Ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρης Κουσελάς, στην τοποθέτησή του κατά τη συζήτηση επί της αρχής, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών υποθέσεων της Βουλής, του σ.ν. «Ρυθμίσεις για την Ανάπτυξη και τη Δημοσιονομική εξυγίανση-Θέματα αρμοδιότητας Υπουργείων Οικονομικών, Πολιτισμού και Τουρισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης», αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στα εξής:
«Κάποιοι επιβεβαιώνουν ακόμη μια φορά ότι έχουν πάρει οριστικό διαζύγιο με την υπευθυνότητα απέναντι στη χώρα και στους πολίτες, που είναι θύματα της δικής τους πολιτικής. Φλερτάρουν με όποιον δηλώσει αδικημένος, όμως η παράταξη η οποία σήμερα παριστάνει τον τιμητή, είναι η ίδια που με τις πελατειακές και τις φαύλες πολιτικές της, όλο το τελευταίο διάστημα, διόγκωσε τα ελλείμματα και συνακόλουθα το χρέος. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι όλο το Πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, αντιστοιχεί στα ελλείμματα που δημιούργησε η Ν.Δ. μονάχα τα δύο τελευταία χρόνια.
Το Πρόγραμμα Στήριξης δεν ήταν πανάκεια, ούτε όμως και η αιτία κάθε κακού που συμβαίνει σήμερα στη χώρα, ως αποτέλεσμα της κρίσης, η οποία σε σημαντικό βαθμό προκλήθηκε και διογκώθηκε από τις πολιτικές της Ν.Δ. Παράλληλα, φέρει τη σφραγίδα των συντηρητικών και νεοφιλελεύθερων ηγεσιών της Ε.Ε., με τις οποίες η Ν.Δ είναι στο ίδιο κόμμα, στο Λαϊκό Κόμμα.»
Αυτό που εμείς καταλογίζαμε στους ευρωπαίους εταίρους μας, θα μπορούσαν και εκείνοι, από την πλευρά τους, να μας το χρεώσουν. Δηλαδή να μας χρεώσουν την αδυναμία ουσιαστικής συνεννόησης ακόμα και υπό τις σημερινές και κρίσιμες συνθήκες. Συνεννόησης, την οποία οι μικροκομματικοί υπολογισμοί της ηγεσίας της Ν.Δ. εμποδίζουν, δυστυχώς, να γίνει πράξη.»
Πολλά από αυτά που συζητάμε εδω σήμερα, θα έπρεπε να είχαν γίνει «χθες» -και όταν λέω χθες, εννοώ αρκετά χρόνια πριν. Για παράδειγμα, οι διατάξεις για τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα και την απλοποίηση των διαδικασιών για τις τουριστικές επενδύσεις. Το ίδιο και οι ρυθμίσεις της αγοράς των τεχνικών, ψυχαγωγικών, αλλά και των τυχερών παιχνιδιών.»
Η προσθήκη του θεσμού των σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων στην τουριστική μας νομοθεσία, σε συνδυασμό και με τις περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ), με συγκεκριμένες, βέβαια, προδιαγραφές και προϋποθέσεις, θα έχει ως αποτέλεσμα την προσέλκυση σημαντικών επενδύσεων, που θα τονώσουν τον τουρισμό ποιότητας που επιζητούμε, τον κατασκευαστικό κλάδο, την αγορά, την απασχόληση, και την περιφερειακή ανάπτυξη. Στη Μεσσηνία, με την ΠΟΤΑ δημιουργήθηκαν πάνω από 1.500 θέσεις απασχόλησης, στηρίχθηκαν τα τοπικά προϊόντα ποιότητας, η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή και κουζίνα, η οποία σήμερα προβάλλεται διεθνώς. Η Μεσσηνία αναδεικνύεται ως τόπος τουριστικού προορισμού, που αξίζει κάποιος να επισκεφθεί και να περάσει ευχάριστα τις διακοπές του. Και δεν υπάρχει μόνο η ζήτηση των πολύ πλουσίων για πολυτελείς κατοικίες. Υπάρχει και η ζήτηση, από εύπορα μεσαία στρώματα, κατοικιών για μετά τη συνταξιοδότηση. Μια ζήτηση που δεν είναι αμελητέα. Αυτά, βέβαια δεν σημαίνουν πως δεν πρέπει να λάβουμε υπόψη τις θετικές και τις αρνητικές εμπειρίες άλλων χωρών, όπως της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, ειδικά στο θέμα των περιβαλλοντικών προδιαγραφών και των κινδύνων τουριστικού και παραθεριστικού κορεσμού.
Στα φορολογικά, οι ρυθμίσεις που περιέχονται στο σ.ν. βασικά αποβλέπουν στην τόνωση των εσόδων, στα οποία έχουν προκαλέσει μεγάλο πρόβλημα η ύφεση στην αγορά και οι περιοριστικές πολιτικές. Οι ρυθμίσεις αυτές αποβλέπουν στο να δημιουργήσουν ένα «μαξιλάρι», που ίσως επιτρέψει, στο προσεχές διάστημα, την αναμόρφωση κάποιων μέτρων του Μεσοπρόθεσμου, που έχουν χαρακτηρισθεί και άδικα και δυσλειτουργικά.
