Στην ημερίδα του ΙΣΤΑΜΕ
- ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ με θέμα «το Τεχνολογικό Λύκειο - Αγορά εργασίας - Νέο
Αναπτυξιακό Μοντέλο» συμμετείχε ως συντονίστρια του πάνελ των ομιλητών και της συζήτησης
το μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ Νάντια Γιαννακοπούλου την Δευτέρα
3/6/2012.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν και τοποθετήθηκαν ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος, η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Εύη Χριστοφιλοπούλου, η Ευρωβουλευτής Χρυσούλα Παλιαδέλη, ο πρώην Ειδικός Γραμματέας Παιδείας Μιχάλης Κοντογιάννης και Πανεπιστημιακοί, καθηγητές ΤΕΙ, λειτουργοί της εκπαίδευσης, θεσμικοί εκπρόσωποι φορέων από την ΓΣΕΕ,την ΓΣΕΒΕ, την ΟΛΜΕ και άλλοι.
Η κα Γιαννακοπούλου, στην τοποθέτησή της μεταξύ άλλων τόνισε:
"Η τεχνική εκπαίδευση στη χώρα μας συμπίπτει σχεδόν με την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους. Πρώτος ο Καποδίστριας συνειδητοποίησε την νευραλγική σημασία της για την οικονομία και την ανάπτυξη, προσπαθώντας να θέσει τις βάσεις της νεοελληνικής παιδείας με αφετηρία την τεχνική εκπαίδευση. Από τότε, δυστυχώς το τεχνολογικό λύκειο στην Ελλάδα ακόμα παλεύει να βρει το βηματισμό του όντας απαξιωμένο στις επιλογές τόσο του μαθητικού δυναμικού όσο και της κοινωνίας στο σύνολό της.
Ωστόσο, ο σκοπός του τεχνολογικού λυκείου είναι πολυδιάστατος και πολυεπίπεδος καθώς οφείλει από τη μία να ανταποκριθεί στην άρτια επαγγελματική διαμόρφωση του μαθητή ενώ ταυτόχρονα, με την παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου να καλλιεργήσει τις απαραίτητες κοινωνικές δεξιότητες ενός μελλοντικού ενεργού και συνειδητοποιημένου πολίτη. Παρά όμως τους υψηλούς αυτούς στόχους, η πραγματικότητα αποδεικνύεται απογοητευτική.
Όπως προαναφέρθηκε, η απαξίωση και υποβάθμιση σε μεγάλο βαθμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας είχε σαν αποτέλεσμα οι νέοι να προσανατολίζονται όλο και λιγότερο σε τεχνικά και τεχνολογικά επαγγέλματα.
Η ελληνική πραγματικότητα έρχεται σε αντιδιαστολή με τις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου η πλειοψηφία των μαθητών επιλέγει την τεχνική εκπαίδευση.
Επιπρόσθετα, η κατάσταση στα επαγγελματικά λύκεια στην Ελλάδα επιδεινώνεται ανησυχητικά από το αυξανόμενο φαινόμενο της σχολικής διαρροής καθώς όλο και περισσότεροι μαθητές εγκαταλείπουν το τεχνολογικό λύκειο και δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους.
Βιώνοντας όμως στη ζοφερή πραγματικότητα της κρίσης είναι καιρός να επαναπροσδιορίσουμε τη σημασία της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Καθώς η ανεργία καλπάζει πλήττοντας όλο και περισσότερους νέους είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να επαναπροσεγγίσουμε το χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης δίνοντας την απαιτούμενη προσοχή. Το τεχνικό λύκειο οφείλει να γίνει σοβαρή και συνειδητή επιλογή και όχι τυχαία ή τελευταία λύση ανάγκης. Οφείλει να καταξιωθεί σε σχολείο πρώτης επιλογής ικανό να εξασφαλίσει στους αποφοίτους του επαγγελματική καταξίωση.
Οφείλει να παράγει καταρτισμένους τεχνικούς και τεχνίτες, να ανοίξει στην αγορά εργασίας, να αποτελέσει παράγοντα ανάπτυξης. Αν θέλουμε να ελπίζουμε σε αλλαγή του κλίματος στην οικονομία πρέπει να μπορούμε να διοχετεύσουμε στην αγορά επαρκώς καταρτισμένο δυναμικό που να μπορεί να δουλέψει στον πρωτογενή τομέα, σε νέες υποδομές, σε ποιοτικές υπηρεσίες. Πρέπει τέλος κι εμείς σαν κοινωνία να μπορέσουμε να απεγκλωβιστούμε από στερεότυπα του παρελθόντος που στις παρούσες οικονομικές συνθήκες δεν έχουν πλέον ισχύ και θεωρούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση ως μονόδρομο για ευκαιρίες απασχόλησης και επαγγελματικής καταξίωσης.
