Την Τρίτη 11 του
μηνός Σεπτεμβρίου αρχίζει η νέα σχολική χρονιά, και για τους γονείς, η
έναρξη της σχολικής περιόδου δημιουργεί νέες ευθύνες και ρόλους που θα
τους συνοδεύουν παραδοσιακά.
Με την ευκαιρία αυτή η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) επισημαινει, προς τους γονείς, κάποια θέματα που άπτονται της λειτουργίας του σχολείου, για τα οποία απαιτείται ενεργοποίηση, προγραμματισμός και συμμετοχή των ίδιων, ώστε να έχουν τα παιδιά τους μία καλή και δημιουργική σχολική χρονιά.
Σχολικά είδη
Η αγορά των σχολικών ειδών είναι μία ευκαιρία εκπαίδευσης των παιδιών για το πώς να κινούνται στο λαβύρινθο της αγοράς και πώς να αποφεύγουν τις παγίδες της διαφήμισης και της αχρείαστης κατανάλωσης, γι' αυτό χρειάζεται προγραμματισμός, έρευνα αγοράς και σύγκριση τιμών.
Η αγορά προσφέρει μεγάλη ποικιλία σε σχέδια, ποιότητα και τιμές. Οι γονείς που έχουν μικρά παιδιά, θα ήταν λάθος να τα αφήσουν να κάνουν μόνα τους την επιλογή, είναι πολύ πιθανόν και ακριβά να στοιχίσουν και τις ανάγκες τους να μην καλύψουν. Γι' αυτό λοιπόν:
1. Κάντε ένα κατάλογο με τα είδη που του χρειάζονται
2. Κάντε έρευνα αγοράς και συγκρίνετε τις τιμές και την ποιότητα των ειδών που πρόκειται να αγοράσετε, αν είναι δυνατόν μαζί με το παιδί.
3. Συζητήστε με το παιδί σας και αναζητήστε την πιο σωστή λύση.
4. Αν δεν είναι «πρωτάκια», εξηγήστε τους ότι πολλά από τα περσινά σχολικά είδη (τσάντα, κασετίνα) πρέπει να ξαναχρησιμοποιηθούν, αν είναι σε καλή κατάσταση.
5. Αποτρέψτε τα παιδιά να αγοράζουν είδη με μόνο κριτήριο τη φίρμα (και τη διαφήμιση), ιδιαίτερα όταν η τιμή δεν αντιστοιχεί στην ποιότητα ή στις οικονομικές σας δυνατότητες.
Μετάβαση των μαθητών στο σχολείο
Ένα από τα ζητήματα που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή είναι η ασφαλής μετάβαση και επιστροφή των μαθητών, όλων των ηλικιών, προς και από το σχολείο. Με δεδομένο ότι η κυκλοφοριακή αγωγή είναι ανεπαρκέστατη, αν όχι ανύπαρκτη, ο ρόλος των γονιών είναι καθοριστικός. Γι' αυτό:
1. Στις μικρές ηλικίες, και όχι μόνον στα πρωτάκια, διαλέξτε την πιο ασφαλή διαδρομή, σπίτι - σχολείο - σπίτι, κάντε τη μαζί με το παιδί και πείτε του τι να προσέχει.
2. Φροντίστε να έχετε επαρκή χρόνο στην διάθεσή σας ώστε να γίνεται η διαδρομή με άνεση. Ακόμη όμως και αν πρόκειται να καθυστερήσετε λίγο από τη δουλειά σας ή να μην προλάβει το παιδί την πρώτη ώρα, δεν κάνουμε ποτέ τρέχοντας την διαδρομή. Η βιασύνη μειώνει την προσοχή και φέρνει ατυχήματα.
3. Φροντίστε ώστε η τσάντα και τα ρούχα του παιδιού να έχουν έντονα χρώματα, και όχι αυτά του τσιμέντου και της ασφάλτου, για να διακρίνονται εύκολα από τους οδηγούς, ιδιαίτερα αν επιστρέφει αργά το απόγευμα, που τον χειμώνα σκοτεινιάζει γρήγορα.
4. Για τα μικρά παιδιά φροντίστε να υπάρχει συνοδός κατά την διαδρομή από και προς το σχολείο.
5. Εάν πηγαίνετε το παιδί στο σχολείο με αυτοκίνητο, φροντίστε να κάθεται στο πίσω κάθισμα, να φοράτε όλοι ζώνη, και να τηρείτε πιστά τον Κ.Ο.Κ. Να θυμάστε ότι τα παιδιά αντιγράφουν πολύ πιο εύκολα τις πράξεις από τα λόγια!
6. Πιέστε τους Συλλόγους Γονέων και την Πολιτεία να καθιερώσει, όπου δεν υπάρχει, τον σχολικό τροχονόμο, και να τηρείτε πρώτοι εσείς τις υποδείξεις του.
Σχολικά κυλικεία
Η καλή απόδοση των μαθητών στο σχολείο και η σωστή τους βιολογική ανάπτυξη εξαρτάται μεταξύ άλλων και από την σωστή διατροφή.
