Για ακόμη μια
φορά, η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος εφιστά την προσοχή των
πολιτών για προσπάθειες εξαπάτησής τους και διασποράς ψευδών ειδήσεων
για τον κορονοϊό.
Σύμφωνα με την Δ.Δ.Η.Ε, το τελευταίο διάστημα γίνονται καταγγελίες πολιτών, ενώ υπάρχει και σχετική ενημέρωση της Υπηρεσίας,από την Interpol και την Europol, για πολλές περιπτώσεις διαδικτυακής απάτης, από δράστες που εκμεταλλεύονται την ανησυχία των πολιτών εξαιτίας του κορωνοϊού (COVID-19), και επιχειρούν να αποκομίσουν χρήματα.
Ο επικεφαλής της Δ.Δ.Η.Ε, Βασίλης Παπακώστας, με αφορμή τις προσπάθειες εξαπάτησης των πολιτών αναφέρει τι πρέπει να προσέχουν οι πολίτες που κάνουν αγορές ειδών προστασίας από τον κορονοϊό μέσω του διαδικτύου (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά και άλλα παρεμφερή υλικά): «Αρχικά, αγοράζουμε από έγκυρους πωλητές στο διαδίκτυο τέτοια είδη, επαληθεύοντας προηγουμένως, την ύπαρξή τους», τονίζει.
«Είναι σημαντικό να χρησιμοποιούμε ασφαλείς μεθόδους πληρωμής, αλλά και να ελέγχουμε εάν ο τραπεζικός λογαριασμός μιας εταιρείας είναι στην ίδια χώρα με την έδρα της. Παράλληλα, λόγω ψευδών ειδήσεων που κυκλοφορούν στο διακδίκτυο για θέματα σχετικά με τον κορονοϊό, βασιζόμαστε για την ενημέρωσή μας σε αξιόπιστες πηγές ενημέρωσης», υπογραμμίζει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο κ.Παπακώστας.
Σύμφωνα με την ενημέρωση της Δ.Δ.Η.Ε, οι δράστες επιχειρούν να εξαπατήσουν τα θύματά τους με τους εξής τρόπους:
Απατηλές ιστοσελίδες, πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου κ.λ.π., που εμπορεύονται προϊόντα υψηλής ζήτησης (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά κ.α.)
Οι δράστες εκμεταλλεύονται την αυξημένη ζήτηση για μάσκες, γάντια, αντισηπτικά και άλλα υλικά, δημιουργούν απατηλές ιστοσελίδες, πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, λογαριασμούς σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή και διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προσποιούμενοι ότι πωλούν τα συγκεκριμένα είδη, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούν και επωνυμίες γνωστών εταιριών που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό, προκειμένου να γίνονται πειστικοί.
Στη συνέχεια, ζητούν από τους ενδιαφερόμενους αγοραστές να προπληρώσουν τις παραγγελίες με εμβάσματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς, συνήθως του εξωτερικού, όμως οι υποτιθέμενες παραγγελίες δεν παραδίδονται ποτέ και οι δράστες διακόπτουν κάθε επικοινωνία, ενώ οι απατηλές ιστοσελίδες ή πλατφόρμες απενεργοποιούνται.
Απάτες με τη μέθοδο ηλεκτρονικού ψαρέματος (Phishing)
Οι δράστες αποστέλλουν απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προερχόμενα δήθεν από εθνικές ή παγκόσμιες υγειονομικές Αρχές και περιέχουν, είτε συνδέσμους (links), είτε συνημμένα αρχεία, με υποτιθέμενες χρήσιμες πληροφορίες για την προστασία από τη διάδοση του ιού.
Με τον τρόπο αυτό προσπαθούν, είτε να υποκλέψουν διαπιστευτήρια εισόδου των χρηστών (λογαριασμών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης, ηλεκτρονικής τραπεζικής κ.α.) είτε να εγκαταστήσουν κακόβουλο λογισμικό στο υπολογιστικό σύστημα των παραληπτών και να αποσπάσουν ευαίσθητες πληροφορίες.
Τηλεφωνικές απάτες με το πρόσχημα της μόλυνσης συγγενικών προσώπων από τον κορονοϊό
Οι δράστες καλούν τηλεφωνικά ανυποψίαστους πολίτες, συνήθως ηλικιωμένους, και προσποιούμενοι συγγενικά τους πρόσωπα, δηλώνουν ότι νοσηλεύονται σε νοσοκομεία ή κλινικές, διότι μολύνθηκαν από τον ιό. Οι δράστες για να γίνουν πιο πειστικοί, πραγματοποιούν και επιπλέον κλήσεις, προσποιούμενοι ιατρούς ή διευθυντές των νοσοκομείων ή κλινικών, για την επιβεβαίωση της περίθαλψης.
