του δείξουμε ότι δεν χρειάζεται να μιλά ούτε το ίδιο γρήγορα.
- Δεν λέμε στο παιδί πώς να μιλήσει. Προσπαθούμε να του δώσουμε το παράδειγμα έμμεσα, χωρίς άμεσες προτροπές και υποδείξεις.
- Δεν σχολιάζουμε ποτέ και με κανέναν τρόπο, την ομιλία του παιδιού μας.
- Όταν συζητάμε με το παιδί μας, κάνουμε μικρά διαλείμματα-παύσεις ανάμεσα στα λεγόμενά μας για να του δώσουμε την ευκαιρία να πει αυτό που θέλει.
- Αποφεύγουμε τις πολύπλοκες λέξεις, φράσεις και προτάσεις και φροντίζουμε ο λόγος μας να είναι συμβατός με την ικανότητα κατανόησης και έκφρασης του παιδιού μας.
- Δεν του θέτουμε συνεχείς ερωτήσεις.
- Επαναλαμβάνουμε αυτά που είπε το παιδί μιλώντας με κανονική ροή και με σωστές παύσεις. Έτσι, δείχνουμε στο παιδί τον σωστό τρόπο ομιλίας χωρίς να του προκαλούμε άγχος και ανασφάλεια.
- Δεν διακόπτουμε ποτέ ένα παιδί με τραυλισμό την ώρα που μιλάει και δεν το πιέζουμε να ολοκληρώσει την πρότασή του. Του δίνουμε χρόνο και δεν το πιέζουμε.
- Δεν διακόπτουμε ποτέ το παιδί που τραυλίζει για να ολοκληρώσουμε εμείς την πρόταση ή την λέξη που έχει ξεκινήσει.
- Δεν δείχνουμε στο παιδί αγωνία ή δυσαρέσκεια για τον τρόπο που μιλάει και πάντα το ακούμε με προσοχή και υπομονή.
Όλες οι σύγχρονες έρευνες συγκλίνουν στο ότι ο τραυλισμός oφείλεται σε μία νευρολογική δυσλειτουργία. Επιπλέον, υπάρχει κληρονομικό υπόβαθρο της διαταραχής –σε βαθμό που δεν έχει καθοριστεί ακόμη με ακρίβεια- εφόσον συχνά συνυπάρχουν άτομα με ιστορικό τραυλισμού στον ευρύτερο οικογενειακό κύκλο του παιδιού. Η πιο ολοκληρωμένη ίσως από τις πολλές θεωρίες που επιχειρούν να τεκμηριώσουν το αίνιγμα του τι προκαλεί τον τραυλισμό υποστηρίζει ότι «η αποκλίνουσα νευρολογική οργάνωση του μηχανισμού ομιλίας, συνδυαζόμενη με την ευάλωτη ψυχοσύνθεση του παιδιού, αλληλεπιδρούν με αναπτυξιακούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες για να πυροδοτήσουν την εμφάνιση της διαταραχής».
Ηλικίες υψηλού κινδύνου
Ο αναπτυξιακός τραυλισμός αποτελεί μία διαταραχή της παιδικής ηλικίας που εμφανίζεται στα πρώτα χρόνια της ανθρώπινης ανάπτυξης. Συνηθέστερη περίοδος εμφάνισης είναι το διάστημα 2-6 ετών.
Στα αγόρια πιο συχνά από τα κορίτσια
Ο τραυλισμός είναι πολύ συχνότερος στα αγόρια και το ποσοστό μεγαλώνει, όσο μεγαλώνει η ηλικία εμφάνισης του.
Πότε θα του περάσει;
Οι έρευνες ποικίλλουν, αλλά ένα υψηλό ποσοστό παιδιών που θα εμφανίσουν έντονα τραυλικά συμπτώματα στην παιδική ηλικία, τελικά θα το ξεπεράσουν μέσα σε δύο έτη χωρίς θεραπευτική παρέμβαση, ενώ ένα άλλο -επίσης μεγάλο- ποσοστό δεν θα καταφέρουν να ξεπεράσουν τις δυσκολιες τους.
Τι πρέπει να κάνουμε;
Κρίνεται απαραίτητο κάθε παιδί που εμφανίζει επίμονα τραυλικά συμπτώματα με διάρκεια άνω των 3 μηνών, να αξιολογηθεί από Λογοθεραπευτή όσο νωρίτερα γίνεται, ώστε να διαγνωστεί έγκαιρα η φύση και η έκταση των τραυλικών συμπτωμάτων. Η αξιολόγηση γίνεται με τη λήψη λεπτομερούς ιστορικού του παιδιού, τη λήψη επαρκών δειγμάτων ομιλίας του παιδιού σε διαφορετικά επικοινωνιακά περιβάλλοντα και την ανάλυση όλων των πληροφοριών από Λογοθεραπευτή. Η παρουσία τραυλικών συμπτωμάτων δεν προυποθέτει απαραίτητα την παρουσία τραυλικής διαταραχής. Επομένως προτού αναφέρουμε τη λέξη "τραυλισμός" καλό θα είναι να έχουμε συμβουλευτεί κάποιον ειδικό για την διάγνωση ή όχι της πάθησης.
Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς το παιδί που τραυλίζει;
- Μιλάμε στο παιδί αργά, ώστε με αυτό τον τρόπο να του δείξουμε ότι δεν χρειάζεται να μιλά ούτε το ίδιο γρήγορα.
- Δεν λέμε στο παιδί πώς να μιλήσει. Προσπαθούμε να του δώσουμε το παράδειγμα έμμεσα, χωρίς άμεσες προτροπές και υποδείξεις.
- Δεν σχολιάζουμε ποτέ και με κανέναν τρόπο, την ομιλία του παιδιού μας.
- Όταν συζητάμε με το παιδί μας, κάνουμε μικρά διαλείμματα-παύσεις ανάμεσα στα λεγόμενά μας για να του δώσουμε την ευκαιρία να πει αυτό που θέλει.
- Αποφεύγουμε τις πολύπλοκες λέξεις, φράσεις και προτάσεις και φροντίζουμε ο λόγος μας να είναι συμβατός με την ικανότητα κατανόησης και έκφρασης του παιδιού μας.
- Δεν του θέτουμε συνεχείς ερωτήσεις.
- Επαναλαμβάνουμε αυτά που είπε το παιδί μιλώντας με κανονική ροή και με σωστές παύσεις. Έτσι, δείχνουμε στο παιδί τον σωστό τρόπο ομιλίας χωρίς να του προκαλούμε άγχος και ανασφάλεια.
- Δεν διακόπτουμε ποτέ ένα παιδί με τραυλισμό την ώρα που μιλάει και δεν το πιέζουμε να ολοκληρώσει την πρότασή του. Του δίνουμε χρόνο και δεν το πιέζουμε.
- Δεν διακόπτουμε ποτέ το παιδί που τραυλίζει για να ολοκληρώσουμε εμείς την πρόταση ή την λέξη που έχει ξεκινήσει.
- Δεν δείχνουμε στο παιδί αγωνία ή δυσαρέσκεια για τον τρόπο που μιλάει και πάντα το ακούμε με προσοχή και υπομονή.
ΠΗΓΗ babyspace.gr