Γι αυτό λοιπόν τώρα περισσότερο από ποτέ το επαγγελματικό σχολείο πρέπει να εξελιχθεί σ’ ένα από τους σημαντικότερους εκπαιδευτικούς θεσμούς. Η επιτυχημένη, στοχευμένη, οργανωμένη επαγγελματική εκπαίδευση μπορεί να γίνει αναπτυξιακό εργαλείο. Το σχέδιο νόμου του ΠΑΣΟΚ για την Τεχνολογική Εκπαίδευση στοχεύει στα παραπάνω, στη δημιουργία ενός σχολείου που θα παράγει τεχνικούς με άριστη εξειδίκευση και γενική παιδεία, ενός σχολείου άρρηκτα συνδεδεμένου με την κοινωνία και την εργασία, ενός σύγχρονου και ελκυστικού σχολείου.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν και τοποθετήθηκαν ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος, η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Εύη Χριστοφιλοπούλου, η Ευρωβουλευτής Χρυσούλα Παλιαδέλη, ο πρώην Ειδικός Γραμματέας Παιδείας Μιχάλης Κοντογιάννης και Πανεπιστημιακοί, καθηγητές ΤΕΙ, λειτουργοί της εκπαίδευσης, θεσμικοί εκπρόσωποι φορέων από την ΓΣΕΕ,την ΓΣΕΒΕ, την ΟΛΜΕ και άλλοι.
Η κα Γιαννακοπούλου, στην τοποθέτησή της μεταξύ άλλων τόνισε:
"Η τεχνική εκπαίδευση στη χώρα μας συμπίπτει σχεδόν με την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους. Πρώτος ο Καποδίστριας συνειδητοποίησε την νευραλγική σημασία της για την οικονομία και την ανάπτυξη, προσπαθώντας να θέσει τις βάσεις της νεοελληνικής παιδείας με αφετηρία την τεχνική εκπαίδευση. Από τότε, δυστυχώς το τεχνολογικό λύκειο στην Ελλάδα ακόμα παλεύει να βρει το βηματισμό του όντας απαξιωμένο στις επιλογές τόσο του μαθητικού δυναμικού όσο και της κοινωνίας στο σύνολό της.
Ωστόσο, ο σκοπός του τεχνολογικού λυκείου είναι πολυδιάστατος και πολυεπίπεδος καθώς οφείλει από τη μία να ανταποκριθεί στην άρτια επαγγελματική διαμόρφωση του μαθητή ενώ ταυτόχρονα, με την παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου να καλλιεργήσει τις απαραίτητες κοινωνικές δεξιότητες ενός μελλοντικού ενεργού και συνειδητοποιημένου πολίτη. Παρά όμως τους υψηλούς αυτούς στόχους, η πραγματικότητα αποδεικνύεται απογοητευτική.
Όπως προαναφέρθηκε, η απαξίωση και υποβάθμιση σε μεγάλο βαθμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας είχε σαν αποτέλεσμα οι νέοι να προσανατολίζονται όλο και λιγότερο σε τεχνικά και τεχνολογικά επαγγέλματα.
Η ελληνική πραγματικότητα έρχεται σε αντιδιαστολή με τις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου η πλειοψηφία των μαθητών επιλέγει την τεχνική εκπαίδευση.
Επιπρόσθετα, η κατάσταση στα επαγγελματικά λύκεια στην Ελλάδα επιδεινώνεται ανησυχητικά από το αυξανόμενο φαινόμενο της σχολικής διαρροής καθώς όλο και περισσότεροι μαθητές εγκαταλείπουν το τεχνολογικό λύκειο και δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους.
Βιώνοντας όμως στη ζοφερή πραγματικότητα της κρίσης είναι καιρός να επαναπροσδιορίσουμε τη σημασία της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Καθώς η ανεργία καλπάζει πλήττοντας όλο και περισσότερους νέους είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να επαναπροσεγγίσουμε το χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης δίνοντας την απαιτούμενη προσοχή. Το τεχνικό λύκειο οφείλει να γίνει σοβαρή και συνειδητή επιλογή και όχι τυχαία ή τελευταία λύση ανάγκης. Οφείλει να καταξιωθεί σε σχολείο πρώτης επιλογής ικανό να εξασφαλίσει στους αποφοίτους του επαγγελματική καταξίωση.
Οφείλει να παράγει καταρτισμένους τεχνικούς και τεχνίτες, να ανοίξει στην αγορά εργασίας, να αποτελέσει παράγοντα ανάπτυξης. Αν θέλουμε να ελπίζουμε σε αλλαγή του κλίματος στην οικονομία πρέπει να μπορούμε να διοχετεύσουμε στην αγορά επαρκώς καταρτισμένο δυναμικό που να μπορεί να δουλέψει στον πρωτογενή τομέα, σε νέες υποδομές, σε ποιοτικές υπηρεσίες. Πρέπει τέλος κι εμείς σαν κοινωνία να μπορέσουμε να απεγκλωβιστούμε από στερεότυπα του παρελθόντος που στις παρούσες οικονομικές συνθήκες δεν έχουν πλέον ισχύ και θεωρούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση ως μονόδρομο για ευκαιρίες απασχόλησης και επαγγελματικής καταξίωσης.
Γι αυτό λοιπόν τώρα περισσότερο από ποτέ το επαγγελματικό σχολείο πρέπει να εξελιχθεί σ’ ένα από τους σημαντικότερους εκπαιδευτικούς θεσμούς. Η επιτυχημένη, στοχευμένη, οργανωμένη επαγγελματική εκπαίδευση μπορεί να γίνει αναπτυξιακό εργαλείο. Το σχέδιο νόμου του ΠΑΣΟΚ για την Τεχνολογική Εκπαίδευση στοχεύει στα παραπάνω, στη δημιουργία ενός σχολείου που θα παράγει τεχνικούς με άριστη εξειδίκευση και γενική παιδεία, ενός σχολείου άρρηκτα συνδεδεμένου με την κοινωνία και την εργασία, ενός σύγχρονου και ελκυστικού σχολείου.