ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ
ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ
ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
ΕΥΧΕΤΑΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΛΗ
ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΑΝΤΟΧΗ ΣΤΟ ΔΥΣΚΟΛΟ
ΕΡΓΟ
ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ
ΝΕΩΝ.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΕ
ΟΛΟΥΣ!
Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων
30 Ιανουαρίου
«Τους τρεις μεγίστους φωστήρας τιμήσωμεν»
Μικρή
προσέγγιση
στον
πλούτο των παιδαγωγικών απόψεων
των Τριών
Ιεραρχών
(για τους
μαθητές)
Καλαμάτα
2014
Ιωάννης Χρυσόστομος
·
Η παιδαγωγική είναι ανώτερη
από
κάθε άλλη τέχνη, γιατί διαπλάθει ψυχές. Ο
δάσκαλος, δεν πρέπει να παραμένει ένας
απλός
αναμεταδότης
γνώσεων, αλλά να είναι αξιόπιστος, έχοντας πάντα ως
κίνητρό του την αγάπη. Αποτέλεσμα της
αγάπης
είναι ο σεβασμός προς τον
μαθητή και η αναγνώριση της ιδιαιτερότητας του
καθενός, ώστε να υπάρχουν διδακτικές μέθοδοι
προσαρμοσμένες στον κάθε διδασκόμενο.
·
Δεν
αρκεί
μόνο η ανάγνωση αν δεν προστεθεί
και η κατανόηση. Διότι, όπως ακριβώς
αν
κάποιος τρέφεται αλλά δεν χωνεύει την τροφή δεν θα ζήσει ποτέ, έτσι
και αν κάποιος διαβάζει αλλά δεν καταλαβαίνει
τίποτε, δεν θα βρει την αλήθεια.
·
Ο κόπος (για τους
δασκάλους) είναι βαρύς όταν είναι μάταιος. Αν
ο
μαθητής προσέχει και το αποδεικνύει με έργα, δεν αισθανόμαστε
καθόλου τους κόπους μας.
·
Όσο περισσότερο μπορεί ο
λόγος, πρέπει να είναι λόγος ανθρώπου που διδάσκει μάλλον
παρά που ελέγχει, που παιδαγωγεί παρά που τιμωρεί,
που βάζει τάξη παρά που διαπομπεύει, που διορθώνει παρά που επεμβαίνει
στη ζωή του άλλου. Ο δάσκαλος προ πάντων
πρέπει να διδάσκει και να παιδαγωγεί με πραότητα, διότι μία
ψυχή που έχει ανάγκη να μάθει, δεν είναι δυνατό να μάθει
κάτι ωφέλιμο όταν αυτό προσφέρεται με
θρασύτητα και εριστικότητα. Ακόμα κι αν
έχει
τη διάθεση να προσέξει θα αισθανθεί δύσκολα και δεν θα
μάθει τίποτε. Εκείνος που θέλει να μάθει κάτι ωφέλιμο, πριν απ’
όλα
τ’ άλλα πρέπει να διάκειται ευμενώς
προς τον δάσκαλο. Όπως είναι γνωστό, κανείς δεν αισθάνεται ευχάριστα
απέναντι
σ’ εκείνον που βρίζει με θράσος.
·
Πρέπει
να εξετάζουμε με μεγάλη ακρίβεια και να μην
καταδικάζουμε αυτούς που σφάλλουν μόνο από όσα
ακούσαμε,
ούτε να βγάζουμε αποφάσεις χωρίς αποδείξεις.
Δεν είναι μικρή παρηγοριά…το να γνωρίζεις και να συναισθάνεσαι ότι
τιμωρείσαι δίκαια.
·
Αν το παιδί συνηθίσει να παιδαγωγείται
μόνο με την τιμωρία, θα μάθει και να περιφρονεί τις τιμωρίες. Και αν
μάθει να περιφρονεί τις τιμωρίες, τότε πάνε όλα
χαμένα…Επίσης η απειλή τότε είναι αποτελεσματική
όταν
το παιδί πιστεύει ότι θα πραγματοποιηθεί…Όταν δεις
όμως
ότι
ο
φόβος τον ωφέλησε, χαλάρωσε την αυστηρότητα, διότι η ανθρώπινη
φύση έχει ανάγκη και από επιείκεια.
·
Δεν
είναι δυνατό να γίνει κάποιος καλός διά της
βίας. Διότι μόλις απαλλαγεί από
τη βία, θα επιστρέψει στην κακία του. Εκείνος,
όμως,
που θα γίνει καλός με τη θέλησή του, θα παραμείνει σταθερός στην αρετή.
Μέγας Βασίλειος
·
Όπως
κόβουμε το τριαντάφυλλο προσέχοντας να μη μας πληγώσουν τ’ αγκάθια, έτσι πρέπει
απ’ αυτά που βλέπουμε και ακούμε γύρω μας να κρατάμε μόνο τα ωφέλιμα. Όπως οι
μέλισσες διαλέγουν από τα λουλούδια αυτά που τους χρειάζονται για να φτιάξουν
το μέλι.
