Τα πάνω κάτω φέρνει το σχέδιο για το Νέο Λύκειο που προωθεί το υπουργείο Παιδείας και θα τεθεί σε εφαρμογή από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Οπως αποκαλύπτει το «ΘΕΜΑ», στις αλλαγές που αναμένεται να εξαγγείλει την ερχόμενη εβδομάδα η κυρία Αννα Διαμαντοπούλου περιλαμβάνεται η δημιουργία νέου τύπου δεσμών με εξειδικευμένη ύλη, την ώρα που τον πρώτο λόγο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα έχουν πλέον οι σχολές, οι οποίες στο εξής θα επιλέγουν την εξεταστέα ύλη.
Παράλληλα καθιερώνεται ένα είδος πτυχιακής εργασίας για τους υποψηφίους, η βαθμολογία της οποίας θα συνυπολογίζεται στις επιδόσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Στις βασικές αλλαγές περιλαμβάνεται επίσης η μείωση της διδακτέας ύλης, η καθιέρωση πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, η εισαγωγή για πρώτη φορά μαθημάτων επιλογής όπως ο κινηματογράφος, το θέατρο και ο χορός, αλλά και η παραμονή της Ιστορίας στον βασικό κορμό των μαθημάτων.
Μία από τις βασικότερες καινοτομίες του νέου σχεδίου είναι η αποσύνδεση των Πανελλήνιων Εξετάσεων από το Λύκειο, το οποίο στην ουσία δεν θα υφίσταται πλέον με τη σημερινή του μορφή.
Στο εξής, η Α’ Λυκείου θα είναι τάξη γενικής μάθησης, ενώ οι επόμενες δύο θα είναι το ακριβώς αντίθετο, με λίγα μαθήματα και καθιέρωση ενός νέου μοντέλου δεσμών. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι κατευθύνσεις θα ονομάζονται: α. Ανθρωπιστικές Επιστήμες, β. Κοινωνικές Επιστήμες, γ. Θετικές Επιστήμες και δ. Επιστήμες Τεχνολογίας.
Τα πάνω κάτω όμως έρχονται και στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, καθώς οι σχολές θα ορίζουν πλέον τα μαθήματα στα οποία θα διαγωνίζονται οι υποψήφιοι αλλά και τους συντελεστές τους. Για παράδειγμα, ένας υποψήφιος που ενδιαφέρεται να εισαχθεί στη Φιλοσοφική θα έχει ως μάθημα αυξημένης βαρύτητας τα Αρχαία Ελληνικά, ενώ αντίστοιχα για το Φυσικό Τμήμα τη Φυσική. Ο υποψήφιος δεν θα εισάγεται πλέον σε τμήμα, αλλά σε σχολή, η οποία θα έχει την ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών που προσφέρει, θα απονέμει πτυχία και μπορεί να αποτελείται από εξειδικεύσεις με συγγενή επιστημονικά πεδία.
Σημαντική αλλαγή επίσης είναι η καθιέρωση τύπου πτυχιακής εργασίας στους τελειόφοιτους του Λυκείου, η βαθμολογία της οποίας θα παίζει ρόλο για την εισαγωγή του υποψηφίου στα πανεπιστήμια. Επίσης, ο κάθε μαθητής θα έχει την ατομική του ατζέντα, «portfolio», στην οποία θα περιέχονται οι βαθμολογικές του επιδόσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολείου.
Η βασική καινοτομία του Νέου Λυκείου είναι η αφαίρεση των πολλών μαθημάτων ιδίως από τη Γ’ Λυκείου, όπου θα δημιουργηθούν τέσσερα επιστημονικά αντικείμενα, κύκλοι μαθημάτων, με απόλυτη εξειδίκευση.
Στην ουσία, οι τρεις τάξεις του Λυκείου, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, θα αποτελούν ένα είδος κλίμακας όπου θα ανεβαίνει σταδιακά ο μαθητής έως ότου φτάσει στην απόλυτη εξειδίκευση της Γ’ Λυκείου. Η Α’ Λυκείου θα είναι η πύλη στο νέο σύστημα, την οποία θα παρακολουθήσουν οι φετινοί μαθητές της Γ’ Γυμνασίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, στα βασικά μαθήματα θα περιλαμβάνονται τα Αρχαία Ελληνικά, η Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά και η Γλώσσα. Επίσης, θα υπάρχουν και μαθήματα επιλογής, με βασική ενότητα τις Τέχνες και τον Πολιτισμό. Στη Β’ Λυκείου θα διαμορφώνονται οι κατευθύνσεις, ενώ στη Γ’ Λυκείου θα αρχίζει η απόλυτη εξειδίκευση.
