Ο Υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Ρόβλιας, στην απάντησή του σε ερώτηση που είχε καταθέσει η βουλευτής ΠΑΣΟΚ κ. Νάντια Γιαννακοπούλου στις 05/01/11, σχετικά με την τιμή – ρεκόρ των καυσίμων στη χώρα μας, ζητώντας από την κυβέρνηση να προβεί σε άμεσες ενέργειες και να αξιοποιήσει τα περιθώρια παρέμβασής της στην αγορά καυσίμων, επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι θα προχωρήσει άμεσα στην άσκηση ολοκληρωμένης πολιτικής στην αγορά καυσίμων και κυρίως στην εποπτεία των χονδρικών τιμών πώλησης.
Συγκεκριμένα, ο Υφυπουργός πληροφόρησε την κ. Γιαννακοπούλου ότι «προωθείται μνημόνιο συνεργασίας με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας για την επεξεργασία των δεδομένων που θα παίρνουμε από τα διυλιστήρια και τις εταιρίες εμπορίας ώστε να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα για τη διαμόρφωση των τιμών σε όλα τα στάδια διακίνησης». Εν συνεχεία, γίνεται σαφές ότι στη διαμόρφωση της τελικής διυλιστηριακής τιμής λαμβάνεται υπόψη η τιμή του τελικού προϊόντος σε λιμάνι της Μεσογείου, ενώ σημαντικός παράγοντας είναι και η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου. Η εγχώρια διυλιστηριακή αγορά περιλαμβάνει δύο εταιρίες διύλισης (ΕΛΠΕ – ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ) με τέσσερις εγκαταστάσεις και η αγορά των εταιριών διύλισης είναι μια ελεύθερη αγορά που χαρακτηρίζεται από την ανάγκη επενδύσεων σε υψηλού κόστους υλικοτεχνικές υποδομές. Ως εκ τούτου, στην αγορά διύλισης πετρελαιοειδών καταγράφονται υψηλά εμπόδια εισόδου κυρίως λόγω της ύπαρξης σημαντικού μη ανακτήσιμου κόστους. Οι εταιρίες εμπορίας είναι ελεύθερες να εισάγουν προϊόντα πετρελαίου εφόσον κρίνουν ότι τους συμφέρει και διαθέτουν τους απαραίτητους αποθηκευτικούς χώρους, παρόλο που στην Ελλάδα μόνο το 5% (περίπου) των πετρελαιοειδών προϊόντων εισάγονται και μάλιστα περιστασιακά.
Επιπλέον, ο κ. Ρόβλιας ανακοινώνει ότι η κυβέρνηση προβαίνει σε πρόσθετες ενέργειες για την ενημέρωση του καταναλωτή, όπως:
α) Ο σχεδιασμός για εγκατάσταση ειδικών ηλεκτρονικών πινάκων σε κλειστούς αυτοκινητοδρόμους για την ενημέρωση των οδηγών για τη φθηνότερη λιανική τιμή πώλησης των υγρών καυσίμων.
β) η ανάρτηση των τιμών σε φωτεινές επιγραφές για τις τιμές της αμόλυβδης στα πρατήρια καυσίμων που ακολουθούν σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο.
γ) η ενημέρωση των οδηγών για τη φθηνότερη λιανική τιμή πώλησης των υγρών καυσίμων στο Δήμο τους μέσω των φωτεινών επιγραφών των Δήμων.
Καταλήγοντας, στην απάντησή του, ο Υφυπουργός κ. Ρόβλιας αναφέρεται στην επιβολή πλαφόν δύο φορές (Μάρτιος 2010, Σεπτέμβριος 2010) από τη σημερινή κυβέρνηση, από την ημερομηνία ανάληψης των καθηκόντων της, προκειμένου να αντιμετωπίσει φαινόμενα μη υγιούς ανταγωνισμού στη λιανική αγορά των καυσίμων επιτυγχάνοντας εν τέλει την προστασία του καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, ο Υφυπουργός πληροφόρησε την κ. Γιαννακοπούλου ότι «προωθείται μνημόνιο συνεργασίας με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας για την επεξεργασία των δεδομένων που θα παίρνουμε από τα διυλιστήρια και τις εταιρίες εμπορίας ώστε να εξάγουμε χρήσιμα συμπεράσματα για τη διαμόρφωση των τιμών σε όλα τα στάδια διακίνησης». Εν συνεχεία, γίνεται σαφές ότι στη διαμόρφωση της τελικής διυλιστηριακής τιμής λαμβάνεται υπόψη η τιμή του τελικού προϊόντος σε λιμάνι της Μεσογείου, ενώ σημαντικός παράγοντας είναι και η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου. Η εγχώρια διυλιστηριακή αγορά περιλαμβάνει δύο εταιρίες διύλισης (ΕΛΠΕ – ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ) με τέσσερις εγκαταστάσεις και η αγορά των εταιριών διύλισης είναι μια ελεύθερη αγορά που χαρακτηρίζεται από την ανάγκη επενδύσεων σε υψηλού κόστους υλικοτεχνικές υποδομές. Ως εκ τούτου, στην αγορά διύλισης πετρελαιοειδών καταγράφονται υψηλά εμπόδια εισόδου κυρίως λόγω της ύπαρξης σημαντικού μη ανακτήσιμου κόστους. Οι εταιρίες εμπορίας είναι ελεύθερες να εισάγουν προϊόντα πετρελαίου εφόσον κρίνουν ότι τους συμφέρει και διαθέτουν τους απαραίτητους αποθηκευτικούς χώρους, παρόλο που στην Ελλάδα μόνο το 5% (περίπου) των πετρελαιοειδών προϊόντων εισάγονται και μάλιστα περιστασιακά.
Επιπλέον, ο κ. Ρόβλιας ανακοινώνει ότι η κυβέρνηση προβαίνει σε πρόσθετες ενέργειες για την ενημέρωση του καταναλωτή, όπως:
α) Ο σχεδιασμός για εγκατάσταση ειδικών ηλεκτρονικών πινάκων σε κλειστούς αυτοκινητοδρόμους για την ενημέρωση των οδηγών για τη φθηνότερη λιανική τιμή πώλησης των υγρών καυσίμων.
β) η ανάρτηση των τιμών σε φωτεινές επιγραφές για τις τιμές της αμόλυβδης στα πρατήρια καυσίμων που ακολουθούν σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο.
γ) η ενημέρωση των οδηγών για τη φθηνότερη λιανική τιμή πώλησης των υγρών καυσίμων στο Δήμο τους μέσω των φωτεινών επιγραφών των Δήμων.
Καταλήγοντας, στην απάντησή του, ο Υφυπουργός κ. Ρόβλιας αναφέρεται στην επιβολή πλαφόν δύο φορές (Μάρτιος 2010, Σεπτέμβριος 2010) από τη σημερινή κυβέρνηση, από την ημερομηνία ανάληψης των καθηκόντων της, προκειμένου να αντιμετωπίσει φαινόμενα μη υγιούς ανταγωνισμού στη λιανική αγορά των καυσίμων επιτυγχάνοντας εν τέλει την προστασία του καταναλωτή.