Είναι
πασιφανές ότι η ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού μέχρι την Τσακώνα και η σύνδεσή
του με τον Δυτικό Άξονα και τα διευρωπαϊκά δίκτυα είναι σημαντικό αναπτυξιακό
έργο που θα τονώσει την οικονομία της ευρύτερης περιοχής. Γι’ αυτό ακριβώς το
λόγο είναι καθολική απαίτηση των φορέων της Πελοποννήσου και διεκδικούν την
υλοποίησή του.
Επίσης γνωρίζουμε όλοι ότι το 2011
«πάγωσαν» όλα τα έργα στους αυτοκινητόδρομους της χώρας μας.
Μετά την επανέναρξη όμως το Νοέμβριο του 2012, η Ολυμπία Οδός
ακρωτηριάσθηκε και παρέμεινε προς κατασκευή μόνο το τμήμα Κορίνθου – Πατρών.
Αποκόπτεται δηλαδή το κομμάτι Πάτρα – Πύργος – Καλό Νερό –
Τσακώνα από τη σύμβαση παραχώρησης.
Το Υπουργείο υποδομών, μάλιστα,
δεσμεύτηκε τότε ότι:
Τα Πάτρα –
Πύργος και Καλό Νερό – Τσακώνα θα κατασκευαστούν από εθνικούς πόρους σε δύο
διαφορετικούς διαγωνισμούς.
Για μεν το
Πάτρα – Πύργος ανακοινώθηκε ότι η δημοπράτηση του έργου θα γίνει το
Νοέμβριο του 2014 με προϋπολογισμό 443 εκατ. ευρώ (αρχικός προϋπολογισμός 340
εκατ. ευρώ). Κατόπιν μετατίθεται ο διαγωνισμός για Ιανουάριο 2015 και μετέπειτα
για Μάρτιο 2015, ο οποίος τελικά ακυρώθηκε.
Πού
οφείλεται όμως το μυστήριο του ετεροχρονισμού;
Το έργο είχε μεν προέγκριση από την
Κομισιόν, δεν έχει πάρει όμως την τελική έγκριση.
Ακόμη δεν έχει κοινοποιηθεί ο φάκελος
μεγάλου έργου, που θεωρείται ως η βέλτιστη πρακτική προκειμένου να «θωρακιστεί»
καλύτερα ένα σημαντικό έργο σε σχέση με τη χρηματοδότησή του από τις Βρυξέλλες.
Πάντως αναμένεται η ένταξη του έργου
στο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020 (ΣΕΣ).
Αποδείχθηκε δηλαδή ότι το έργο μπορεί «με νόμο της Βουλής» να
έτυχε αναθεώρησης του σχεδιασμού και να χαρακτηρίσθηκε ως δημόσιο, δεν είχαν
όμως εξασφαλιστεί οι εθνικοί πόροι .
Όσον
αφορά το τμήμα Καλό Νερό – Τσακώνα
όχι μόνον δεν έχουν εξασφαλιστεί οι πιστώσεις, αλλά εκκρεμούν ακόμη οι
υποστηρικτικές μελέτες (γέφυρες, υδραυλικά, σήμανση) και οι απαλλοτριώσεις.
Θεωρώ ότι δεν είναι καιρός να
ακολουθήσουμε το παιχνίδι των ευθυνών, ούτε επιτρέπονται μικροκομματικές
σκοπιμότητες και υστερόβουλες αντιλήψεις, ιδιαίτερα για τόσο σημαντικά έργα που
είναι ζωτικής σημασίας για την Πελοπόννησο και την ευρύτερη περιοχή.
Συνεπώς, χρειάζεται πανστρατιά οι
δύο περιφέρειες μαζί με τους Δήμους και τους φορείς των περιοχών , ώστε να γίνει
επανεκκίνηση του έργου και ολοκλήρωση του φυσικού και τεχνικού αντικειμένου της
Ολυμπίας Οδού, μέχρι την Τσακώνα.
Υ.Γ. Η οποιαδήποτε
προσπάθεια εξάντλησης κάθε δυνατότητας βελτίωσης και αναθεώρησης του προϋπολογισμού,
του πράγματι υπερτιμημένου έργου Πάτρα – Πύργος (7,2 εκατ. ευρώ/Km) δεν πρέπει να καθυστερήσουν την υλοποίησή του.
Καλαμάτα 03-04-2015
Παναγιώτης Αλευράς
Περιφερειακός Σύμβουλος
Πρ. Αντιπεριφεριάρχης Π.Ε.Μεσσηνίας