Δυστυχώς, παρά το ότι υπάρχει σχετική Υγειονομική Διάταξη*, η οποία προσδιορίζει επακριβώς τι πρέπει να πωλείται από τα σχολικά κυλικεία, βασισμένη στις διατροφικές ανάγκες των παιδιών και στην υγιεινή διατροφή, αυτή παραβιάζεται. Οι σχολικές επιτροπές, υπεύθυνες για την διαχείριση του σχολικού κυλικείου, αποτελούμενες από εκπροσώπους γονέων, εκπαιδευτικών και τοπικής αυτοδιοίκησης, κατόπιν πλειοδοτικού διαγωνισμού, αναθέτουν το κυλικείο στον προσφέροντα την υψηλότερη τιμή, αντιμετωπίζοντας έτσι το κυλικείο ως μια καλή πηγή εσόδων. Ωστόσο, αυτός που αναλαμβάνει το κυλικείο, προκειμένου να ανταποκριθεί στις οικονομικές του υποχρεώσεις, διαθέτει προϊόντα που είναι γνωστά στα παιδιά από τις διαφημίσεις και δημοφιλή, παραβιάζοντας συχνά την σχετική Υγειονομική διάταξη, η οποία επιβάλλει προϊόντα ναι μεν υγιεινά, αλλά άγνωστα και απορριπτέα από τα παιδιά.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ στις προτάσεις της προς το Υπουργείο, όπου μεταξύ άλλων ζητά:
την υιοθέτηση και προβολή της Μεσογειακής Δίαιτας και την αποσύνδεση των κυλικείων ως πηγή εσόδων για την κάλυψη του λειτουργικού κόστους των σχολείων. Κεντρικός άξονας πρέπει να είναι η υγιεινή διατροφή και διαπαιδαγώγηση των παιδιών με την διαμόρφωση σωστών διατροφικών συνηθειών.
Αλλά και οι γονείς μπορούν και επιβάλλεται μέσω των Συλλόγων Γονέων, να ελέγχουν τι προϊόντα πωλούνται από τα κυλικεία, και να πιέσουν την Πολιτεία για εντατικοποίηση των ελέγχων αλλά και για συνολική αντιμετώπιση του θέματος.
Μία καλή κίνηση, πάντως, σύμφωνα με την οργάνωση των καταναλω5ών, ιδιαίτερα για τα παιδιά του δημοτικού, είναι να παίρνουν κολατσιό από το σπίτι, και βέβαια να συζητάμε πάντα με το παιδί τι αγόρασε με το χαρτζιλίκι του, κατευθύνοντάς το στο να κάνει τις σωστές επιλογές.
Με την ευκαιρία αυτή η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) επισημαινει, προς τους γονείς, κάποια θέματα που άπτονται της λειτουργίας του σχολείου, για τα οποία απαιτείται ενεργοποίηση, προγραμματισμός και συμμετοχή των ίδιων, ώστε να έχουν τα παιδιά τους μία καλή και δημιουργική σχολική χρονιά.
Σχολικά είδη
Η αγορά των σχολικών ειδών είναι μία ευκαιρία εκπαίδευσης των παιδιών για το πώς να κινούνται στο λαβύρινθο της αγοράς και πώς να αποφεύγουν τις παγίδες της διαφήμισης και της αχρείαστης κατανάλωσης, γι' αυτό χρειάζεται προγραμματισμός, έρευνα αγοράς και σύγκριση τιμών.
Η αγορά προσφέρει μεγάλη ποικιλία σε σχέδια, ποιότητα και τιμές. Οι γονείς που έχουν μικρά παιδιά, θα ήταν λάθος να τα αφήσουν να κάνουν μόνα τους την επιλογή, είναι πολύ πιθανόν και ακριβά να στοιχίσουν και τις ανάγκες τους να μην καλύψουν. Γι' αυτό λοιπόν:
1. Κάντε ένα κατάλογο με τα είδη που του χρειάζονται
2. Κάντε έρευνα αγοράς και συγκρίνετε τις τιμές και την ποιότητα των ειδών που πρόκειται να αγοράσετε, αν είναι δυνατόν μαζί με το παιδί.
3. Συζητήστε με το παιδί σας και αναζητήστε την πιο σωστή λύση.
4. Αν δεν είναι «πρωτάκια», εξηγήστε τους ότι πολλά από τα περσινά σχολικά είδη (τσάντα, κασετίνα) πρέπει να ξαναχρησιμοποιηθούν, αν είναι σε καλή κατάσταση.
5. Αποτρέψτε τα παιδιά να αγοράζουν είδη με μόνο κριτήριο τη φίρμα (και τη διαφήμιση), ιδιαίτερα όταν η τιμή δεν αντιστοιχεί στην ποιότητα ή στις οικονομικές σας δυνατότητες.
