Με έκπληξη διάβασα και άκουσα τον πρώην Γ.Γ. Υποδομών κ. Γιώργο Δέδε,
στα τοπικά μέσα της Μεσσηνίας να αραδιάζει σωρεία ανακριβειών και
ψεμάτων για το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος, είτε από πλήρη άγνοια, είτε
από σκοπιμότητα. Υποστήριξε ότι η προς διαβούλευση Μ.Π.Ε. είναι άρτια
και πλήρης. Προφανώς έχει πλήρη άγνοια του περιεχομένου της μελέτης ή
δεν τον βοηθούν οι τεχνικές του γνώσεις να κατανοήσει ότι είναι
ελλιπέστατη και παραπλανητική. Το ίδιο το Υπουργείο εξάλλου,
επιβεβαιώνει ότι η Μ.Π.Ε. βασίζεται στον προτεινόμενο σχεδιασμό, άρα δεν
υπάρχει το σύνολο των απαιτούμενων οριστικών μελετών.
Μόνο μια ερώτηση θα του κάνω ως πολιτικός μηχανικός, που είναι: αν η κείμενη νομοθεσία επιτρέπει σε δρόμο χαρακτηρισμένο κατηγορίας ΑII να υπάρχει λωρίδα πολλαπλών χρήσεων για άμεση σύνδεση των παρόδιων ιδιοκτησιών; Του επισημαίνω, δε, ότι αυτές οι μελέτες έχουν γίνει από το 2017, όταν ο ίδιος ήταν Γ.Γ. στο Υπουργείο Υποδομών. Σε κάθε περίπτωση τον προσκαλώ σε οποιοδήποτε δημόσιο βήμα, για να αντιπαρατεθούμε επί των τεχνικών ζητημάτων της Μ.Π.Ε., αφού και ο ίδιος είναι μηχανικός. Άλλωστε το γεγονός ότι, όπως είπε και ο ίδιος, «δε θα μπορούσα να είμαι μηχανικός με αυτά που ισχυρίζομαι», κάνει μια τέτοια δημόσια αντιπαράθεση τόσο εύκολη υπόθεση για εκείνον, που προφανώς δε θα την αρνηθεί.
Ας πάμε όμως στην ουσία της υπόθεσης, στο «ζουμί» της.
Τον Δεκέμβριο του 2015, ο κ. Σπίρτζης ως Υπουργός Υποδομών προχώρησε σε επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με τον Μορέα βάσει της οποίας ο Μορέας θα έπαιρνε κάποια εκατοντάδες εκατομμύρια και ανταποδοτικά όφειλε να παραδώσει ως δωρεά προς το δημόσιο τις οριστικές μελέτες: α) Καλαμάτα-Ριζόμυλος (Λύση αναβάθμισης Εθνικής Οδού με τις απαιτούμενες παρακάμψεις), β) Ριζόμυλος-Σουληνάρι-Πύλος-Παράκαμψη Πύλου-Μεθώνη και γ) Καλό Νερό-Τσακώνα (Σύνδεση με Α/Κ Κυπαρισσίας), εκτιμώμενου κόστους 10 εκ. € (ΑΔΑ ΩΔΙΦ4653ΟΞ–724 Συν. 1). Το σύνολο των οριστικών μελετών καθώς και η εκπόνηση των κτηματολογίων για την κήρυξη των απαλλοτριώσεων, όπως σαφώς ορίζεται στην ως άνω Απόφαση αλλά και στην Απόφαση ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ/Β/Φ21/7321 (ΦΕΚ Β’ 4850/31.10.2018) έπρεπε να παραδοθούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016. Ο κ. Δέδες, ως Γ.Γ. Υποδομών που ήταν, προφανώς το γνωρίζει και επομένως πρέπει να πάψει να ψεύδεται ότι έπρεπε να υπήρχαν μόνο προμελέτες. Θέλω να τονίσω ότι ο κ. Σπίρτζης δεν είχε φέρει ποτέ τα σχετικά συνοδευτικά παραρτήματα της σύμβασης στη Βουλή (συμφωνίες απαιτήσεων και μνημόνιο υποχρεώσεων) – τα οποία με Ερώτηση μου, που επισυνάπτω (Συν. 2), ζήτησα ήδη να προσκομισθούν – σε αντίθεση με τον κ. Χρυσοχοΐδη, ως Υπουργό Υποδομών της κυβέρνησης Σαμαρά το 2013, ο οποίος στην αντίστοιχη περίπτωση είχε φέρει το σύνολο των εγγράφων στη Βουλή και όλα είχαν γίνει με διαφάνεια.