Αμέσως μετά, προσπαθούν να πείσουν τα θύματά τους να πληρώσουν το κόστος της υγειονομικής περίθαλψης μέσω εμβάσματος ή παραδίδοντας μετρητά σε άτομα που προσποιούνται εκπροσώπους της υποτιθέμενης κλινικής - και εμφανίζονται στην οικία τους.
Σημειώνεται επίσης, ότι η Δ.Δ.Η.Ε δέχθηκε καταγγελίες σχετικά με ψευδείς ειδήσεις που δημοσιεύονται και αναπαράγονται στο διαδίκτυο, οι οποίες αφορούν είτε γεγονότα της τρέχουσας επικαιρότητας για το θέμα του κορωνοϊού, είτε προτεινόμενες θεραπείες, προϊόντα και σκευάσματα για την αντιμετώπισή του, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και ανά περίπτωση σχηματίζονται σχετικές δικογραφίες.
Στο πλαίσιο αυτό, η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ενημερώνει τους πολίτες:
Μην ανοίγετε ύποπτους ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) ή ύποπτα επισυναπτόμενα αρχεία που λαμβάνετε μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Να αναβαθμίζετε και να ενημερώνετε το λογισμικό τεχνικής ασφαλείας.
Να πραγματοποιείτε αγορές μόνο από αξιόπιστους πωλητές-ηλεκτρονικά καταστήματα και να ελέγχετε τις κριτικές των πελατών τους.
Μην ανταποκρίνεστε σε ύποπτα μηνύματα ή κλήσεις.
Να είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί όταν εντοπίζετε στο διαδίκτυο προς πώληση, προϊόντα που φαίνεται να έχουν εξαντληθεί στην αγορά. Αν η προσφορά φαίνεται υπερβολικά καλή για να είναι αληθινή, διατηρείστε επιφυλάξεις, γιατί μάλλον δεν είναι πραγματική.
Να ενημερώνεστε από έγκυρες και επίσημες πηγές και να μη μοιράζεστε ειδήσεις και δημοσιεύσεις που δεν προέρχονται από αξιόπιστες πηγές.
Μην κάνετε δωρεές σε φιλανθρωπικές οργανώσεις χωρίς να ελέγχετε τη γνησιότητα και αξιοπιστία τους.
Απευθυνθείτε στις αρμόδιες αστυνομικές Αρχές όταν αντιληφθείτε ότι πέσατε θύμα απάτης.
Σύμφωνα με την Δ.Δ.Η.Ε, το τελευταίο διάστημα γίνονται καταγγελίες πολιτών, ενώ υπάρχει και σχετική ενημέρωση της Υπηρεσίας,από την Interpol και την Europol, για πολλές περιπτώσεις διαδικτυακής απάτης, από δράστες που εκμεταλλεύονται την ανησυχία των πολιτών εξαιτίας του κορωνοϊού (COVID-19), και επιχειρούν να αποκομίσουν χρήματα.
Ο επικεφαλής της Δ.Δ.Η.Ε, Βασίλης Παπακώστας, με αφορμή τις προσπάθειες εξαπάτησης των πολιτών αναφέρει τι πρέπει να προσέχουν οι πολίτες που κάνουν αγορές ειδών προστασίας από τον κορονοϊό μέσω του διαδικτύου (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά και άλλα παρεμφερή υλικά): «Αρχικά, αγοράζουμε από έγκυρους πωλητές στο διαδίκτυο τέτοια είδη, επαληθεύοντας προηγουμένως, την ύπαρξή τους», τονίζει.
«Είναι σημαντικό να χρησιμοποιούμε ασφαλείς μεθόδους πληρωμής, αλλά και να ελέγχουμε εάν ο τραπεζικός λογαριασμός μιας εταιρείας είναι στην ίδια χώρα με την έδρα της. Παράλληλα, λόγω ψευδών ειδήσεων που κυκλοφορούν στο διακδίκτυο για θέματα σχετικά με τον κορονοϊό, βασιζόμαστε για την ενημέρωσή μας σε αξιόπιστες πηγές ενημέρωσης», υπογραμμίζει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο κ.Παπακώστας.
Σύμφωνα με την ενημέρωση της Δ.Δ.Η.Ε, οι δράστες επιχειρούν να εξαπατήσουν τα θύματά τους με τους εξής τρόπους:
Απατηλές ιστοσελίδες, πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου κ.λ.π., που εμπορεύονται προϊόντα υψηλής ζήτησης (μάσκες, γάντια, αντισηπτικά κ.α.)
