1.12.18

«Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας κάθε χρόνο έχει κάτι καινούργιο»

Διαρκώς ανανεούμενο και με καινούργιες δημιουργικές ιδέες, το 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους υποδέχεται το κοινό του σήμερα Σάββατο 1 Δεκεμβρίου στον Πύργο Ηλείας, έδρα και κέντρο των κύριων εκδηλώσεών του.
Ως τη λήξη του το Σάββατο 8 Δεκεμβρίου, αλλά και λίγο αργότερα, θα έχει εξακτινωθεί σε δεκάδες πόλεις και χωριά της Πελοποννήσου και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, όπως η Αμαλιάδα, το Αγρίνιο, το Αίγιο, η Καλαμάτα, η Κόρινθος, το Μεσολόγγι, τα Λεχαινά, η Ζαχάρω, η Γαστούνη, η Στυμφαλία και η Δημητσάνα.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ συνομίλησε με την «ψυχή» κι επί 21 χρόνια καλλιτεχνικό διευθυντή του, Δημήτρη Σπύρου, για τις καινοτομίες της διοργάνωσης, την ανταπόκριση του νεανικού και όχι μόνο κοινού από την Ελλάδα και το εξωτερικό, την «εντυπωσιακή», όπως λέει, ανάπτυξη των εργαστηρίων και του Τμήματος Ντοκιμαντέρ, αλλά και για το νέο σχέδιο: τη μετατροπή του σταφιδεργοστασίου του ΑΣΟ σε κέντρο του Φεστιβάλ.
 
Ακολουθεί η συνέντευξη του Δημήτρη Σπύρου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και την Ελένη Μάρκου:
 Ερ. Τι νέο φέρνει φέτος το 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και η 18η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio;
Απ. Το Φεστιβάλ κάθε χρόνο έχει κάτι καινούργιο. Φέτος η ιδιαιτερότητά του είναι το Olympia «Creative Ideas» Pitching Lab, στο οποίο υπέβαλαν τις ιδέες τους για ταινίες μικρού μήκους μυθοπλασίας, animation και ντοκιμαντέρ οι επαγγελματίες του κινηματογράφου, η πλειονότητα των οποίων είναι νέοι άνθρωποι. Θα υπάρξει μια τετραήμερη διαδικασία κατά την οποία θα επιλέξουμε τις δυο ιδέες που θα βραβευτούν, προκειμένου να μπορέσουν οι δημιουργοί τους να τις αναπτύξουν παραπέρα και να φτάσουν στην ταινία. Τα δύο βραβεία θα είναι ισότιμα και αφορούν 3.000 ευρώ από την ΕΡΤ και άλλες 3.000 ευρώ από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Πέρα από την επιλογή, θα είναι ουσιαστικά κι ένα εντατικό μάθημα γύρω από τον κινηματογράφο για παιδιά και νέους και τις ιδιαιτερότητές του.

Ερ. Πόσες ιδέες υποβλήθηκαν;
   Απ. Υποβλήθηκαν 30 ιδέες, από τις οποίες επιλέξαμε τις 12. Από αυτές, μέσα από τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί, παρουσία των σκηνοθετών και σεναριογράφων στον Πύργο, από 1 ως 4 Δεκεμβρίου, θα καταλήξουμε στις δύο. Για εμάς αυτό που είναι σημαντικό είναι να δημιουργηθεί αυτή η ομάδα των 12 ατόμων, που θα έχουν μια διαρκή επαφή. Γιατί αυτό που έχει επισημανθεί είναι η έλλειψη κινηματογραφικής παιδείας στην Ελλάδα και ιδιαίτερα πάνω στο θέμα του κινηματογράφου για παιδιά και νέους. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο να γίνουν και μακράς διαρκείας σεμινάρια -όχι μόνο το εντατικό που θα κάνουμε στον Πύργο- και όποιες ιδέες από αυτές συζητήσουμε και είναι διατεθειμένα τα παιδιά να τις δουλέψουν παραπέρα, θα είμαστε δίπλα τους με συμβουλές και γενικότερη υποστήριξη και στη συνέχεια. Δηλαδή, όχι μόνο όσον αφορά τις δυο ιδέες, αλλά και τις υπόλοιπες.

