Τι προκύπτει από τα στοιχεία του του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης της Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης
Σαφή
μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης την τελευταία εβδομάδα στην Αθήνα
δείχνουν τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης της
Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΔΠΑΡ). Οι επιστήμονες παρακολούθησαν τις
μετρήσεις τριών σταθμών για το διοξείδιο του αζώτου και τα αιωρούμενα
σωματίδια, ρύπους που συνδέονται άμεσα με την κυκλοφορία οχημάτων,
παρατηρώντας ότι οι ρύποι έπεσαν έως και στο μισό ειδικά τις τελευταίες
τρεις ημέρες.
Οι
επιστήμονες του υπουργείου Περιβάλλοντος ανέλυσαν τις μετρήσεις από τις
11 Μαρτίου, οπότε και έκλεισαν τα σχολεία έως και τις 18 Μαρτίου,
συγκρίνοντάς τες με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Οι δύο από τους
σταθμούς που επελέγησαν βρίσκονται στο κέντρο (Πατησίων, Αριστοτέλους)
και ο τρίτος στη Γεωπονική Σχολή. Το διάστημα αυτό, λοιπόν, οι ρύποι του
διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2) μειώθηκαν κατά 11,4%, ενώ τα αιωρούμενα
μικροσωματίδια (ΡΜ10) κατά 6,1%. Η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
είναι πολύ εντονότερη τις τελευταίες τρεις ημέρες (16-18 Μαρτίου), οπότε
και επεκτάθηκαν τα προληπτικά μέτρα κατά του κορωνοϊού: το διοξείδιο
του αζώτου μειώθηκε κατά 48,5%, ενώ τα αιωρούμενα μικροσωματίδια κατά
48,8%.
Στις 16 Μαρτίου
Για παράδειγμα, στις 16 Μαρτίου η μέση 24ωρη συγκέντρωση NO2 στον σταθμό Πατησίων ήταν 34 μg/m3 σε σχέση με 97 μg/m3 το 2019 και στον σταθμό Αριστοτέλους 25 μg/m3 έναντι 58 μg/m3 πέρυσι. Την ίδια ημέρα, τα μικροσωματίδια στον σταθμό Πατησίων ήταν 55 μg/m3 έναντι 114 μg/m3 πέρυσι και στην Αριστοτέλους 33 μg/m3 έναντι 86 μg/m3. Ωστόσο, δύο ημέρες αργότερα, τόσο το διοξείδιο του αζώτου όσο και τα μικροσωματίδια ανέβηκαν και πάλι – μάλιστα στην Αριστοτέλους οι τιμές των μικροσωματιδίων ήταν ελαφρά υψηλότερες από τις αντίστοιχες το 2019. Οι αυξομειώσεις αυτές δείχνουν ότι η κίνηση οχημάτων στους δρόμους της Αθήνας έχει μειωθεί, αλλά όχι ακόμα σε σημείο τέτοιο που να «εξαφανίσει» τη ρύπανση της ατμόσφαιρας.
«Oπως προκύπτει από τα στοιχεία, οι τιμές των συγκεντρώσεων των ρύπων επηρεάζονται σημαντικά, τις τελευταίες τρεις ημέρες (16, 17 και 18 Μαρτίου), οπότε και υπήρξε η κλιμάκωση των μέτρων», λέει ο γενικός γραμματέας Περιβάλλοντος και Υδάτων Κωνσταντίνος Αραβώσης. «Σε κάθε περίπτωση, το παραπάνω χρονικό διάστημα είναι πολύ μικρό προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το αν τα μέτρα περιορισμού επηρέασαν και τις τιμές ατμοσφαιρικής ρύπανσης και σε ποιο βαθμό.
Ομως, δίνουν μια καλή ένδειξη για την τάση, που θα επιβεβαιωθεί τις επόμενες μέρες». Οπως σημειώνουν οι επιστήμονες της ΕΔΠΑΡ, τα επίπεδα των εκπομπών από την κυκλοφορία των οχημάτων θεωρείται βέβαιο ότι έχουν επηρεαστεί λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν ληφθεί για τον COVID-19, σε σχέση με προηγούμενες χρονικές περιόδους. Οι συγκεντρώσεις των ρύπων, όμως, στην ατμόσφαιρα είναι συνάρτηση όχι μόνο των εκπομπών αλλά και της ατμοσφαιρικής χημείας και φυσικής και φυσικά των μετεωρολογικών συνθηκών. Να σημειωθεί ότι ανάλογη είναι η εικόνα και στις άλλες πόλεις όπου γίνονται μετρήσεις της ατμόσφαιρας, δηλαδή τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, τον Βόλο και την Πάτρα.
Στις 16 Μαρτίου
Για παράδειγμα, στις 16 Μαρτίου η μέση 24ωρη συγκέντρωση NO2 στον σταθμό Πατησίων ήταν 34 μg/m3 σε σχέση με 97 μg/m3 το 2019 και στον σταθμό Αριστοτέλους 25 μg/m3 έναντι 58 μg/m3 πέρυσι. Την ίδια ημέρα, τα μικροσωματίδια στον σταθμό Πατησίων ήταν 55 μg/m3 έναντι 114 μg/m3 πέρυσι και στην Αριστοτέλους 33 μg/m3 έναντι 86 μg/m3. Ωστόσο, δύο ημέρες αργότερα, τόσο το διοξείδιο του αζώτου όσο και τα μικροσωματίδια ανέβηκαν και πάλι – μάλιστα στην Αριστοτέλους οι τιμές των μικροσωματιδίων ήταν ελαφρά υψηλότερες από τις αντίστοιχες το 2019. Οι αυξομειώσεις αυτές δείχνουν ότι η κίνηση οχημάτων στους δρόμους της Αθήνας έχει μειωθεί, αλλά όχι ακόμα σε σημείο τέτοιο που να «εξαφανίσει» τη ρύπανση της ατμόσφαιρας.
«Oπως προκύπτει από τα στοιχεία, οι τιμές των συγκεντρώσεων των ρύπων επηρεάζονται σημαντικά, τις τελευταίες τρεις ημέρες (16, 17 και 18 Μαρτίου), οπότε και υπήρξε η κλιμάκωση των μέτρων», λέει ο γενικός γραμματέας Περιβάλλοντος και Υδάτων Κωνσταντίνος Αραβώσης. «Σε κάθε περίπτωση, το παραπάνω χρονικό διάστημα είναι πολύ μικρό προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το αν τα μέτρα περιορισμού επηρέασαν και τις τιμές ατμοσφαιρικής ρύπανσης και σε ποιο βαθμό.
Ομως, δίνουν μια καλή ένδειξη για την τάση, που θα επιβεβαιωθεί τις επόμενες μέρες». Οπως σημειώνουν οι επιστήμονες της ΕΔΠΑΡ, τα επίπεδα των εκπομπών από την κυκλοφορία των οχημάτων θεωρείται βέβαιο ότι έχουν επηρεαστεί λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν ληφθεί για τον COVID-19, σε σχέση με προηγούμενες χρονικές περιόδους. Οι συγκεντρώσεις των ρύπων, όμως, στην ατμόσφαιρα είναι συνάρτηση όχι μόνο των εκπομπών αλλά και της ατμοσφαιρικής χημείας και φυσικής και φυσικά των μετεωρολογικών συνθηκών. Να σημειωθεί ότι ανάλογη είναι η εικόνα και στις άλλες πόλεις όπου γίνονται μετρήσεις της ατμόσφαιρας, δηλαδή τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, τον Βόλο και την Πάτρα.
kathimerini.gr