Προειδοποίηση ότι αργά η γρήγορα θα ελεγχθούν από την εφορία οι οφειλέτες οι οποίοι δεν θα ενταχθούν στη ρύθμιση για τις 100 δόσεις, ενώ τους δίνεται η δυνατότητα, απηύθυνε η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών, Νάντια Βαλαβάνη.
Απορρίπτοντας τις προτάσεις για φορολογικό έλεγχο εκείνων που θα ενταχθούν στη ρύθμιση - ώστε να καταδειχθεί αν μπορούσαν να πληρώσουν και δεν το έκαναν ή όντως δεν είναι σε θέση σήμερα να το κάνουν -, η κα Βαλαβάνη είπε χαρακτηριστικά: «Αν θέλουμε να μην μπουν ας το κάνουμε έτσι. Δεν υπάρχει τίποτα πιο αποτρεπτικό απ' αυτό. Αν θέλουμε να είμαστε καθαροί πρέπει να το αντιστρέψουμε: Να πούμε όσοι δεν θα μπουν ενώ μπορούν (εξαιρούμενων ούτως ή άλλως όσων έχουν δικαστικές εμπλοκές) να είναι σίγουροι ότι αργά ή γρήγορα θα περάσει η εφορία».
Κατά την τοποθέτησή της επί του νομοσχεδίου, η κα Βαλαβάνη αντέκρουσε τις έντονες αμφιβολίες που εξέφρασαν τόσο η ΝΔ όσο και το Ποτάμι για την επιτυχία της ρύθμισης, επισημαίνοντας ότι ήδη τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως θα πετύχει. Επίσης, η αρμόδια υπουργός δεν αποδέχθηκε την κριτική της αντιπολίτευσης, ότι το νομοσχέδιο δεν ανταποκρίνεται καν στον τίτλο του «περί επανεκκίνησης της Οικονομίας».
Το νομοσχέδιο είναι άρτιο και αποτελεί ένα συνολικό ρυθμιστικό σχέδιο, αντέτεινε η υπουργός, δηλώνοντας ταυτοχρόνως υπερήφανη ότι «δεν μάς το έδωσε κανείς ούτε μας το διόρθωσε», αλλά κυρίως για το γεγονός ότι μπορεί να επηρεάσει στην εφαρμογή του ουσιαστικά και θετικά την καθημερινή ζωή εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων.
«Αμφισβητούν τον τίτλο του νομοσχεδίου μόνο όσοι δεν έχουν τον βραχνά της αιχμαλωσίας σε ένα χρέος που δεν μπορούν να αποπληρώσουν. Μόνο αυτοί δεν βλέπουν ότι μια ρύθμιση για το χρέος, ουσιαστικά τελική, δεν συμβάλλει στην επανεκκίνηση της οικονομίας απελευθερώνοντας ανθρώπους που ακόμη και σήμερα συλλαμβάνονται και επιχειρήσεις, που έχουν παγωμένους τους λογαριασμούς και δεν μπορούν να πληρώσουν τίποτα» είπε η αρμόδια υπουργός. Μάλιστα, εξήγησε ότι αυτοί είναι 3,5 εκατ. φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις που δεν μπορούν να αποπληρώσουν έως 3.000 κι άλλα 3,7 εκατ. που δεν μπορούν να αποπληρώσουν έως 5.000 ευρώ.
Σχετικώς με τα άρθρα για τα οποία τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζήτησαν την απόσυρσή τους, η κα Βαλαβάνη έδωσε, επίσης, απαντήσεις, ενώ και ειδικώς για το άρθρο 24, για την εταιρεία παράκτιο μέτωπο που αντέδρασε με σφοδρότητα η ΝΔ, είπε πως πλέον είναι άρτιο πολιτικά και τεχνικά. Δεσμεύτηκε δε να μελετήσει και να δεχθεί προτάσεις των κομμάτων, όπως για τη ρύθμιση χρεών των δημοτών προς Νομικά Πρόσωπα.
Αναφορικά με τις «τριγωνικές συναλλαγές» (άρθρο 21), η αν. υπουργός Οικονομικών υπεραμύνθηκε της ρύθμισης, λέγοντας πως επιχειρεί να πατάξει το φαινόμενο της φοροδιαφυγής και να επιτύχει τη μείωση των τιμών των προϊόντων. Σχετικώς με τα άρθρα 16 και 17 επισήμανε πως δεν δημιουργούν συγκεντρωτισμό στον υπουργό - όπως αιτιάται η αντιπολίτευση - παρά πρόκειται για εξουσιοδοτικές διατάξεις από τις οποίες δεν κινδυνεύει η αυτοτέλεια της γενικής γραμματείας.
