Την έντονη διαφωνία του με την περεταίρω απαξίωση του ΤΕΙ Καλαμάτας εξέφρασε ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κος Δημήτρης Κουσελάς.
Ο κος Κουσελάς, στην αγόρευσή του κατά τη συζήτηση, στην Ολομέλεια της Βουλής, του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας «Ρύθμιση θεμάτων του Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», άσκησε έντονη κριτική στην Κυβέρνηση, τονίζοντας μεταξύ άλλων τα εξής:......
«Για μας η Ελλάδα των αξιών, η αναγκαία μετάβαση στην Οικονομία της Γνώσης, της πληροφορίας, της Πράσινης Ανάπτυξης, περνά μέσα από μεγάλες αλλαγές, που πρέπει να γίνουν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Δυστυχώς, το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα, ελάχιστη σχέση έχει με αυτές τις αλλαγές.
Λέγεται πως «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Να, όμως, που στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο αυτό δεν ισχύει. Και εξηγούμαι: Ενώ η Κυβέρνηση ισχυρίζεται πως προωθεί την ουσιαστική ανωτατοποίηση των ΤΕΙ –κάτι που εμείς πρώτοι στηρίξαμε- καταλήγει σε μια ακόμα διαδικαστική και αποσπασματική παρέμβαση σε επιμέρους θέματα λειτουργίας των ΤΕΙ.
Μεταφέρει μηχανιστικά στα ΤΕΙ διατάξεις που ισχύουν στα ΑΕΙ, ανεξάρτητα από την καταλληλότητα και τη λειτουργικότητα αυτών των διατάξεων. Τις μεταφέρει, χωρίς να προβλέψει την ενίσχυση των ΤΕΙ σε πόρους και σε αναγκαίο προσωπικό.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η προβλεπόμενη λειτουργία των ερευνητικών εργαστηρίων στα ΤΕΙ, χωρίς ανάλογη πρόβλεψη χρηματοδότησης. Τι θα κάνουν αλήθεια τα ΤΕΙ για να προωθήσουν την έρευνα; Θα βγουν στη… γύρα για χορηγούς;
Η Κυβέρνηση, αντί να σχεδιάσει τη λειτουργία τμημάτων των ΤΕΙ που να στηρίξουν τις τοπικές αναπτυξιακές προτεραιότητες, εισάγει με το άρθρο 17 μια μηχανιστική διαδικασία για το κλείσιμο τμημάτων και σχολών, με βάση ένα ποσοστό επί των εισακτέων που ορίζεται από την Κυβέρνηση και όχι από τα ΤΕΙ, ώστε να στείλει ακόμη περισσότερους σπουδαστές στα ιδιωτικά ΚΕΚ και στα Κολλέγια, (γιατί ανεξάρτητα από την πρόθεσή της, αυτό θα γίνει στην πράξη).Από το επόμενο έτος, που είναι το πέμπτο κατά σειρά από τότε που άρχισε να εφαρμόζεται η «βάση του 10», πάνω από σαράντα τμήματα ΤΕΙ, δηλαδή ένα στα πέντε, κινδυνεύουν με λουκέτο.
Με αυτή τη ρύθμιση θίγεται και το ΤΕΙ Καλαμάτας, που είναι το μοναδικό ΤΕΙ στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, αλλά και πολλά άλλα ΤΕΙ. Αν ισχύσει αυτό, τουλάχιστον δύο τμήματά του κινδυνεύουν άμεσα με λουκέτο, αφού το 10% θα υπολογίζεται επί των εισακτέων που ορίζονται από την Κυβέρνηση και όχι επί του ποσοστού που θα προτείνει η Ολομέλεια του Τμήματος.
Είναι αυτή η ίδια Κυβέρνηση, που εδώ και έξι χρόνια έχει εγκαταλείψει πλήρως τα ΤΕΙ, τα οποία υποχρηματοδοτούνται και μάλιστα με υποπολλαπλάσιους πόρους, σε σχέση με τα ΑΕΙ, για ισοδύναμο αριθμό φοιτητών.
Είναι αυτή η ίδια Κυβέρνηση, που νομοθέτησε τη βάση -κινούμενη άμμο- του 10, πλήττοντας τα περιφερειακά ΤΕΙ και στερώντας απ’ αυτά δεκάδες χιλιάδες σπουδαστές. Αυτοί οι σπουδαστές κρίνονται -μετά βδελυγμίας μάλιστα…- «ακατάλληλο» ως φοιτητές και σπουδαστές, αλλά απολύτως κατάλληλοι ως πελάτες των Κολλεγίων, των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών και των ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων!
Είναι εύκολο, βέβαια, να λέμε πως σπάρθηκαν και σπέρνονται άκριτα τμήματα και σχολές ΤΕΙ σε όλη την Επικράτεια. Πως κάποιες απ’ αυτές μπορεί να μη χρειάζονται ή όντως να ξεπεράστηκαν, ενώ αντίθετα χρειάζονται άλλες.
Το μοντέλο του… λυόμενου Πανεπιστήμιου και του λυόμενου ΤΕΙ δεν μπορεί πλέον να έχει μέλλον στη χώρα μας. Είναι όμως άδικο, είναι ισοπεδωτικό, να μηδενίζουμε τη σημασία των περιφερειακών ΑΕΙ και ΤΕΙ, ανάγοντας την ύπαρξή τους είτε σε τοπικά ρουσφέτια, είτε σε συμφέροντα, όπως λένε κάποιοι, ιδιοκτητών ενοικιαζόμενων δωματίων!
Αναμφισβήτητα χρειάζονται και σχέδιο και επαρκείς πόροι και κατάλληλα μέσα και δυναμικό, ώστε η λειτουργία τους να «δέσει» με τις ανάγκες της περιφερειακής ανάπτυξης, με την αποκέντρωση, με την παροχή σύγχρονης γνώσης, με αντίκρισμα και αναγνώριση.
Η Κυβέρνηση νομοθετεί μόνο για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων όσων σχολών ΤΕΙ θα ιδρυθούν, χωρίς να απαντά για τα Προεδρικά Διατάγματα που εκκρεμούν στα συναρμόδια Υπουργεία… Την ίδια στιγμή, τα ιδιωτικά Κολλέγια είναι προ των θυρών να λάβουν επαγγελματικά δικαιώματα!
Τελικά, για ποια ανωτατοποίηση των ΤΕΙ μιλάμε; Προς τι η διαφαινόμενη και τόσο οξεία αντιπαράθεση συμφερόντων στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, όταν η μερίδα του λέοντος προορίζεται, όπως φαίνεται, για τους ιδιώτες; »