Ερ. Μιλήστε μας για την ενδιαφέρουσα έκδοση του φεστιβάλ με κείμενα του Κωστή Παλαμά για τον κινηματογράφο και τον ρόλο του στην εκπαίδευση.
Απ. Πρόκειται για πολύ σημαντικά κείμενα του Κ. Παλαμά, τα δυο του 1915 και το τρίτο του 1923. Ο κινηματογράφος γενικά αντιμετωπιζόταν πολύ εχθρικά στο ξεκίνημά του, θεωρείτο δηλαδή ότι δεν ήταν τέχνη, πως ειδικά απέναντι στους νέους είχε βλαβερές συνέπειες κλπ. Για παράδειγμα, ο εγκληματολόγος, καθηγητής πανεπιστημίου, Γεώργιος Γαρδίκας (1869-1936) έλεγε φοβερά πράγματα, όπως ότι τυφλώνονται τα παιδιά, αρρωσταίνουν, παθαίνουν σκολίωση, ό,τι φανταστείτε. Ο Παλαμάς πραγματικά γράφει πολύ φωτισμένα και προφητικά κείμενα για τον ρόλο που θα παίξει ο κινηματογράφος.
 
Ερ. Δεν είναι και τόσο γνωστά τα κείμενα αυτά...
Απ. Δεν τα έχει προσέξει κανείς. Τα αναζητήσαμε και τα βρήκαμε. Στην έκδοση υπάρχει ένας πρόλογος από τον Νίκο Θεοδοσίου, που είναι μέλος της τριμελούς γραμματείας του Φεστιβάλ και καλλιτεχνικός διευθυντής της Camera Zizanio, καθώς κι ένα επίμετρο δικό μου από κείμενο που αναφέρεται στις απαρχές του κινηματογράφου στην Ελλάδα, στα ζητήματα ακαταλληλότητας που είχαν τεθεί, καθώς και το τι γινόταν στον υπόλοιπο κόσμο την ίδια περίοδο. Είναι μια πολύ χρήσιμη έκδοση. Εμείς κρατήσαμε στα κείμενα του Παλαμά το πολυτονικό, ακριβώς για να τονίσουμε ότι αυτά είχαν ειπωθεί σε έναν πολύ παλιό καιρό.
 
Ερ. Σε ποια φάση βρίσκεται η μετατροπή του κτιριακού συγκροτήματος του Ανώνυμου Σταφιδικού Οργανισμού (ΑΣΟ) στον Πύργο σε έδρα του φεστιβάλ, όπως έχει εξαγγελθεί και από τον πρωθυπουργό;
Απ. Προσωπικά δεν είμαι πολύ ευχαριστημένος με την ταχύτητα των πραγμάτων, η γραφειοκρατία είναι πάρα πολύ ισχυρή. Δεν έχει προχωρήσει όπως θα θέλαμε εμείς ως Φεστιβάλ. Προσπαθούμε να επιταχυνθούν οι χρονοβόρες διαδικασίες με τις υπηρεσίες και τις αποφάσεις που χρειάζονται. Το κτίριο το διαθέτει η Περιφέρεια για έδρα του Φεστιβάλ, το υπουργείο Ανάπτυξης χρηματοδοτεί γι' αυτό τον σκοπό την Περιφέρεια, μέσω του υπουργείου Πολιτισμού, αλλά αυτή τη στιγμή όλα είναι πολιτικές αποφάσεις. Έχουν γίνει διάφορες ενέργειες, όχι όμως αυτές που αφορούν το καθαρά τυπικό μέρος, δηλαδή των υπηρεσιών. Το θέμα ακόμα δεν έχει φτάσει στο επιθυμητό σημείο.
 
