Απολύσεις ξεκίνησαν χθες και στην Ιόνια Οδό, ως αποτέλεσμα του τέλματος στο οποίο έχουν περιέλθει τα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης. Η διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων, η οποία θα επιλύσει τα τεχνικά και οικονομικά ζητήματα που έχουν ανακύψει, βρίσκεται σε εξέλιξη, με το υπουργείο Υποδομών να εκτιμά ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του μήνα. Οσον αφορά τη μείωση των διοδίων, το υπουργείο Υποδομών έχει προτείνει τη λήψη δανείου με εγγύηση τα μελλοντικά του έσοδα από τους πέντε άξονες.
Η απόλυση 25 εργαζομένων που απασχολούνταν στο εργοτάξιο που βρίσκεται στην Καμπή Αρτας ανακοινώθηκε χθες από την εταιρεία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Οι εργαζόμενοι απολύθηκαν χωρίς τα έργα στο συγκεκριμένο σημείο να έχουν ολοκληρωθεί, με επίσημη δικαιολογία την έλλειψη χρηματοδότησης. Τις απολύσεις επιβεβαιώνει και η κοινοπραξία Νέα Οδός, υπεύθυνη για τη διαχείριση του άξονα. Οπως αναφέρουν στελέχη της, το χρηματοδοτικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί αφότου οι τράπεζες σταμάτησαν τη δανειοδότηση των έργων (στην Ιόνια από τον Ιούνιο του 2010) έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του ρυθμού κατασκευής των έργων και, όπως αποδεικνύεται, το κλείσιμο των εργοταξίων που θεωρούνται πιο «προβληματικά» από πλευράς απαλλοτριώσεων, μεταφοράς πυλώνων ΔΕΗ κ. λπ. Οπως υποστηρίζουν πάντως εργαζόμενοι στο έργο, η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ δεν είναι η μόνη που έχει προχωρήσει σε απολύσεις προσωπικού στην Ιόνια Οδό. Οι υπεργολάβοι που έχουν αναλάβει τμήματα του έργου για λογαριασμό των δύο μεγάλων ισπανικών κατασκευαστικών εταιρειών (Dragados και Ferrovial, που επίσης συμμετέχουν στην κοινοπραξία) φέρονται να έχουν θέσει σε διαθεσιμότητα μεγάλο μέρος του προσωπικού τους εδώ και 2 - 3 μήνες. Σε ανάλογες κινήσεις έχει προχωρήσει στην εθνική οδό Κορίνθου- Πατρών η γαλλική εταιρία Vinci, έχοντας απολύσει από τον Δεκέμβριο 125 άτομα από το προσωπικό της που απασχολείται στο έργο.
Διαπραγμάτευση
Οι απολύσεις εργαζομένων, ανεξαρτήτως του αν είναι μόνο συνέπεια των χρηματοδοτικών προβλημάτων ή και μοχλός πίεσης των εργολάβων προς την κυβέρνηση, έρχονται σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή για τα πέντε έργα με συμβάσεις παραχώρησης. Η διαδικασία διαπραγμάτευσης των πέντε συμβάσεων βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με τη συμμετοχή των υπουργείων Υποδομών και Οικονομικών, των πέντε παραχωρησιούχων και, εσχάτως, εκπροσώπων των τραπεζών. Οσον αφορά το θέμα της μείωσης των διοδίων, η πρόταση του υπουργείου Υποδομών είναι η διαφορά (στα έσοδα των παραχωρησιούχων) να καλυφθεί μέσω χαμηλότοκου δανείου που θα συναφθεί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με εγγύηση τα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια. Οι παραχωρησιούχοι ζητούν από το υπουργείο Υποδομών να καλύψει με τον ίδιο τρόπο και το χρηματοδοτικό κενό που έχει δημιουργηθεί μέχρι να επανέλθουν οι τράπεζες στο έργο, κάτι που προς το παρόν το υπουργείο απορρίπτει. Σε κάθε περίπτωση οι μειώσεις στα διόδια δεν πρόκειται να έλθουν άμεσα, καθώς θα πρέπει να παρέλθει τουλάχιστον ένα εξάμηνο μέχρι η όποια νέα ρύθμιση να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κατόπιν από τη Βουλή.
