Έπιναν φραπέ όλοι μαζί – και οι 15- στην περιστρεφόμενη καφετερία στον Πύργο του ΟΤΕ, στη Θεσσαλονίκη. Συζητούσαν αυτό που λίγο πολύ απασχολεί όλους, την οικονομική κατάσταση και τις παρενέργειές της στην καθημερινότητά τους.
Κι εκεί που ο προβληματισμός και η κατήφεια είχε κυριεύσει την παρέα, ένας εξ αυτών κοιτάει καλά-καλά το ποτήρι με τον καφέ και ρωτάει: «αυτός ο καφές φραπέ που πίνουμε, υπάρχει στη Ρωσία»;
Η ερώτηση αυτή «γέννησε» και την ιδέα του λανσαρίσματος του ελληνικού φραπέ στη ρωσική αγορά, είπε η διευθύντρια ανάπτυξης της εταιρείας Οργανωτική ΕΠΕ, που έχει αναλάβει το όλο εγχείρημα, Τατιάνα Γκορόντνιαγια.
Κουβέντα στην κουβέντα, μεταξύ αστείου και σοβαρού, η παρέα αυτή, μετά το αρχικό σάστισμα, μέσα σε μια ώρα, εκεί, στην καφετερία του Πύργου του ΟΤΕ, με θέα το Θερμαϊκό, ανέπτυξε ολόκληρη τη στρατηγική της εξαγωγής του φραπέ στη Ρωσία. «Μας φάνηκε μια απίστευτη ευκαιρία, την οποία και βάλαμε επί χάρτου», αναφέρει.
«Απευθυνόμαστε, κυρίως, σε επιχειρηματίες που παλεύουν να καταπολεμήσουν την κρίση, κάνοντας εξαγωγές προς όλο τον κόσμο. Θέλουμε να λαμβάνουμε συμβουλές από πιο έμπειρους και να ανοίγουμε δρόμο προς τη Ρωσία στους αρχάριους», αναφέρει η κ. Γκορόντνιαγια.
Εξηγώντας τη βασική ιδέα του όλου εγχειρήματος, επισημαίνει ότι σήμερα βρίσκεται στο στάδιο της πιστοποίησης- βάσει των σχετικών προτύπων ISO της Ρωσίας- των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του φραπέ, του πλαστικού κυπέλλου, αλλά και του καλαμιού που περιλαμβάνονται στη συσκευασία προς πώληση.
Η κ. Γκορόντνιαγια εκτιμά ότι η όλη διαδικασία πιστοποίησης θα ολοκληρωθεί εντός του Αυγούστου και έτσι, μέσα στο Σεπτέμβριο θα γίνει και η παρουσίαση του προϊόντος σε εκδηλώσεις που ήδη προετοιμάζονται σε Μόσχα και Κίεβο.
Σε έρευνα αγοράς που διενεργείται ακόμα και σήμερα, καταγράφεται έντονο το ενδιαφέρον των Ελλήνων στη Ρωσία για προμήθεια του σπαστού φραπέ, τόσο για να το συμπεριλάβουν στα εστιατόριά τους, όσο και να το τοποθετήσουν στα ράφια του μίνι μάρκετ που διατηρούν.
Από την ίδια έρευνα προκύπτει σύμφωνα με την κ. Γκορόντνιαγια, ότι όποιος Ρώσος τουρίστας επισκέφθηκε την Ελλάδα και δοκίμασε έστω και μια φορά τον καφέ φραπέ, τού άρεσε 100% και πριν από την επιστροφή του στα πάτρια εδάφη, ρωτούσε εάν το συγκεκριμένο προϊόν μπορεί να το βρει σε κάποιο μέρος στη χώρα του.
Όπως μας αποκαλύπτει η κ. Γκορόντνιαγια, λόγω της πρότερης πολιτικής κατάστασης, η Ρωσία επί τουλάχιστον 70 χρόνια βρισκόταν σε κατάσταση αποκλεισμού από τα ξένα προϊόντα και από τη δεκαετία του ’90, οπότε και εισήλθαν στη χώρα- έστω και παράνομα- τα πρώτα ξένα είδη, ο κόσμος «δεν σταματά να δοκιμάζει οτιδήποτε καινούριο βλέπει, ιδίως ό,τι προέρχεται από την Ελλάδα«.
Πάντως, κατά τους Ρώσους επιχειρηματίες, η επιτυχής είσοδο ενός ξένου προϊόντος στη χώρα είναι «κυριολεκτικά Λαχείο- ή που θα πατώσει ή που θα περπατήσει, πετώντας προς την κορυφή», όπως χαρακτηριστικά λένε.
Σε κάθε περίπτωση, πρώτος στόχος των ανθρώπων που προωθούν το φραπέ στη ρωσική αγορά είναι να γίνει γνωστός και εάν τελικά το εγχείρημα αποδώσει καρπούς θα φανεί το επόμενο καλοκαίρι, οπότε και αναμένονται πωλήσεις και κέρδη.