Οι εν λόγω μελέτες όχι μόνο δεν παραδόθηκαν ποτέ από τον Μορέα, αλλά επιπρόσθετα ο κ. Σπίρτζης και ο κ. Δέδες δεν κατήγγειλαν ποτέ αυτή την παραβίαση της σύμβασης από τον Μορέα ως όφειλαν. Μάλιστα, προεκλογικά προκήρυξαν ένα ΣΔΙΤ (με αριθμό 19PROC004969314 2019-05-17, Συν. 3), βάσει του οποίου οι συμμετέχουσες εταιρείες όφειλαν στη Β’ φάση του διαγωνισμού να ολοκληρώσουν τις μελέτες (σελ. 18-19, Συν.4), αυτές που όφειλε να είχε ολοκληρώσει ο Μορέας. Ψευδώς ανέφερε ο κ. Δέδες ότι η Β’ φάση του ΣΔΙΤ περιλαμβάνει μόνο ανταγωνιστικό διάλογο επί της οικονομικής προσφοράς. Πρώτα περιλαμβάνει, όπως αναφέρει το ίδιο το ΣΔΙΤ, και σας παραπέμπω στα αντίστοιχα άρθρα του, ανταγωνιστικό διάλογο για την ολοκλήρωση των οριστικών μελετών. Άραγε ο κ. Δέδες, ως Γ.Γ. Υποδομών, ήξερε που έβαζε την υπογραφή του ή σκοπίμως αποκρύπτει την αλήθεια για να καλύψει αμαρτωλές συμβάσεις, που όφειλε να τις είχε καταγγείλει;
Επιπρόσθετα, το επιχείρημα του κ. Δέδε ότι δεν υπάρχει χρηματοδότηση για την πλήρως ολοκληρωμένη παραλιακή χάραξη είναι τουλάχιστον αίολο. Τον προκαλώ να δώσει στη δημοσιότητα δώσει την επιστολή της ΕΤΕπ, με την οποία απορρίπτεται η χρηματοδότηση της παραλιακής χάραξης και εξηγούνται οι λόγοι της απόρριψης, αν βέβαια υπάρχει τέτοια επιστολή. Θέλω εδώ να τονίσω ότι ο ίδιος ο κ. Δέδες είχε υπογράψει την τελική αποπληρωμή του μελετητή της παραλιακής χάραξης, με έγγραφο που έχω δώσει στην δημοσιότητα σε προηγούμενη μου επιστολή. Βάσει της τότε σύμβασης, η τελική αποπληρωμή θα γινόταν μόνο αν ο μελετητής είχε παραδώσει το σύνολο των οριστικών μελετών της παραλιακής χάραξης, όπως και έγινε. Επίσης, του υπενθυμίζω ότι ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης έχει δηλώσει ότι η εγκατάλειψη της παραλιακής χάραξης ήταν πολιτική επιλογή του Υπουργείου. Θυμίζω ότι με Ερώτηση μου προς το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχω λάβει επίσημη απάντηση από την Γ.Γ. ΣΔΙΤ, την οποία έχω ήδη δημοσιοποιήσει από 25/2/20, πως η επιλογή της συγκεκριμένης χάραξης και των όρων του ΣΔΙΤ ήταν αποκλειστικά της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών.
Κλείνοντας, γι’ αυτούς που εμμονικά υιοθετούν την άποψη ότι η μόνη λύση είναι αυτό το ΣΔΙΤ και όποιος έχει άλλη άποψη βάζει σε αμφιβολία την εκτέλεση του έργου, θέλω να τονίσω τα εξής:
Άπαντες οι Μεσσήνιοι θέλουμε να γίνει ένας σωστός, ασφαλής και γρήγορος δρόμος από την Καλαμάτα έως τη Μεθώνη. Αυτή είναι και η βούληση της ΝΔ, η οποία το 2014, επί κυβερνήσεως Σαμαρά υπενθυμίζω ότι είχε εντάξει την κατασκευή του δρόμου στο Π.Δ.Ε. (Ελληνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Αυτοί, όμως, που δεν δέχονται καμία άλλη άποψη παρά μόνο το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ, οφείλουν να βγουν δημόσια και ευθαρσώς να μας εξηγήσουν γιατί επιμένουν αποκλειστικά στη λύση της αναβάθμισης του υφιστάμενου δρόμου, που θα προκαλέσει πολλαπλά προβλήματα στη Μεσσηνία και την οικονομική της ζωή. Να βγουν και να υποστηρίξουν ότι προτιμούν οι συμπολίτες μας να χάσουν τα σπίτια τους, τις επιχειρήσεις τους και τις βιομηχανίες τους επειδή δεν υιοθετούν μια άλλη λύση όπως είναι η παραλιακή χάραξη, η οποία οδεύει και απαλλοτριώνει ΜΟΝΟ γεωργικές εκτάσεις. Υιοθετώντας εμμονικά την άποψη ότι άλλη λύση δεν υπάρχει πέρα από αυτό το ΣΔΙΤ, αποτελούν άλλοθι «ξεπλύματος» αμαρτωλών συμβάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης Τσίπρα – Σπίρτζη – Δέδε. Όπως έχουν πει σε όλους τους τόνους ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής και έχουν ήδη αποδείξει, δεν πρόκειται ποτέ να «ξεπλύνουν» τέτοιες αμαρτωλές συμβάσεις. Όλους θα μας κρίνει για τις θέσεις μας ο Μεσσηνιακός λαός.