Μετάβαση των μαθητών στο σχολείο
Ένα από τα ζητήματα που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή είναι η ασφαλής μετάβαση και επιστροφή των μαθητών, όλων των ηλικιών, προς και από το σχολείο. Με δεδομένο ότι η κυκλοφοριακή αγωγή είναι ανεπαρκέστατη, αν όχι ανύπαρκτη, ο ρόλος των γονιών είναι καθοριστικός. Γι' αυτό:
1. Στις μικρές ηλικίες, και όχι μόνον στα πρωτάκια, διαλέξτε την πιο ασφαλή διαδρομή, σπίτι - σχολείο - σπίτι, κάντε τη μαζί με το παιδί και πείτε του τι να προσέχει.
2. Φροντίστε να έχετε επαρκή χρόνο στην διάθεσή σας ώστε να γίνεται η διαδρομή με άνεση. Ακόμη όμως και αν πρόκειται να καθυστερήσετε λίγο από τη δουλειά σας ή να μην προλάβει το παιδί την πρώτη ώρα, δεν κάνουμε ποτέ τρέχοντας την διαδρομή. Η βιασύνη μειώνει την προσοχή και φέρνει ατυχήματα.
3. Φροντίστε ώστε η τσάντα και τα ρούχα του παιδιού να έχουν έντονα χρώματα, και όχι αυτά του τσιμέντου και της ασφάλτου, για να διακρίνονται εύκολα από τους οδηγούς, ιδιαίτερα αν επιστρέφει αργά το απόγευμα, που τον χειμώνα σκοτεινιάζει γρήγορα.
4. Για τα μικρά παιδιά φροντίστε να υπάρχει συνοδός κατά την διαδρομή από και προς το σχολείο.
5. Εάν πηγαίνετε το παιδί στο σχολείο με αυτοκίνητο, φροντίστε να κάθεται στο πίσω κάθισμα, να φοράτε όλοι ζώνη, και να τηρείτε πιστά τον Κ.Ο.Κ. Να θυμάστε ότι τα παιδιά αντιγράφουν πολύ πιο εύκολα τις πράξεις από τα λόγια!
6. Πιέστε τους Συλλόγους Γονέων και την Πολιτεία να καθιερώσει, όπου δεν υπάρχει, τον σχολικό τροχονόμο, και να τηρείτε πρώτοι εσείς τις υποδείξεις του.
Σχολικά κυλικεία
Η καλή απόδοση των μαθητών στο σχολείο και η σωστή τους βιολογική ανάπτυξη εξαρτάται μεταξύ άλλων και από την σωστή διατροφή.
Δυστυχώς, παρά το ότι υπάρχει σχετική Υγειονομική Διάταξη*, η οποία προσδιορίζει επακριβώς τι πρέπει να πωλείται από τα σχολικά κυλικεία, βασισμένη στις διατροφικές ανάγκες των παιδιών και στην υγιεινή διατροφή, αυτή παραβιάζεται. Οι σχολικές επιτροπές, υπεύθυνες για την διαχείριση του σχολικού κυλικείου, αποτελούμενες από εκπροσώπους γονέων, εκπαιδευτικών και τοπικής αυτοδιοίκησης, κατόπιν πλειοδοτικού διαγωνισμού, αναθέτουν το κυλικείο στον προσφέροντα την υψηλότερη τιμή, αντιμετωπίζοντας έτσι το κυλικείο ως μια καλή πηγή εσόδων. Ωστόσο, αυτός που αναλαμβάνει το κυλικείο, προκειμένου να ανταποκριθεί στις οικονομικές του υποχρεώσεις, διαθέτει προϊόντα που είναι γνωστά στα παιδιά από τις διαφημίσεις και δημοφιλή, παραβιάζοντας συχνά την σχετική Υγειονομική διάταξη, η οποία επιβάλλει προϊόντα ναι μεν υγιεινά, αλλά άγνωστα και απορριπτέα από τα παιδιά.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ στις προτάσεις της προς το Υπουργείο, όπου μεταξύ άλλων ζητά:
την υιοθέτηση και προβολή της Μεσογειακής Δίαιτας και την αποσύνδεση των κυλικείων ως πηγή εσόδων για την κάλυψη του λειτουργικού κόστους των σχολείων. Κεντρικός άξονας πρέπει να είναι η υγιεινή διατροφή και διαπαιδαγώγηση των παιδιών με την διαμόρφωση σωστών διατροφικών συνηθειών.
Αλλά και οι γονείς μπορούν και επιβάλλεται μέσω των Συλλόγων Γονέων, να ελέγχουν τι προϊόντα πωλούνται από τα κυλικεία, και να πιέσουν την Πολιτεία για εντατικοποίηση των ελέγχων αλλά και για συνολική αντιμετώπιση του θέματος.
Μία καλή κίνηση, πάντως, σύμφωνα με την οργάνωση των καταναλω5ών, ιδιαίτερα για τα παιδιά του δημοτικού, είναι να παίρνουν κολατσιό από το σπίτι, και βέβαια να συζητάμε πάντα με το παιδί τι αγόρασε με το χαρτζιλίκι του, κατευθύνοντάς το στο να κάνει τις σωστές επιλογές.