Στην τελευταία τάξη θα δημιουργούνται κύκλοι σπουδών, όπου οι μαθητές όλων των κύκλων θα διδάσκονται Ελληνική Γλώσσα, Νέα Ελληνικά, Αρχαία και Μαθηματικά. Η βαρύτητα κάθε μαθήματος θα εξαρτάται από τον κύκλο που θα παρακολούθει ο μαθητής, δηλαδή τα Αρχαία Ελληνικά έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα στον ανθρωπιστικό κύκλο σπουδών. Η επιλογή των μαθημάτων θα γίνεται ανάλογα με τη σχολή στην οποία επιθυμεί να εισαχθεί ο υποψήφιος.
ΑΛΛΑΖΕΙ Η ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ
Φεύγει η Πληροφορική, μένει η Ιστορία, έρχεται ο Χορός!
Σε ό,τι αφορά τα μαθήματα, το πρώτο θύμα των αλλαγών είναι η Πληροφορική, η οποία, απ’ ό,τι φαίνεται, μένει «εκτός», αφού με βάση το σκεπτικό του υπουργείου έως το Λύκειο τα παιδιά θα έχουν εντρυφήσει στις σύγχρονες τεχνολογίες.
Για την Ιστορία, πάντως, μετά τις αποκαλύψεις του «ΘΕΜΑτος» η κυρία Διαμαντοπούλου έδωσε εντολή να παραμείνει στον βασικό κορμό των μαθημάτων.
Για το μάθημα των Θρησκευτικών επιλέγεται η χρυσή τομή να χαρακτηρίζεται μεν υποχρεωτικό, αλλά όχι για όλους. Αυτό σημαίνει ότι όσοι δηλώνουν πως δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν για λόγους θρησκευτικών πεποιθήσεων ή άλλους που αφορούν σε προσωπικά δεδομένα, έχουν τη δυνατότητα να μην το επιλέξουν.
Την ίδια ώρα στο σχολικό πρόγραμμα μπαίνουν πλέον το θέατρο, η μουσική αλλά και η δημιουργία ατομικού «portfolio», που θα περιλαμβάνει τις βαθμολογίες όλων των τάξεων.
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του Νέου Λυκείου είναι η καθιέρωση -για πρώτη φορά- μαθήματος Τέχνης και Πολιτισμού. Ο μαθητής θα μπορεί να επιλέξει από θέατρο, κινηματογράφο μέχρι χορό και μουσική, ενώ η βαθμολογία που θα συγκεντρώνει θα είναι ισότιμη με τα άλλα μαθήματα.
Βασικό στοιχείο, τέλος, είναι η αύξηση και των ωρών διδασκαλίας των Μαθηματικών, ενώ σε ό,τι αφορά τα Αγγλικά, σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου, ο μαθητής όχι μόνο πρέπει να γνωρίζει την ξένη γλώσσα έως τη Γ’ Γυμνασίου, αλλά και να αποκτά πιστοποιητικό γλωσσομάθειας.
Παράλληλα καθιερώνεται ένα είδος πτυχιακής εργασίας για τους υποψηφίους, η βαθμολογία της οποίας θα συνυπολογίζεται στις επιδόσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Στις βασικές αλλαγές περιλαμβάνεται επίσης η μείωση της διδακτέας ύλης, η καθιέρωση πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, η εισαγωγή για πρώτη φορά μαθημάτων επιλογής όπως ο κινηματογράφος, το θέατρο και ο χορός, αλλά και η παραμονή της Ιστορίας στον βασικό κορμό των μαθημάτων.
Μία από τις βασικότερες καινοτομίες του νέου σχεδίου είναι η αποσύνδεση των Πανελλήνιων Εξετάσεων από το Λύκειο, το οποίο στην ουσία δεν θα υφίσταται πλέον με τη σημερινή του μορφή.
Στο εξής, η Α’ Λυκείου θα είναι τάξη γενικής μάθησης, ενώ οι επόμενες δύο θα είναι το ακριβώς αντίθετο, με λίγα μαθήματα και καθιέρωση ενός νέου μοντέλου δεσμών. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι κατευθύνσεις θα ονομάζονται: α. Ανθρωπιστικές Επιστήμες, β. Κοινωνικές Επιστήμες, γ. Θετικές Επιστήμες και δ. Επιστήμες Τεχνολογίας.
Τα πάνω κάτω όμως έρχονται και στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, καθώς οι σχολές θα ορίζουν πλέον τα μαθήματα στα οποία θα διαγωνίζονται οι υποψήφιοι αλλά και τους συντελεστές τους. Για παράδειγμα, ένας υποψήφιος που ενδιαφέρεται να εισαχθεί στη Φιλοσοφική θα έχει ως μάθημα αυξημένης βαρύτητας τα Αρχαία Ελληνικά, ενώ αντίστοιχα για το Φυσικό Τμήμα τη Φυσική. Ο υποψήφιος δεν θα εισάγεται πλέον σε τμήμα, αλλά σε σχολή, η οποία θα έχει την ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών που προσφέρει, θα απονέμει πτυχία και μπορεί να αποτελείται από εξειδικεύσεις με συγγενή επιστημονικά πεδία.