Η απόλυση 25 εργαζομένων που απασχολούνταν στο εργοτάξιο που βρίσκεται στην Καμπή Αρτας ανακοινώθηκε χθες από την εταιρεία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Οι εργαζόμενοι απολύθηκαν χωρίς τα έργα στο συγκεκριμένο σημείο να έχουν ολοκληρωθεί, με επίσημη δικαιολογία την έλλειψη χρηματοδότησης. Τις απολύσεις επιβεβαιώνει και η κοινοπραξία Νέα Οδός, υπεύθυνη για τη διαχείριση του άξονα. Οπως αναφέρουν στελέχη της, το χρηματοδοτικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί αφότου οι τράπεζες σταμάτησαν τη δανειοδότηση των έργων (στην Ιόνια από τον Ιούνιο του 2010) έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του ρυθμού κατασκευής των έργων και, όπως αποδεικνύεται, το κλείσιμο των εργοταξίων που θεωρούνται πιο «προβληματικά» από πλευράς απαλλοτριώσεων, μεταφοράς πυλώνων ΔΕΗ κ. λπ. Οπως υποστηρίζουν πάντως εργαζόμενοι στο έργο, η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ δεν είναι η μόνη που έχει προχωρήσει σε απολύσεις προσωπικού στην Ιόνια Οδό. Οι υπεργολάβοι που έχουν αναλάβει τμήματα του έργου για λογαριασμό των δύο μεγάλων ισπανικών κατασκευαστικών εταιρειών (Dragados και Ferrovial, που επίσης συμμετέχουν στην κοινοπραξία) φέρονται να έχουν θέσει σε διαθεσιμότητα μεγάλο μέρος του προσωπικού τους εδώ και 2 - 3 μήνες. Σε ανάλογες κινήσεις έχει προχωρήσει στην εθνική οδό Κορίνθου- Πατρών η γαλλική εταιρία Vinci, έχοντας απολύσει από τον Δεκέμβριο 125 άτομα από το προσωπικό της που απασχολείται στο έργο.
Διαπραγμάτευση
Οι απολύσεις εργαζομένων, ανεξαρτήτως του αν είναι μόνο συνέπεια των χρηματοδοτικών προβλημάτων ή και μοχλός πίεσης των εργολάβων προς την κυβέρνηση, έρχονται σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή για τα πέντε έργα με συμβάσεις παραχώρησης. Η διαδικασία διαπραγμάτευσης των πέντε συμβάσεων βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με τη συμμετοχή των υπουργείων Υποδομών και Οικονομικών, των πέντε παραχωρησιούχων και, εσχάτως, εκπροσώπων των τραπεζών. Οσον αφορά το θέμα της μείωσης των διοδίων, η πρόταση του υπουργείου Υποδομών είναι η διαφορά (στα έσοδα των παραχωρησιούχων) να καλυφθεί μέσω χαμηλότοκου δανείου που θα συναφθεί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με εγγύηση τα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια. Οι παραχωρησιούχοι ζητούν από το υπουργείο Υποδομών να καλύψει με τον ίδιο τρόπο και το χρηματοδοτικό κενό που έχει δημιουργηθεί μέχρι να επανέλθουν οι τράπεζες στο έργο, κάτι που προς το παρόν το υπουργείο απορρίπτει. Σε κάθε περίπτωση οι μειώσεις στα διόδια δεν πρόκειται να έλθουν άμεσα, καθώς θα πρέπει να παρέλθει τουλάχιστον ένα εξάμηνο μέχρι η όποια νέα ρύθμιση να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κατόπιν από τη Βουλή.