·
Οι
νέοι δεν πρέπει να παραδώσουν αμέσως τα πηδάλια της διάνοιάς τους στους
δασκάλους…και να τους ακολουθούν όπου αυτοί
τους οδηγούν, αλλά να γνωρίζουν τι να δέχονται από
αυτούς και τι να παραβλέπουν.
·
Η παιδεία στην αρχή φαίνεται να προξενεί
δυσφορία και όχι χαρά· αργότερα όμως αποφέρει
καρπό ειρήνης και σωτηρίας. Δυστυχώς οι
περισσότεροι κουράζονται από τη δυσκολία των πραγμάτων και δεν περιμένουν
την ωφέλεια από την έκβαση, αλλά
με το να δυσανασχετούν μπροστά στη δυσχέρεια της μαθήσεως παραμένουν
στην αρρώστια της αμάθειας.
·
Η αλήθεια του Θεού είναι
ο
καρπός του δένδρου, ενώ οι επιστήμες
είναι τα φύλλα…Πρώτα μαθαίνουμε να
παρατηρούμε το είδωλο του ήλιου
στο νερό και κατόπιν μαθαίνουμε για τον ήλιο…Το θέμα είναι
να έχουμε κριτικό πνεύμα ώστε
να παίρνουμε ό,τι αξίζει και ωφελεί την ψυχή, να αποφεύγουμε
όμως ό,τι μας βλάπτει πνευματικά, όπως η
μέλισσα επιλέγει τα άνθη, ή όπως
πηγαίνουμε στο τριαντάφυλλο αποφεύγοντας το αγκάθι.
·
Δίνουμε
προσοχή στη λογοτεχνία που έχει ηθική επίδραση
πάνω μας επειδή εξυμνεί την αρετή
και απορρίπτουμε εκείνη που καλλιεργεί
πάθη.
·
Κάθε
άνθρωπος
να πολλαπλασιάσει το χάρισμα που θα αποδειχθεί
κατόπιν δοκιμής ότι έχει από τον Θεό, χρησιμοποιώντας το για το καλό και το όφελος
των πολλών. Διότι κανένας δεν είναι
αμέτοχος
της χρηστότητος του Θεού,
κανείς δεν έμεινε χωρίς χαρίσματα.
Γρηγόριος Θεολόγος
·
Για
μένα δεν είναι σοφός εκείνος που έχει
σοφία λόγου, ούτε εκείνος που παρουσιάζει μεν ευφράδεια αλλά
έχει
άστατη
και αδιαμόρφωτη ψυχή, σαν τους τάφους οι οποίοι
εξωτερικά
μεν είναι εμφανίσιμοι και ωραίοι,
ενώ εσωτερικά
κρύβουν πτώματα και δυσωδία. Σοφό θεωρώ εκείνον
που λέει μεν λίγα περί αρετής, αλλά παρουσιάζει πολλά με τη ζωή του και επιβεβαιώνει
με την πράξη την αξιοπιστία του λόγου του. Σοφία
είναι το να γνωρίζει κανείς τον εαυτό
του και να μην υπερηφανεύεται.
·
Αυτοί
που κατηγορούν τη μόρφωση, το κάνουν για να κρύβεται μέσα στη
γενική απαιδευσία η δική τους, κι έτσι
να μην ελέγχονται.
·
Αν
βαδίζουν λοξά τα παιδιά των καβουριών, είναι γιατί πήραν παράδειγμα το βάδισμα
της μητέρας τους.
·
Η παιδεία είναι αγαθό που πρέπει να
μεταδίδεται.
Απολυτίκιο Τριών Ιεραρχών
“Τοὺς τρεῖς μεγίστους φωστῆρας τῆς τρισηλίου
Θεότητος,
τοὺς τὴν οἰκουμένην ἀκτῖσι
δογμάτων θείων πυρσεύσαντας∙
τοὺς μελιρρύτους
ποταμοὺς τῆς σοφίας,
τούς τὴν κτίσιν πᾶσαν θεογνωσίας
νάμασι καταρδεύσαντας∙
Βασίλειον τὸν μέγαν, καὶ τὸν Θεολόγον Γρηγόριον,
σὺν τῷ κλεινῷ Ἰωάννῃ, τῷ τὴν γλώτταν
χρυσορρήμονι∙
πάντες οἱ τῶν λόγων αὐτῶν ἐρασταί,
συνελθόντες ὕμνοις τιμήσωμεν∙
αὐτοὶ γὰρ τῇ Τριάδι, ὑπὲρ ὑμῶν ἀεὶ πρεσβεύουσιν”
Το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων
εύχεται στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές
των Γυμνασίων και Λυκείων της Μεσσηνίας
οι Τρεις Ιεράρχες,
οι προστάτες άγιοι της παιδείας μας,
να τους
δυναμώνουν στον αγώνα τους για μάθηση
και να φωτίζουν την πορεία τους στη ζωή.