Το τελικό κείμενο με τα προαπαιτούμενα αφιερώνει ολόκληρο κεφάλαιο
στο θέμα της στρατηγικής των «κόκκινων» δανείων.
Συγκεκριμένα αναφέρει:
«Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να εγκρίνει τη σχετική νομοθεσία που θα επιτρέπει την αδειοδότηση μη τραπεζικών παρόχων παροχής υπηρεσιών ακόμη και τις μεταβιβάσεις δανείων από την 1η Ιανουαρίου 2016.
Επίσης, η κυβέρνηση θα πρέπει να τροποποιήσει το νόμο για την εξωδικαστική επίλυση χρέους και...να θεσπίσει φορολογικά κίνητρα για τους οφειλέτες προκειμένου να συμμετάσχουν σε αυτή την εξωδικαστική διαδικασία».
Η Τράπεζα της Ελλάδας ΕΛΛ-0,54% θα πρέπει να καθορίσει με απόφασή της τα κριτήρια βάσει των οποίων θα προκύπτει το μέγιστο ποσό που θα πρέπει να πληρώνει ο κάθε δανειολήπτης.
Θα πρέπει επίσης να νομοθετηθεί μηχανισμός ο οποίος θα επιβλέπεται από την Τράπεζα της Ελλάδας, με αντικείμενο τη διαχείριση των μεγάλων οφειλετών τόσο προς τον δημόσιο όσο και προς τον ιδιωτικό τομέα (κυρίως προς τις τράπεζες).
Το προαπαιτούμενο προβλέπει επίσης τη δημιουργία γραφείων ενημέρωσης δανειοληπτών, τη σύσταση εξειδικευμένων δικαστηρίων.
Επίσης συζητείται η σύσταση ανεξάρτητης γραμματείας στην Τράπεζα της Ελλάδας για τα «κόκκινα» δάνεια, η οποία θα υποστηρίζει το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους.
«Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να εγκρίνει τη σχετική νομοθεσία που θα επιτρέπει την αδειοδότηση μη τραπεζικών παρόχων παροχής υπηρεσιών ακόμη και τις μεταβιβάσεις δανείων από την 1η Ιανουαρίου 2016.
Επίσης, η κυβέρνηση θα πρέπει να τροποποιήσει το νόμο για την εξωδικαστική επίλυση χρέους και...να θεσπίσει φορολογικά κίνητρα για τους οφειλέτες προκειμένου να συμμετάσχουν σε αυτή την εξωδικαστική διαδικασία».
Η Τράπεζα της Ελλάδας ΕΛΛ-0,54% θα πρέπει να καθορίσει με απόφασή της τα κριτήρια βάσει των οποίων θα προκύπτει το μέγιστο ποσό που θα πρέπει να πληρώνει ο κάθε δανειολήπτης.
Θα πρέπει επίσης να νομοθετηθεί μηχανισμός ο οποίος θα επιβλέπεται από την Τράπεζα της Ελλάδας, με αντικείμενο τη διαχείριση των μεγάλων οφειλετών τόσο προς τον δημόσιο όσο και προς τον ιδιωτικό τομέα (κυρίως προς τις τράπεζες).
Το προαπαιτούμενο προβλέπει επίσης τη δημιουργία γραφείων ενημέρωσης δανειοληπτών, τη σύσταση εξειδικευμένων δικαστηρίων.
Επίσης συζητείται η σύσταση ανεξάρτητης γραμματείας στην Τράπεζα της Ελλάδας για τα «κόκκινα» δάνεια, η οποία θα υποστηρίζει το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους.
Τέλος, στο κείμενο που συμφωνήθηκε
αναφέρεται ότι:
* Η Τράπεζα της Ελλάδας θα πρέπει να διορίσει ειδικό εκκαθαριστή και να εισαγάγει σύστημα αμοιβής βάσει απόδοσης για τους εκκαθαριστές σε συνεννόηση με το ΤΧΣ.
* Το ΤΧΣ θα διορίσει εκτελεστικό μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο αλλά και ειδική ομάδα, η οποία θα ασχολείται με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
Κομισιόν: Περιμένουμε την υλοποίηση της λίστας
Η Ομάδα Εργασίας του Εurogroup ενέκρινε τη νύχτα της Πέμπτης καταρχήν τον κατάλογο με τα προαπαιτούμενα του δεύτερου πακέτου, τον οποίο η κυβέρνηση καλείται να υλοποιήσει μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, ώστε να αποφασιστεί η εκταμίευση της υποδόσης ύψους 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την εκπρόσωπο της Κομισιόν Μίνα Αντρέεβα, στη συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας επιτεύχθηκε συμφωνία, η οποία θα πρέπει τώρα να διευκρινιστεί με κάθε λεπτομέρεια.
Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να διαμορφωθούν όλα τα τελικά κείμενα και να εγκριθούν από το ελληνικό κοινοβούλιο, ώστε στη συνέχεια να αποδεσμευτεί η υποδόση, όπως είχε συμφωνηθεί στην τελευταία συνεδρίαση του Εurogroup στις 23 Νοεμβρίου.
