Πολύ κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών σύμφωνα με πληροφορίες.
Πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών, οι οποίες είναι σε εξέλιξη εδώ και αρκετές εβδομάδες, τονίζουν ότι έχει βρεθεί κοινός τόπος με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού και κυρίως με τον γαλλικό όμιλο Vinci Concessions και τον όμιλο ισπανικών συμφερόντων Hochtief Solutions PPP, οι οποίοι ελέγχουν ποσοστό 29,9% και 17% αντίστοιχα του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Η επί της αρχής συμφωνία προβλέπει ότι η Hochtief δε θα συμμετάσχει στο κατασκευαστικό κομμάτι του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.
Η Hochtief και η Vinci είχαν εκφράσει επιφυλάξεις στο ενδεχόμενο να ενταχθεί το τμήμα Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό, το οποίο αφαιρέθηκε από το κατασκευαστικό αντικείμενο της κοινοπραξίας το 2013.
Οι αντιρρήσεις του γαλλικού ομίλου εν τέλει κάμφθηκαν, ωστόσο δεν συνέβη το ίδιο με τη Hochtief, η οποία ελέγχεται σε ποσοστό 50,4% από την ισπανική ACS. Για το λόγο αυτό συμφωνήθηκε να απέχει από το κατασκευαστικό κομμάτι του αυτοκινητόδρομου.
Το κόστος και η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται και οι συζητήσεις για το κόστος της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου, με τις δύο πλευρές να έχουν σχεδόν καταλήξει στο ποσό των 295 εκατομμυρίων ευρώ.
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να ακυρωθούν οι οκτώ συμβάσεις που είχαν προκύψει από ισάριθμους διαγωνισμούς τα προηγούμενα έτη και να αποσταλεί επίσημο αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να εγκριθεί η κάλυψη μέρους του κόστους του έργου από το ΕΣΠΑ.
Η συμφωνία για την ένταξη του οδικού άξονα μήκους 70 χιλιομέτρων στην υπάρχουσα σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, προβλέπει την ανάληψη ρίσκου από τους μετόχους της κοινοπραξίας, οι οποίοι θα πρέπει να δεσμεύσουν και δικά τους κεφάλαια για την χρηματοδότηση του έργου.
Εκτός από τη γαλλική Vinci Concessions, στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος αναμένεται να συμβάλλουν χρηματοδοτικά και οι τρεις ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στη μετοχική σύνθεση της Ολυμπίας Οδού (ΑΒΑΞ 19,1%, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις 17% και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 17%).
Η ανάληψη μέρους του κόστους από τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού αποτελεί, σύμφωνα με πληροφορίες, μία από τις βασικές προϋποθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την συγχρηματοδότηση του αυτοκινητόδρομου.
Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, αυτός είναι και ο μόνος τρόπος για να δώσει η Κομισιόν το πράσινο φως προκειμένου να ενταχθεί το έργο ως γέφυρα και στην επόμενη προγραμματική περίοδο, σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί έως το 2023.
Αν όπως όλα δείχνουν προκριθεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου με τη μέθοδο της παραχώρησης, στο τμήμα των 70 χιλιομέτρων θα τεθούν σε λειτουργία σταθμοί διοδίων με το κόστος για τους οδηγούς να ανέρχεται σε 0,067 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Το Δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει αποζημιώσεις στις εταιρείες που μειοδότησαν στους οκτώ διαγωνισμούς οι οποίοι διεξήχθησαν τα προηγούμενα έτη.
Το ύψος των αποζημιώσεων ωστόσο δεν θα είναι ιδιαίτερα υψηλό δεδομένου πως διαμορφώνεται σε ποσοστό έως 5% του 75% του κόστους του έργου. Με το συνολικό κόστος και για τις οκτώ συμβάσεις να ανέρχεται σε περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ, οι αποζημιώσεις δε θα υπερβούν τα 10 εκατομμύρια ευρώ.
Πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών, οι οποίες είναι σε εξέλιξη εδώ και αρκετές εβδομάδες, τονίζουν ότι έχει βρεθεί κοινός τόπος με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού και κυρίως με τον γαλλικό όμιλο Vinci Concessions και τον όμιλο ισπανικών συμφερόντων Hochtief Solutions PPP, οι οποίοι ελέγχουν ποσοστό 29,9% και 17% αντίστοιχα του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Η επί της αρχής συμφωνία προβλέπει ότι η Hochtief δε θα συμμετάσχει στο κατασκευαστικό κομμάτι του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.
Η Hochtief και η Vinci είχαν εκφράσει επιφυλάξεις στο ενδεχόμενο να ενταχθεί το τμήμα Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό, το οποίο αφαιρέθηκε από το κατασκευαστικό αντικείμενο της κοινοπραξίας το 2013.
Οι αντιρρήσεις του γαλλικού ομίλου εν τέλει κάμφθηκαν, ωστόσο δεν συνέβη το ίδιο με τη Hochtief, η οποία ελέγχεται σε ποσοστό 50,4% από την ισπανική ACS. Για το λόγο αυτό συμφωνήθηκε να απέχει από το κατασκευαστικό κομμάτι του αυτοκινητόδρομου.
Το κόστος και η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται και οι συζητήσεις για το κόστος της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου, με τις δύο πλευρές να έχουν σχεδόν καταλήξει στο ποσό των 295 εκατομμυρίων ευρώ.
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να ακυρωθούν οι οκτώ συμβάσεις που είχαν προκύψει από ισάριθμους διαγωνισμούς τα προηγούμενα έτη και να αποσταλεί επίσημο αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να εγκριθεί η κάλυψη μέρους του κόστους του έργου από το ΕΣΠΑ.
Η συμφωνία για την ένταξη του οδικού άξονα μήκους 70 χιλιομέτρων στην υπάρχουσα σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, προβλέπει την ανάληψη ρίσκου από τους μετόχους της κοινοπραξίας, οι οποίοι θα πρέπει να δεσμεύσουν και δικά τους κεφάλαια για την χρηματοδότηση του έργου.
Εκτός από τη γαλλική Vinci Concessions, στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος αναμένεται να συμβάλλουν χρηματοδοτικά και οι τρεις ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στη μετοχική σύνθεση της Ολυμπίας Οδού (ΑΒΑΞ 19,1%, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις 17% και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 17%).
Η ανάληψη μέρους του κόστους από τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού αποτελεί, σύμφωνα με πληροφορίες, μία από τις βασικές προϋποθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την συγχρηματοδότηση του αυτοκινητόδρομου.
Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, αυτός είναι και ο μόνος τρόπος για να δώσει η Κομισιόν το πράσινο φως προκειμένου να ενταχθεί το έργο ως γέφυρα και στην επόμενη προγραμματική περίοδο, σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί έως το 2023.
Αν όπως όλα δείχνουν προκριθεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου με τη μέθοδο της παραχώρησης, στο τμήμα των 70 χιλιομέτρων θα τεθούν σε λειτουργία σταθμοί διοδίων με το κόστος για τους οδηγούς να ανέρχεται σε 0,067 ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Το Δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει αποζημιώσεις στις εταιρείες που μειοδότησαν στους οκτώ διαγωνισμούς οι οποίοι διεξήχθησαν τα προηγούμενα έτη.
Το ύψος των αποζημιώσεων ωστόσο δεν θα είναι ιδιαίτερα υψηλό δεδομένου πως διαμορφώνεται σε ποσοστό έως 5% του 75% του κόστους του έργου. Με το συνολικό κόστος και για τις οκτώ συμβάσεις να ανέρχεται σε περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ, οι αποζημιώσεις δε θα υπερβούν τα 10 εκατομμύρια ευρώ.