Σημαντική αλλαγή επίσης είναι η καθιέρωση τύπου πτυχιακής εργασίας στους τελειόφοιτους του Λυκείου, η βαθμολογία της οποίας θα παίζει ρόλο για την εισαγωγή του υποψηφίου στα πανεπιστήμια. Επίσης, ο κάθε μαθητής θα έχει την ατομική του ατζέντα, «portfolio», στην οποία θα περιέχονται οι βαθμολογικές του επιδόσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολείου.
Η βασική καινοτομία του Νέου Λυκείου είναι η αφαίρεση των πολλών μαθημάτων ιδίως από τη Γ’ Λυκείου, όπου θα δημιουργηθούν τέσσερα επιστημονικά αντικείμενα, κύκλοι μαθημάτων, με απόλυτη εξειδίκευση.
Στην ουσία, οι τρεις τάξεις του Λυκείου, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, θα αποτελούν ένα είδος κλίμακας όπου θα ανεβαίνει σταδιακά ο μαθητής έως ότου φτάσει στην απόλυτη εξειδίκευση της Γ’ Λυκείου. Η Α’ Λυκείου θα είναι η πύλη στο νέο σύστημα, την οποία θα παρακολουθήσουν οι φετινοί μαθητές της Γ’ Γυμνασίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, στα βασικά μαθήματα θα περιλαμβάνονται τα Αρχαία Ελληνικά, η Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά και η Γλώσσα. Επίσης, θα υπάρχουν και μαθήματα επιλογής, με βασική ενότητα τις Τέχνες και τον Πολιτισμό. Στη Β’ Λυκείου θα διαμορφώνονται οι κατευθύνσεις, ενώ στη Γ’ Λυκείου θα αρχίζει η απόλυτη εξειδίκευση.
Στην τελευταία τάξη θα δημιουργούνται κύκλοι σπουδών, όπου οι μαθητές όλων των κύκλων θα διδάσκονται Ελληνική Γλώσσα, Νέα Ελληνικά, Αρχαία και Μαθηματικά. Η βαρύτητα κάθε μαθήματος θα εξαρτάται από τον κύκλο που θα παρακολούθει ο μαθητής, δηλαδή τα Αρχαία Ελληνικά έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα στον ανθρωπιστικό κύκλο σπουδών. Η επιλογή των μαθημάτων θα γίνεται ανάλογα με τη σχολή στην οποία επιθυμεί να εισαχθεί ο υποψήφιος.
ΑΛΛΑΖΕΙ Η ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ
Φεύγει η Πληροφορική, μένει η Ιστορία, έρχεται ο Χορός!
Σε ό,τι αφορά τα μαθήματα, το πρώτο θύμα των αλλαγών είναι η Πληροφορική, η οποία, απ’ ό,τι φαίνεται, μένει «εκτός», αφού με βάση το σκεπτικό του υπουργείου έως το Λύκειο τα παιδιά θα έχουν εντρυφήσει στις σύγχρονες τεχνολογίες.
Για την Ιστορία, πάντως, μετά τις αποκαλύψεις του «ΘΕΜΑτος» η κυρία Διαμαντοπούλου έδωσε εντολή να παραμείνει στον βασικό κορμό των μαθημάτων.
Για το μάθημα των Θρησκευτικών επιλέγεται η χρυσή τομή να χαρακτηρίζεται μεν υποχρεωτικό, αλλά όχι για όλους. Αυτό σημαίνει ότι όσοι δηλώνουν πως δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν για λόγους θρησκευτικών πεποιθήσεων ή άλλους που αφορούν σε προσωπικά δεδομένα, έχουν τη δυνατότητα να μην το επιλέξουν.
Την ίδια ώρα στο σχολικό πρόγραμμα μπαίνουν πλέον το θέατρο, η μουσική αλλά και η δημιουργία ατομικού «portfolio», που θα περιλαμβάνει τις βαθμολογίες όλων των τάξεων.
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του Νέου Λυκείου είναι η καθιέρωση -για πρώτη φορά- μαθήματος Τέχνης και Πολιτισμού. Ο μαθητής θα μπορεί να επιλέξει από θέατρο, κινηματογράφο μέχρι χορό και μουσική, ενώ η βαθμολογία που θα συγκεντρώνει θα είναι ισότιμη με τα άλλα μαθήματα.
Βασικό στοιχείο, τέλος, είναι η αύξηση και των ωρών διδασκαλίας των Μαθηματικών, ενώ σε ό,τι αφορά τα Αγγλικά, σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου, ο μαθητής όχι μόνο πρέπει να γνωρίζει την ξένη γλώσσα έως τη Γ’ Γυμνασίου, αλλά και να αποκτά πιστοποιητικό γλωσσομάθειας.