Εκατοντάδες ιστότοποι καταγράφουν τη συμπεριφορά των επισκεπτών τους, τα
κλικ και τις κινήσεις τους, σύμφωνα με μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε
πρόσφατα από το Πανεπιστήμιο του Πρίνστον. Μεταξύ αυτών είναι τα
Guardian, Reuters, Samsung, Al Jazeera και WordPress.com.
Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουν ότι οι αναζητήσεις μας, οι προβολές σελίδων, ακόμη και η κύλιση σελίδων (scrolling) καταγράφονται, αλλά η παραπάνω έκθεση μαρτυρά πόσο λεπτομερής μπορεί να είναι αυτή η παρακολούθηση. Χρησιμοποιώντας κάτι που ονομάζεται "επανάληψη περιόδου λειτουργίας" (session replay), καταγράφουν τις πληκτρολογήσεις και τις κινήσεις που κάνει ένας χρήστης κατά την πλοήγηση σε μια σελίδα, σαν να βρίσκονται πίσω από την πλάτη του, αλλά… ψηφιακά.
Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από το αμερικανικό πανεπιστήμιο του Πρίνστον, επικεντρώθηκε σε μερικές από τις εταιρείες που προσφέρουν τις προαναφερθείσες υπηρεσίες καταγραφής: SessionCam, UserReplay, FullStory, Clicktale, Yandex, Smartlook και Hotjar.
Αυτό, εκτός από εισβολή στην ιδιωτική ζωή των επισκεπτών, είναι και επικίνδυνο. Η έκθεση επισημαίνει ότι οι περισσότερες από αυτές τις υπηρεσίες αποκλείουν τα πεδία εισαγωγής κωδικών πρόσβασης από τις καταγραφές, ωστόσο πολλές φορές οι φόρμες που είναι φιλικές προς το κινητό δεν αφαιρούνται αυτόματα. Συνεπώς, καταλήγουν να «προδίδουν» ευαίσθητες πληροφορίες, όπως κωδικούς πρόσβασης, αριθμούς πιστωτικών καρτών, ακόμη και κωδικούς ασφαλείας πιστωτικών καρτών.
Τέτοιες πληροφορίες συνήθως μοιράζονται όταν κάποιος χρήστης εγγράφεται σε μια υπηρεσία ή κάνει μια πληρωμή, αναμένοντας ότι αυτή είναι απόλυτα εμπιστευτική.
Ο Paul Edon, διευθυντής της εταιρείας ασφαλείας Tripwire, δήλωσε στο BBC News ότι «ο πρώτος τομέας ανησυχίας είναι η νομιμότητα της καταγραφής των πληκτρολογήσεων των ανθρώπων χωρίς πρώτα να τους ενημερώσουμε για αυτό. Αν οι ιστότοποι αυτοί δεν προειδοποιήσουν τον χρήστη για το γεγονός ότι καταγράφουν τις κινήσεις του, τότε θα το χαρακτήριζα ως "παράνομη δραστηριότητα", καθώς οι πληροφορίες συλλέγονται χωρίς γνώση του χρήστη».
Θα ήταν αρκετά άσχημο εάν άγνωστοι ιστότοποι χρησιμοποιούσαν αυτά τα εργαλεία, αλλά αν λάβουμε υπόψη ότι τα χρησιμοποιούν μεγάλα ονόματα όπως η Microsoft, το WordPress και το Spotify, θα έπρεπε να έχουν περισσότερο κατά νου την ασφάλεια των χρηστών τους.
Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουν ότι οι αναζητήσεις μας, οι προβολές σελίδων, ακόμη και η κύλιση σελίδων (scrolling) καταγράφονται, αλλά η παραπάνω έκθεση μαρτυρά πόσο λεπτομερής μπορεί να είναι αυτή η παρακολούθηση. Χρησιμοποιώντας κάτι που ονομάζεται "επανάληψη περιόδου λειτουργίας" (session replay), καταγράφουν τις πληκτρολογήσεις και τις κινήσεις που κάνει ένας χρήστης κατά την πλοήγηση σε μια σελίδα, σαν να βρίσκονται πίσω από την πλάτη του, αλλά… ψηφιακά.
Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από το αμερικανικό πανεπιστήμιο του Πρίνστον, επικεντρώθηκε σε μερικές από τις εταιρείες που προσφέρουν τις προαναφερθείσες υπηρεσίες καταγραφής: SessionCam, UserReplay, FullStory, Clicktale, Yandex, Smartlook και Hotjar.
Αυτό, εκτός από εισβολή στην ιδιωτική ζωή των επισκεπτών, είναι και επικίνδυνο. Η έκθεση επισημαίνει ότι οι περισσότερες από αυτές τις υπηρεσίες αποκλείουν τα πεδία εισαγωγής κωδικών πρόσβασης από τις καταγραφές, ωστόσο πολλές φορές οι φόρμες που είναι φιλικές προς το κινητό δεν αφαιρούνται αυτόματα. Συνεπώς, καταλήγουν να «προδίδουν» ευαίσθητες πληροφορίες, όπως κωδικούς πρόσβασης, αριθμούς πιστωτικών καρτών, ακόμη και κωδικούς ασφαλείας πιστωτικών καρτών.
Τέτοιες πληροφορίες συνήθως μοιράζονται όταν κάποιος χρήστης εγγράφεται σε μια υπηρεσία ή κάνει μια πληρωμή, αναμένοντας ότι αυτή είναι απόλυτα εμπιστευτική.
Ο Paul Edon, διευθυντής της εταιρείας ασφαλείας Tripwire, δήλωσε στο BBC News ότι «ο πρώτος τομέας ανησυχίας είναι η νομιμότητα της καταγραφής των πληκτρολογήσεων των ανθρώπων χωρίς πρώτα να τους ενημερώσουμε για αυτό. Αν οι ιστότοποι αυτοί δεν προειδοποιήσουν τον χρήστη για το γεγονός ότι καταγράφουν τις κινήσεις του, τότε θα το χαρακτήριζα ως "παράνομη δραστηριότητα", καθώς οι πληροφορίες συλλέγονται χωρίς γνώση του χρήστη».
Θα ήταν αρκετά άσχημο εάν άγνωστοι ιστότοποι χρησιμοποιούσαν αυτά τα εργαλεία, αλλά αν λάβουμε υπόψη ότι τα χρησιμοποιούν μεγάλα ονόματα όπως η Microsoft, το WordPress και το Spotify, θα έπρεπε να έχουν περισσότερο κατά νου την ασφάλεια των χρηστών τους.