Ένα ρόφημα δροσιστικό, που ανακαλύφθηκε τυχαία
Η δημιουργία του φραπέ ήταν τυχαία. Κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης το 1957, ο αντιπρόσωπος της ελβετικής εταιρίας Νεστλέ στην Ελλάδα, Γιάννης Δρίτσας, παρουσίαζε ένα νέο προϊόν για παιδιά, ένα σοκολατούχο ρόφημα που παρασκευαζόταν στιγμιαία, με την ανάμειξή του με γάλα και χτυπώντας το στο σέικερ.
Ο Δημήτριος Βακόνδιος, υπάλληλος του Δρίτσα, συνήθιζε να πίνει Nescafe που ήταν στιγμιαίος καφές και παρασκευαζόταν από τη συγκεκριμένη εταιρεία. Σε ένα διάλειμμα που έκανε κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης στη Θεσσαλονίκη, θέλησε να πιει καφέ, αλλά επειδή δεν έβρισκε ζεστό νερό, σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει το σέικερ για να φτιάξει τον καφέ του με κρύο νερό.
Έβαλε καφέ, ζάχαρη και νερό, τα κούνησε και δημιούργησε τον πρώτο καφέ φραπέ της ιστορίας. Έπειτα από χρόνια δήλωνε ότι δε μπορούσε να συνειδητοποιήσει πώς ένα απλό πείραμα τον οδήγησε στην εφεύρεση του διασημότερου ροφήματος στην Ελλάδα.
Ο… φραπές
Η λέξη frappe είναι γαλλική γλώσσα και σημαίνει χτυπημένος ή ανακατεμένος. Ως ξένη λέξη κανονικά δεν κλίνεται. Όμως, σε αντίθεση με τις περισσότερες γαλλικές λέξεις που έχουμε δανειστεί και παραμένουν άκλιτες, στην ονομαστική επικράτησε να αποκτά κατάληξη και να κλίνεται (ο φραπές, του φραπέ, οι φραπέδες κλπ), κυρίως στην καθομιλουμένη.
Ενίοτε, στον προφορικό λόγο απαντά η μορφή «φραπεδιά«. Δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε: «πιάσε μια φραπεδιά» ή σπανιότερα «φραπεδούμπα», «φράπα» και «φραπεδοπούλα». «Φραπόγαλο» είναι καφές φραπέ με γάλα.
Όποιον όρο και αν χρησιμοποιήσει κανείς, ένα είναι σίγουρο: ο καφές φραπέ χαρακτηρίζει την «ανεμελιά» και συνήθως πίνεται με αργούς ρυθμούς, με παρέα και χαλαρή διάθεση, παίζοντας τάβλι, ή συζητώντας περί … ανέμων και υδάτων.
Κι εκεί που ο προβληματισμός και η κατήφεια είχε κυριεύσει την παρέα, ένας εξ αυτών κοιτάει καλά-καλά το ποτήρι με τον καφέ και ρωτάει: «αυτός ο καφές φραπέ που πίνουμε, υπάρχει στη Ρωσία»;
Η ερώτηση αυτή «γέννησε» και την ιδέα του λανσαρίσματος του ελληνικού φραπέ στη ρωσική αγορά, είπε η διευθύντρια ανάπτυξης της εταιρείας Οργανωτική ΕΠΕ, που έχει αναλάβει το όλο εγχείρημα, Τατιάνα Γκορόντνιαγια.
Κουβέντα στην κουβέντα, μεταξύ αστείου και σοβαρού, η παρέα αυτή, μετά το αρχικό σάστισμα, μέσα σε μια ώρα, εκεί, στην καφετερία του Πύργου του ΟΤΕ, με θέα το Θερμαϊκό, ανέπτυξε ολόκληρη τη στρατηγική της εξαγωγής του φραπέ στη Ρωσία. «Μας φάνηκε μια απίστευτη ευκαιρία, την οποία και βάλαμε επί χάρτου», αναφέρει.
«Απευθυνόμαστε, κυρίως, σε επιχειρηματίες που παλεύουν να καταπολεμήσουν την κρίση, κάνοντας εξαγωγές προς όλο τον κόσμο. Θέλουμε να λαμβάνουμε συμβουλές από πιο έμπειρους και να ανοίγουμε δρόμο προς τη Ρωσία στους αρχάριους», αναφέρει η κ. Γκορόντνιαγια.
Εξηγώντας τη βασική ιδέα του όλου εγχειρήματος, επισημαίνει ότι σήμερα βρίσκεται στο στάδιο της πιστοποίησης- βάσει των σχετικών προτύπων ISO της Ρωσίας- των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του φραπέ, του πλαστικού κυπέλλου, αλλά και του καλαμιού που περιλαμβάνονται στη συσκευασία προς πώληση.
Η κ. Γκορόντνιαγια εκτιμά ότι η όλη διαδικασία πιστοποίησης θα ολοκληρωθεί εντός του Αυγούστου και έτσι, μέσα στο Σεπτέμβριο θα γίνει και η παρουσίαση του προϊόντος σε εκδηλώσεις που ήδη προετοιμάζονται σε Μόσχα και Κίεβο.