Οι εισηγητές των κομμάτων
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Στάθης Γιαννακίδης, τόνισε πως το νομοσχέδιο αυτό λαμβάνει υπόψη τις συνθήκες που έχει διαμορφώσει η οικονομική κρίση στον κόσμο της εργασίας, αλλά και την ανάγκη της οικονομίας για μεγαλύτερη ρευστότητα, σημειώνοντας μάλιστα ότι η συμμόρφωση στις νέες ρυθμίσεις συνεπάγεται μια σειρά από ευεργετήματα για τον οφειλέτη, όπως, για παράδειγμα, η χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας και η άρση των κατασχέσεων που έχουν επιβληθεί στα χέρια τρίτων. Όπως τόνισε «δημιουργείται το πλαίσιο όχι μόνο για την προστασία των μικροοφειλετών, αλλά και για τον άμεσο τερματισμό των διώξεων απέναντί τους». Ιδιαίτερη μνεία έκανε στις διατάξεις του άρθρου 21, με το οποίο επιχειρείται να μπει ένα τέλος στις τριγωνικές συναλλαγές, επισημαίνοντας ότι «η κυβέρνηση παραμένει συνεπής στη δέσμευσή της για πάταξη της φοροδιαφυγής, ξεκινώντας από τις έκνομες δραστηριότητες των μεγάλων επιχειρήσεων παραβατών». Πρόσθεσε πως ταυτόχρονα, λαμβάνεται μέριμνα υπέρ των πιο αδύνατων κοινωνικών στρωμάτων, καθώς θεσπίζεται ευνοϊκότερος τρόπος φορολόγησης του τεκμαρτού εισοδήματος που προκύπτει για φορολογούμενους χωρίς εισόδημα, ενώ προβλέπεται η κατάργηση της ελάχιστης ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης σε περίπτωση απόκτησης εισοδήματος μόνον από τόκους και ακίνητα. Όπως ακόμη σημείωσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, στην κατεύθυνση δημιουργίας ενός δικαιότερου φορολογικού πλαισίου τροποποιούνται μια σειρά από διατάξεις του Κώδικα ΦΠΑ και επίσης επιχειρείται να αντιμετωπιστούν ζητήματα που προκύπτουν για μία σειρά από υπόχρεους, όπως είναι για παράδειγμα οι αγρότες κανονικού καθεστώτος και αφορούν στην πολυπλοκότητα και την ασάφεια του παρόντος καθεστώτος. Τέλος, επισήμανε ότι η ενίσχυση των εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων συνιστά μία εκ των βασικών παραμέτρων του νομοσχεδίου, το οποίο πέρα από το εισπρακτικό κομμάτι λαμβάνει μέριμνα και για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των επιχειρήσεων, κυρίως των μικρομεσαίων, τη συντήρηση των επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων, αλλά και την ανάσχεση του υφεσιακού κλίματος της οικονομίας και την επανεκκίνησή της.
Εκ μέρους της ΝΔ, ο εισηγητής Απόστολος Βεσυρόπουλος, αφού δήλωσε ότι η αξιωματική αντιπολίτευση δεν θα τηρήσει τη στάση της απόλυτης άρνησης που είχε υιοθετήσει ο ΣΥΡΙΖΑ, μη ψηφίζοντας καν την προηγούμενη ρύθμιση για τη διευθέτηση των οφειλών, παρά θα στηρίξει τις ευνοϊκές για τον κόσμο διατάξεις, εξέφρασε τις ενστάσεις του κόμματός του σε σειρά άρθρων και πρότεινε βελτιώσεις σε άλλα.
Για παράδειγμα, ζήτησε να συμπεριληφθούν και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου των ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού και κυρίως προς τις ΔΕΥΑ, ώστε να είναι ολοκληρωμένο το πλαίσιο της ρύθμισης οφειλών προς τους ΟΤΑ. Σαν στρεβλώσεις και αλλαγές επί τω δυσμενέστερω, ο κ. Βεσυρόπουλος εκτίμησε την απαλλαγή προσαυξήσεων και προστίμων, όπως και την επέκταση του ορίου οφειλών που μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση άνω του ενός εκατομμυρίου. «Πρέπει να υπάρχει διαχωρισμός περιπτώσεων ή κατ' ελάχιστον, να υπάρξουν σαφή κριτήρια και διασταυρώσεις για το αν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία ή καταθέσεις στους μεγαλοφειλέτες, είτε είναι φυσικά πρόσωπα είτε επιχειρήσεις, προκειμένου να ενταχθούν στο ευνοϊκό πλαίσιο ρυθμίσεων» είπε συγκεκριμένα, συμπληρώνοντας πως «δεν μπορούν να ενταχθούν αυτοί που αποδεδειγμένα έχουν αλλά δεν πληρώνουν, «κι αυτό μπορεί εύκολα να διακριβωθεί από τις διασταυρώσεις στοιχείων που αφορούν καταθέσεις ή περιουσιακά στοιχεία».
Εξήγησε, πάντως, πως η καλοπιστία με την οποία η ΝΔ αντιμετωπίζει το νομοσχέδιο και το πλαίσιο της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν μπορεί να εξαλείψει τις σοβαρές ενστάσεις για τα άρθρα εκείνα (16, 17, 21 και 24) που δεν σχετίζονται με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, τα οποία και ζήτησε να αποσυρθούν.