Δεν τίθεται θέμα «νέας περαίωσης», αλλά ένταξης στην περαίωση του ν. 3888/2010 όσων δεν μπόρεσαν να ενταχθούν και όσων είχαν αποκλειστεί από αυτήν. ‘Ολοι αυτοί είχε προγραμματισθεί να ελεγχθούν με κριτήρια κινδύνου, στο πλαίσιο γρήγορων διαδικασιών και υπήρχαν ήδη και οι σχετικές εγκύκλιοι. Κρίθηκε ωστόσο σκόπιμο το βάρος των μηχανισμών να πέσει κυρίως στα ληξιπρόθεσμα χρέη,ι ιδιαίτερα στους μεγαλοοφειλέτες. ‘Ηδη γνωστοποιήθηκε ότι 10.000 φορολογούμενοι οφείλουν 37 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 4 δισ. τα οφείλουν 890.000 φορολογούμενοι, εκ των οποίων οι 720.000 οφείλουν μέχρι 3000 €. Θα ήταν, λοιπόν, πολύ χρήσιμο να ξέρει ο ελληνικός λαός ποιοι είναι αυτοί οι 10.000 «μεγαλομπαταχτσήδες», από τους οποίους οι 4.000 περίπου χρωστούν πάνω από 1 εκατ. και για διάστημα μεγαλύτερο του ενός έτους. Να ξέρει ποιοι πραγματικά του στερούν σήμερα διαθέσιμο εισόδημα και συντάξεις, αναγκάζοντας τους συνεπείς φορολογούμενους να πληρώνουν εδώ και χρόνια πολύ περισσότερες και μεγαλύτερες φορολογικές επιβαρύνσεις, να πληρώνουν δηλαδή ένα λογαριασμό που δεν τους ανήκει. Πιστεύω ότι η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών θα πρέπει να προχωρήσει στην υλοποίηση της σχετικής διάταξης, για την ενημέρωση της ελληνικής κοινωνίας, κάτι για το οποίο έχουμε δεσμευτεί.
Είναι, επίσης, ιδιαίτερα θετικό ότι εκδόθηκε από τον νέο Υπουργό η Υπουργική Απόφαση που ήδη είχε προετοιμαστεί, ώστε να επικεντρωθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί στην αξιοποίηση της άρσης του τραπεζικού απορρήτου, έναντι του Υπουργείου Οικονομικών, για όλους εκείνους τους «πατριώτες» που είχαν πρόσφατα τη δυνατότητα να βγάλουν τις καταθέσεις τους στο εξωτερικό.»
«Κάποιοι επιβεβαιώνουν ακόμη μια φορά ότι έχουν πάρει οριστικό διαζύγιο με την υπευθυνότητα απέναντι στη χώρα και στους πολίτες, που είναι θύματα της δικής τους πολιτικής. Φλερτάρουν με όποιον δηλώσει αδικημένος, όμως η παράταξη η οποία σήμερα παριστάνει τον τιμητή, είναι η ίδια που με τις πελατειακές και τις φαύλες πολιτικές της, όλο το τελευταίο διάστημα, διόγκωσε τα ελλείμματα και συνακόλουθα το χρέος. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι όλο το Πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, αντιστοιχεί στα ελλείμματα που δημιούργησε η Ν.Δ. μονάχα τα δύο τελευταία χρόνια.
Το Πρόγραμμα Στήριξης δεν ήταν πανάκεια, ούτε όμως και η αιτία κάθε κακού που συμβαίνει σήμερα στη χώρα, ως αποτέλεσμα της κρίσης, η οποία σε σημαντικό βαθμό προκλήθηκε και διογκώθηκε από τις πολιτικές της Ν.Δ. Παράλληλα, φέρει τη σφραγίδα των συντηρητικών και νεοφιλελεύθερων ηγεσιών της Ε.Ε., με τις οποίες η Ν.Δ είναι στο ίδιο κόμμα, στο Λαϊκό Κόμμα.»
Αυτό που εμείς καταλογίζαμε στους ευρωπαίους εταίρους μας, θα μπορούσαν και εκείνοι, από την πλευρά τους, να μας το χρεώσουν. Δηλαδή να μας χρεώσουν την αδυναμία ουσιαστικής συνεννόησης ακόμα και υπό τις σημερινές και κρίσιμες συνθήκες. Συνεννόησης, την οποία οι μικροκομματικοί υπολογισμοί της ηγεσίας της Ν.Δ. εμποδίζουν, δυστυχώς, να γίνει πράξη.»
Πολλά από αυτά που συζητάμε εδω σήμερα, θα έπρεπε να είχαν γίνει «χθες» -και όταν λέω χθες, εννοώ αρκετά χρόνια πριν. Για παράδειγμα, οι διατάξεις για τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα και την απλοποίηση των διαδικασιών για τις τουριστικές επενδύσεις. Το ίδιο και οι ρυθμίσεις της αγοράς των τεχνικών, ψυχαγωγικών, αλλά και των τυχερών παιχνιδιών.»
