Ένα
ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ πραγματοποιείται από την Σουηδική τηλεόραση
σε συνεργασία με την Μεσσηνιακή Αμφικτιονία, στην ιδιαίτερη πατρίδα της
μεγάλης ντίβας, στο Νεοχώριον Μεσσηνίας, με σκοπό να φωτίσει άγνωστες
πτυχές -για το ευρύ κοινό- της ζωής της, με την Μυρτώ Καμβυσίδη στον
πρωταγωνιστικό ρόλο, αυτόν της «Μαρίας Κάλλας» και σε σκηνοθεσία του
Μπάμπη Τσόκα.
Η ταλαντούχα ηθοποιός και τραγουδίστρια μίλησε για αυτό το ρόλο - πρόκληση στον Σταύρο Λιλόγλου και στο pireasnews.gr...
Ένα
πρωί χτύπησε το τηλέφωνό μου και ήταν ο Πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων
Μαρία Κάλλας κι αδελφικός μου φίλος, ο Γιώργος Ηλιόπουλος, μου είπε ότι
οι κύριοι Ψαρούλης και Τσόκας από την Σουηδική τηλεόραση και η
Μεσσηνιακή Αμφικτιονία θα πραγματοποιούσαν ένα ντοκιμαντέρ για την
Κάλλας κι ότι ο ίδιος είχε προτείνει εμένα. Αμέσως δέχτηκα χωρίς δεύτερη
σκέψη. Πήγαμε μαζί στο Νεοχώριον από όπου κατάγεται η Μαρία Κάλλας.
Εκεί κατάλαβα λίγο πολύ ότι θα υποδυόμουν την ίδια την Κάλλας.
Η αλήθεια είναι ότι μόλις είχαμε ολοκληρώσει εβδομάδα (18-24
Νοεμβρίου) αφιέρωμα στην Μεγάλη Ντίβα που συμπεριλάμβανε ένα δικό μας
ντοκιμαντέρ με τον Γιώργο κι εμένα ως αφηγητές της ζωής της Κάλλας
δίνοντας έμφαση στην Μεσσηνιακή καταγωγή της, στα πλαίσια μίας έκθεσης
με προσωπικές της επιστολές από το αρχείο της Τεχνόπολης του Δήμου
Αθηναίων και εκδηλώσεις με τη συμμετοχή φορέων, Εθνικής Λυρικής Σκηνής,
ΦΑΡΙΣ, Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας, κ.α. Η διοργάνωση ανήκε στον σύλλογό
μας σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας, τον Δήμο
Οιχαλίας και τον Δήμο Καλαμάτας.
-Μπορείς να μας πεις λίγα λόγια για τα γυρίσματα, τί πρόκειται να δούμε στο ντοκιμαντέρ;
Το
ντοκιμαντέρ παίρνει την ιστορία από την πολύ αρχή της, από εκεί που όλα
ξεκίνησαν. Περιστρέφεται δηλαδή εκτός των άλλων και γύρω από τις
καταβολές της Κάλλας. Έτσι λοιπόν τα γυρίσματα ξεκίνησαν 30/11 στο χωριό
στο οποίο βρίσκεται το πατρικό της Μαρίας Κάλλας. Πολλοί αγνοούν ότι ο
πατέρας της, ο Γιώργος Καλογερόπουλος μετά της συζύγου του έζησαν πολλά
χρόνια από τη ζωή τους στο Νεοχώριο Μεσσηνίας, στο χωριό από όπου ο
ίδιος κατάγεται. Εκεί γεννήθηκαν τα αδέρφια της Κάλλας κι εκεί έμεινε
έγκυος η Ευαγγελία, η μητέρα της, στη Μαρία. Ο ξαφνικός θάνατος του γιου
τους ήταν η αφορμή για να φύγουν στην Αμερική όσο η Ευαγγελία ήταν
έγκυος. Έτσι λοιπόν, η Μαρία γεννήθηκε στην Νέα Υόρκη. Ωστόσο, επέστρεψε
στο χωριό αυτό τρεις φορές κατά τη διάρκεια της ζωής της.Στα γυρίσματα
χρησιμοποιήθηκαν κι απλοί άνθρωποι, συγχωριανοί όπως θα λέγαμε της
Κάλλας προσδίδοντας στο ντοκιμαντέρ μια αυθεντικότητα, έναν αυθορμητισμό
και μία φυσικότητα που διαπνέεται από το ίδιο το κλίμα του χωριού, αυτό
που άλλωστε μετέφεραν οι γονείς της Μαρίας στην ίδια. Δεν έχω γνώση του
τελικού αποτελέσματος δεδομένου ότι τα γυρίσματα συνεχίζονται, το μόνο
σίγουρο είναι ότι πρόκειται για σπουδαία δουλειά, αυτό τουλάχιστον
προδίδει η μέχρι σήμερον πορεία του σκηνοθέτη που το ανέλαβε, του Μπάμπη
Τσόκα.