Μόνο μια ερώτηση θα του κάνω ως πολιτικός μηχανικός, που είναι: αν η κείμενη νομοθεσία επιτρέπει σε δρόμο χαρακτηρισμένο κατηγορίας ΑII να υπάρχει λωρίδα πολλαπλών χρήσεων για άμεση σύνδεση των παρόδιων ιδιοκτησιών; Του επισημαίνω, δε, ότι αυτές οι μελέτες έχουν γίνει από το 2017, όταν ο ίδιος ήταν Γ.Γ. στο Υπουργείο Υποδομών. Σε κάθε περίπτωση τον προσκαλώ σε οποιοδήποτε δημόσιο βήμα, για να αντιπαρατεθούμε επί των τεχνικών ζητημάτων της Μ.Π.Ε., αφού και ο ίδιος είναι μηχανικός. Άλλωστε το γεγονός ότι, όπως είπε και ο ίδιος, «δε θα μπορούσα να είμαι μηχανικός με αυτά που ισχυρίζομαι», κάνει μια τέτοια δημόσια αντιπαράθεση τόσο εύκολη υπόθεση για εκείνον, που προφανώς δε θα την αρνηθεί.
Ας πάμε όμως στην ουσία της υπόθεσης, στο «ζουμί» της.
Τον Δεκέμβριο του 2015, ο κ. Σπίρτζης ως Υπουργός Υποδομών προχώρησε σε επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με τον Μορέα βάσει της οποίας ο Μορέας θα έπαιρνε κάποια εκατοντάδες εκατομμύρια και ανταποδοτικά όφειλε να παραδώσει ως δωρεά προς το δημόσιο τις οριστικές μελέτες: α) Καλαμάτα-Ριζόμυλος (Λύση αναβάθμισης Εθνικής Οδού με τις απαιτούμενες παρακάμψεις), β) Ριζόμυλος-Σουληνάρι-Πύλος-Παράκαμψη Πύλου-Μεθώνη και γ) Καλό Νερό-Τσακώνα (Σύνδεση με Α/Κ Κυπαρισσίας), εκτιμώμενου κόστους 10 εκ. € (ΑΔΑ ΩΔΙΦ4653ΟΞ–724 Συν. 1). Το σύνολο των οριστικών μελετών καθώς και η εκπόνηση των κτηματολογίων για την κήρυξη των απαλλοτριώσεων, όπως σαφώς ορίζεται στην ως άνω Απόφαση αλλά και στην Απόφαση ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ/Β/Φ21/7321 (ΦΕΚ Β’ 4850/31.10.2018) έπρεπε να παραδοθούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016. Ο κ. Δέδες, ως Γ.Γ. Υποδομών που ήταν, προφανώς το γνωρίζει και επομένως πρέπει να πάψει να ψεύδεται ότι έπρεπε να υπήρχαν μόνο προμελέτες. Θέλω να τονίσω ότι ο κ. Σπίρτζης δεν είχε φέρει ποτέ τα σχετικά συνοδευτικά παραρτήματα της σύμβασης στη Βουλή (συμφωνίες απαιτήσεων και μνημόνιο υποχρεώσεων) – τα οποία με Ερώτηση μου, που επισυνάπτω (Συν. 2), ζήτησα ήδη να προσκομισθούν – σε αντίθεση με τον κ. Χρυσοχοΐδη, ως Υπουργό Υποδομών της κυβέρνησης Σαμαρά το 2013, ο οποίος στην αντίστοιχη περίπτωση είχε φέρει το σύνολο των εγγράφων στη Βουλή και όλα είχαν γίνει με διαφάνεια.