Η εκπρόσωπος επιβεβαίωσε ότι το συνταξιοδοτικό δεν θα είναι τελικά στο δεύτερο πακέτο, αλλά βασικό θέμα στην πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος.
Οπως είπε, η Κομισιόν παρέχει τεχνική βοήθεια στην κυβέρνηση για την προετοιμασία και υλοποίηση των αλλαγών στο συνταξιοδοτικό, ενώ αν και ρωτήθηκε, απέφυγε να πάρει θέση σχετικά με την πρόσκληση της κυβέρνησης προς τα κόμματα της αντιπολίτευσης να συμμετάσχουν σε διάλογο για τη μεταρρύθμισή του.
Επανέλαβε, όμως, ότι το συνταξιοδοτικό είναι «κλειδί» για την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης.
Πηγή της Ευρωζώνης στη βελγική πρωτεύουσα υπογράμμιζε ότι η διαμόρφωση του νέου ταμείου αποκρατικοποιήσεων είναι ένα από τα δυσκολότερα θέματα της διαπραγμάτευσης μεταξύ των θεσμών και της κυβέρνησης.
Μάλιστα, όπως έλεγε, εξακολουθούν να υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ της κυβέρνησης και των εκπροσώπων των θεσμών σχετικά με τη λειτουργία του.
Οι απαιτήσεις των εκπροσώπων των θεσμών στο θέμα αυτό είναι συγκεκριμένες, ενώ πιέζουν και κυβερνήσεις χωρών της Ευρωζώνης (Γερμανία, Ολλανδία) για επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα.
Πάντως, η ίδια πηγή διαβεβαίωνε ότι τελικά θα βρεθεί «κοινός τόπος».
Πάντως, τις τελευταίες βδομάδες είναι έκδηλη η διάθεση αξιωματούχων της Κομισιόν, αλλά και της Ευρωζώνης να διευκολύνουν την κυβέρνηση, παρέχοντας αρκετές χρονικές διευκολύνσεις στην εκπλήρωση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει.
Η χρονική μετατόπιση της απόφασης για τη φορολογία των αγροτών, αλλά και η μεταφορά του συνταξιοδοτικού από το δεύτερο πακέτο των προαπαιτούμενων στην πρώτη αξιολόγηση είναι δύο από τις διευκολύνσεις, ωστόσο και σε άλλους τομείς επιδεικνύεται κατανόηση από την πλευρά των εταίρων και δανειστών, οι οποίοι δεν θέλουν να θέσουν σε κίνδυνο την πολιτική σταθερότητα της κυβέρνησης.
Πάντως, η καθυστέρηση στην επίτευξη συμφωνίας στο πρώτο πακέτο των προαπαιτούμενων φέρνει πλέον πίσω όλο το χρονοδιάγραμμα.
Οι Βρυξέλλες πλέον προετοιμάζονται για την πρώτη αξιολόγηση που θεωρητικά έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το δεύτερο 15νθήμερο του Δεκεμβρίου, ωστόσο στην πράξη δουλειά θα αρχίσει να γίνεται μετά τις γιορτές, από τις αρχές Ιανουαρίου.
Αυτό σημαίνει ότι και η συζήτηση για το χρέος μετατίθεται πιθανότατα για τον Φεβρουάριο, δεδομένου ότι πρώτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και μετά να αρχίσει επισήμως η εξέταση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους.
Στη διάρκεια της πρώτης αξιολόγησης η κυβέρνηση θα μπορούσε να θέσει και το κόστος του προσφυγικού, ώστε να ληφθεί υπόψη στο σχέδιο του προϋπολογισμού του 2016.
Η Ελλάδα δεν έχει υποβάλει μέχρι στιγμής κανένα σχετικό αίτημα, ενώ άλλες χώρες (Ιταλία, Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Φινλανδία) το έχουν ήδη κάνει.
Μάλιστα χθες ο πρόεδρος του Εurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ διευκρίνισε ότι θα εξεταστεί χωριστά κάθε αίτημα με θετικό πνεύμα και στο πλαίσιο της ευελιξίας του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
«Αυτό που δεν θα θέλουμε», είπε, «είναι μια μόνιμη εξαίρεση των δαπανών για την υποδοχή προσφύγων και την ασφάλεια έναντι της τρομοκρατίας από τον υπολογισμό των ελλειμμάτων κάθε χώρας».
* Η Τράπεζα της Ελλάδας θα πρέπει να διορίσει ειδικό εκκαθαριστή και να εισαγάγει σύστημα αμοιβής βάσει απόδοσης για τους εκκαθαριστές σε συνεννόηση με το ΤΧΣ.
* Το ΤΧΣ θα διορίσει εκτελεστικό μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο αλλά και ειδική ομάδα, η οποία θα ασχολείται με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
Κομισιόν: Περιμένουμε την υλοποίηση της λίστας
Η Ομάδα Εργασίας του Εurogroup ενέκρινε τη νύχτα της Πέμπτης καταρχήν τον κατάλογο με τα προαπαιτούμενα του δεύτερου πακέτου, τον οποίο η κυβέρνηση καλείται να υλοποιήσει μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, ώστε να αποφασιστεί η εκταμίευση της υποδόσης ύψους 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την εκπρόσωπο της Κομισιόν Μίνα Αντρέεβα, στη συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας επιτεύχθηκε συμφωνία, η οποία θα πρέπει τώρα να διευκρινιστεί με κάθε λεπτομέρεια.
Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να διαμορφωθούν όλα τα τελικά κείμενα και να εγκριθούν από το ελληνικό κοινοβούλιο, ώστε στη συνέχεια να αποδεσμευτεί η υποδόση, όπως είχε συμφωνηθεί στην τελευταία συνεδρίαση του Εurogroup στις 23 Νοεμβρίου.
Η εκπρόσωπος επιβεβαίωσε ότι το συνταξιοδοτικό δεν θα είναι τελικά στο δεύτερο πακέτο, αλλά βασικό θέμα στην πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος.
Οπως είπε, η Κομισιόν παρέχει τεχνική βοήθεια στην κυβέρνηση για την προετοιμασία και υλοποίηση των αλλαγών στο συνταξιοδοτικό, ενώ αν και ρωτήθηκε, απέφυγε να πάρει θέση σχετικά με την πρόσκληση της κυβέρνησης προς τα κόμματα της αντιπολίτευσης να συμμετάσχουν σε διάλογο για τη μεταρρύθμισή του.
Επανέλαβε, όμως, ότι το συνταξιοδοτικό είναι «κλειδί» για την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης.
Πηγή της Ευρωζώνης στη βελγική πρωτεύουσα υπογράμμιζε ότι η διαμόρφωση του νέου ταμείου αποκρατικοποιήσεων είναι ένα από τα δυσκολότερα θέματα της διαπραγμάτευσης μεταξύ των θεσμών και της κυβέρνησης.
Μάλιστα, όπως έλεγε, εξακολουθούν να υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ της κυβέρνησης και των εκπροσώπων των θεσμών σχετικά με τη λειτουργία του.
Οι απαιτήσεις των εκπροσώπων των θεσμών στο θέμα αυτό είναι συγκεκριμένες, ενώ πιέζουν και κυβερνήσεις χωρών της Ευρωζώνης (Γερμανία, Ολλανδία) για επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα.
Πάντως, η ίδια πηγή διαβεβαίωνε ότι τελικά θα βρεθεί «κοινός τόπος».
Πάντως, τις τελευταίες βδομάδες είναι έκδηλη η διάθεση αξιωματούχων της Κομισιόν, αλλά και της Ευρωζώνης να διευκολύνουν την κυβέρνηση, παρέχοντας αρκετές χρονικές διευκολύνσεις στην εκπλήρωση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει.
Η χρονική μετατόπιση της απόφασης για τη φορολογία των αγροτών, αλλά και η μεταφορά του συνταξιοδοτικού από το δεύτερο πακέτο των προαπαιτούμενων στην πρώτη αξιολόγηση είναι δύο από τις διευκολύνσεις, ωστόσο και σε άλλους τομείς επιδεικνύεται κατανόηση από την πλευρά των εταίρων και δανειστών, οι οποίοι δεν θέλουν να θέσουν σε κίνδυνο την πολιτική σταθερότητα της κυβέρνησης.
Πάντως, η καθυστέρηση στην επίτευξη συμφωνίας στο πρώτο πακέτο των προαπαιτούμενων φέρνει πλέον πίσω όλο το χρονοδιάγραμμα.
Οι Βρυξέλλες πλέον προετοιμάζονται για την πρώτη αξιολόγηση που θεωρητικά έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το δεύτερο 15νθήμερο του Δεκεμβρίου, ωστόσο στην πράξη δουλειά θα αρχίσει να γίνεται μετά τις γιορτές, από τις αρχές Ιανουαρίου.
Αυτό σημαίνει ότι και η συζήτηση για το χρέος μετατίθεται πιθανότατα για τον Φεβρουάριο, δεδομένου ότι πρώτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και μετά να αρχίσει επισήμως η εξέταση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους.
Στη διάρκεια της πρώτης αξιολόγησης η κυβέρνηση θα μπορούσε να θέσει και το κόστος του προσφυγικού, ώστε να ληφθεί υπόψη στο σχέδιο του προϋπολογισμού του 2016.
Η Ελλάδα δεν έχει υποβάλει μέχρι στιγμής κανένα σχετικό αίτημα, ενώ άλλες χώρες (Ιταλία, Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Φινλανδία) το έχουν ήδη κάνει.
Μάλιστα χθες ο πρόεδρος του Εurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ διευκρίνισε ότι θα εξεταστεί χωριστά κάθε αίτημα με θετικό πνεύμα και στο πλαίσιο της ευελιξίας του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
«Αυτό που δεν θα θέλουμε», είπε, «είναι μια μόνιμη εξαίρεση των δαπανών για την υποδοχή προσφύγων και την ασφάλεια έναντι της τρομοκρατίας από τον υπολογισμό των ελλειμμάτων κάθε χώρας».