Πώς αισθάνεσαι που ενσάρκωσες την Μαρία Κάλλας;
Η
Μαρία Κάλλας ήταν μια τραγική φιγούρα. Ήταν η αδυναμία του αγαπημένου
μου καθηγητή θεατρολογίας Κώστα Γιαννόπουλου κι αυτός είχε φροντίσει να
με μυήσει για τα καλά στο φαινόμενο Κάλλας. Όταν η ζωή μου για λίγη
κινηματογραφημένη ώρα συγχρονίστηκε με τους παλμούς της δικής της ένιωσα
έντονη συγκίνηση. Περπάτησα στο σπίτι όπου “συνελήφθη”, αφουγκράστηκα
όλους τους “μύθους” που αιωρούνταν στο χωριό για την ίδια και την
οικογένειά της κι άρχισα να μπαίνω τόσο βαθιά στην ιστορία της που
κάποια στιγμή σε ένα πλάνο που κοιτούσα από το παράθυρο, την φαντάστηκα
στο τελευταίο διάστημα της ζωής της στο Παρίσι, απομονωμένη, μακρία από
την πατρίδα της, πληγωμένη, απογοητευμένη και τα μάτια μου βούρκωσαν
πραγματικά, χωρίς να το θέλω, ένιωσα ότι της άξιζε ένα καλύτερο τέλος.
Εν γένει για μένα ήταν μοναδική στιγμή και συγκλονιστική εμπειρία την
οποία αρχικώς βίωσα με απλότητα, με την ίδια απλότητα κι ευγένεια με την
οποία την προσεγγίζει σκηνοθετικά ο κ. Τσόκας. Μιλώντας τώρα από κάποια
απόσταση, νιώθω ιδιαιτέρως χαρούμενη και τυχερή.
Φυσικά.
Μεγάλωσα με μια οργιαστική φαντασία για τη ζωή της Κάλλας και τώρα
εντρυφώντας σε αυτή την προσωπικότητα εν τη γενέσει της είμαι πεπεισμένη
ότι όση φαντασία ή γνώση κι αν διαθέτουμε ποτέ δεν θα κατέχουμε το
κεφάλαιο Κάλλας πλήρως. Ειλικρινά, δεν ξέρω από που να αρχίσω. Ωστόσο,
θα αρκεστώ σε ένα μικρό συμπέρασμα που έχω εξαγάγει εγώ η ίδια από την
έρευνά μου. Κατ'εμέ η Μαρία Κάλλας δεν έλαβε τυχαία θρυλικές διαστάσεις.
Ήταν πλασμένη τραγικά.
Οι πρώτοι ήχοι που άκουσε όσο ήταν στα σπλάχνα της μητέρας της ήταν μοιρολόγια και θρήνοι για την απώλεια τους αδερφού της.
Τα αισθανόταν όλα. Έπειτα η βίαιη μετανάστευση και οι μήνες στο πλοίο για την Αμερική και για να το προχωρήσω πάρα πέρα, ίσως η μητέρα της να περίμενε το βρέφος αγόρι, όπως το αγόρι που έχασε. Κανένα μωρό δεν έχει επίγνωση του τι συμβαίνει αλλά τα συναισθήματα καταγράφονται στο ασυνείδητο, και παραμένουν εκεί πληγές που εποφθαλμιούν ένα μελλοντικό ερέθισμα για να γίνουν ακατάσχετη αιμορραγία.
Φανταστείτε σε πόσο βαρύ κλίμα δημιουργήθηκε και μεγάλωσε η Μαρία. Τα επιβλητικά χαρακτηριστικά της, το έντονο βλέμμα της είναι το κλειδί, εκεί εύκολα διακρίνει κανείς το πένθος και την απόγνωση της μητέρας της. Πολλά άγνωστα και γνωστά έπαιξαν τον ρόλο τους και για αυτό πιστεύω ότι η πορεία της δραματικής ντίβας, της Άννας Μαρίας Καικιλία Καλογεροπούλου, είχε τρόπον τινά προδιαγραφεί.
Οι πρώτοι ήχοι που άκουσε όσο ήταν στα σπλάχνα της μητέρας της ήταν μοιρολόγια και θρήνοι για την απώλεια τους αδερφού της.
Τα αισθανόταν όλα. Έπειτα η βίαιη μετανάστευση και οι μήνες στο πλοίο για την Αμερική και για να το προχωρήσω πάρα πέρα, ίσως η μητέρα της να περίμενε το βρέφος αγόρι, όπως το αγόρι που έχασε. Κανένα μωρό δεν έχει επίγνωση του τι συμβαίνει αλλά τα συναισθήματα καταγράφονται στο ασυνείδητο, και παραμένουν εκεί πληγές που εποφθαλμιούν ένα μελλοντικό ερέθισμα για να γίνουν ακατάσχετη αιμορραγία.
Φανταστείτε σε πόσο βαρύ κλίμα δημιουργήθηκε και μεγάλωσε η Μαρία. Τα επιβλητικά χαρακτηριστικά της, το έντονο βλέμμα της είναι το κλειδί, εκεί εύκολα διακρίνει κανείς το πένθος και την απόγνωση της μητέρας της. Πολλά άγνωστα και γνωστά έπαιξαν τον ρόλο τους και για αυτό πιστεύω ότι η πορεία της δραματικής ντίβας, της Άννας Μαρίας Καικιλία Καλογεροπούλου, είχε τρόπον τινά προδιαγραφεί.