Από τη ΧΑ, ο Γιώργος Γαλέος είπε πως το νομοσχέδιο δεν δικαιολογεί ουδόλως τον τίτλο του περί «…επανεκκίνησης της οικονομίας», διερωτώμενος «πώς θα γίνει αυτό, με τα λεφτά που θα μαζέψετε από κάποιους που δεν έχουν να πληρώσουν και ό,τι μπορέσουν θα το δώσουν ή παίρνοντας κάποια ακίνητα, βάζοντάς τα στον αέρα για ένα διάστημα;». «Η επανεκκίνηση της οικονομίας έρχεται με ανάπτυξη και σε αυτό το νομοσχέδιο δεν βλέπουμε» ανέφερε, προσθέτοντας πως αντιθέτως κινείται σε τελείως διαφορετικές κατευθύνσεις.
Ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού Χάρης Θεοχάρης, αμφισβήτησε τόσο την ουσία, όσο και τον τύπο του νομοσχεδίου περί μέτρων για την επανεκκίνηση της Οικονομίας, επισημαίνοντας πως ούτε ο τίτλος του ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα ούτε όμως αποδοτική θα είναι η ρύθμιση για τις 100 δόσεις. Αιτιολόγησε πως είναι χειρότερη και από αυτές των Στουρνάρα και Χαρδούβελη - οι οποίες ούτως ή άλλως δεν πέτυχαν - αφού η προτεινόμενη διάταξη «διαχειρίζεται τα ίδια και τα ίδια», δίνει απλώς τη δυνατότητα σε εκείνους που ρύθμισαν τα χρέη τους να επανενταχθούν στη ρύθμιση, ενώ δίνει και λάθος κίνητρα. Ζήτησε εξάλλου να αποσυρθούν τα άρθρα 21, 24 και το 31, ώστε να υπάρξει διαβούλευση, επισημαίνοντας πως είναι απαράδεκτο ο ΣΥΡΙΖΑ να κάνει τα ίδια με κείνα που κατηγορούσε για εισαγωγή άσχετων διατάξεων στα νομοσχέδια και κατεπειγουσών ρυθμίσεων, που δεν ανταποκρίνονται στον χαρακτηρισμό αυτό.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος, ξεκίνησε την τοποθέτησή του λέγοντας πως επιβεβαιώθηκε η ΚΟ του κόμματός του, ότι το προεδρείο άνοιξε επικίνδυνες ατραπούς με την εγκληματική οργάνωση της ΧΑ, «τους έχετε δώσει το δικαίωμα να έρχονται καθημερινά και να παίζουν τα επικίνδυνα επικοινωνιακά τους παιχνίδια». Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο είπε πως διατηρείται το αντιλαϊκό περιβάλλον, που συνέβαλλε στην υπερχρέωση των νοικοκυριών, ενώ δεν γίνεται και καμία απολύτως μείωση των χρεών, νομιμοποιούνται τα χαράτσια και η φοροεπιδρομή. Ζήτησε να γίνει δεκτή η τροπολογία του ΚΚΕ που περιλαμβάνει τα λαϊκά νοικοκυριά που έχουν οικογενειακό εισόδημα 40.000 ευρώ, τις προσωπικές και ατομικές επιχειρήσεις, κουρεύει χρέη που προέρχονται από τα άδικα μέτρα, τα νοσήλια και το σύνολο των χρεών για μια οικογένεια έως 20.000 ευρώ και διευκολύνονται οι υπόλοιποι να αποπληρώσουν (το σύνολο των επιβαρύνσεων να μην ξεπερνάει το 10% στην εφορία).
Από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, ο Δημήτρης Καμμένος σχολίασε πως ο λόγος για τον οποίο σε ρύθμιση βρίσκονται μόλις 2 δισ. από τα 77 δισ. των χρεών είναι διότι ο κόσμος είναι φτωχός και δεν έχει να πληρώσει, για να επισημάνει ότι τη λύση τη φέρνει το νομοσχέδιο και να ζητήσει να στηριχθεί από όλους και από το άλφα έως το ωμέγα «παρά τις όποιες αδυναμίες του, οι οποίες θα διορθωθούν, διότι πρώτη φορά υπάρχει ένα ελληνικό σχέδιο να συζητήσουμε».
O Γιάννης Κουτσούκος, ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ, τόνισε πως το κόμμα του ψηφίζει επί της αρχής του το νομοσχέδιο για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, αφού είναι συνέχεια των ρυθμίσεων που πρότεινε το ΠΑΣΟΚ με βελτιώσεις, και δεν θα το υπονομεύσει όπως έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ που κατέθεσε τότε πρόταση νόμου για τη λεγόμενη «σεισάχθεια». Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για τις τριγωνικές συναλλαγές, ο κ. Κουτσούκος σημείωσε ότι αποτελούν παραδοχή ως ορθών των όσων κατηγορούσε στο παρελθόν και ζήτησε από τον ΣΥΡΙΖΑ να ζητήσει συγγνώμη. Τέλος, εξέφρασε την έντονη αντίδρασή του στη συγχώνευση της ΕΤΑΔ στο «υποτιθέμενο νέο Ταμείο», σχολιάζοντας πως μόνο το ΤΑΙΠΕΔ υπάρχει τώρα.