Ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρης Κουσελάς, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Σε Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή η βουλευτής κα Νάντια Γιαννακοπούλου, αποδίδει εσφαλμένα την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τη συγκεκριμένη έκτακτη εισφορά στα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα σε κατοίκους ορεινών και αγροτικών περιοχών στη Μεσσηνία και σε άλλες περιοχές της χώρας, στην Απόφαση που υπέγραψα, ως αρμόδιος Υφυπουργός Οικονομικών, στις 28.12.2010, για την ένταξη στο σύστημα αντικειμενικών αξιών, νέων περιοχών εντός σχεδίου πόλης ή εντός οικισμών σε 25 νομούς της χώρας, μεταξύ των οποίων και η Μεσσηνία. Για να μη δημιουργούνται στρεβλώσεις και ψευδείς εντυπώσεις, έχω να επισημάνω τα ακόλουθα:
1. Με την υπουργική μου Απόφαση, που σκόπιμα αναφέρει η κα Γιαννακοπούλου δεν έγινε «αύξηση των αντικειμενικών αξιών», αλλά ένταξη για πρώτη φορά στο σύστημα των αντικειμενικών αξιών 25 νομών της χώρας, μεταξύ των οποίων και η Μεσσηνία. Η ένταξη αποτελούσε προτεραιότητα της Κυβερνητικής πολιτικής, δρομολογημένη εδώ και χρόνια.
2. Η ένταξη έγινε με στόχο να εκλείψουν οι αυθαιρεσίες και οι αδιαφανείς δοσοληψίες με τις φορολογικές αρχές κατά τον προσδιορισμό της φορολογητέας ύλης στη μεταβίβαση ακινήτων. Δεν σχεδιάστηκε, ούτε έγινε με στόχο να επιβληθεί «χαράτσι» στα ακίνητα, με τον τρόπο μάλιστα που αυτό επιβλήθηκε σχεδόν 1 χρόνο μετά, τον Οκτώβριο του 2011!
3. Οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων σε κάθε περιοχή, δεν είναι κάτι που προσδιορίζεται αυθαίρετα από τον εκάστοτε αρμόδιο Υφυπουργό. Σύμφωνα με τον νόμο 1249/82, άρθρο 41, αυτές προσδιορίζονται από τις κατά τόπους αρμόδιες Επιτροπές, στις οποίες συμμετέχουν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του Τεχνικού Επιμελητηρίου, των οικείων ΔΟΥ και από Μηχανικούς του ΠΕΧΩΔΕ και επικυρώνονται με Υπουργική Απόφαση.
4. Οι αρμόδιες Επιτροπές προσδιόρισαν, όχι μόνο για τη Μεσσηνία αλλά σε πανελλαδική κλίμακα, κατώτατη τιμή ένταξης τα 600 ευρώ ανα τετραγωνικό μέτρο. Να σημειωθεί ότι το επίσημα εκτιμώμενο από το ΤΕΕ ελάχιστο κόστος κατασκευής ανερχόταν, το 2005, σε 800 ευρώ/τ.μ. Ο προσδιορισμός έγινε με βάση τις τιμές που ίσχυαν το 2005 για καινούργιο διαμέρισμα α’ ορόφου, μαζί με την αναλογία στο οικόπεδο, προβλέποντας παράλληλα συντελεστές που μειώνουν την αντικειμενική αξία ανάλογα με την παλαιότητα, τη χρήση, την ύπαρξη ή όχι θέρμανσης κλπ. Αντίθετα, στο άρθρο 53 του ν. 4021/2011, για το «έκτακτο ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων», ακολουθείται εντελώς διαφορετική λογική. Ουσιαστικά, για το χαράτσι στα ακίνητα δεν λαμβάνεται υπόψη η αντικειμενική αξία, ούτε οι συντελεστές που έχουν προβλεφθεί να την μειώνουν ανάλογα με την παλαιότητα, την κατάσταση του ακινήτου κλπ, αλλά μόνο η τιμή ζώνης.
5. Η ένταξη στις αντικειμενικές αξίες αφορούσε στις εντός σχεδίου περιοχές και οικισμούς της Μεσσηνίας. Σε ότι αφορά στα οικήματα που βρίσκονται σε εκτός σχεδίου περιοχές ή οικισμούς των αγροτικών, ορεινών και ημιαστικών περιοχών της Μεσσηνίας, οι οποίες δεν εντάχθηκαν στο σύστημα αντικειμενικών αξιών, για το «χαράτσι» εφαρμόζονται οι τιμές ζώνης που όρισαν, κατά την κρίση τους, τα αρμόδια Δημοτικά Συμβούλια, ώστε να εισπράττουν οι Δήμοι το ΤΑΠ.
6. Οι άδικες επιβαρύνσεις προκύπτουν επειδή α) για το «χαράτσι» στα ακίνητα λαμβάνεται υπόψη, ισοπεδωτικά μόνο η τιμή ζώνης (δηλ. μόνο ένας από τους προσδιοριστικούς παράγοντες της αντικειμενικής αξίας ενός ακινήτου), και μάλιστα με προσαυξήσεις αντί μειώσεων των συντελεστών βάσης και β) επειδή η χρέωση για το χαράτσι προσδιορίστηκε σε 3 ευρώ ανα τετραγωνικό για τιμές ζώνης μέχρι 500 ευρώ και σε 4 ευρώ ανα τετραγωνικό για τιμές ζώνης από 500 μέχρι 1000 ευρώ.
7. Στις 22-9-2011, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής της τροπολογίας που κατέθεσε το Υπουργείο Οικονομικών για το «χαράτσι» στα ακίνητα ζήτησα, ανάμεσα στα άλλα «ο συντελεστής για τιμές ζώνης μέχρι 500 ευρώ, από 3% που είναι αυτή τη στιγμή, να κατέβει στο 1%. Επίσης ο συντελεστής για τιμές ζώνης από 500 μέχρι 1000 ευρώ, από 4% που είναι να κατέβει στο μισό, στο 2%. Οι προτάσεις αυτές θα ευνοήσουν, όπως καταλαβαίνετε, απομακρυσμένες περιοχές της υπαίθρου, καθαρά αγροτικές περιοχές, που έχουν πολύ χαμηλά εισοδήματα, ούτως ώστε να έχουν τη δυνατότητα να σηκώσουν αυτό το βάρος και να μην βρεθούν σε δύσκολη θέση. Προκειμένου να υπάρξει ισοδύναμο οικονομικό αποτέλεσμα σε σχέση με τις απαλλαγές και τις μειώσεις, τις οποίες πρότεινα, προτείνω να αυξηθούν αντίστοιχα –για να υπάρξει το ίδιο οικονομικό αποτέλεσμα- οι συντελεστές, για τιμές ζώνης από 3.000 ευρώ και πάνω».
Αυτά, προς αποκατάσταση της αλήθειας, για να μη δημιουργούνται σκόπιμα ή και από άγνοια των παραμέτρων του συγκεκριμένου θέματος, αστήρικτες εντυπώσεις για προεκλογική χρήση.
Εντυπώσεις που παραπλανούν τους συμπολίτες μας, αντί να χτυπούν στη ρίζα τους τα πραγματικά και σοβαρά προβλήματα, τα οποία δεν τα δημιούργησε η ένταξη του Νομού μας στο σύστημα των αντικειμενικών αξιών, αλλά το χαράτσι αυτό καθεαυτό και ο τρόπος υπολογισμού που προκρίθηκε για την επιβολή του, ένα χρόνο μετά.»