Οι δράστες εκμεταλλεύονται την αυξημένη ζήτηση για μάσκες, γάντια, αντισηπτικά και άλλα υλικά, δημιουργούν απατηλές ιστοσελίδες, πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, λογαριασμούς σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή και διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προσποιούμενοι ότι πωλούν τα συγκεκριμένα είδη, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούν και επωνυμίες γνωστών εταιριών που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό, προκειμένου να γίνονται πειστικοί.
Στη συνέχεια, ζητούν από τους ενδιαφερόμενους αγοραστές να προπληρώσουν τις παραγγελίες με εμβάσματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς, συνήθως του εξωτερικού, όμως οι υποτιθέμενες παραγγελίες δεν παραδίδονται ποτέ και οι δράστες διακόπτουν κάθε επικοινωνία, ενώ οι απατηλές ιστοσελίδες ή πλατφόρμες απενεργοποιούνται.
Απάτες με τη μέθοδο ηλεκτρονικού ψαρέματος (Phishing)
Οι δράστες αποστέλλουν απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προερχόμενα δήθεν από εθνικές ή παγκόσμιες υγειονομικές Αρχές και περιέχουν, είτε συνδέσμους (links), είτε συνημμένα αρχεία, με υποτιθέμενες χρήσιμες πληροφορίες για την προστασία από τη διάδοση του ιού.
Με τον τρόπο αυτό προσπαθούν, είτε να υποκλέψουν διαπιστευτήρια εισόδου των χρηστών (λογαριασμών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης, ηλεκτρονικής τραπεζικής κ.α.) είτε να εγκαταστήσουν κακόβουλο λογισμικό στο υπολογιστικό σύστημα των παραληπτών και να αποσπάσουν ευαίσθητες πληροφορίες.
Τηλεφωνικές απάτες με το πρόσχημα της μόλυνσης συγγενικών προσώπων από τον κορονοϊό
Οι δράστες καλούν τηλεφωνικά ανυποψίαστους πολίτες, συνήθως ηλικιωμένους, και προσποιούμενοι συγγενικά τους πρόσωπα, δηλώνουν ότι νοσηλεύονται σε νοσοκομεία ή κλινικές, διότι μολύνθηκαν από τον ιό. Οι δράστες για να γίνουν πιο πειστικοί, πραγματοποιούν και επιπλέον κλήσεις, προσποιούμενοι ιατρούς ή διευθυντές των νοσοκομείων ή κλινικών, για την επιβεβαίωση της περίθαλψης.
Αμέσως μετά, προσπαθούν να πείσουν τα θύματά τους να πληρώσουν το κόστος της υγειονομικής περίθαλψης μέσω εμβάσματος ή παραδίδοντας μετρητά σε άτομα που προσποιούνται εκπροσώπους της υποτιθέμενης κλινικής - και εμφανίζονται στην οικία τους.
Σημειώνεται επίσης, ότι η Δ.Δ.Η.Ε δέχθηκε καταγγελίες σχετικά με ψευδείς ειδήσεις που δημοσιεύονται και αναπαράγονται στο διαδίκτυο, οι οποίες αφορούν είτε γεγονότα της τρέχουσας επικαιρότητας για το θέμα του κορωνοϊού, είτε προτεινόμενες θεραπείες, προϊόντα και σκευάσματα για την αντιμετώπισή του, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και ανά περίπτωση σχηματίζονται σχετικές δικογραφίες.
Στο πλαίσιο αυτό, η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ενημερώνει τους πολίτες:
Μην ανοίγετε ύποπτους ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) ή ύποπτα επισυναπτόμενα αρχεία που λαμβάνετε μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Να αναβαθμίζετε και να ενημερώνετε το λογισμικό τεχνικής ασφαλείας.
Να πραγματοποιείτε αγορές μόνο από αξιόπιστους πωλητές-ηλεκτρονικά καταστήματα και να ελέγχετε τις κριτικές των πελατών τους.
Μην ανταποκρίνεστε σε ύποπτα μηνύματα ή κλήσεις.
Να είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί όταν εντοπίζετε στο διαδίκτυο προς πώληση, προϊόντα που φαίνεται να έχουν εξαντληθεί στην αγορά. Αν η προσφορά φαίνεται υπερβολικά καλή για να είναι αληθινή, διατηρείστε επιφυλάξεις, γιατί μάλλον δεν είναι πραγματική.
Να ενημερώνεστε από έγκυρες και επίσημες πηγές και να μη μοιράζεστε ειδήσεις και δημοσιεύσεις που δεν προέρχονται από αξιόπιστες πηγές.
Μην κάνετε δωρεές σε φιλανθρωπικές οργανώσεις χωρίς να ελέγχετε τη γνησιότητα και αξιοπιστία τους.
Απευθυνθείτε στις αρμόδιες αστυνομικές Αρχές όταν αντιληφθείτε ότι πέσατε θύμα απάτης.