Η προσθήκη του θεσμού των σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων στην τουριστική μας νομοθεσία, σε συνδυασμό και με τις περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ), με συγκεκριμένες, βέβαια, προδιαγραφές και προϋποθέσεις, θα έχει ως αποτέλεσμα την προσέλκυση σημαντικών επενδύσεων, που θα τονώσουν τον τουρισμό ποιότητας που επιζητούμε, τον κατασκευαστικό κλάδο, την αγορά, την απασχόληση, και την περιφερειακή ανάπτυξη. Στη Μεσσηνία, με την ΠΟΤΑ δημιουργήθηκαν πάνω από 1.500 θέσεις απασχόλησης, στηρίχθηκαν τα τοπικά προϊόντα ποιότητας, η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή και κουζίνα, η οποία σήμερα προβάλλεται διεθνώς. Η Μεσσηνία αναδεικνύεται ως τόπος τουριστικού προορισμού, που αξίζει κάποιος να επισκεφθεί και να περάσει ευχάριστα τις διακοπές του. Και δεν υπάρχει μόνο η ζήτηση των πολύ πλουσίων για πολυτελείς κατοικίες. Υπάρχει και η ζήτηση, από εύπορα μεσαία στρώματα, κατοικιών για μετά τη συνταξιοδότηση. Μια ζήτηση που δεν είναι αμελητέα. Αυτά, βέβαια δεν σημαίνουν πως δεν πρέπει να λάβουμε υπόψη τις θετικές και τις αρνητικές εμπειρίες άλλων χωρών, όπως της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, ειδικά στο θέμα των περιβαλλοντικών προδιαγραφών και των κινδύνων τουριστικού και παραθεριστικού κορεσμού.
Στα φορολογικά, οι ρυθμίσεις που περιέχονται στο σ.ν. βασικά αποβλέπουν στην τόνωση των εσόδων, στα οποία έχουν προκαλέσει μεγάλο πρόβλημα η ύφεση στην αγορά και οι περιοριστικές πολιτικές. Οι ρυθμίσεις αυτές αποβλέπουν στο να δημιουργήσουν ένα «μαξιλάρι», που ίσως επιτρέψει, στο προσεχές διάστημα, την αναμόρφωση κάποιων μέτρων του Μεσοπρόθεσμου, που έχουν χαρακτηρισθεί και άδικα και δυσλειτουργικά.
Δεν τίθεται θέμα «νέας περαίωσης», αλλά ένταξης στην περαίωση του ν. 3888/2010 όσων δεν μπόρεσαν να ενταχθούν και όσων είχαν αποκλειστεί από αυτήν. ‘Ολοι αυτοί είχε προγραμματισθεί να ελεγχθούν με κριτήρια κινδύνου, στο πλαίσιο γρήγορων διαδικασιών και υπήρχαν ήδη και οι σχετικές εγκύκλιοι. Κρίθηκε ωστόσο σκόπιμο το βάρος των μηχανισμών να πέσει κυρίως στα ληξιπρόθεσμα χρέη,ι ιδιαίτερα στους μεγαλοοφειλέτες. ‘Ηδη γνωστοποιήθηκε ότι 10.000 φορολογούμενοι οφείλουν 37 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 4 δισ. τα οφείλουν 890.000 φορολογούμενοι, εκ των οποίων οι 720.000 οφείλουν μέχρι 3000 €. Θα ήταν, λοιπόν, πολύ χρήσιμο να ξέρει ο ελληνικός λαός ποιοι είναι αυτοί οι 10.000 «μεγαλομπαταχτσήδες», από τους οποίους οι 4.000 περίπου χρωστούν πάνω από 1 εκατ. και για διάστημα μεγαλύτερο του ενός έτους. Να ξέρει ποιοι πραγματικά του στερούν σήμερα διαθέσιμο εισόδημα και συντάξεις, αναγκάζοντας τους συνεπείς φορολογούμενους να πληρώνουν εδώ και χρόνια πολύ περισσότερες και μεγαλύτερες φορολογικές επιβαρύνσεις, να πληρώνουν δηλαδή ένα λογαριασμό που δεν τους ανήκει. Πιστεύω ότι η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών θα πρέπει να προχωρήσει στην υλοποίηση της σχετικής διάταξης, για την ενημέρωση της ελληνικής κοινωνίας, κάτι για το οποίο έχουμε δεσμευτεί.
Είναι, επίσης, ιδιαίτερα θετικό ότι εκδόθηκε από τον νέο Υπουργό η Υπουργική Απόφαση που ήδη είχε προετοιμαστεί, ώστε να επικεντρωθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί στην αξιοποίηση της άρσης του τραπεζικού απορρήτου, έναντι του Υπουργείου Οικονομικών, για όλους εκείνους τους «πατριώτες» που είχαν πρόσφατα τη δυνατότητα να βγάλουν τις καταθέσεις τους στο εξωτερικό.»