Οι εν λόγω μελέτες όχι μόνο δεν παραδόθηκαν ποτέ από τον Μορέα, αλλά επιπρόσθετα ο κ. Σπίρτζης και ο κ. Δέδες δεν κατήγγειλαν ποτέ αυτή την παραβίαση της σύμβασης από τον Μορέα ως όφειλαν. Μάλιστα, προεκλογικά προκήρυξαν ένα ΣΔΙΤ (με αριθμό 19PROC004969314 2019-05-17, Συν. 3), βάσει του οποίου οι συμμετέχουσες εταιρείες όφειλαν στη Β’ φάση του διαγωνισμού να ολοκληρώσουν τις μελέτες (σελ. 18-19, Συν.4), αυτές που όφειλε να είχε ολοκληρώσει ο Μορέας. Ψευδώς ανέφερε ο κ. Δέδες ότι η Β’ φάση του ΣΔΙΤ περιλαμβάνει μόνο ανταγωνιστικό διάλογο επί της οικονομικής προσφοράς. Πρώτα περιλαμβάνει, όπως αναφέρει το ίδιο το ΣΔΙΤ, και σας παραπέμπω στα αντίστοιχα άρθρα του, ανταγωνιστικό διάλογο για την ολοκλήρωση των οριστικών μελετών. Άραγε ο κ. Δέδες, ως Γ.Γ. Υποδομών, ήξερε που έβαζε την υπογραφή του ή σκοπίμως αποκρύπτει την αλήθεια για να καλύψει αμαρτωλές συμβάσεις, που όφειλε να τις είχε καταγγείλει;
Επιπρόσθετα, το επιχείρημα του κ. Δέδε ότι δεν υπάρχει χρηματοδότηση για την πλήρως ολοκληρωμένη παραλιακή χάραξη είναι τουλάχιστον αίολο. Τον προκαλώ να δώσει στη δημοσιότητα δώσει την επιστολή της ΕΤΕπ, με την οποία απορρίπτεται η χρηματοδότηση της παραλιακής χάραξης και εξηγούνται οι λόγοι της απόρριψης, αν βέβαια υπάρχει τέτοια επιστολή. Θέλω εδώ να τονίσω ότι ο ίδιος ο κ. Δέδες είχε υπογράψει την τελική αποπληρωμή του μελετητή της παραλιακής χάραξης, με έγγραφο που έχω δώσει στην δημοσιότητα σε προηγούμενη μου επιστολή. Βάσει της τότε σύμβασης, η τελική αποπληρωμή θα γινόταν μόνο αν ο μελετητής είχε παραδώσει το σύνολο των οριστικών μελετών της παραλιακής χάραξης, όπως και έγινε. Επίσης, του υπενθυμίζω ότι ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης έχει δηλώσει ότι η εγκατάλειψη της παραλιακής χάραξης ήταν πολιτική επιλογή του Υπουργείου. Θυμίζω ότι με Ερώτηση μου προς το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχω λάβει επίσημη απάντηση από την Γ.Γ. ΣΔΙΤ, την οποία έχω ήδη δημοσιοποιήσει από 25/2/20, πως η επιλογή της συγκεκριμένης χάραξης και των όρων του ΣΔΙΤ ήταν αποκλειστικά της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών.
Κλείνοντας, γι’ αυτούς που εμμονικά υιοθετούν την άποψη ότι η μόνη λύση είναι αυτό το ΣΔΙΤ και όποιος έχει άλλη άποψη βάζει σε αμφιβολία την εκτέλεση του έργου, θέλω να τονίσω τα εξής:
Άπαντες οι Μεσσήνιοι θέλουμε να γίνει ένας σωστός, ασφαλής και γρήγορος δρόμος από την Καλαμάτα έως τη Μεθώνη. Αυτή είναι και η βούληση της ΝΔ, η οποία το 2014, επί κυβερνήσεως Σαμαρά υπενθυμίζω ότι είχε εντάξει την κατασκευή του δρόμου στο Π.Δ.Ε. (Ελληνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Αυτοί, όμως, που δεν δέχονται καμία άλλη άποψη παρά μόνο το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ, οφείλουν να βγουν δημόσια και ευθαρσώς να μας εξηγήσουν γιατί επιμένουν αποκλειστικά στη λύση της αναβάθμισης του υφιστάμενου δρόμου, που θα προκαλέσει πολλαπλά προβλήματα στη Μεσσηνία και την οικονομική της ζωή. Να βγουν και να υποστηρίξουν ότι προτιμούν οι συμπολίτες μας να χάσουν τα σπίτια τους, τις επιχειρήσεις τους και τις βιομηχανίες τους επειδή δεν υιοθετούν μια άλλη λύση όπως είναι η παραλιακή χάραξη, η οποία οδεύει και απαλλοτριώνει ΜΟΝΟ γεωργικές εκτάσεις. Υιοθετώντας εμμονικά την άποψη ότι άλλη λύση δεν υπάρχει πέρα από αυτό το ΣΔΙΤ, αποτελούν άλλοθι «ξεπλύματος» αμαρτωλών συμβάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης Τσίπρα – Σπίρτζη – Δέδε. Όπως έχουν πει σε όλους τους τόνους ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής και έχουν ήδη αποδείξει, δεν πρόκειται ποτέ να «ξεπλύνουν» τέτοιες αμαρτωλές συμβάσεις. Όλους θα μας κρίνει για τις θέσεις μας ο Μεσσηνιακός λαός.