20.3.12

Ερώτηση Νάντιας για το Σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης του νέου χωροταξικού για τον τουρισμό

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής αλλαγής
«Τροποποιήσεις του νέου χωροταξικού για τον τουρισμό»
Πρόσφατα, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το νέο Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό, με την ακριβή επωνυμία «Σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την έγκριση Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδίου και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό και τη μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων». Ανάμεσα στα βασικά νέα σημεία του, είναι η παροχή κινήτρων για τη δημιουργία μεγάλων τουριστικών εγκαταστάσεων μέσα σε οργανωμένους υποδοχείς και το άνοιγμα περιοχών στις οποίες μέχρι σήμερα περιοριζόταν ή απαγορευόταν η δημιουργία νέων εγκαταστάσεων όπως τα ακατοίκητα νησιά κάτω των 500 στρεμμάτων.
Μεταξύ άλλων, σημαντικές κρίνονται και οι ρυθμίσεις για την αλλαγή της αρτιότητας σε αναπτυσσόμενες περιοχές και συγκεκριμένα α) περιοχές με περιθώρια ανάπτυξης ποιοτικού μαζικού τουρισμού, β) περιοχές με δυνατότητες ανάπτυξης ήπιου - εναλλακτικού τουρισμού και γ) περιοχές μαζικού τουρισμού εντός αναπτυσσόμενων περιοχών. Στις πρώτες επιτρέπονταν μόνο νέες εγκαταστάσεις 3-5 αστέρων, κατά προτεραιότητα εντός σχεδίου, ενώ τώρα προτείνεται να επιτραπούν σύνθετες τουριστικές κατοικίες, νέες εγκαταστάσεις εντός οργανωμένων υποδοχέων και μέχρι τον καθορισμό τους αρτιότητα 20 στρεμμάτων, με μέγιστη πυκνότητα 8-9 κλίνες/στρέμμα. Στις δεύτερες, η αρτιότητα μειώνεται στα 15 στρέμματα και στην τρίτη κατηγορία αυξάνεται η αρτιότητα από τα 8 στα 20 στρέμματα. Παρά την ύπαρξη βελτιώσεων σε σχέση με το ισχύον Ειδικό Πλαίσιο του Τουρισμού, οι παραπάνω ρυθμίσεις, σε πολλές περιπτώσεις, αναμένεται να μειώσουν τις δυνατότητες ανάπτυξης τουριστικής επιχειρηματικής δραστηριότητας καθώς αποκλείουν τις μικρές τουριστικές εγκαταστάσεις, πολλές εκ των οποίων πέραν του ότι είναι ποιοτικές τηρούν και τα κριτήρια της διατήρησης του παραδοσιακού οικιστικού περιβάλλοντος κ.α.
Ωστόσο, στο παρόν σχέδιο Κ.Υ.Α. υπάρχουν και ρυθμίσεις σχετικές με την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας, στο οποίο προκρίνονται οι περιοχές της Θεσσαλονίκης, του Κατάκολου, της Ρόδου, του Βόλου, της Καβάλας, της Κω και της Πάτμου. Σχετικά με το τελευταίο, τα λιμάνια της Καλαμάτας και της Πύλου έχουν παραληφθεί από τα λιμάνια που είναι κατάλληλα για την ανάπτυξη τουρισμού κρουαζιέρας, χωρίς να προκύπτει σαφώς με ποια κριτήρια έχουν επιλεγεί οι περιοχές/λιμάνια προτεραιότητας για κρουαζιέρες. Την ίδια στιγμή, και τα δύο λιμάνια είναι σε θέση να δεχθούν και να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια, ενώ στα αντίστοιχα αστικά κέντρα υπάρχει όλη η αναγκαία αστική υποδομή για περίθαλψη, προμήθειες, συναλλαγές κ.λπ. Μάλιστα, τα δύο αυτά λιμάνια είναι πολύ πιο πιθανό να καθιερωθούν ως σταθμοί κρουαζιέρας, και λόγω της σημασίας και του ενδιαφέροντος των αντίστοιχων αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, αλλά και γιατί βρίσκονται στη «ρότα» των κρουαζιερόπλοιων, που – μετά το Κατάκολο - περιπλέουν την Πελοπόννησο. Παράλληλα, η αναγνωρισιμότητα, την οποία έχει αποκτήσει τα δύο τελευταία χρόνια η Μεσσηνία ως προορισμός θα πληγεί σε σημαντικό βαθμό από τις παραπάνω παραλείψεις, τη στιγμή που επιδιώκεται η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ως ένα σημαντικό κομμάτι του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας. Κατόπιν αυτών,
Ερωτάται ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
1. Προτίθεται η κυβέρνηση να θεσπίσει πρόσθετα κριτήρια αρτιότητας για τουριστικές επενδύσεις που θα υπερβαίνουν τα κριτήρια που έχουν να κάνουν αποκλειστικά με το μέγεθος της έκτασης, όπως κριτήρια διατήρησης του οικιστικού περιβάλλοντος, του φυσικού πλούτου, της πολιτιστικής κληρονομιάς κ.α.;
2. Για ποιο λόγο δεν περιλαμβάνεται κανένα λιμάνι της Μεσσηνίας στις περιοχές/λιμάνια προτεραιότητας που έχουν ενταχθεί στο νέο χωροταξικό για τον τουρισμό, παρόλο που συναντάται αυξημένο ενδιαφέρον για την περιοχή, ως προορισμός τουρισμού κρουαζιέρας;
Η ερωτώσα βουλευτής,
Νάντια Ι. Γιαννακοπούλου

ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΑ ΝΕΑ και ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αρχειοθήκη ιστολογίου