Σε έρευνα αγοράς που διενεργείται ακόμα και σήμερα, καταγράφεται έντονο το ενδιαφέρον των Ελλήνων στη Ρωσία για προμήθεια του σπαστού φραπέ, τόσο για να το συμπεριλάβουν στα εστιατόριά τους, όσο και να το τοποθετήσουν στα ράφια του μίνι μάρκετ που διατηρούν.
Από την ίδια έρευνα προκύπτει σύμφωνα με την κ. Γκορόντνιαγια, ότι όποιος Ρώσος τουρίστας επισκέφθηκε την Ελλάδα και δοκίμασε έστω και μια φορά τον καφέ φραπέ, τού άρεσε 100% και πριν από την επιστροφή του στα πάτρια εδάφη, ρωτούσε εάν το συγκεκριμένο προϊόν μπορεί να το βρει σε κάποιο μέρος στη χώρα του.
Όπως μας αποκαλύπτει η κ. Γκορόντνιαγια, λόγω της πρότερης πολιτικής κατάστασης, η Ρωσία επί τουλάχιστον 70 χρόνια βρισκόταν σε κατάσταση αποκλεισμού από τα ξένα προϊόντα και από τη δεκαετία του ’90, οπότε και εισήλθαν στη χώρα- έστω και παράνομα- τα πρώτα ξένα είδη, ο κόσμος «δεν σταματά να δοκιμάζει οτιδήποτε καινούριο βλέπει, ιδίως ό,τι προέρχεται από την Ελλάδα«.
Πάντως, κατά τους Ρώσους επιχειρηματίες, η επιτυχής είσοδο ενός ξένου προϊόντος στη χώρα είναι «κυριολεκτικά Λαχείο- ή που θα πατώσει ή που θα περπατήσει, πετώντας προς την κορυφή», όπως χαρακτηριστικά λένε.
Σε κάθε περίπτωση, πρώτος στόχος των ανθρώπων που προωθούν το φραπέ στη ρωσική αγορά είναι να γίνει γνωστός και εάν τελικά το εγχείρημα αποδώσει καρπούς θα φανεί το επόμενο καλοκαίρι, οπότε και αναμένονται πωλήσεις και κέρδη.
Ένα ρόφημα δροσιστικό, που ανακαλύφθηκε τυχαία
Η δημιουργία του φραπέ ήταν τυχαία. Κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης το 1957, ο αντιπρόσωπος της ελβετικής εταιρίας Νεστλέ στην Ελλάδα, Γιάννης Δρίτσας, παρουσίαζε ένα νέο προϊόν για παιδιά, ένα σοκολατούχο ρόφημα που παρασκευαζόταν στιγμιαία, με την ανάμειξή του με γάλα και χτυπώντας το στο σέικερ.
Ο Δημήτριος Βακόνδιος, υπάλληλος του Δρίτσα, συνήθιζε να πίνει Nescafe που ήταν στιγμιαίος καφές και παρασκευαζόταν από τη συγκεκριμένη εταιρεία. Σε ένα διάλειμμα που έκανε κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης στη Θεσσαλονίκη, θέλησε να πιει καφέ, αλλά επειδή δεν έβρισκε ζεστό νερό, σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει το σέικερ για να φτιάξει τον καφέ του με κρύο νερό.
Έβαλε καφέ, ζάχαρη και νερό, τα κούνησε και δημιούργησε τον πρώτο καφέ φραπέ της ιστορίας. Έπειτα από χρόνια δήλωνε ότι δε μπορούσε να συνειδητοποιήσει πώς ένα απλό πείραμα τον οδήγησε στην εφεύρεση του διασημότερου ροφήματος στην Ελλάδα.
Ο… φραπές
Η λέξη frappe είναι γαλλική γλώσσα και σημαίνει χτυπημένος ή ανακατεμένος. Ως ξένη λέξη κανονικά δεν κλίνεται. Όμως, σε αντίθεση με τις περισσότερες γαλλικές λέξεις που έχουμε δανειστεί και παραμένουν άκλιτες, στην ονομαστική επικράτησε να αποκτά κατάληξη και να κλίνεται (ο φραπές, του φραπέ, οι φραπέδες κλπ), κυρίως στην καθομιλουμένη.
Ενίοτε, στον προφορικό λόγο απαντά η μορφή «φραπεδιά«. Δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε: «πιάσε μια φραπεδιά» ή σπανιότερα «φραπεδούμπα», «φράπα» και «φραπεδοπούλα». «Φραπόγαλο» είναι καφές φραπέ με γάλα.
Όποιον όρο και αν χρησιμοποιήσει κανείς, ένα είναι σίγουρο: ο καφές φραπέ χαρακτηρίζει την «ανεμελιά» και συνήθως πίνεται με αργούς ρυθμούς, με παρέα και χαλαρή διάθεση, παίζοντας τάβλι, ή συζητώντας περί … ανέμων και υδάτων.