Ερ. Ποια είναι η ανταπόκριση των παιδιών στις δράσεις του Φεστιβάλ;
   Απ. Η συμμετοχή είναι πάρα πολύ μεγάλη και το ενδιαφέρον γενικότερο. Οι δράσεις μας δεν περιορίζονται μόνο στον νομό Ηλείας, βεβαίως εκεί είναι το κέντρο και η πολύ μεγάλη βαρύτητα. Φέτος πχ από τον νομό Ηλείας διαγωνίζονται οκτώ ταινίες στο Camera Zizanio (σσ. η ευρωπαϊκή συνάντηση στο πλαίσιο του φεστιβάλ όπου διαγωνίζονται έργα παιδιών και νέων έως 20 χρόνων), καθώς και άλλες τέσσερις, εξαιρετικές ταινίες, που θα προβληθούν εκτός συναγωνισμού: μια animation, μια μυθοπλασίας, ένα ντοκιμαντέρ και μια μικτής τεχνικής. Αλλά και στην Αττική και στην υπόλοιπη Ελλάδα κάνουμε διάφορες δράσεις γύρω από τον κινηματογράφο, όπως προβολές, αναλύσεις, εργαστήρια, σεμινάρια για εκπαιδευτικούς κλπ.

Ερ. Και η συμμετοχή στα εργαστήρια;
   Απ. Τα εργαστήρια έχουν φτάσει σε πάρα πολύ υψηλό επίπεδο, έχουμε εξαιρετικά αποτελέσματα. Απευθύνονται κυρίως στα παιδιά, αλλά τα παρακολουθούν και εκπαιδευτικοί, οι οποίοι εκπαιδεύονται μαζί τους. Κι αυτό είναι ένα όμορφο στοιχείο, να βλέπεις να κάθεται ο καθηγητής στο ίδιο θρανίο με τον μαθητή του. Είναι πολύ πιο σημαντικό από όσο ίσως ακούγεται, γιατί αυτό κάνει καλό και στον καθηγητή, αλλά και στον μαθητή, που αντιλαμβάνεται ότι η μάθηση είναι δια βίου, δεν είναι κάτι που σταματά όταν τελειώνει το Λύκειο ή το Πανεπιστήμιο.
 
Ερ. Τα τελευταία τρία χρόνια λειτουργεί στο Φεστιβάλ Ολυμπίας Τμήμα Ντοκιμαντέρ. Πόσο εύκολα ενσωματώθηκε ως δομή;
   Απ. Η ανάπτυξη του Τμήματος Ντοκιμαντέρ, που πραγματοποιείται στην Αμαλιάδα, είναι καταπληκτική. Πρόκειται για μια πλήρη δομή πλέον μέσα στο Φεστιβάλ, θα μπορούσε να είναι ένα ανεξάρτητο φεστιβάλ, με προβολές, εργαστήρια κλπ. Για παράδειγμα, για μια ταινία μεγάλου μήκους που διαγωνίζεται, θα έρθουν στον Πύργο τέσσερα άτομα από τις ΗΠΑ με δικά τους έξοδα, η σκηνοθέτιδα, ο παραγωγός, ο μικρός πρωταγωνιστής της ταινίας και η μητέρα του. Ακριβώς γιατί είναι η ακτινοβολία του Φεστιβάλ πολύ μεγάλη. Ενδεικτικά, επίσης, σας αναφέρω ότι για μια μικρού μήκους μυθοπλασίας θα έρθει ένα άτομο από την Κολομβία, για μια άλλη ταινία ένα άτομο από το Κιργιστάν, εκτός βέβαια από την Ευρώπη από όπου θα έρθουν πολλοί.
Πληροφορίες για το Φεστιβάλ Ολυμπίας, τις ταινίες και τις ώρες προβολών τους, καθώς και για τα εργαστήρια, τα αφιερώματα και τις παράλληλες εκδηλώσεις μπορεί κανείς να βρει στην ιστοσελίδα του https://olympiafestival.gr
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Παιδείας ενθαρρύνει με έγγραφό του προς όλα τα σχολεία της χώρας τη συμμετοχή των μαθητών απ' όλη την Ελλάδα στις εκδηλώσεις που διοργανώνονται στον Πύργο.

ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΑ ΝΕΑ και ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αρχειοθήκη ιστολογίου